شناسهٔ خبر: 47451822 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ابومرزوق: بلينکن به دنبال نجات صهيونيست‌هاست

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- مقام حماس تاکید کرد: انگیزه واقعی سفر وزیر امور خارجه آمریکا، نجات رژیم صهیونیستی از موشک‌های گروه‌های مقاومت است که تل آویو را هدف قرار داد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در خارج، با انتقاد از اصرار تشکیلات خودگردان فلسطین بر فرآیند بی نتیجه راه حل سیاسی در برابر رژیم صهیونیستی، تاکید کرد انگیزه واقعی سفر وزیر امور خارجه آمریکا، نجات رژیم صهیونیستی از موشک‌های گروه‌های مقاومت است که تل آویو را هدف قرار داد.
موسی ابومرزوق در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الجزیره، درباره تلاش آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا برای به حاشیه راندن جنبش حماس و تقویت جایگاه تشکیلات خودگردان در سفر به منطقه، گفت: شاهد تناقض گویی آمریکایی‌ها هستیم. آمریکا خودش بخشی از مشکل است و ملت فلسطین با سلاح‌های آمریکایی کشته می‌شود. ویرانی‌ها در نوار غزه با هواپیما‌های آمریکایی و موشک‌های آمریکایی بود و اکنون بلینکن به اینجا آمده است و از تلاش برای رسیدن به راه حل سخن می‌گوید و وعده اعطای کمک می‌دهد. آمریکا بخشی از راه حل نیست.
واشنگتن 27 سال است که تنها نامزد بین اسرائیل و تشکیلات خودگردان است، با این وجود، نتیجه آن شد که سفارت آمریکا به قدس منتقل شد و حاکمیت اسرائیل بر آن را به رسمیت شناختند. موضوع دیگر آن است که چطور می‌خواهند جنبش حماس را در نوار غزه به حاشیه برانند؟ این مسئله بسیار عجیب است. حماس بخشی از ملت فلسطین است.
آن‌ها می‌خواهند فرآیند راه حل سیاسی را احیا کنند، اما آیا کسی که به راه حل سیاسی باور دارد، شرایط فعلی را به رسمیت می‌شناسد؟ چه چیزی باعث شد وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه سفر کند؟ فکر نمی‌کنم اولویت آمریکا راه حل سیاسی بین فلسطینیان و صهیونیست‌ها بود، انگیزه واقعی او از سفر به منطقه آن است که موشک‌های حماس تل آویو را هدف قرار داد. او می‌خواهد اوضاع ایجاد شده را تغییر دهد.
او می‌خواهد راه حل سیاسی را زنده کند که مدت طولانی است، مرده است. عجیب‌ترین مسئله آن است که یک فلسطینی در تیراندازی نظامیان اشغالگر در اردوگاه الامعری شهید شد، اما محمود عباس همچنان می‌گوید از مقاومت مردمی حمایت و هر نوع خشونت و تروریسم را محکوم می‌کند.
او همچنان می‌گوید که به راه حل سیاسی باور دارد.‌ای محمود عباس! هم اکنون 28 سال است که تو فرآیند سیاسی را دنبال می‌کنی، چه چیزی به دست آورده ای؟ از راه حل سیاسی چه دستاوردی داشته ای؟ آمریکایی‌ها تو را در اولویت‌های پایین قرار داده اند و جو بایدن رئیس جمهور آمریکا فقط زمانی با تو تماس برقرار کرد که تل آویو هدف حمله موشکی قرار گرفت و زمانی که ملت فلسطین در همه جا قیام کرد و زمانی که ملت فلسطین برای مسجدالاقصی و مقدسات به پا خاست و زمانی که ملت فلسطین تسلیم شدن در برابر شهرک نشینان و تندرو‌ها را رد کرد. فقط در این شرایط بود که رئیس جمهور آمریکا با تو تماس گرفت و هنوز تو داری درباره راه حل سیاسی و تظاهرات مردمی سخن می‌گویی!‌ای محمود عباس! ملت فلسطین خسته شده است و تو باید این حرف را بفهمی.
