شناسهٔ خبر: 47329824 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

گفتگوي تلفني روساي جمهوري آذربايجان و روسيه

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- الهام علی اف و ولادیمیر پوتین درباره بیانیه سه جانبه و همچنی مناقشه اخیر مرزی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان تلفنی گفتگو کردند.
به گزارش آریا و به نقل از خبرگزاری"آپا"؛ الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان امروز در گفتگوی تلفنی خود با ولایمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بر اجرای مفاد بیانیه‌ سه جانبه (باکو - مسکو - ایروان) تاکید کرد.
در این گفتگو، موضوعات مربوط به اوضاع پس از جنگ در منطقه و همچنین مناقشه‌ اخیر مرزی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. روسای جمهور دو کشور، بر اجرای وظایف عملی برای اطمینان از امنیت و ثبات بر اساس روح حاکم بر بیانیه‌های سه جانبه 10 نوامبر 2020 و 11 ژانویه 2021 تاکید کردند.
بر اساس اعلام این خبر، روسای جمهوری آذربایجان و روسیه، تنها راه رفع منازعات مرزی را گفتگو و روش‌های سیاسی و دیپلماتیک دانستند. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اظهار کرد، روسیه تلاش‌های میانجیگری و مشاوره خود را با هدف دستیابی به توافق در مورد تعیین مرز میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان ادامه خواهد داد.
در خبری دیگر؛ جیحون بایراموف، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در دیدار با کارشناسان مرکز تحقیقات خزر درباره‌ تنش‌های مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت: جمهوری آذربایجان همچنان به تقویت سیستم حفاظت از مرز در حوزه تمامیت ارضی خود ادامه می‌دهد و این روند بر اساس نقشه‌های مرزی بین المللی انجام می‌شود. موضوع فنی از سوی ارمنستان به ابزاری سیاسی تبدیل شده است و چنین اختلافاتی باید با مذاکره حل شود.
وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان با تاکید بر اجرای مفاد بیانیه‌ی صلح سه جانبه گفت: قواعد بین المللی و معاهدات، به ویژه در شرایط جدید منطقه میتواند در ایجاد صلح و راهبرد آینده موثر باشد.
بایرام اف به اقدامات انجام شده از سوی جمهوری آذربایجان برای اجرای بیانیه‌های سه جانبه، از جمله بازگشت اسرا به ارمنستان و تحویل حدود 1600 جسد نظامی ارمنی همچنین افتتاح خطوط ارتباطی اشاره کرد و گفت: ارمنستان هنوز اطلاعاتی درباره 4000 آذربایجانی مفقود شده در نتیجه عملیات نظامی در سال‌های پس از 1991 ارائه نداده است.

نظر شما