شناسهٔ خبر: 47376653 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تحلیل استاد ‌دانشگاه تهران از مذاکرات "وین" /کوشکی: این مذاکرات زنگ خطری برای کشور خواهد بود /مجلس حساس‌تر شود

گروه استان‌ها ـ استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران گفت: در صورتی که نتیجه مذاکرات وین، دلخواه آمریکا باشد، دولت بعدی کار سختی برای اداره کشور خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، صادق کوشکی در نشست تخصصی دولت جوان انقلابی به‌میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دولت‌آباد اظهار داشت: براساس متن برجام دو خط محدودیت برای کشور ما پیش‌بینی شده است که عبارت از محدودیت‌های زمانی و محدودیت‌های نظارتی هستند.

وی افزود: براساس آنچه در برجام قید شده است، دولت ایران تعهد کرده است در بازه‌های زمانی 5، 10، 15، 25 ساله و نامحدود، برخی فعالیت‌های خاص را انجام ندهد، برای مثال غنی‌سازی 60 تا 75 درصد که برای ساخت باتری‌های زیردریایی و ماهواره‌ها که باید به‌مدت طولانی کار کنند، به‌طور کامل و نامحدود متوقف شده بود.

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران با بیان اینکه عملاً این محدودیت‌های زمانی به‌گونه‌ای طراحی شده است که ایران نتواند به نیازهای خود پاسخی بدهد گفت: علاوه بر مسئله محدودیت‌های زمانی، نظارت‌های ضربتی از سوی سازمان منع استفاده از تسلیحات اتمی و آژانس بین‌المللی یکی دیگر از محدودیت‌های مهم کشور در قبال پیشرفت صنعت هسته‌ای بود؛ به‌گونه‌ای که ناظران اجازه داشتند از امنیتی‌ترین نقاط کشور هم بازدید داشته باشند.

وی ادامه داد: بعدها متوجه شدیم این بازرسی‌ها در واقع به‌درخواست رژیم صهیونیستی انجام می‌شد، برای مثال آنها نقاطی را مشکوک اعلام می‌کردند و بلافاصله ناظران برای بازدید از آن نقاط به ایران می‌آمدند، چنین اتفاقاتی نمی‌تواند برای امنیت کشور مناسب باشد.

کوشکی اضافه کرد: در صورتی که ایران از این محدودیت‌ها تبعیت نمی‌کرد، یکی از کشورهای 1+5 می‌تواند درخواست دهد که مکانیسم ماشه برای ایران فعال شود و 6 تحریم عمده سازمان ملل ظرف مدت 45 روز برگردد و حتی ممکن بود حملات نظامی به ایران صورت گیرد. آمریکا یکی از کشورهایی بود که توان ارائه چنین درخواستی را داشت اما با بیرون آمدن از تعهدات برجامی، این امتیاز از این دولت سلب شد.

وی با بیان اینکه از سال 95 و با روی کار آمدن دولت ترامپ، تعهدات از سوی هر دو طرف نقض شد، گفت: آمریکا با بیرون آمدن از برجام، این فرصت را به ایران داد که با رعایت ضوابط برجام، بتواند برخی از محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها را کنار بگذارد. غنی‌سازی 60 درصد دوباره آغاز شد و سانتریفیوژهای جدید به نیروگاه‌ها اضافه شد که بهره‌وری بسیار بیشتری نسبت به نمونه‌های قبلی دارند.

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران تصریح کرد: اکنون ایران در مناسب‌ترین وضعیت در تعهدات برجام قرار دارد، بازرسی‌های عادی همچنان صورت می‌گیرد اما دیگر خبری از سرکشی‌های ناگهانی بازرسان به نقاط امنیتی کشور نیست. ایران پایبند به اصول برجام مانده اما برخی محدودیت‌ها را کنار گذاشته است که آن هم مطابق با توافقی است که با کشورهای عضو برجام صورت گرفته است. همچنین انگلیس، فرانسه و آلمان ـ که عضو ثابت شورای امنیت نیست ـ توان برقراری مکانیسم ماشه را ندارند و خطری از این جانب ایران را تهدید نمی‌کند. چین و روسیه نیز موضعی خنثی نسبت به ایران و طرف‌های غربی گرفته‌اند و دخالت چندانی در امور برجام ندارند.

وی با یادآوری اینکه مذاکرات وین به‌درخواست کشورهای غربی صورت پذیرفت، تأکید کرد: ایران نیازی به مذاکرات وین ندارد؛ چرا که اکنون در موقعیت مناسبی قرار گرفته است. این آمریکا، انگلیس و فرانسه هستند که به‌دنبال مذاکرات با جمهوری اسلامی بودند و مذاکرات وین با هدف بازگشت آمریکا به برجام صورت گرفته است.