در سال 2014 به ملت فلسطین در کرانه باختری اجازه دادی که در اعتراض به 51 روز بمباران نوار غزه، فقط شمع در دست بگیرند و به خیابان‌ها بیایند. امروز ملت فلسطین این سیاست را رد کرد و در 210 منطقه در کرانه باختری با دشمن صهیونیستی درگیر شد. نه اینکه فقط شمع در دست بگیرد.
به همین علت باید به خوبی بفهمیم که شرایط تغییر کرده است و این دشمن فقط زبان زور می‌فهمد. این شرایط از زمان حضرت موسی (ع) وجود داشته است. آن‌ها بدون موشک و بدون مقاومت مسلحانه و بدون مقاومت مردمی و انتفاضه فراگیر، هیچ چیزی به ملت فلسطین نخواهند داد. آمریکا هرگز فرآیند صلح را احیا نخواهد کرد.
ابومرزوق افزود: آمریکا از سال 1994 برای اقدام علیه جنبش حماس تلاش می‌کند. من را در سال 1995 در آمریکا بازداشت کردند. آمریکا به دنبال ضربه زدن سیاسی و دیپلماتیک به جنبش حماس است و همه سران منطقه می‌دانند که آمریکایی‌ها در همه تماس‌ها با آن‌ها اصرار دارند که نباید هیچ کمکی نباید به نوار غزه برسد. در پشت سر همه اعتراضات علیه جنبش حماس، آمریکا قرار دارد. واشنگتن، نام حماس را در فهرست تحریم قرار داد، اما در عمل چه کاری می‌تواند انجام دهد، زیرا در هر صورت ملت فلسطین از ما حمایت می‌کند.
ملت فلسطین در انتخابات به حماس رای داد، اما انتخابات را لغو کردند و این خواست آمریکا بود. هیچ اعتمادی به آمریکایی‌ها نیست و با قاطعیت می‌گویم آمریکا به دنبال تحقق منافع هیچ کسی در منطقه به جز اسرائیل نیست. به خدا سوگند اسرائیل فرو خواهد پاشید. به خدا سوگند، اسرائیل جایی در منطقه نخواهد داشت. شما (کشور‌های عربی) به دنبال تکیه به چه چیزی هستید؟ همه اسرائیلی‌هایی که دو تابعیتی هستند در نهایت از خودشان سوال خواهند کرد که چرا باید با خطر قتل و زخمی شدن روبرو شوند و چرا باید جنگ‌های پی در پی را تجربه کنند.
ملت فلسطین سرسخت‌تر از چیزی است که تصور می‌کنند و در سرزمین خودش به استقامت ادامه می‌دهد. ملت فلسطین برای بازگرداندن آوارگانی که به زور از کشورشان بیرون رانده شده اند، تلاش می‌کند. بازداشت‌هایی که در مناطق اشغالی سال 1948 یا قدس صورت می‌گیرد، به اسرائیلی‌ها بیشتر از فلسطینی‌ها آسیب می‌رساند. زیرا هویت واقعی فلسطینی‌ها را به آن‌ها یادآوری می‌کند و به همه جهان نشان می‌دهد که این رژیم نژادپرست و آپارتاید است. نتانیاهو گفت، برای غیریهودیان جایی در جامعه یهودیان وجود ندارد. کسی که از اوکراین آمده، به اوکراین باز خواهد گشت.
وی خاطرنشان کرد: آمریکا خودش را به جای همه جامعه جهانی معرفی می‌کند. اگر واقعا می‌خواهند نوار غزه را با هماهنگی هر طرفی از جمله تشکیلات خودگردان و سازمان ملل بازسازی کنند، ما از آن استقبال می‌کنیم. در سال 2014 هم از نقش تشکیلات خودگردان برای بازسازی نوار غزه استقبال کردیم. آمریکایی‌ها اگر واقعا به فکر منافع ملت فلسطین هستند، دادن انواع بمب‌ها به اسرائیل را متوقف کنند، زیرا از این بمب‌ها برای قتل ملت فلسطین استفاده می‌شود.
