شناسهٔ خبر: 47347967 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

به رغم خوش‌بینی‌های مطرح شده درباره مذاکرات وین

آمریکا قصد لغو کامل هیچ‌یک از تحریم‌ها را ندارد

صاحب‌خبر -

در حالی برخی مسئولان وعده پایان تحریم‌ها را سر می‌دهند که منابع آگاه از مذاکرات جاری در وین میان ایران و طرف‌های برجام می‌گویند، آمریکا نه تنها مدت زمان شش ماهه ایران برای راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها را نپذیرفته، بلکه قصد «لغو کامل» تحریم‌های ایران را هم ندارد.
مذاکرات وین در حالی در فضایی از ابهام ادامه دارد و اروپا و آمریکا بر لزوم تحقق اهدافشان در قبال ایران اصرار دارند که شبکه «پرس تی‌وی» به نقل از منابع آگاه گزارش کرد که ایالات متحده قصد لغو کامل هیچ‌یک از تحریم‌های بانکی، مالی و انرژی را ندارد.
در پایان دور چهارم گفت‌وگوهای وین، شبکه پرس تی وی مطلع شده است که آمریکا قصد لغو کامل هیچ‌یک از تحریم‌های نفتی، بانکی، مالی و انرژی را ندارد و دستورالعمل آمریکا صرفاً توقف موقت این تحریم‌ها است.
بر اساس اطلاعات موثق پرس تی وی آمریکا قصد لغو یکجای تحریم‌های موضوعی نفتی، بانکی، مالی و انرژی ... را ندارد و قصد دارد در مدت زمانی طولانی و طی مراحل متعدد و گام به گام اقدام به توقف موقت برخی تحریم‌ها آن هم در بازه‌های زمانی ۱۲۰ روزه و ۱۸۰ روزه کند. آمریکا هنوز لغو تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران را نپذیرفته است که در صورت عدم لغو، ایران هیچ سود اقتصادی از برجام نخواهد برد، دستورات اجرایی ۱۲۹۵۹ و ۱۳۵۹۹ و ۱۳۸۷۶ و ۱۳۹۴۹ رئیس جمهور آمریکا و قوانین کاتسا، ISA و ویزا و قانون میهن پرستی پاتریوت بخش ۳۱۱ و U Turn دلار است.پرس‌تی‌وی همچنین مطلع شده است آمریکا تاکنون مدت زمان راستی‌آزمایی معقول و لازم را که برای معاملات نفتی و بانکی حداقل ۳ تا ۶ ماه است، نپذیرفته و تاکنون هیچ تعهدی به عدم تحریم مجدد و یا عدم خروج از برجام نداده است.اطلاعات شبکه پرس‌تی‌وی حاکی است قصد آمریکا در مرحله فعلی صرفا بازگشت به برجام و امکان استفاده از مکانیزم بازگشت تحریم‌های بین‌المللی موسوم به مکانیسم ماشه است.
در صورت عدم لغو کامل و راستی آزمایی شده تحریم‌ها و صرفاً بازگشت آمریکا به برجام و برخورداری آن از مکانیسم ماشه علاوه بر شرطی شدن اقتصاد ایران، آمریکا خواهد توانست با گروگان گرفتن انتظار تمدید موقت برخی تحریم‌ها، خواسته‌های دیگر خود موسوم به برجام ۲ و ۳ را به ایران تحمیل کند.
در این میان یک مقام وزارت خارجه آمریکا ضمن اذعان به «پیشرفت‌های معنادار» حاصل‌شده در آخرین دور مذاکرات وین گفته که هنوز «اختلافات مهمی» باقی مانده‌اند.این مقام وزارت خارجه آمریکا که اشاره‌ای به نامش نشده در یک پیام ایمیلی در مصاحبه با پایگاه «دیپلماتیک» درباره آخرین دور مذاکرات وین گفت: «آخرین دور گفت‌وگوها در وین مثبت بود و شاهد پیشرفت‌های معناداری بودیم.»وی در ادامه تصریح کرد: «با وجود این، اختلافات مهمی باقی‌مانده‌اند که لازم است برطرف شوند.» «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در پیامی در توییتر گفت که مذاکرات وین پیشرفت خوبی داشته است.بورل در توییتر نوشت: «برای گفت‌وگو درباره برجام با وزیر خارجه ایران ظریف گفت‌وگو کردم. تیم‌ها در وین طی هفته‌های گذشته پیشرفت خوبی کرده‌اند. اکنون لازم است همه طرف‌ها تصمیم‌های سیاسی لازم را بگیرند تا بتوانیم مذاکرات را به اتمام رسانده و به اجرای کامل توافق برگردیم. ادامه فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حیاتی است.»
در این میان وزیر امور خارجه در تماس تلفنی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که تداوم تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی ترامپ به عنوان اهرم مذاکره توسط دولت بایدن قابل قبول نیست.
ظریف ضمن تقدیر از تلاش‌های بورل و همکارانش در سرویس اقدام خارجی اتحادیه، از تداوم تروریسم اقتصادی آمریکا طی ۵ ماه گذشته و نقض ادامه دار تعهدات این کشور انتقاد و تاکید کرد: تداوم تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی ترامپ به عنوان اهرم مذاکره توسط دولت بایدن قابل قبول نیست و تغییر بنیادین این رویکرد به عنوان شرط لازم برای موفقیت گفتگوها در وین، تصمیم سیاسی است که رئیس جمهور آمریکا باید اتخاذ کند.
میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین نیز تصریح کرد که گفت‌وگوها برای احیای برجام تا زمان حصول نتیجه موفقیت‌آمیز ادامه خواهد داشت. اما ماس وزیر امور خارجه آلمان گفته هدف مذاکره‌کنندگان وین دستیابی به نتایج لازم در خصوص برجام ظرف دو هفته آینده است. در این میان عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد که در مذاکرات برجامی در «وین» هنوز در خصوص برخی موضوعات کلیدی تصمیم‌گیری نشده است. معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین به منظور احیای برجام روز گذشته پس از اتمام مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در خصوص روند گفت‌وگوها گفته بود که متن اصلی توافق و ضمیمه‌ها همه مشخص شده، ولی مذاکرات درباره متن به پایان نرسیده و برخی موضوعات کلیدی کماکان مورد اختلاف است.

نظر شما