شناسهٔ خبر: 47231917 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

گزارش قدسنا/

رژیم صهیونیستی چاره‌ای جز پذیرش ندارد

در شرایط کنونی رژیم صهیونیستی از هر لحاظ سیاسی، اقتصادی و نظامی توان تحمل ادامه جنگ برای مدت طولانی را ندارد و چاره ای جز پذیرش شروط حماس نخواهد داشت. حالا اما شاید آنها در فکر گزینه ای برای خروج غیر مفتضحانه از این نبرد هستند.

صاحب‌خبر -


به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا)، مقاومت فلسطین پس از شروع بحران در مناطق باب العامود و شیخ جراح به رژیم صهیونیستی هشدار داد تا اقدامات تجاوزکارانه خود را پایان دهد وگرنه مقاومت در غزه ساکت نخواهد ماند.


اصرار صهیونیست ها به ادامه تجاوزات موجب شد تا مقاومت غزه وارد درگیری با دشمن صهیونیستی شود و درگیری در همه جغرافیای فلسطین گسترش یافت. با گسترش درگیری رژیم صهیونیستی از طریق دولت های مصر و قطر و ترکیه و روسیه خواستار آتش بس شد.

اما مقاومت فلسطینی ضمن رد واسطه ها اعلام کرد تنها با تحقق شروطی وارد گفتگو جهت متارکه جنگ خواهد شد. مهمترین این شروط که از سوی رهبران مقاومت اعم از حماس و جهاد اسلامی بارها مطرح شده عبارتند از:

-خارج شدن کلیه صهیونیست ها از تمام محوطه حرم شریف قدس
-پایان دادن به ممانعت ها جهت حضور آزادانه فلسطینیان در حرم شریف قدس برای زیارت و اقامه نماز
-پایان دادن به سیاست اشغالگرانه در قدس خصوصا محله شیخ جراح
-آزادی همه فلسطینیان بازداشت شده در تحولات اخیر

-توقف همه حملات علیه نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی


اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس نیز پس از طرح این شروط، تاکید کرد که حماس هرگز از این شروط دست نمی کشد و در صورتی که رژیم صهیونیستی آنها را نپذیرد پرتاب موشک به سوی اراضی اشغالی ادامه خواهد داشت.


در همین حال برخی منابع از رایزنی های مقامات صهیونیست با سازمان ملل و برخی دیگر از طرف‎های بین المللی درباره شروط حماس خبر دادند.


اذعان سفیر رژیم صهیونیستی به آمادگی تل آویو برای عقب‌نشینی


«گلعاد آردان» سفیررژیم صهیونیستی در گفتگو با خبرگزاری ریانووستی  اعلام کرد که تل‌آویو آماده است در مذاکرات با فلسطین عقب‌نشینی کند و مذاکره را تنها راه حل مناقشه می‌داند.


سفیر رژیم صهیونیستی درباره امکان مذاکره میان فلسطین و این رژیم افزود: اسراییل آماده برای مذاکرات مستقیم با طرف فلسطینی است.


وی ادامه داد: مسئله برگزاری دیدار مستقیم بین بنیامین نتانیاهو و ابومازن رییس تشکیلات خودگردان فلسطین همواره در تماس‌ها با طرف روسی مطرح می‌شود اما در ابتدا باید وضعیت آرامش یابد.


آمریکا و  تلاش برای آرام کردن اوضاع


معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه در نشست خبری خود درباره وضعیت فلسطین، گفت که «هادی عمرو» دیپلمات باتجربه و یکی از فرستادگان ارشد وزارت خارجه آمریکا به اراضی اشغالی سفر کرده تا با مقامات ارشد اسرائیلی و فلسطین گفتگو کند.


معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: سفر وی بخشی از تلاش های سطح بالای مقامات ارشد ایالات متحده در مورد این موضوعات مهم است و ما تلاش داریم در این مساله شرایط را آرام کرده  و از تنش ها بکاهیم.


