شناسهٔ خبر: 47241133 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

ساختمان بتنی خیابان فاطمی تهران، روز گذشته میزبان طیف گسترده ای از نامزدهای اصلاح طلب بود

بغض جهانگیری از دولت خودش

روز گذشته شنبه، آخرین روز ثبت‌نام از داوطلبان نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شد. چهره‌های وابسته به جبهه اصلاحات نیز از این فرصت برای عرض‌اندام خود استفاده کردند. اصلاح‌طلبانی که داوطلب شدند، صرفا از لیست 14نفره جبهه اصلاحات ایران نبودند و اصلاح‌طلبان دیگری خارج از این لیست هم با حضور در وزارت کشور، ثبت‌نام کردند.

صاحب‌خبر -

براساس اعلامیه قبلی، قرار بود از روز سه‌شنبه 21اردیبهشت تا شنبه 25اردیبهشت ثبت‌نام از داوطلبان نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری دوره سیزدهم برگزار شود. روز گذشته وزارت کشور آخرین روز ثبت‌نام‌ها را به خود دید و از امروز یکشنبه تا پنج‌روز آینده (حداکثر 10روز آینده) باید منتظر اعلام نظر شورای نگهبان در تایید یا رد صلاحیت داوطلبان باشیم. در این میان، روز گذشته چهره‌های مختلفی از جبهه اصلاحات هم با حضور در ستاد مرکزی انتخابات وزارت کشور، نام خود در سیاهه داوطلبان ثبت کردند. در این گزارش، به اسامی این چهره‌ها و مهم‌ترین اظهارات ایشان می‌پردازیم.

علی لاریجانی:  من حقوقدان نیستم، فیلسوفم 
بسیاری حسن روحانی را با آن اظهارنظر معروفش در کمپین انتخاباتی سال 92 می‌شناسند که برای ایجاد دوقطبی با کسانی که به زعم او دنبال حل مسائل کشور با استفاده از نظامی گری بودند، تصریح کرد که «من حقوقدانم، سرهنگ نیستم». آن دوگانه انگاری کاذب و مجعول روز گذشته جور دیگری توسط علی لاریجانی تکرار شد. لاریجانی در نشست مطبوعاتی خود با اینکه اتهام در عرض بودن حسن روحانی را رد کرد، اما طوری سخن گفت که همه مخاطبین را یاد حسن روحانی انداخت. او مدعی شد: حوزه اقتصاد، نه پادگان است و نه دادگاه که با تشر و دستور اداره شود. سیاست روشن و ثبات در قواعد می خواهد و فعل و انفعالات طبیعی خود را می طلبد. لاریجانی که هنوز خود را پشت تریبون ریاست مجلس فرض می‌کرد، با همان زبان مغلق گو و فلسفی مآبانه همیشگی اش تاکید کرد: سعدی شیرازی می گوید سه چیز پایدار نماند؛ مال بی تجارت، علم بی بحث و مُلک بی سیاست. استقلال اقتصادی کشور، یکی از اهداف قانون اساسی است که با تکیه بر بنیه تولید داخلی و همراهی بین المللی در جهت توسعه صادرات، محقق می گردد. در این راه باید روحیه سیاست زدگی را در عرصه های مختلف توسعه اقتصادی، بزداییم. پس از حضور لاریجانی در وزارت کشور و ثبت نام، در فضای مجازی هشتگ دولت سوم روحانی راه افتاد چون به زعم کاربران، لاریجانی به لحاظ اندیشه ای در امتداد حسن روحانی تعریف می‌شود و قاعدتا دولت او نیز ادامه دهنده دولت اعتدال خواهد بود. باید دید که لاریجانی می‌تواند از این چالش عبور کند.
 
اسحاق جهانگیری، در میانه بغض، فرافکنی و مافیا 
یکی از مطرح‌ترین چهره‌های اصلاح‌طلب که روز گذشته ثبت‌نام کرد، اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی بود. او که در لیست 14نفره پیشنهادی از سوی احزاب عضو «جبهه اصلاحات ایران» یا همان نهاد اجماع‌ساز اصلاحات (ناسا)، پس از ظریف در جایگاه دوم قرار گرفته بود، در آخرین روز ثبت‌نام‌ها به وزارت کشور گام نهاد تا تمام حرف و حدیث‌ها درباره نامزدی یا عدم نامزدی خود را پایان دهد. جهانگیری بدون اشاره به نقش خود و دولت روحانی در ایجاد وضعیت موجود، مدعی شد: «اکنون گشایش وضعیت کشور نیازمند رأی ایرانیانی است که دل‌خسته و آزرده از امروز و ناامید از آینده به انتخابات پشت کرده‌اند. در راهی که به آن قدم نهاده‌ام نیازمند رأی همین هموطنان هستم». نکته جالب‌توجه در سخنرانی جهانگیری، بغض او حین سخن بود؛ نکته‌ای که بسیاری از کاربران فضای مجازی آن را با هدف جلب‌نظر مخاطب و فرار از توضیح درباره چرایی وضع معیشتی بد مردم، ارزیابی کردند.
 