این آمریکایی‌ها هستند که به دست اسرائیلی ها، ملت فلسطین را می‌کشند. این آمریکایی‌ها هستند که به دست اسرائیلی ها، خانه‌های فلسطینی‌ها را ویران می‌کنند. از ایفای نقش هر طرفی برای شرکت در بازسازی نوار غزه استقبال می‌کنیم. ما به دنبال بیرون کردن اشغالگران از کشورمان هستیم. تظاهرات در کرانه باختری و مناطق اشغالی سال 1948 ثابت کرد، حماس در قلب ملت فلسطین قرار دارد. محمود عباس در طول جنگ غزه، هیچ تماسی با ما نداشت. او میزبان وزیر امور خارجه آمریکا بود که بر لزوم منزوی کردن حماس تاکید داشت.
وی در پاسخ به سئوالی درباره تاکید محمود عباس بر اینکه، انتخابات فقط در صورتی برگزار خواهد شد که اسرائیل با برگزاری آن در قدس موافقت کند، گفت: هیچ کسی این حرف‌ها را باور نمی‌کند. ما اسرائیلی‌ها را وادار کردیم تا برنامه تندرو‌ها برای یورش به مسجدالاقصی را تغییر دهند. می‌توانیم اسرائیلی‌ها را به پذیرفتن انتخابات در قدس وادار کنیم. ما هرگز برای برگزاری انتخابات در قدس، دست به دامن اسرائیل نمی‌شویم. این سیاست تشکیلات خودگردان که برای هر کاری و برای احقاق حقوق فلسطینی‌ها دست به دامن اسرائیل می‌شود، باید متوقف شود.
ما می‌خواهیم حقوق خودمان را از آن‌ها بگیریم. مهمترین حق ملت فلسطین آن است که آزادانه رهبری خودش را انتخاب کند. ما در زمان تفاهم‌ها در قاهره می‌دانستیم که اسرائیل با برگزاری انتخابات در قدس موافقت نخواهد کرد، اما بر لزوم برگزاری انتخابات تاکید کردیم. کسی که می‌خواهد انتخابات برگزار کند، به دنبال جلب موافقت اسرائیل نمی‌گردد و همه انتخابات را به خواست اسرائیل، مرتبط نمی‌کند. به نظر می‌رسد محمود عباس از این موضوع استفاده کرد تا انتخابات را تا مدت نامعلوم به تعویق بیاندازد.
موسی ابومرزوق گفت: ملت فلسطین هرگز تا این اندازه متحد نبوده است. طرفداران فتح و حماس در 210 منطقه در کرانه باختری با اشغالگران درگیر شدند. طرفداران فتح و حماس بودند که در مسجد الاقصی حضور داشتند. کسی که به انزوا رانده شد، تشکیلات خودگردان و نه جنبش فتح بود. ملت فلسطین متحد است و مشکل ما آن است که یکی از عوامل اسلو که شکست خورده، با بن بست روبرو شده است و آمریکایی‌ها می‌خواهند آن را احیا کنند. به طور خلاصه می‌گویم، نمی‌توان با خود عوامل توافقنامه اسلو، این توافقنامه را باطل کرد. مشکل ما مربوط به تشکیلات خودگردان است و اسرائیل بر حفظ آن اصرار دارد، زیرا جایگزین این تشکیلات، مقاومت است و اسرائیل می‌خواهد این تشکیلات همچنان خدمتگزار اسرائیل باقی بماند و از نظر امنیتی با این رژیم هماهنگی کند.
این تشکیلات خودگردان است که به فلسطینیان می‌گوید دست به سلاح و موشک ممنوع است. آنچه حقوق ملت فلسطین را محقق می‌کند، قدرت است و چیزی جز آن نیست. اسرائیل بدون توسل به زور علیه آن، از کرانه باختری عقب نشینی نخواهد کرد. هر روز که این فرآیند سیاسی ادامه داد، زمین‌های بیشتری را از دست می‌دهیم. ما از هر نوع مقاومت حمایت می‌کنیم. با صراحت می‌گوییم ما از برقراری ثبات در منطقه استقبال نمی‌کنیم، زیرا ثبات در برابر اشغالگران معنا ندارد. اگر خواهان ثبات هستند باید از سرزمین ما بیرون بروند. ثبات را برای چه می‌خواهند؟
برای اشغال سرزمین ما، برای قتل فرزندان ما، برای تخریب خانه‌های ما، برای تعرض به مقدسات ما؟ چنین چیزی ثبات نیست. ثبات می‌خواهند تا خانواده‌ها را از محله الشیخ جراح بیرون کنند و سپس امنیت را برای شهرک نشینان در داخل خانه‌هایی که از فلسطینی‌ها تصرف کرده اند، برقرار کنند. روابط طبیعی بین هر ملت تحت اشغال با نیرو‌های متجاوز و اشغالگر، بی ثباتی است.
