شناسهٔ خبر: 47299524 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اعتصاب سراسری در اراضی اشغالی؛ جبهه جدید در عرصه مبارزه با اشغالگران

همراهی گروه‌های فلسطینی و اتحادیه‌های صنفی کرانه باختری با اعتصاب همگانی فلسطینیان ساکن سرزمین‌های سال ۱۹۴۸، موجی از مبارزه عمومی را در فلسطین به وجود آورده که اهرم فشاری جدید و جدی برای صهیونیست‌ها خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، فلسطینیان ساکن سرزمین‌های اشغالی سال 1948 که با عناوینی چون «عرب 48» و «فلسطینیان 48» در رسانه‌های عربی از آنها تعبیر می‌شود از روز سه شنبه، اعتصابی جمعی را آغاز کردند که شامل تمامی مشاغل عمومی و خصوصی به جز آموزش و پرورش و آموزش عالی می‌شود. این اعتصاب به پیشنهاد کمیته عالی جمهور عرب آغاز شد اما با استقبال گروه‌ها، احزاب و سازمان مردم نهاد در میان تمام فلسطینیان تسری یافت.

آغاز اعتصاب

پنج شنبه گذشته کمیته عالی جمهور عرب که یک کمیته مردم نهاد برای ساماندهی وضعیت فلسطینیان ساکن سرزمین‌های سال 1948 است در جلسه فوق العاده‌ای که برای بررسی وضعیت درگیری‌های به وجود آمده بین فلسطینیان و شهرک نشینان تندرو در سرزمین‌های سال 1948 تشکیل داد تصویب کرد تمام فلسطینیان ساکن سرزمین‌های اشغالی سال 1948 روز سه شنبه دست به اعتصاب سراسری بزنند. بیانیه کمیته عالی، از طریق رسانه‌های فلسطینی منتشر و با استقبال گروه‌های مختلف فلسطینی روبرو شد.

کرانه باختری ، دنباله رو اعتصاب فلسطینیان 1948

انتشار خبر اعتصاب سراسری در سرزمین های 1948، فلسطینیان ساکن کرانه باختری با تأیید این اعتصاب همراهی خود با این اقدام را اعلام کردند. در این راستا، گروه‌های مردم نهاد و صنفی به جمع اعتصاب کنندگان پیوستند. با پیوستن گروه‌های صنفی و اتحادیه‌ها، دولت حکومت خودگردان فلسطین نیز اعلام کرد بخش عمومی حکومت خودگردان فلسطین نیز با پیوستن به جمع اعتصاب کنندگان روز سه شنبه را اعتصاب سراسری اعلام می‌کند. بدین ترتیب تمام کرانه باختری و شهرهای فلسطینی نشین سرزمین‌های اشغالی سال 1948 یک اعتصاب سراسری را آغاز کردند.

تنها بخش آموزش و آموزش عالی و اورژانس و فوریت‌های پزشکی مراکز درمانی از این اعتصاب مستثنی هستند.

سابقه اعتصاب در سرزمین‌های اشغالی و کرانه باختری

اعتصاب جمعی فلسطینیان در سرزمین‌های اشغالی 1948 مسبوق به سابقه است. طی جنگ 51 روزه در سال  2014 یکی از دامنه‌دارترین اعتصابات تاریخ فلسطین بین فلسطینیان 1948 به وجود آمد و آنها تقریبا از همان روزهای اولیه که جنگ شدت یافت دست به اعتصاب و اعتراض سراسری زدند. امری که در آن موقع هم، موجب اعمال فشار بر صهیونیست‌ها و برخی درگیری‌ها در مناطق اشغالی شد.

این سابقه فقط مربوط به دوره معاصر نیست و تاریخی به اندازه یک قرن یعنی از پایان جنگ جهانی اول را با خود همراه دارد. زمانی که با حضور انگلیسی در فلسطین به ویژه مناطق موسوم به 1948 در آن دوران میدان درگیری بین فلسطینی‌ها با انگلیسی‌ها و صهیونیست‌های مهاجر بود و انتفاضه «دیوار براق» و انتفاضه 1936 عزالدین قسام را در تاریخ خود دارد.

افق پیشِ روی اعتصاب

اعتصاب و اعتراض فلسطینیان سال 1948 یکی از معضلاتی است که به شدت رژیم صهیونیستی را تحت فشار قرار می‌دهد. چون این اقدام در داخل جامعه رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد موجب متأثر شدن بخش‌های از جامعه صهیونیستی از فلسطینیان ساکن سرزمین های 1948 شده، از سوی دیگر موجب ایجاد جو ناامیدی و دو قطبی بین دیگر ساکنان این رژیم می‌شود. ضمن آنکه اعتصاب 20 درصد جمعیت ساکن در سرزمین‌های تحت اشغال رژیم صهیونیستی خسارت‌های اقتصادی قابل توجهی را با خود به همراه دارد.

فلسطین , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , کرانه باختری ,

به همین دلیل به نظر می‌رسد این بار نیز این اعتصاب به خوبی بر درگیری حاضر اثر گذاشته، یکی از عوامل اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی باشد که نتانیاهو را مجبور به پایان دادن به اقدامات تجاوزکارانه می‌کند.

 

در وجه دوم به نظر می رسد با مقابله شدید صهیونیست‌ها مواجه شود. پدیده ای که تا این اندازه می‌تواند بر صهیونیست‌ها فشار بیاورد و اموری را بر آنها تحمیل کند که مورد خواست آنها نیست، قطعاً با مشت آهنین صهیونیست‌ها روبرو خواهد شد و احتمالاً در صورت استمرار با واکنش سخت و هجومی این رژیم  مواجه خواهد شد. همانگونه که اعتراضات میدانی فلسطینی‌ها با مقابله سخت صهیونیست و وارد کردن شهرک نشینان تندرو مواجه شد.

حال با توجه به پیشگامی فلسطینیان سال 1948 شاهد دنباله روی فلسطینیان کرانه باختری از آنها هستیم و به نظر می رسد این عرصه در حال تبدیل شدن به جبهه جدیدی در عرصه مبارزه با رژیم اشغالگر است. عرصه‌ای که می‌تواند چالش جدیدی برای صهیونیست‌ها به همراه آورد. چالشی که از درون جامعه تحت حاکمیت رژیم صهیونیستی آغاز شده است و صهیونیست‌ها امکان مقابله با آن را به روش‌های معمول مقابله با فلسطینیان در کرانه باختری و نوار غزه ندارند.

انتهای پیام/

نظر شما