شناسهٔ خبر: 47414739 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

اجلاس اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی با هدف اعلام حمایت و همبستگی با مردم فلسطین برگزار شد

قالیباف: شرایط فلسطین به عقب باز نمی‌گردد

نشست فوق‌العاده کمیته دائمی فلسطین به صورت حضوری با شعار قدس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی رمز وحدت و پیروزی در محل هتل پارسیان اوین برگزار شد. در این نشست هیات های پارلمانی و مجامع بین‌المللی پارلمانی ۱۵‌کشور اسلامی از جمله عراق، اردن، سوریه، لبنان، تونس، الجزایر، پاکستان، افغانستان، مراکش، قطر، بورکینافاسو، کومور، ترکیه و فلسطین حضور یافتند. اجلاسی که هدف از برگزاری آن، اعلام حمایت و همبستگی با مردم مظلوم و مقاوم فلسطین، دفاع از مسجدالاقصی، تاکید بر نسل کشی و جنایات مبتنی بر آپارتاید رژیم جعلی اسرائیل و درخواست محاکمه جنایتکاران صهیونیست در محاکم قضایی مستقل و بین‌المللی و فراخوان کمک کشورهای اسلامی به بازسازی غزه است.

صاحب‌خبر -

در حاشیه برگزاری نشست فوق‌العاده کمیته دائمی فلسطین اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی محمدباقرقالبیاف، رییس مجلس شورای اسلامی با حسن کریم الکعبی، نایب رییس مجلس عراق؛ محمد اکرم العجلانی،
 نایب رییس مجلس سوریه؛ نورالدین بحیری، نایب رییس مجلس تونس؛ قاسم هاشم، نماینده و رییس کمیته فلسطین مجلس لبنان و محمد قریشی‌نیاس، دبیرکل‌PUIC دیدار و گفت‌وگو کرد. قالیباف همچنین در این جلاس طی سخنانی، ضمن تبریک پیروزی مقاومت یکپارچه و قهرمانانه ملت فلسطین در نبرد علیه جنایتکاران رژیم صهیونیستی به مقاومت، ملت فلسطین و همه ملت‌های مسلمان و آزادی‌خواه جهان که برای حمایت از فلسطین و مسجدالاقصی صحنه‌های 
عبرت آموزی خلق کردند، گفت: به نوبه خود از حضور و مشارکت شما نمایندگان محترم و عالی رتبه پارلمان‌های کشورهای اسلامی در این اجلاس اظهار خرسندی و قدردانی می‌کنم و امیدوارم این نشست مهم بتواند به همه اهداف عالی خود در جهت حمایت و دفاع از تحقق حقوق مشروع ملت فلسطین، استیفای حقوق آنان و اتخاذ راهکارهای اصولی برای توقف ظلم، جنایت، نسل‌کشی، آپارتاید و پاکسازی نژادی و کمک به بازسازی خرابی‌های جنگ نائل آید.
رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه در روزهای اخیر، جهان شاهد آن بود که رژیم جعلی و کودک‌کش صهیونیستی، فجیع‌ترین جنایات را علیه برادران و خواهران ما در فلسطین اشغالی مرتکب شد، جنایاتی که قلب هر انسان آزاده‌ای را به درد آورد، اظهار داشت: این جنایات و کشتار وحشیانه در حالی رخ داد که برخی با رویکرد غلط حرکت در مسیر عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در تلاش بودند تا قبح و پلیدی رابطه با این رژیم اشغالگر را کم‌رنگ و بی‌اثر نمایند. قالیباف همچنین با بیان اینکه بدون شک حمایت از مقاومت ملت فلسطین برای مقابله قدرتمندانه با متجاوزان اشغالگر و نیز هرگونه کمک برای اعاده حقوق حقه فلسطینیان، وظیفه همه کسانی است که به مبدأ حق و عدالت ایمان و اعتقاد دارند، تأکید کرد: مسأله فلسطین فراتر از تعلق به دین و مذهب و قومیتی خاص، مسأله‌ای جهانی است و حمایت از فلسطینیان مظلوم در مقابل تجاوز و جنایات اشغالگران صهیونیست نیز مسوولیتی جهانی است. وی تصریح کرد: مقاومت و پایداری مردم فلسطین، بار دیگر ثابت کرد که رژیم صهیونیستی صرفا‌ زبان قدرت را می‌فهمد و شاهدیم با مجاهدت‌های وصف‌ناپذیر رزمندگان مخلص فلسطینی، کلیه معادلات خیالی رژیم جعلی از جمله ادعا و توهمِ نفوذناپذیر بودن گنبد آهنین، نقش بر آب شد و امروز شکست‌پذیری و اضمحلال صهیونیست‌ها 
بیش از پیش آشکار شد.
قالیباف ادامه داد: مقاومت 12‌روزه اخیر فلسطین، معادله جدیدی را رقم زد؛ به‌نحوی که امروز همه مسلمانان جهان، یکپارچه از آزادی قدس شریف سخن می‌گویند که اولین قبله‌گاه مسلمانان و سومین حرم مقدس اسلامی است و هویت و اعتبار فلسطین، به آن شناخته می‌شود.رییس قوه مقننه همچنین تصریح کرد: خوشبختانه در این نبرد، ملت‌ها و کشورهای اسلامیِ بسیاری پای کار آمدند و با برگزاری نشست‌ها و تظاهرات متعدد، خشم و انزجار خود را از اقدامات و جنایات صهیونیست‌ها به منصه ظهور رساندند. بی‌تردید این پایان کار نیست و نخواهد بود .قضیه فلسطین وارد مرحله‌ای جدیدی شده است، مرحله‌ای که با پیروزی عملیات «شمشیر قدس» هرگز به عقب باز نخواهد گشت.