ابومرزوق در پاسخ به این سوال که آیا نظر جنبش حماس درباره پذیرفتن تشکیل کشور فلسطین در مرز‌های سال 1967 به پایتختی قدس تغییر کرده است؟ گفت: من نگفتم که تغییر کرده است، ما گفتیم پذیرفتن آن، یک مرحله در راه آزادسازی همه کشور ما و به دست آوردن همه حقوق مان است. حق بازگشت آوارگان هم باید برای بازگشت به سرزمین شان به رسمیت شناخته شود.
حتی اگر اشغالگران از کرانه باختری عقب نشینی کنند، بخشی از حقوق ما محقق خواهد شد، اما بسیاری از حقوق باقی خواهد ماند. ما تاکید کردیم که پذیرفتن این مسئله، حداقل چیزی است که می‌توان درباره آن بین فلسطینی‌ها توافق ایجاد کرد تا دیگران ما را به دودستگی و تفرقه متهم نکنند. هر شرطی درباره انتخابات تعیین کردند، قبول کردیم، اما در نهایت انتخابات را برگزار نکردند. تشکیلات خودگردان از گذشته درس نمی‌گیرد.
آزموده را آزمودن خطاست. خواستند کنترل نوار غزه را برعهده بگیرند و ما قبول کردیم، اما ماجرای ترور نخست وزیر را مطرح کردند تا آن توافق را هم عملی نکنند. ما چه کاری بیشتری از این می‌توانیم انجام دهیم. در جنگ اخیر، همه چیز برای مردم به ویژه طرفداران جنبش فتح آشکار شد. تشکیلات خودگردان در نهایت یکی از ابزار‌ها در دست اسرائیل است. نتیجه توافقنامه اسلو آن است که شهر‌ها و روستا‌های کرانه باختری را هم از یکدیگر جدا کرده اند. حتی محمود عباس هم فقط با گرفتن مجوز از اسرائیل می‌تواند بین این شهر‌ها تردد کند.
اگر می‌خواهید در کرانه باختری همه پرسی برگزار کنید ما مشکلی با آن نداریم. هر چه هم که به ملت فلسطین کمک ارائه کنند، ملت فلسطین ملتی نیست که به این صورت فریب بخورد. ملت فلسطین ملت و مقدسات و سرزمین خودش را دوست دارد. چرا باید ملت فلسطین همچنان در اردوگاه‌ها در داخل و خارج، آواره باشد. آمریکا تصور می‌کند می‌تواند همه را با دلار‌های خودش بخرد، اما چنین چیزی رخ نخواهد داد.
ابومرزوق گفت: مصر به خوبی از اوضاع نوار غزه آگاهی دارد. آمریکایی‌ها می‌گویند اسرائیل کشوری برای یهودیان است، بنابراین غیریهودیان در آن حقی ندارند، این چه دموکراسی است که مبتنی بر نژادپرستی است. یهودی که از اوکراین به فرودگاه تل آویو سفر می‌کند، گذرنامه دریافت می‌کند، اما فلسطینی که همه اجداد او در این سرزمین زندگی کرده اند، جایی در آن ندارند. اسرائیل ملت فلسطین را به رسمیت نمی‌شناسد.
جنگ اخیر در غزه، نشان داد که حمایت از مقاومت در فلسطین فراتر از تصور است. همه پایتخت‌های جهان شاهد برگزاری تظاهرات برای اعلام همبستگی با ملت فلسطین بود. توافقنامه‌های عادی سازی روابط با اسرائیل، چیزی جز سراب نیست و هیچ تغییری در واقعیت‌ها ایجاد نمی‌کند و اسرائیل جایی در منطقه ندارد. راه حل سیاسی با اسرائیل، هیچ آینده‌ای ندارد.

نظر شما