شناسهٔ خبر: 47318378 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مثلث | لینک خبر

«مثلث‌آنلاین» گزارش می‌دهد؛ اطرافیان روحانی چرا از نامزدی جهانگیری استقبال نمی‌کنند؟

چالش پنهان جهانگیری؛ دشمنی‌های اصلاح‌طلبانه!

جهانگیری از یک‌سو احتمالا پای لاریجانی قربانی شود و از سوی دیگر با کارشکنی‌های رقبایش در دولت مواجه می‌شود.

صاحب‌خبر -
آنچه دیگران می خوانند:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: اسحاق جهانگیری که این‌روزها به عنوان نامزد اصلی اصلاح‌طلبان شناخته می‌شود زیر پوست اصلاحات دشمنان مهمی دارد؛ افرادی که خاصه در دور دوم دولت روحانی سعی کردند او را به حاشیه برانند. شخصیت‌هایی مانند محمود واعظی، محمدباقر نوبخت و دیگر اعضای حزب اعتدال و توسعه(حزب متبوع روحانی) که وجود جهانگیری را مانعی برای نزدیکی خود به روحانی تلقی می‌کردند. البته روحانی هم شکل دادن چنین فضایی تأثیرگذار بود. او که در جریان انتخابات 96 متوجه بی‌رغبتی مردم نسبت به خودش شده بود، به جهانگیری نه به عنوان نامزد پوششی که به مثابه یک رقیب تمام‌عیار نگریست و به نوعی از حضور او در دولت احساس خطر کرد. البته در نهایت جهانگیری به دلیل تعهد تشکیلاتی به نفع روحانی کنار رفت و روحانی بار دیگر انتخاب شد اما این موضوع مانع نگاه منفی روحانی به او نشد. از سوی دیگر روحانی سعی کرد در دور دوم دولتش بیشتر از نیروهای نزدیک به خودش استفاده کند زیرا دیگر نیازی به رأی اصلاح‌طلبان نمی‌دید و به همین دلیل اولین ترکش این تصمیم به جهانگیری اصابت کرد؛ نیرویی که کاملا اصلاح‌‍‌طلب بود و پایگاه حزبی‌اش هم کارگزاران سازندگی بود.

حالا جهانگیری بار دیگر به صحنه آمده است تا این‌بار امید داشته باشد که نامزد نهایی اصلاح‌طلبان می‌شود اما او چالش‌های مهمی دارد؛ از جمله آنکه به هر حال او منتسب به دولت ناکارآمد روحانی است و چه بخواهد و چه نخواهد مردم او را دومین تصمیم‌ساز دولت روحانی می‌دانند و این پرسش را از او می‌پرسند که اگر در دولت دوم اختیار عمل نداشتی چرا از دولت استعفا ندادی؟ واقعیت این است که جهانگیری برخلاف ادعای خودش و اصلاح‌طلبان یکی از مهم‌ترین تصمیم‌گیرنده‌های دولت بود اما در عین حال با اطرافیان روحانی هم اختلاف داشت؛ بنابراین این گزاره که او نقشی در دولت نداشت بیشتر شبیه به یک شوخی سیاسی می‌ماند! به این دلیل است که جهانگیری مهم‌ترین مانع را اقبال پایین عمومی می‌بیند؛ به نحوی که مردم به فردی که در تمام اقدامات دولت شریک است، رأی نمی‌دهند.

از سوی دیگر او گرچه مورد حمایت بدنه اصلی اصلاح‌طلبان است اما حتما به کارشکنی‌های رقبای سیاسی‌اش در دولت مواجه می‌شود؛ افرادی چون واعظی و نوبخت که نقش تعیین‌کننده‌ای در دولت داشته‌اند و عملا حزب اعتدال و توسعه بر محور آنها می‌چرخد.

سومین محدودیت جهانگیری هم به خود اصلاح‌طلبان باز می‌گردد. اصلاح‌طلبان در ظاهر مدعی حمایت از نامزد کاملا اصلاح‌طلب هستند اما نشانه‌هایی وجود دارد که شاید آنها جهانگیری را قربانی نامزدی غیراصلاح‌طلب به نام علی لاریجانی کنند؛ فرضیه‌ای که پیش از اینها هم مطرح بود اما اصلاح‌طلبان سعی می‌کنند تا دقیقه90 آن را انکار کنند.

نظر شما