شناسهٔ خبر: 47399692 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

خاموشی در دو روز گذشته زندگی بسیاری از هموطنان را دچار دردسر کرده است

شهر بی‌برق

جداول خاموشی پایتخت صبح روز گذشته منتشر شد که البته ساعاتی بعد مشخص شد هیچ تطابقی با واقعیت ندارد. همین مساله در دومین روزی که شهرهای کشور خاموشی را تجربه می‌کردند موجب گلایه‌های بسیار شد. این در حالی است که مردم همچنان از زمان دقیق خاموشی‌ها بی‌اطلاع هستند و این مساله موجب نارضایتی آن‌ها شده‌است، چرا‌که به‌دلیل اهمیت برق در زندگی افراد بسیاری از کارهای روزمره تحت‌الشعاع قرار گرفته، در حالی که کوچک‌ترین حق هر فرد اطلاع از وقوع زمان خاموشی است. ظاهرا صنعت برق همچنان طبق روال سابق خود پیش رفته و با این حال باز هم تقاضای همکاری از مردم را دارد. وابستگی گسترده زندگی مردم به برق سبب شده تا قطعی طولانی مدت این حامل انرژی زیر و بم زندگی افراد را تهدید کند. با وجود گستردگی بحران خاموشی در شرایط کنونی، یکی از سوالاتی که ذهن مردم را به خود مشغول کرده آن است که چرا برق به شکل گسترده قطع می‌شود؟ پاسخ به این سوال می‌تواند علاوه بر آگاهی نسبت اصل مسأله زمینه جلوگیری از این بحران را فراهم کند.

صاحب‌خبر -

بررسی آمار مصرف اوج بار در روزهای اخیر از رشد 22‌درصدی اوج بار نسبت به سال گذشته خبر می‌دهد. به عبارت دیگر شبکه برق کشور نسبت به سال گذشته 10‌هزار مگاوات بیشتر برق مصرف می‌کند. علی‌رغم اینکه طی هفته‌های گذشته هشدارها در مورد تأمین برق افزایش یافته بود و در صحبت‌های مسوولان صدای خاموشی شنیده می‌شد اما گویا غافل‌گیری این بار نصیب وزارت نیرو شده و تا بازگشت به شرایط عادی مسیر طولانی وجود دارد و باز هم بار سنگین مسوولیت بر دوش مردم افتاده است. افزایش دمای هوا و روشن شدن زودهنگام وسایل سرمایشی، خشکسالی و فعالیت بیش از حد چاه‌های برقی آب به همراه خارج شدن نیروگاه‌های برق‌آبی اصلی‌ترین دلایل خاموشی برق در بهار سال جاری عنوان می‌شوند. مصطفی رجبی‌مشهدی، سخنگوی صنعت برق با اشاره به دلایل افزایش مصرف برق گفت: «دمای هوا در حال حاضر نسبت به سال گذشته 4‌درجه افزایش پیدا کرده و همین مسأله به‌دلیل استفاده از وسایل سرمایشی برقی سبب شده تا شاهد افزایش میزان مصرف باشیم.» سخنگوی صنعت برق در بیان عامل دوم افزایش مصرف در روزهای اخیر گفت: «کمبود بارش‌ها سبب شده تا چاه‌های کشاورزی بسیار زودتر از مدت مشابه سال گذشته با حداکثر توان به برداشت آب اقدام کنند و میزان مصرف برق بیشتری داشته باشند.»

