شناسهٔ خبر: 47225107 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

در جریان تحولات اخیر فلسطین چه رخ داد؟

رونمایی از معادله جدید مقاومت فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی از نگاه کارشناسان

کارشناسان و شخصیت های سیاسی تاکید دارند که در جریان تحولات اخیر قدس و غزه معادله ای جدید از سوی مقاومت فلسطین بر رژیم صهیونیستی تحمیل شده که پذیرش آن برای صهیونیست‌ها بسیار دشوار است.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا)، کارشناسان و شخصیت های سیاسی تاکید دارند که در جریان تحولات اخیر قدس و غزه معادله ای جدید از سوی مقاومت فلسطین بر رژیم صهیونیستی تحمیل شده که پذیرش آن برای صهیونیست‌ها بسیار دشوار است.

 

در جریان نشست تخصصی رسانه ای « بررسی حوادث اخیر بیت المقدس در آستانه یوم النکبه و شکل گیری معادله جدید در فلسطین» که روز چهارشنبه در محل جمعیت دفاع از ملت فلسطین برگزار شد، دکتر حسین رویوران کارشناس مسائل منطقه و  «خالد قدومی» نماینده حماس در تهران تحلیل خود را از تحولات فلسطین ارائه دادند.

 

دکتر «حسین رویوران» کارشناس مسائل منطقه تاکید کرد: عرض تبریک به ملت قهرمان فلسطین که در روزهای اخیر، یک حماسه بی نظیر را رقم زدند.


وی افزود: من دیدگاههای های خودم درباره حوادث جاری در فلسطین در چند نکته عرض می کنم، اول اینکه جسارتی که رژیم صیونیستی با اعزام اوباش و نظامیانش  به مسجدالاقصی  مرتکب شد و در آنجا به سوی فلسطینی ها تیراندازی کرد و از بمبهای گازی در صحن مسجدالاقصی استفاده کرد،  برای هر مسلمانی ننگ آور بود. یک میلیارد و نیم مسلمان در جهان هستیم اما قبله اول ما زیر پاهای نظامیان صهیونیست مورد هتک حرمت قرار می گیرد که این مساله ای غیر قابل قبول است. آنچه رخ داد و مقاومت پاسخ داد باعث شد که ما سرمان را بالا بگیریم . این مقاومت نماینده همه ما در دفاع از مسجدالاقصی، مسرای حضرت محمد (ص) ، فلسطین و قدس است ؛ در واقع در این تحولات مقاومت فلسطین عامل اصلی دفاع از امت اسلامی در برابر تهاجمات وحشیانه رژیم صهیونیستی بوده است .


لذا آنچه که مقاومت انجام داد بنظرم یک اقدامی به نمایندگی از امت اسلامی بود و باعث شد بالاخره یک قدرت نظامی تعیین کننده در مقابل تجاوزات رژیم صهیوینستی قد علم کرد و  اقدامات این رژیم را که بی محابا  با حمایت غرب دنبال می شد، متوقف کند.


نکته دوم اشاره به سخنرانی مقام معظم رهبری در روز قدس است.  ایشان نکته ظریفی مطرح کردند که جمعیت فلسطین که 14 میلیون نفر هستند باید  به عنوان مهمترین اقدام  وحدت علیه رژیم صهیونیستی را تحقق بخشند.


این مساله در جریان تحولات اخیر در فلسطین به واقعیت پیوست و همه جریانهای فلسطینی با هم متحد شدند. حتی در خارج از فلسطین نیز شاهد بودیم که در واشنگتن و نیویورک تظاهرات در حمایت از فلسطین با حضور آوارگان فلسطینی و شخصیتهای آمریکایی برگزار شد که  این برای نخستین بار است که وحدت فلسطینی ها در داخل  و خارج محقق شده  و این تحول استراتژیک بزرگی است. همچنین در شهرهای ناصره و اللد پس از حملات مقاومت به رژیم صهیونیستی، مردم فلسطین در اراضی 1948  علیه رژیم صهیونیستی به خیابان ها آمده و شهید دادند . در واقع در این تحولات فلسطینی ها در قدس، کرانه باختری، غزه و اراضی 1948 به همراه فلسطینی ها  در خارج وحدت  خود را محقق کردند.