آخرین واکنش ها


کانال 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی امروز به نقل از یک مقام مصری گزارش داد که در مذاکرات آتش بس پیشرفت حاصل شده است.


اما یک منبع نزدیک به حماس در این باره به المیادین گفت: هیچ پیشرفتی در مذاکرات برای پایان درگیری ها ایجاد نشده است.


رژیم صهیونیستی و گرفتاری در چند جبهه همزمان


درگیری میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی از روز دوشنبه هفه گذشته و پس از پایان ضرب‌الاجل مقاومت به تل‌آویو مبنی بر لزوم پایان تجاوزات این رژیم در قدس و مسجدالاقصی آغاز شده است.


از طرفی پس از آغاز حملات موشکی مقاومت فلسطین به اراضی اشغالی، مردم فلسطین در اراضی اشغالی 1948 نیز به مقابله با صهیونیست‎ها پرداخته و شرایط را برای این رژیم در این اراضی سخت تر کنند.


در قدس و کرانه باختری نیز مردم فلسطین به خیابان ها آمده و با پلیس رژیم صهیونیستی درگیر شده اند.


در غزه پرتاب بالن های آتش زا و منفجره باعث آتش سوزی های گسترده در اراضی اشغالی شده است.


در روزهای اخیر چندین مورد پرتاب موشک از اراضی لبنان و سوریه به سوی اراضی اشغالی رخ داده که به نظر می رسد به منزله ارائه هشداری به رژیم صهیونیستی باشد. این رخدادها نگرانی صهیونیست‌ها از درگیر شدن به جبهه های خارجی علاوه بر درگیری در جبهه های دخلی کنونی را ایجاد کرده است.

 

آسیب های شدید رژیم صهیونیستی در بخش نظامی، سیاسی و اقتصادی


1. مقاومت فلسطین در این درگیریها برای نخستین بار خود آغاز کننده نبرد بوده است و این مساله در تاریخ مبارزاتی مقاومت فلسطین بی سابقه بوده است. یعنی ابتکار عمل بر خلاف گذشته این بار در دست مقاومت فلسطین است حال به عنوان آغاز کننده و یا پایان دهنده جنگ. این مساله معادلات نظامی میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی را نیز تغییر داده است.


2. حملات موشکی مقاومت فلسطین علاوه بر اینکه سران صهیونیست را شوکه کرد، باعث فلج شدن حیات عمومی و اقتصادی (شبکه انتقال برق، خطوط نفتی و ...) در روزهای اخیر شده است. از لحاظ نظامی صهیونیست‎‌ها به این مساله اذعان کرده اند که حتی فکر این هم به ذهن‌شان خطور نمی کرده که حماس و دیگر گروههای مقاومت فلسطین برای جنگ آماده شوند.


3. توقف فعالیت های اقتصادی، تعطیلی اماکن مهم در شهرهای بزرگی نظیر تل آویو  و لغو پروازهای بین المللی به فرودگاه بن گوریون آسیب های شدید اقتصادی به رژیم صهیونیستی وارد آورده که بر بحران کرونا و پیامدهای آن افزوده است.


4. رژیم صهیونیستی در شرایط کنونی از لحاظ سیاسی دچار خلاء است و چندین هفته است که گزینه های نخست وزیری با توجه به تشدید اختلافات درونی در عرصه سیاسی امکان تشکیل کابینه جدید را نیافته اند.


با توجه به این عوامل باید توجه داشت در شرایط کنونی رژیم صهیونیستی از هر لحاظ سیاسی، اقتصادی و نظامی توان تحمل ادامه جنگ برای مدت طولانی را  ندارد و چاره ای جز پذیرش شروط حماس نخواهد داشت. حالا اما شاید آنها در فکر گزینه ای برای خروج غیر مفتضحانه از این نبرد هستند.

 

انتهای پیام/م.ت/

نظر شما