کوشکی اضافه کرد: با این حال آمریکا در موضع تحریم‌کننده قرار دارد و نیازی به دروغ‌گویی ندارد. اگر رسانه‌های انگلیسی‌زبان به‌صراحت می‌گویند که "هیچ تحریمی لغو نخواهد شد و امتیازی به جمهوری اسلامی داده نخواهد شد"، زنگ خطری برای کشور خواهد بود. در ایران هم اخبار به‌صورت کلی به مردم داده می‌شود و کسی به‌صورت دقیق نمی‌داند چه اتفاقاتی در وین در حال رخ‌دادن است.

وی خاطرنشان کرد: مذاکرات وین همزمان با تعطیلی مجلس شده است و نمایندگان دغدغه چندانی نسبت به اتفاقات وین ندارند. همچنین رئیس جمهور هم اجازه نمی‌دهد شورای امنیت ملی دسترسی چندانی به مذاکرات وین داشته باشد، بنابراین در ایران این مذاکرات با سکوت خبری در حال پیش رفتن است که نمی‌تواند خوشایند باشد، به‌دلیل اینکه مسئول این مذاکرات، دولت جمهوری اسلامی است، بنابراین نمی‌تواند دستور لغو مذاکرات را بدهد.

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران بیان داشت: در چنین شرایطی مجلس باید هشدارهای لازم را به رئیس جمهور بدهد، اما پیشتر افراد بیشترشناخته‌شده مجلس تأکید کرده بودند که آقای روحانی استیضاح نخواهد شد، این بدان معناست که رئیس جمهور می‌تواند هر کاری بکند و کسی مانع او نشود.

وی با اشاره به پخش فایل صوتی دکتر ظریف اظهار کرد: اتفاقاتی رقم خورد که نگاه‌ها از روی مذاکرات وین برداشته شود، برای مثال پخش مصاحبه آقای ظریف در شبکه‌های اجتماعی باعث شد که به‌مدت چند روز هیچ کس توجهی به مذاکرات نداشته باشد و تیم مذاکره‌کننده ایران به‌راحتی به ادامه مذاکرات بپردازند. قبل از انتشار این مصاحبه شاهد بودیم  برخی نیروهای حساس به این مسئله، با تمرکزی خاص این مذاکرات را دنبال می‌کردند، مرتباً آنچه در رسانه‌های انگلیسی‌زبان منتشر شد با صحبت‌های تیم مذاکره ‌کننده تطبیق داده می‌شد، این روند با انتشار فایل صوتی متوقف شد و چندین روز مذاکرات در سکوت خبری انجام شد.

کوشکی گفت: دولت با این استدلال که "مذاکرات موضوعی جدید نیست و برای همین نیازی به مصوبات مجلس وجود نخواهد داشت"، مجلس را از اتفاقات مذاکرات آگاه نمی‌کند. مجلس اگر بخواهد با دولت بعدی همکاری لازم را داشته باشد باید رویکرد خود را نسبت به مذاکرات وین تغییر دهد؛ چرا که در صورت رسیدن به توافق، دولت بعدی نیز بدون اینکه حق اعتراض داشته باشد، باید از نتایج مذاکرات تبعیت کند و کار برای دولت بعد مشکل خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر نامزدی وعده آزادسازی پول‌های ایران از طریق این مذاکرات و یا گشایش اقتصادی از این طریق را داد، تنها در حال رأی جمع‌کردن است زیرا آمریکا در موضع ضعف نیست که بخواهد این امتیازات را به ایران بدهد، حتی در صورتی که مذاکرات نتیجه نداشته باشد و وضع حاضر که مناسب‌ترین وضع برای ایران است باقی بماند، آنها می‌توانند تحریم‌های بیشتری را علیه ایران وضع کنند، بنابراین استفاده انتخاباتی از این مذاکرات راهکار بسیار اشتباهی است.

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران با تذکر اینکه در صورت توافق بر سر برجام هسته‌ای، برجام‌های موشکی و منطقه‌ای نیز وضع خواهد شد تصریح داشت: رویکرد دولت دکتر روحانی این است که "ایران نیازی به صنعت هسته‌ای ندارد، سامانه‌های موشکی نباید به مرحله‌ای از پیشرفت برسد که سایر کشورها را نگران کند، نیازی به حضور ایران در تمام مناقشات منطقه‌ای نیست و همچنین حقوق بشر به این صورت که اکنون در ایران هست نباید اجرا شود"، در واقع دولت آقای روحانی سعی داشت ایران به یک کشور نرمال از نظر کشورهای غربی تبدیل شود، بنابراین با انجام مذاکرات در این خصوص به‌ازای رفع تحریم‌ها مشکلی ندارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هنوز چیزی از مذاکرات وین مشخص نیست اما بعید نیست افرادی به‌دنبال منافع شخصی خود از طریق این مذاکرات باشند. نامزدهای انتخابات باید بدانند این مذاکرات در صورت بازگشت آمریکا به برجام، تبعات ناخوشایندی را برای دولت احتمالی آنها در بر خواهد داشت و نباید تنها برای رأی جمع‌کردن از این مذاکرات برای منافع خود استفاده کنند.

انتهای پیام/174/ت+

نظر شما