 نکته سوم به اقدام رژیم صهیونیستی به استفاده از اوباش مرتبط است. به عنوان نمونه در منطقه شیخ جراح که ساکنان اصلی آن بر اساس اسناد تاریخی فلسطینی هستند، شاهد بودیم اوباش صهیونیست با حمایت نظامیان به فلسطینی ها حمله ور شدند. این یکی از مهارتهای جدید رژیم صهیونیستی است که توانسته به بسیج اوباش علیه فلسطینی ها بپردازد.


نکته چهارم بحث درگیری است؛ اینکه محمد ضیف فرمانده مقاومت به اسرائیل اولتیماتوم بدهد این یک صحنه عزت و افتخار است، خود این صحنه اعلامش یک افتخار است . زمانی که رژیم صهیونیستی به تجاوزاتش علیه اهالی قدس و مسجدالاقصی ادامه داد، مقاومت ناچار به وارد شدن به میدان بود. اقدام مقاومت در وهله نخست بیانگر این واقعیت بود که مقاومت در این دوران که درگیری نبوده خود را برای نبرد و روز درگیری آماده کرده است. اینکه همزمان 50 موشک از غزه به سوی اراضی اشغالی پرتاب شود، در تاریخ مقاومت فلسطین بی سابقه بوده است. که بعد از آن حتی  به پرتاب همزمان 70 موشک رسید، در این تحولات گنبد آهنین کاملا شکست خورد و مقاومت بسیار موفق بود، همچنین رهگیری و انهدام موشک های مقاومت به پایین ترین میزان رسید.


در این رخداد قطعا یک غافلگیری بسیار بزرگ برای اسرائیل بود چون زدن همزمان اسدود ، عسقلان ، تل آویو ، حیفا و بئر السبع این نشان از برنامه ریزی و پیشرفت موشکی  و افزایش دقت در هدف گیری بود که دشمن را بشدت غافلگیر کرد.


در ساعات اولیه دشمن به شدت دست و پایش را گم گرد و فرودگاه بن گوریون تعطیل شد. جامعه صهیونیستی دچار شوک شد. در بحث شلیک برنامه ریزی دقیقی از سوی مقاومت وجود داشت.


حضور همزمان تیم سیاسی در کنار عناصر مقاومت و سخنرانی که اسماعیل هنیه و زیاد النخاله رهبران حماس و جهاد اسلامی داشتند نشان از آمادگی و همکاری بسیار نزدیک بخش سیاسی با بخش نظامی و تعریف اهدافی است که باید در این مواجهه انجام بشود.


نکته بعدی اینکه حمله رژیم صهیونیستی به غزه نشان از ضعف آنها است. نامگذاری صهیونیستها در این جنگ های اخیر همیشه تهاجمی بود که این بار دیوار دفاعی نامگذاری شده است، این مساله بیانگر این واقعیت است که مقاومت حتی در تعریف واژگان جنگی رژیم صهیونیستی نیز تغییر ایجاد کرده است.

 

رژیم صهیونیستی با هدف قرار دادن غیر نظامیان این مساله را نشان داده که درتقابل با مقاومت ناتوان است و تنها زورش به غیر نظامیان می رسد. هدف قرار دادن ساختمان جوهره که دفاتر خبری در آن قرار دارند برای ساکت کردن انتقال خبرها و تصاویر جنایات رژیم صهونیستی به جهانیان است.


نکته بعدی که اهمیت زیادی دارد سکوت سازمان های بین المللی است. شورای امنیت در میثاق خود وظیفه اش حفظ امینت بین المللی و جلوگیری از تنش تعریف کرده است . متاسفانه در جریان سه روز اخیر ما چیزی جز سکوت از  این شورای امنیت که تحت تاثیر قدرتهای غربی است  ندیدیم. امروز شورای امنیت قرار است جلسه ای داشته باشد که قطعا اگر بحث محکومیت اسرائیل مطرح شود، آمریکا از وتو استفاده خواهد کرد.