مسعود پزشکیان: کاندیدای پوششی نیستم
 چهره اصلاح‌طلب مطرح دیگری که ثبت‌نام کرد، مسعود پزشکیان، وزیر دولت اصلاحات و نایب‌رییس مجلس دهم بود. او پیشتر نیز اعلام کرده بود که به‌طور مستقل و خارج از سازوکارهای اصلاح‌طلبی وارد عرصه شده و به این راحتی‌ها به نفع کسی کنار نمی‌رود. روز گذشته نیز وقتی از او پرسیدند آیا به نفع دیگری کنار می‌روید، این کنار رفتن را مشروط به نتایج نظرسنجی‌ها کرد و گفت: اگر نیروهای در صحنه حضور یابند و بیایند و در نهایت نظر مردم مهم است اگر اقبال یک فردی در یک جناح زیادتر باشد، از این بابت می‌توان به نفع آن جبهه و به نفع فردی که اقبال بیشتری دارد کنار کشید اما اینکه من نامزد پوششی جهانگیری هستم، صحت ندارد.
 
عباس آخوندی؛ نگران تمدن چندهزارساله ایرانی
 عباس آخوندی، وزیر جنجالی دولت روحانی، دیگر چهره اصلاح‌طلبی بود که حدس زده می‌شد برای ثبت‌نام به وزارت کشور بیاید. نام او نیز مانند جهانگیری و پزشکیان در لیست 14نفره احزاب اصلاح‌طلب گنجانده شده بود. آخوندی که عمدتا نامش با نابود کردن صنعت مسکن در ایران گره خورده، روز گذشته با ابراز نگرانی نسبت‌به نابودی تمدن ایرانی، مدعی شد: من نگران تمدن چندین هزار ساله‌ای هستم که چراغ آن به‌سبب کندی توسعه و فرسایش اجتماعی کشور عزیزمان ایران در حال خاموشی است. آخوندی هم سعی کرد مانند لاریجانی با زبان آکادمیک سخن بگوید و از این منظر، منطق درونی جایگاه ریاست‌جمهوری را با خطابه‌های دانشگاهی اشتباه گرفت. او در بخشی از اظهاراتش، نقد ناکارآمدی را متوجه دولت کرد و درباره ناتوانی دولت روحانی در جمع کردن وضعیت کرونایی کشور، گفت: دولت حتی توان امکان تصمیم‌گیری برای تهدیدی فوری چون بیماری همه‌گیر کرونا را نیز از دست ‌داده است؛ در این 15ماه که کرونا شیوع یافته، ده‌ها هزار کسب‌وکار فروپاشیده و حدود سه‌میلیون نفر بیکار شده‌اند و دولت امکان حفاظت از فعالیت‌های اقتصادی سالم و حمایت از خانوارها را نداشته است.
 
محسن هاشمی، در مسیر پدر
همانطور که پیش‌بینی می‌شد، محسن هاشمی فرزند مرحوم هاشمی رفسنجانی و رییس فعلی شورای شهر تهران نیز اقدام به ثبت‌نام کرد. چند نکته در سخنرانی مطبوعاتی او جلب نظر کرد؛ اول اینکه او شعار دولت احتمالی‌اش را «رفاه و عدالت» عنوان و تاکید کرد: برنامه‌ای که آماده کردم در معرض داوری قرار خواهم داد. این برنامه با عنوان «دولت رفاه و عدالت» عرضه شده و هدف آن رفتن به‌سمت رفاه و مبارزه با تبعیض و فساد است. هاشمی در بخش دیگری از سخنرانی خود درباره احتمال ائتلاف اصلاح‌طلبان با علی لاریجانی، گفت: ما نسبت‌به انتخاب گزینه اصلح بعد از تاییدصلاحیت‌ها اقدام می‌کنیم. هاشمی درعین‌حال، علت ثبت‌نامش را مشورت با اسحاق جهانگیری ذکر کرد و گفت: من با آقای جهانگیری رایزنی داشتم و به من گفتند که ثبت‌نام کنید. او درعین‌حال، اتکایش به راه و مرام پدرش در حوزه سیاست خارجی را اینگونه بیان کرد: برای رشد کشور طبق برنامه ششم حرکت می‌کنیم. ما برای تحقق این وضعیت نیازمند ارتباط با همسایگان هستیم ازاین‌رو منش آیت‌الله هاشمی یعنی تنش‌زدایی را در دستورکار خود قرار خواهم داد.
 