بحران خاموشی بر گردن
 استخراج رمز ارزها
یکی از پرتکرارترین دلایل قطعی برق که اخیرا و  برخلاف مواضع سال گذشته متولیان صنعت برق به آن اشاره می‌شود، پدیده استخراج رمز ارز است. در شرایطی سخنگوی صنعت برق، استخراج رمز ارزها را یکی از عوامل اساسی قطعی برق عنوان می‌کند که کل میزان برق مصرفی مراکز مجاز و غیرمجاز استخراج رمز ارز بر اساس شبکه بین‌المللی استخراج، حدود2هزار مگاوات برآورد می‌شود. از طرفی از ابتدای خرداد‌ماه برق مورد استفاده مراکز مجاز استخراج رمز ارز قطع شده و میزان استفاده برق این پدیده به 1700‌مگاوات رسیده است. میزان مصرف استخراج رمز ارز در شرایط کنونی  نزدیک به سه ‌درصد از کل اوج بار را به خود اختصاص می‌دهد. قطعا استفاده غیر مجاز از مراکز استخراج رمز ارز امری غیر قانونی است اما میزان استفاده برق این مراکز به حدی نیست که استدلال ناتوانی در مقابله با آن مورد قبول افکار عمومی واقع شود.
یکی دیگر از دلایل ایجاد بحران گسترده قطعی برق مرتبط با مسأله کاهش بارندگی‌هاست. در شرایط کنونی 14.5‌درصد از ظرفیت شبکه برق نصب شده کشور مرتبط با نیروگاه‌های برق‌آبی مستقر در سدهای کشور است. کاهش بارندگی‌ها سبب شده تا مدیریت منابع آب با دقت بیشتری پیگیری شده و خروجی سدهای کشور بسته شود. این در حالی‌ست که سال گذشته نیروگاه‌های برق‌آبی 9 ‌درصد بیشتر از تعهد خود برق تولید کرده‌اند اما در سال جاری شاهد کمبود 3هزار مگاواتی برق ناشی از تولید نیروگاه‌های برق آبی هستیم.
در هشت سال اخیر سیاست‌های مدیریت مصرف برق و همچنین افزایش ظرفیت نصب شده نیروگاهی در دستور کار وزارت نیرو قرار داشته اما اولویت این وزارتخانه مسأله مدیریت مصرف بوده است. با‌توجه به اینکه میزان رشد اوج بار در سال‌های گذشته در حد یک درصد کنترل شد اما به نظر می‌رسد در بحرانی که با مسأله کم‌آبی همراه شده است، اولویت سیاست‌های مدیریت مصرف به تنهایی پاسخگوی عبور بدون مشکل از دوره تابستان تلقی نمی‌شود. نکته نگران‌کننده پیرامون مسأله برق آن است که احتمالا دوره گرمای هوا در سال جاری بسیار طولانی‌تر از سال گذشته باشد و تداوم خاموشی در مدت باقی‌مانده می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد. فارغ از توجه مسوولان صنعت برق کشور برای مهیا کردن عبور بدون خاموشی از شرایط بحرانی، مردم نیز می‌توانند با 
صرفه جویی بیشتر در مصرف برق زمینه کاهش حجم بحران به‌وجود آمده را مهیا کنند.به عبارت دیگر در شرایطی میزان مصرف برق در حد شرایط فعلی باقی‌بماند، نه تنها شاهد کنترل پدیده خاموشی در طول فصل گرما نخواهیم بود بلکه احتمال این بحران در روزهای آتی تشدید می‌شود.

پرداخت خسارات لوازم‌خانگی
 به علت قطعی برق
قطعی‌های برق که در برخی شهرها و بر‌اساس گزارش‌های مردم حتی به سه نوبت در روز هم رسیده است موجب شده تا خسارت‌هایی به لوازم خانگی مردم وارد شود. این اتفاق در شرایط دشوار اقتصادی موجب تلخ کامی مردم می‌شود. رجبی‌مشهدی، سخنگوی صنعت برق درباره نحوه پرداخت خسارت لوازم‌خانگی به علت قطعی برق هم 
اظهار نظر کرده و گفته است: برخی شرکت‌ها دیروز از طریق سایت اطلاع‌رسانی کردند که چه ساعتی محدودیت و خاموشی وجود دارد و برخی نیز از طریق سامانه اطلاع‌رسانی را انجام دادند. برای مشترکان تهرانی نیز از دیشب علاوه بر این اقدامات، پیامک ارسال می‌شود که بتوانند برنامه‌ریزی کارهای خود را داشته باشند و مشکلات به حداقل ممکن برسد. سخنگوی صنعت برق درباره سوختن وسایل برقی تصریح کرد: متاسفانه تجهیزات صنعت برق کشور به‌دلیل استفاده از ماینرهای غیرمجاز در معرض خطر هستند به‌طوری که سرقت کابل، سوختن فیوز و غیره نیز اتفاق افتاده است که این امر هم در خاموشی بی‌اثر نبوده است. در صورتی که مشترکان بخش خانگی وسایل‌ها به‌دلیل نوسانات برق دچار آسیب شوند، در وهله نخست باید در اپلیکیشن «برق من» ثبت‌نام کنند. پس از کارشناسی خسارت پرداخت خواهد شد.»

نظر شما