یکی از مهمترین پیامدهای این تحولات تحرک هر چند بسیار محدود اتحادیه عرب و سازمان همکاری های اسلامی بود. فلسطین بخشی از جهان عرب و جهان اسلام است اما متاسفانه یک اقدام بسیار محدودی رخ داد که با انتظارات هیچ سنخیتی نداشت اما غزه توانست هر چند محدود آنها را به حرکت درآورد.


نکته دیگر که اهمیت دارد نوع واکنش در غرب است. در آمریکا که بزرگترین حامی اسرائیل است، سلبریتی ها خواننده ها و هنرپیشه ها در  دفاع از منطقه شیخ جراح و باب العمود قدس وارد عمل شدند که بسیار مهم بود. تظاهراتی که  دیروز در نیویورک رخ داد و در کنار رشیده طلیب یک نماینده غیر عرب از مجلس آمریکا حضور داشت، یک نقطه جدید در حرکت و جرات گروهها و جریانهای غربی در حمایت از فلسطین است.


امروز هم قرار است در بسیاری از جاها از جمله کالیفرنیا تظاهرات در حمایت  از فلسطین باشد. در نیویورک که 5 میلیون یهودی دارد، برگزاری تظاهرات در حمایت از فلسطین شوخی نیست. تعدادکسانی که در این تظاهرات از اسرائیل حمایت می کردند 20 نفر در مقابل هزاران نفر بودند که از فلسطین حمایت می کردند، پیروزی در جبهه افکار عمومی بسیار مهم است چون همواره در گذشته ما این میدان را به دشمن واگذار می کردیم.


در رسانه های غربی کمترین رسانه ای است که رخدادهای اخیر را منعکس نکرده باشد. این رخدادها شرایط نهادینه شده در 60 تا 70 سال اخیر را شکسته است و شرایط جدیدی را ایجاد می کند.


نکته دیگر درباره کشورهای عربی است که رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناختند اما تحت فشار مقاومت ناچار به محکوم کردن جنایات همپیمان خود رژیم صهیونیستی شدند. چون جوامع اسلامی بدون استثتنا با ملت فلسطین هستند و آنها برای اینکه با مردم خود تعارض پیدا نکنند مجبور هستند که این کار را بکنند. رسوا کردن نظام های عربی مرتبط با رژیم صهیونیستی در تظاهرات مردمی که در اردن و دیگر کشورها برگزار می شود بسیار مهم است.

 

مقاومت نشان داد که ابتکار عمل را در اختیار گرفته و  به جایی رسیده که می تواند شروع کننده حمله باشد این مساله بی سابقه است که مقاومت به این مرحله که خود شروع کننده باشد برسد، حتی حزب الله لبنان نیز نتوانسته بود که به این معادله برسد این مساله برای مقاومت بسیار تعیین کننده و برای رژیم صهیونیستی بسیار خطرناک است.

 

قدرت بازدارندگی رژیم صهیونیستی به طور کامل در برابر مقاومت رنگ باخت.  گنبد آهنین نتوانست  از پرتاب و اصابت موشک ها جلوگیری کنند. همچنین زدن برخی نقاط خیلی اهمیت دارد. زدن خط نفتی عسقلان و ایلات نشان از دقت بالای موشک های مقاومت است. همچنین هدف قرار دادن تل آویو و  بئر السبع نشان دهنده قوی بودن توان موشکی مقاومت و و پیشرفت گسترده وتوانایی های مقاومت نسبت به گذشته است.

 

این رخدادها همچنین وحدت فلسطینی ها را نشان داد، در جریان این تحولات  مناطق 1948، قدس ،کرانه باختری و غزه همه با هم متحد شدند و این بزرگترین سرمایه مقاومت است. تا جایی که تحلیلگر صهیونیست اذعان کرد که مقاومت همزمان توانسته دو جبهه باز کند یکی جبهه داخلی و دیگر جبهه موشکی است .

 

شعاری که پریروز مردم در قدس می دادند، اینکه قسام تل آویو را با موشک بزند و مقاومت این اقدام را عملی کرد،  بیانگر این است که انسجام و ارتباط میان مردم و مقاومت به شدت وجود دارد و این یک معادله جدید را ایجاد می کند. معادله غزه در برابر قدس معادله جدیدی است . از این به بعد صهیونیستها برای هر تحرک در مسجدالاقصی باید هزار بار حساب کنند که انجام دهند یا ندهد.  در جریان این رخدادها قدرت بازدارندگی رژیم صهیونیستی کاهش و قدرت آتش مقاومت افزایش پیدا کرد و معادله جدیدی ایجاد شده است.

