شناسهٔ خبر: 47171698 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

حمایت آمریکا از گفت‌وگو میان ایران و عربستان

دنیای‌اقتصاد : پس از تایید برگزاری مذاکرات ایران و عربستان از سوی مقامات دو کشور، حال یک مقام ارشد وزارت امورخارجه آمریکا گفت واشنگتن از گفت‌وگو میان ایران و عربستان سعودی حمایت می‌کند اما نقشی در آن ندارد. به گزارش «ایسنا» به نقل از پایگاه خبری نشنال نیوز، جویی هود دستیار موقت وزیر امورخارجه آمریکا در یک نشست در اندیشکده بروکینگز گفت دولت بایدن از تلاش‌های عراق برای میزبانی گفت‌وگوها میان تهران و ریاض حمایت می‌کند اما واشنگتن نقشی در آن نخواهد داشت. دستیار موقت وزیر امورخارجه آمریکا در امور شرق نزدیک همچنین تاکید کرد که حرف زدن همیشه بهتر از جنگیدن است.

صاحب‌خبر -

او ادامه داد: بسیار حائز اهمیت است که سعی کنید گفت‌وگوهای آزاد داشته باشید تا شرایط را از تنش خارج کند. آمریکا از این رایزنی‌ها پشتیبانی می‌کند اما کاری با آن ندارد و امیدواریم میزبانی بغداد به شکل‌گیری نقشی مثبت برای عراق در منطقه کمک کند. پیش‌تر برهم صالح رئیس جمهوری عراق تاکید کرده بود گفت‌وگوها بین ایران و عربستان بیش از یک‌بار در بغداد صورت گرفته است. مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق هم گفت تلاش می‌کند کشورش به مکان دیدار رقیبان تبدیل شود و تاکید کرد که ایرانی‌ها ثابت کرده‌اند واقع‌گرا هستند و تلاش می‌کنند از دولت عراق حمایت کنند.

چندی پیش روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی ادعا کرد مقامات ایران و عربستان در بغداد با یکدیگر دیدار کرده و وارد گفت‌وگوهای مستقیم شده‌اند. سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت درباره اخبار منتشر شده مبنی‌بر اینکه دور جدیدی از گفت‌وگوها بین تهران و ریاض در فضای مناسبی برگزار شده و مقامات سعودی در وزارت خارجه این کشور نیز انجام مذاکرات میان دو کشور را تایید کرده‌اند، تصریح کرد: گفت‌وگوها بین تهران و ریاض هم درخصوص مسائل دوجانبه و هم منطقه‌ای بوده است. ما همواره از انجام چنین گفت‌وگوهایی در هر سطح و شکلی استقبال کرده‌ایم و این سیاست جدیدی نیست. او ادامه داد: باید اجازه بدهیم تا نتایج گفت‌وگوها را ببینیم و براساس نتایج رایزنی‌ها تصمیم‌گیری و قضاوت کنیم و اکنون زود است که در مورد نتایج و مسائل مربوط به این گفت‌وگوها اظهارنظری صورت بگیرد.

رائدبن‌خالد ‌قرملی، مقام وزارت‌خارجه عربستان سعودی نیز گزارش‌ها درباره گفت‌وگو بین تهران و ریاض را تایید کرد و گفت هدف از آن‌ کاستن از تنش‌ها در منطقه است.

محمد بن‌سلمان بامداد چهارشنبه ۲۸ آوریل-۸ اردیبهشت در گفت‌وگو با شبکه العربیه در پاسخ پرسشی درخصوص احتمال برقراری روابط بین ریاض و تهران گفت: «ایران یک کشور همسایه است، همه ما امیدواریم رابطه خوب و متمایزی با ایران برقرار کنیم.» ولیعهد عربستان اضافه کرد: «ما خواهان آن نیستیم که وضعیت در ایران سخت باشد، ما خواهان کامیابی ایران هستیم.» او تاکید کرد که دو کشور منافع مشترک و متقابلی برای پیشرفت و بهبود منطقه و جهان دارند.

نظر شما