شناسهٔ خبر: 47361790 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای:

آمریکا برای رقابت با چین آموزشهای مهارتی را رایگان می کند

زهرا سیفی

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: دولت آمریکا به دنبال تصویب قانون رایگان شدن آموزش‌های مهارتی در پارلمان این کشور برای رقابت با پیشرفت اقتصادی کشور چین است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، صبح امروز جلسه شورای دانشگاه فنی و حرفه‌ای با حضور دکتر حسن میرزا بزرگ رئیس امور آموزش عالی، تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه کشور، دکتر ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای و دیگر اعضای این شورا به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

صالحی عمران با عنوان اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای با مأموریت تربیت تکنسین بازار کار و صنعت، یکی از بزرگترین دانشگاه‌های کشور با ۱۸۱ دانشکده و آموزشکده فنی و حرفه‌ای و جمعیت دانشجویی بالغ بر ۱۶۰ هزار نفر در سراسر کشور است، باید اذعان داشت: آموزش عالی مهارتی، مسیری است که آموزش عالی در دنیا دنبال می‌کند چرا که در این نوع از آموزش‌ها ارتباط تنگاتنگی با رشد اقتصادی و توسعه‌ای کشورها دارد و اگر به آموزش مهارتی برخی کشورهایی از جمله فنلاند، سوئیس، آلمان و اتریش نگاه کنیم درمیابیم میانگین بیش از ۵۰ درصد دانشگاه‌ها و دانشجویان در این کشورها مهارتی هستند و گرایش عجیبی در این کشورها به سمت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی است.

وی گفت: اخیراً برنامه‌های راهبردی در کشورهای توسعه یافته در مبحث سرمایه گذاری، به سمت آموزش‌های مهارتی سوق پیدا کرده و مطالعات نشان داده اگر بخواهیم در آینده سرمایه‌ای را بدست بیاوریم هم اکنون باید برای این امر توجه ویژه، سرمایه گذاری و هزینه کنیم و اگر اعتقاد داریم آموزش‌های مهارتی اثری دارد بنابراین بایستی سرمایه گذاری متناسب با آن در دولت، مجلس و بخش خصوصی برای تجهیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها، جذب مربی و استاد، مطالعه بازار کار و ارائه برنامه آموزشی روز دنیا صورت پذیرد.

صالحی عمران افزود: جهت گیری دانشگاه فنی و حرفه‌ای به سمت مسؤولیت اجتماعی ویژه و اصلی آن یعنی اشتغال فارغ التحصیلان و ارتباط آموزش و پژوهش با صنعت و بازار کار خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه اشتغال یکی از شاخص‌های مهم اقتصاد کلان است که برای دولت، بنگاه‌های اقتصادی و جامعه به عنوان یک عامل اقتصادی حائز اهمیت فراوان است تصریح کرد: با برنامه ریزی صورت گرفته، دانشجویان پس از پایان تحصیل راه‌های زیادی برای ورود به بازار کار و یادگیری شغل مورد نظر خود دارند. یکی از این روش‌های مدرن و کارآمد، آموزش شغلی در سیستم دوگانه یا دوآل است تا از این روش با همکاری صنایع کوچک و بزرگ امکان پرورش استعداد و پیشرفت آینده شغلی مورد علاقه خود را فراهم آورند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادامه داد: معتقدیم اگر موقعیت‌های عینی و بیرونی بالاخص شرایط بازار کار دانشجویان را شناسایی کنیم با عنایت به اینکه ماهیت آموزشی در این دانشگاه تا ۷۰ درصد عملی است بخشی از مشکل و معضل اشتغال جوانان مرتفع خواهد شد لذا این امر مستلزم توجه جدی توسط دولت به دانشگاه فنی و حرفه‌ای است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اشاره بر اینکه دولت آمریکا به دنبال تصویب قانون رایگانی آموزش‌های مهارتی در پارلمان این کشور برای رقابت با پیشرفت اقتصادی کشور چین است خاطر نشان کرد: در توجه به آموزش‌های عالی فنی و حرفه‌ای متأسفانه هم اکنون در کشور، مرحله آگاهی سازی به جامعه و خانواده‌ها را سپری می‌کنیم این در شرایطی است که کشورهای پیشگام در مرحله تصمیم سازی و اقدام عملیاتی هستند و این امر مستقیماً در توسعه این کشورها تأثیر بالقوه ای داشته است.

وی گفت: خوشبختانه طی دو سال اخیر اصلاحات زیربنایی خوبی در برنامه ریزی درسی، توانمندی و جذب اعضای هیأت علمی و تجاری سازی آموزش در دانشگاه صورت گرفته، لذا امیدواریم با بحث‌هایی که مطرح شد حمایت‌ها در بدنه دولت و مجلس از مأموریت و فعالیت‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای افزایش پیدا کند.

نظر شما