 

یکپارچگی جهان اسلام در جریان تحولات اخیر در حمایت از مقاومت و ملت فلسطین باید منعکس شود. جهان اسلام امروز مدیون مقاومت است مقاومتی که به نام آنها در حال جنگ هست. جهان اسلام باید حمایت کامل خودش را از مقاومت اعلام کند.

 

نکته دیگر اینکه رژیم صهیونیستی قطعا نمی تواند درگیری کنونی را طولانی ادامه دهد. شرایط با سال 2014 متفاوت است که جنگ 51 روزه به درازا کشید،  رژیم صهیونیستی توان ادامه ندارد ومقاومت معادلات جدیدی را ایجاد کرده که می تواند شرابط جدیدی را ایجاد کند تا آزادی مسجدالاقصی را تحقق بخشد.

 

در جریان تحولات اخیر فلسطین چه رخ داد؟رونمایی از معادله جدید مقاومت فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی از نگاه کارشناسان 2

 

دکتر «خالد قدومی» نماینده جنبش حماس در تهران در این نشست تاکید کرد: حالا صبح پیروزی است قدس پیروز است فلسطین پیروز است  و دشمن شکست خورده است.  این تعریف رخدادهای کنونی است که هم اکنون باید گفت که صحنه پیروزی رقم خورده است . اینها دور از حقیقت نیست که شرایط مقاومت بهتر شده و رژیم صهیونیستی منزوی تر شده است. در این رخدادها مقاومت معادله ای جدید ایجاد کرده است.


برگزاری تظاهرات در نیویورک و استرالیا و بریتانیا علیه جرایم رژیم صهیونیستی رخدادهایی جدید است که قبلا وجود نداشت . با وجود اینکه شدت درگیریهای امروز کمتر از شدت درگیری های جنگهای قبلی است اما نتاج درگیری کنونی بسیار عمیق تر و به سمت نتایج راهبردی علیه رژیم صهیونیستی است.


در این نبرد مقاومت و ملت فلسطین چند هدف داشتند. اینکه مانعی در برابر اشغالی نشینان برای ورود به مسجدالاقصی و هتک حرمت قبله اول ایجاد که در این مساله مدافعان الاقصی با حضور در این مکان از روز  دهم رمضان تا کنون حتی اجازه ندادند یک شهرک نشین هم  وارد مسجدالاقصی شود.


این مدافعان مسجدالاقصی حتی با وجود یورش نظامیان صهیونیست به ابزارهای نظامی به مسجدالقبلی و قبه الصخره که درگیری ها در صحن آن بسیار سنگین بود نتوانستند که مدافعان را شکست دهند.
فلسطینی ها و اهالی قدس خواستند که مانع شهرک نشینان برای برگزاری جشن الحاق قدس (جشن پرچم ها) شوند که مقاومت فلسطین باعث شد که این جشن لغو شود و این دلیل دیگری برای پیروزی مقاومت است.


دلیل سوم اینکه مقاومت غزه ساکت نماند، پس از اینکه رژیم صهیونیستی علیه قدس و مسجدالاقصی دست به خشونت زدند مطالبات مردمی از محمد الضیف مطرح شد که باید دخالت کند در این درگیری، نتیجه این  شد که مقاومت آمد و در سه محور پیروز شد.


مقاومت یک قاعده جدید پی ریزی کرد که سلاح مقاومت در غزه  تنها برای دفاع از غزه نیست، برای دفاع از کل فلسطینی ها است و اگر رژیم صهیونیستی به حماقت علیه مردم فلسطین چه در قدس کرانه باختری و اراضی 48 اقدام کند، مقاومت وارد عمل می شود این معادله جدید است که مقاومت غزه می گوید ما کل فلسطین را میدان مواجهه می دانیم و به هر اقدام تجاوزکارانه پاسخ می دهیم.

 

انتهای پیام/م.ت/ 

نظر شما