شناسهٔ خبر: 47331534 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

جواد حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی:

سرمایه فرهنگی خانواده بیشترین اثرگذاری را بر کودکان دارد

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: سرمایه فرهنگی خانواده بیشترین اثرگذاری را بر کودکان را دارد و این میزان از اثرگذاری مدرسه بیشتر است.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| جواد حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تأکید بر این که در 18 قسمت سند تحول بنیادین بر مشارکت خانواده‌ها در نظام تعلیم و تربیت تأکید شده است، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های اصلی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی مشارکت خانواده‌ها در امر تعلیم و تربیت است و به همین دلیل نیز بسته تعلیم و تربیت خانواده محور در آموزش و پرورش استثنایی تدوین و اجرایی شده است.

 

به گزارش تسنیم، وی افزود: هدف از تدوین و اجرای این بسته، مشارکت اولیا در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری تعلیم‌وتربیت دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است.

 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تأکید بر این که منشأ اصلی تعلیم و تربیت خانواده است، اظهار کرد: سرمایه فرهنگی خانواده بیشترین اثرگذاری را بر کودکان را دارد و این میزان از اثرگذاری مدرسه بیشتر است.

 

وی افزود: اندیشمندان اعتقاد جدی دارند مشارکت اولیا در تعلیم و تربیت بالاصاله است و بالوکاله نیست و با همین دیدگاه نیز انجمن‌های اولیاومربیان در مدارس تشکیل شده است.

 

حسینی با بیان این که هنوز ارتباط تنگاتنگ بین اولیا و مدارس برقرار نشده است، اظهار کرد: کرونا نقش والدین را در نظام تعلیم و تربیت برجسته کرد و این فرصتی استثنایی است که باید در جهت گسترش آن حرکت کنیم.

 

وی افزود: برای گسترش ارتباط اولیا با مدارس در آموزش و پرورش استثنایی، پارلمان مشورتی اولیا دانش‌آموزان با نیازهای ویژه با حضور 62 نفر از منتخبین اولیا راه اندازی شده است و این ساختار نیاز به پیگیری جدی‌تر دارد.

 

حسینی با بیان این که مشارکت اولیا در آموزش با طرح «اولیای همیار معلم» در آموزش‌وپرورش استثنایی اجرایی شده است، اظهار کرد: مشارکت اولیا در مدیریت مدرسه نیز از طریق طرح «اولیای مدرسه یار» در آموزش و پرورش استثنایی پیگیری می‌شود.

 

وی افزود: در راستای توانمندسازی اولیا هفت دبیرخانه کشوری برای آموزش اولیای هفت طیف تحت پوشش آموزش و پرورش استثنایی نیز در استان‌های کشور راه اندازی شده است.

 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه گفت: ایجاد شبکه جامع آموزش و اطلاع‌رسانی ویژه اولیاء، «ایجاد خط ویژه مشاوره» و «سامانه ندای همراه»، «راه اندازی 52 مرکز مشاوره ویژه والدین و دانش‌آموزان در آموزش و پرورش استثنایی» و «مددکاری اجتماعی مبتنی بر توانمند سازی محلی» از دیگر اقداماتی است که در راستای اجرایی سازی «بسته تعلیم و تربیت خانواده محور » در آموزش و پرورش استثنایی پیگیری می‌شود.

 

حسینی یکی از برنامه‌های دیگر «بسته تعلیم و تربیت خانواده محور » را آموزش سبک‌های فرزندپروری به اولیای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه دانست و افزود: در راستای اجرای این برنامه با مشارکت انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان، 157 مدرس کشوری،آموزش‌های لازم را خواهند دید.

 

با حضور رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و اعضای هیئت‌مدیره انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان، تفاهم‌نامه همکاری مشترک آموزش‌وپرورش استثنایی با انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان با هدف تأمین و آموزش مدرسین سبک‌های فرزندپروری اولیای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه به امضا رسید.

 

نظر شما