محمد شریعتمداری
 محمد شریعتمداری، وزیر کار یکی دیگر از اعضای دولت بود که برای در دست گرفتن سکان دولت بعدی، دیروز ثبت‌نام کرد. شریعتمداری که او هم در لیست 14نفره اصلاح‌طلبان بود و چهار سال پیش مسوولیت ستادهای انتخاباتی حسن روحانی را به‌عهده داشت، در جمع خبرنگاران با بازی با مفاهیم میدان و دیپلماسی تاکید کرد: معتقدم از مرزی که کامیون عبور نکند لاجرم تانک عبور خواهد کرد، نگاه فرصت‌محور به مرزهای گسترده ایران بزرگ در دولت من جایگزین نگاه امنیت‌محور به مرزها خواهد شد. آمده‌ام هم میدان و هم دیپلماسی را با رعایت اصول سه‌گانه عزت، حکمت و مصلحت در خدمت زندگی مردم و عزت ایرانیان قرار دهم.
 
عبدالناصر همتی، از میرداماد تا فاطمی
 یکی از چهره‌هایی که ثبت‌نامش از جریان اصلاحات-اعتدال عجیب می‌نمود، عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی بود. هرچند از قبل، نام همتی به‌عنوان یکی از نامزدها مطرح بود اما کسی چندان روی او مانور نمی‌داد و او را جدی نمی‌گرفت. همتی نیز پس از ثبت‌نام با حضور در جمع اهالی رسانه، مهم‌ترین اولویت‌های دولت احتمالی‌اش را بیان کرد. او با اشاره به لزوم اصلاحات اقتصادی در کشور، تصریح کرد: کابینه و همکاران من، بهبود وضعیت اقتصادی از طریق اصلاح حکمرانی اقتصادی را در اولویت هدف‌های خود قرار خواهند داد. قوه مجریه، بر اجرای برنامه اقتصادی متمرکز خواهد بود و ظرفیت اصلی خود را به این امر اختصاص خواهد داد و یقین دارم که نتیجه خواهد گرفت.

مصطفی کواکبیان: به فکر قدرت نیستم
مصطفی کواکبیان، فعال اصلاح‌طلب و دبیرکل حزب مردم‌سالاری که کمتر چهره‌ای روی کنشگری او در جبهه اصلاحات حساب ویژه‌ای باز می‌کند، هم روز گذشته با حضور در وزارت کشور، ثبت‌نام کرد. او پس از ثبت‌نام با حضور در جمع خبرنگاران تصریح کرد: خدا را شاهد می‌گیریم که برای حضور در مسند ریاست‌جمهوری به فکر قدرت و منافع شخصی نیستم. باید به فکر استقلال بانک مرکزی باشیم تا مشکلات اقتصادی و معیشتی و کاهش ارزش پول ملی حل شود.


محسن رهامی، علیه دولت چند شرکتی
محسن رهامی، فعال شناخته‌شده جبهه اصلاحات که پیشتر نامزدی‌اش را جدای از نظر و تصمیم جمعی اصلاح‌طلبان اعلام کرده بود هم ثبت‌نام کرد. او نیز به سیاق سایر نامزدهای اصلاح‌طلب ضمن بازی با کلیدواژه «آمده‌ام»، بدون اشاره به وزرای متمول دولت روحانی که هرکدام چندین شرکت سرمایه‌گذاری دارند، تصریح کرد: «دولت من، دولت همه مردم ایران است، دولت قانون است، نه دولت رانت، نه دولت هزاردستان، نه دولت هزار فامیل، نه دولت وزرا و مدیران 
چند ده شرکتی.»
 
زهرا شجاعی، به‌دنبال تفسیر واژه «رجل»
زهرا شجاعی، دبیرکل مجمع زنان اصلاح‌طلب که در کنار شهیندخت مولاوردی در لیست 14نفره اصلاحات قرار گرفت، از دیگر چهره‌های ثبت‌نامی اصلاح‌طلب بود. او در بیانیه انتخاباتی خود تاکید کرد: من با تجربه چند دهه فعالیت سیاسی و مدیریت اجرایی در سطح کلان در وزارت کشور و ریاست‌جمهوری، با ارائه برنامه‌ای جامع ازسوی حزب مجمع زنان اصلاح‌طلب برای اداره دولت سیزدهم و در مرحله اول برای تحقق تفسیر عملی و رسمی اصل۱۱۵ قانون اساسی از واژه «رجال»، به میدان آمده‌ام. علاوه‌بر چهره‌های نامبرده، محمدجواد حق‌شناس، عضو حزب اعتمادملی و عضو شورای شهر تهران و رسول منتجب‌نیا، دبیرکل حزب جمهوریت نیز از دیگر چهره‌های اصلاح‌طلبی بودند که دیروز برای داوطلبی ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کردند. علاوه بر این‌ها، علی مطهری، مصطفی تاجزاده و محمود صادقی دیگر چهره‌های مطرح اصلاح‌طلبی بودند که برای به دست گرفتن مسوولیت ریاست‌جمهوری، ثبت‌نام کرده بودند.

نظر شما