اردن: پایتخت قدس باید از نقشه سرطانی صهیونیست‌ها خنثی شود
همچنین در این اجلاس؛ حسین الحراسیس، نایب رییس مجلس اردن گفت: اردن زنگ خطر را به صدا درآورده و اعلام کرده است که قدس در دست یهودی‌سازی است و ظلم اشغالگران به مرحله پاک‌سازی نژادی رسیده و از سلاح‌های ممنوعه استفاده می‌کنند. الحراسیس ادامه داد: جنگی که اسرائیل در غزه راه انداخته یک جنایت جنگی است و همه موجودات اعم از انسان، آب، خاک و گیاهان را در بر گرفته و باید پیگیری بین‌المللی شود. نایب رییس مجلس اردن تأکید کرد: هیچ راه‌حلی برای مسأله فلسطین مؤثر نیست جزو تشکیل کشور مستقل فلسطینی به پایتخت قدس شریف تا نقشه سرطانی صهیونیست‌ها خنثی شود.

لبنان: ایران پرچم قدس را برافراشته است
قاسم الهاشم، نایب رییس مجلس لبنان نیز با تاکید براینکه ایران امروز پرچم قدس را برافراشته و از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون بشارت‌های پیروزی را به همه داده است، گفت: امروز همه گروه‌های فلسطینی اثبات کرده‌اند که فلسطین یکپارچه است و سنگ‌های مردان مقاومت همه توطئه اشغالگران را بر باد داده است. نایب رییس مجلس لبنان در پایان با تأکید براینکه وحدت و مقاومت راه‌حل نهایی مسأله فلسطین است، خاطرنشان کرد: حمایت مستقیم از ملت فلسطین مهم‌ترین وظیفه ماست که نباید متوقف شود.

الجزایر: پارلمان‌های کشورهای اسلامی 
نقش خود را ایفا کنند
محمد اخاموک، نماینده هیأت پارلمانی الجزایر هم گفت: امروزه شاهد وقوع جنایت جنگی در فلسطین و آسیب دیدن آرمان‌های اسلامی هستیم و پارلمان‌های کشورهای اسلامی باید نقش خود در حمایت از آرمان‌های فلسطین را ایفا کنند. وی گفت: نمی‌توان همواره بعد از حمله اسرائیل به غزه یک عکس‌العمل را تکرار کرد و به صورت مداوم شاهد حمله به قدس شریف باشیم لذا مکانیزم پارلمانی می‌تواند مکانیزم خوبی برای مردم بی‌دفاع فلسطین باشد. نماینده هیأت پارلمانی الجزایر، گفت: هر جایی که صحبت از آرمان آزادی و حاکمیت قانون باشد موجب توسعه، پایداری و امنیت و مبارزه با جنایت می‌شود و این در حالی است که امروزه شاهد وقوع جنایت جنگی در فلسطین و آسیب دیدن آرمان‌های اسلامی هستیم.

