شناسهٔ خبر: 47186484 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

میزان زکات فطریه در استان چهارمحال و بختیاری اعلام شد

گروه استان‌ها - نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری گفت: : سرپرست خانواده باید برای خودش و برای تمام آن‌هایی که نان‌خور او هستند هر نفر ۲۰ هزار تومان به عنوان زکات فطره بپردازند چون این به عنوان یک واجب مطرح است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  شهرکرد ، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام ظهر امروز در پیامی به مناسبت عیدفطر، ضمن تبریک ایام عید سعید فطر اظهار داشت: در آستانه این عید سعید و ارزشمند هستیم و عیدی است که ان‌شاءالله  به وسیله این عید نمره قبولی به اعمال یک ماه مبارک رمضان داده می‌شود. امیدوار هستیم به گونه‌ای عمل شده باشد که نمره خوبی از محضر پروردگار و عیدی خوبی از محضر حضرت حق دریافت کنیم

وی افزود: در عید طبعاً وظایفی برای روزه‌داران و مؤمنین و مؤمنات در نظر گرفته شده است که یکی از آن‌ها نماز عید سعید فطر است که ان‌شاءالله امسال به فضل پروردگار در فضای باز و با شرایط رعایت همه امور مربوطه صبح روز عید فطر اقامه می‌شود.

امام جمعه شهرکرد گفت: یکی دیگر از وظایفی که مؤمنان با فرارسیدن عید سعید فطر دارند، زکات فطره به عنوان یک واجب است ، تمام آن‌هایی که در غروب و شب عید فطر بالغ هستند و مکلّف هستند و عاقل هستند و هوشیار هستند بر سرپرست آن خانواده واجب است که برای خودش و برای تمام آن‌هایی که آن شب نان‌خور او هستند  برای هر نفر سه کیلو گندم یا جو و امثال این‌ها به فقیر بدهد.

 نکونام ادامه داد: معمولاً در این راستا پول این گندم محاسبه می‌شود که مبلغی که در نظر گرفته شده کشوری همان برای هر نفر 20 هزار تومان است که تقریباً یک مبلغ معقولی است که می‌تواند کسی که سرپرست خانواده است برای خودش و برای تمام آن‌هایی که نان‌خور او هستند برای هر نفر 20 هزار تومان به عنوان زکات فطره باید بپردازند چون این به عنوان یک واجب مطرح است.

وی بیان کرد: این واجب وقت معین هم دارد یعنی از همان غروب عید فطر واجب است تا ظهر روز عید فطر باید این واجب ادا بشود. کسانی که نماز عید فطر می‌خوانند گفته شده است که خوب است قبل از نماز عید فطر این زکات فطره را پرداخت کرده باشند و بعد نماز را اقامه کنند.

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه یک سری مسائلی وجود دارد که حتماً دانستن آن لازم است، تصریح کرد: اولاً زکات سیّد به سیّد اشکال ندارد این زکات را سادات به سادات می‌توانند بدهند اما غیر سادات نمی‌توانند زکات فطریه خودشان را به سادات بدهند به خاطر همین جهت هم معمولاً کسانی که زکات جمع می‌کنند صندوق سادات را در کنار صندوق‌های دیگر جدا می‌گذارند و کسانی که سیّد نیستند نمی‌توانند در صندوق سادات زکات بریزند در آن صندوق سادات کسانی باید بریزند که سیّد هستند.

نکونام با اشاره به اینکه زکات را باید انسان خودش به فقرا بپردازد، اظهار کرد: فقرای ارحام اَوْلَی هستند، بعد از آن همسایگان و بعد فقرای محل اولویت دارند اما اگر کسی خودش نتوانست این را بپردازد طبعاً می‌تواند وکیل بگیرد و یک نفری را یا یک دستگاهی را از طرف خودش وکیل کند که از طرف او این واجب را ادا کند.

امام جمعه شهرکرد بیان کرد: این پولی که ما الآن در صندوق‌ها می‌ریزیم معنایش این است که متولی این صندوق را وکیل می‌کنیم که از طرف من این زکات را به اهلش برساند و باید هم تا همان ظهر عید فطر به دست اهلش برسد بنابراین من باید مطمئن باشم این وکیل من آدم امینی است و دستگاه امینی است که حق این مطلب را ادا می‌کند.

نکونام با بیان توصیه‌ای مبنی بر اینکه متوجه باشید پولتان را در چه صندوقی می‌ریزید، ادامه داد: هر کجا صندوقی دیدید فوراً پولتان را در آنجا نریزید مطمئن باشید این صندوق مال کجاست، اطمینان برای شما حاصل بشود چون او را وکیل می‌کنید و وکیل را باید بشناسید و بدانید که این وظیفه را انجام می‌دهد.

وی گفت: صندوق‌های کمیته امداد اطمینان‌آور هستند و وظیفه دارند و می‌گویند ما سریع شماره حساب فقرا را داریم و سریع به حسابشان واریز می‌کنیم یا بهزیستی، خلاصه صندوقی باشد که من اطمینان حاصل کنم و هر صندوقی را در هر جایی دیدم نمی‌توانم زکات فطریه خودم را در آن بیندازم. این توصیه جدی من است که مراقب باشیم، زکات است و باید به دست فقرا برسد یا خودم باید بدهم یا به دست وکیل باید این کار انجام شود.

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: مسئله دیگر آن است که اگر کسی فقیر خاصی در نظر دارد می‌تواند این زکات را نگه دارد و بعد به دست آن فقیر برساند اما اگر نه فقیر خاصی ندارد باید تا ظهر این واجب ادا شود.

نکونام با بیان اینکه اگر زکات را کنار گذاشت حق جابجا کردن و خرج کردن  آن را ندارد، افزود: یا نمی‌تواند اگر جنس است آن را بردارد عوض کند و جنس دیگری را بگذارد، دیگر حق ندارد و باید از مال خودش جدا کند و کنار بگذارد و همان را به دست فقیر برساند. نکته دیگر این‌که اگر این زکات را ادا نکرد ساقط نمی‌شود، اگر از غروب عید فطر تا ظهر روز عید فطر این واجب را ادا نکرد همچنان این واجب به گردن او هست باید در اسرع وقت به نیت نه ادا و نه قضا این واجب را ادا کند.

انتهای پیام/7540/ی

نظر شما