عراق: سازمان‌های حقوق بشر، جلاد را قربانی نشان دادند
 حسن کریم مطر الکعبی، نایب رییس مجلس عراق گفت: اتفاقی که امروز مقابل دیدگان همه مردم جهان قرار گرفت بسیار تأسف‌آور است لذا سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر باید واکنش نشان دهند. سازمان‌های حقوق بشر جلاد را قربانی نشان دادند و حقایق را برعکس کردند و حتی روسای برخی کشورهای غربی از رژیم صهیونیستی دفاع کردند. این نماینده مجلس عراق ادامه داد: آن‌ها نسبت به ممانعت از فرستادن دارو و غذا هم واکنش نشان نمی‌دهند لذا ما باید این محاصره را بشکنیم. این مسأله باعث می‌شود رژیم صهیونیستی اقدامات خود را گسترش دهد، در حالی که این روابط دیپلماتیک و اقتصادی مذموم است. 

ترکیه: رژیم اسرائیل 
فقط زبان مقاومت را متوجه می‌شود
اوراهان آتالای، عضو کمیسیون حقوق بشر مجلس همواره سازمان ملل تصمیماتی را در خصوص مسأله فلسطین اتخاذ می‌کند اما آیا جلوی جنایات رژیم صهیونیستی گرفته شده است؟ خیر. زیرا رژیم اسرائیل با حمایت برخی کشورها جنایاتش را به راحتی ادامه می‌دهد. وی افزود: سازمان ملل تصمیماتی را در خصوص توسعه شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی اتخاذ کرده و بیانیه‌ای را صادر کرده است که نشان‌دهنده تعارض این اقدامات با معاهدات بین‌المللی است اما اسرائیلی‌ها به این موضوع توجهی نمی‌کنند زیرا فقط زبان مقاومت را متوجه می‌شوند.

قطر: فلسطین موضوع اول کشورهای اسلامی است
عبدالرحمان بن‌یوسف الخلیفی، عضو مجلس شورای قطر نیز رژیم صهیونیستی زمانی که نتوانست اهداف استراتژیک خود را پیاده‌سازی کند دست به حملات گسترده علیه فلسطینیان زد تا احساسات دو میلیارد مسلمان در جهان را مورد خدشه قرار دهد اما این بار فلسطینی‌ها با انجام عملیات، پاسخ این رژیم را دادند هر چند رژیم صهیونیستی گمان نمی‌کرد چنین پاسخی از فلسطینیان دریافت کند. وی تأکید کرد: دولت و ملت‌های کشورهای اسلامی باید از مقاومت قهرمانانه ملت مظلوم فلسطین حمایت کنند زیرا آن‌ها در خط مقدم قرار دارند. ما باید با استفاده از ظرفیت پارلمان و دیپلماتیک کشورهای اسلامی ضمن حمایت از مردم مظلوم به راهکارهای جدی برای مقابله با رژیم صهیونیستی دست پیدا کنیم.

پاکستان: اقدامات رژیم صهیونیستی 
جنایات جنگی است
همچنین نوید قمر، عضو مجلس شورای پاکستان با بیان اینکه اتحاد امت اسلامی در شرایط کنونی بسیار مهم و اثرگذار است، اظهار کرد: خواهران و برادران فلسطینی ما روزانه کشته می‌شوند و این اتحاد در شرایط کنونی لازم است، سکوت جهان در مقابل تهاجمات رژیم صهیونیستی موضوع جدیدی نیست اما در حال حاضر اقدامات این رژیم به صورت گستاخانه و وقیحانه ادامه پیدا کرده و دیگر هیچ حد و مرزی برای آن قائل نیست. نوید قمر تأکید کرد: نام اقدامات رژیم صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین را تنها می‌توان جنایت جنگی یا قصابی و کشتار گذاشت و دنیا باید نسبت به این موضوع بیدار شده و پاسخ درخور به این رژیم داده و آن را تنبیه کند. حملات هوایی رژیم صهیونیستی مسوول کشته شدن کودکان و مظلومان فلسطینی است.

نظر شما