شناسهٔ خبر: 47151530 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

صهیونیست‌ها، مسجدالاقصی را به میدان جنگی تبدیل کرده‌اند

فریاد و خون

روزهای اخیر شهر قدس صحنه درگیری‌ها میان نیروهای رژیم‌صهیونیستی و شهرک‌نشینان با فلسطینی‌ها بوده است. نیروهای رژیم‌صهیونیستی جمعه به مسجدالاقصی یورش بردند و درگیری‌های شدیدی بین نمازگزاران و نیروهای رژیم‌صهیونیستی رخ داد که به زخمی شدن بیش از 300فلسطینی منجر شد؛ درگیری‌هایی که تا عصر دیروز ادامه یافت و فریادهای استغاثه از بلندگوی مسجدالاقصی، همه فلسطینی‌ها را از قدس تا کرانه و غزه به کمک دعوت می‌کرد؛ دعوتی که این روزها فضای بیت‌المقدس را به میدان جنگ تبدیل کرده است، میدانی که از سوی نظامیان رژیم‌صهیونیستی تحت محاصره شدید است و نمازگزاران مورد هدف گلوله‌های این رژیم قرار می‌گیرند. به گفته منابع فلسطینی و شاهدان عینی حاضر در مسجدالاقصی، صهیونیست‌ها قبله اول مسلمانان را به یک میدان جنگ تبدیل کردند، رخدادی که در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است.

صاحب‌خبر -

پس از درگیری های شدید روزهای اخیر در سه منطقه شهر اشغالی قدس، هنگام مراسم احیای شب قدر در داخل محوطه مسجد الاقصی، روبه‌روی دروازه باب العمود و منطقه شیخ جراح، مقامات دشمن صهیونیستی تعداد نیروهای خود را در شهر قدس افزایش دادند ولی نتوانستند تعداد نمازگزاران داخل حرم قدسی را کاهش دهند یا مانع برگزاری تجمع حمایت از صاحبان خانه‌های در معرض مصادره شوند. دیروز همچنین چند درگیری بین فلسطینی‌ها و نیروهای اسرائیلی در منطقه العیساویه هنگام بازداشت فلسطینی‌ها درگرفت که باعث زخمی شدن سه نیروی اسرائیلی و پنج فلسطینی شد. جنایات رژیم‌صهیونیستی به این علت است که دنبال تغییر ترکیب جمعیتی قدس شریف و همچنین یهودی‌سازی اماکن اسلامی در این شهر است، تا بتواند برای خود یک تاریخ جعلی ایجاد کند. دیروز دوشنبه فلسطینی‌ها در حالی خود را برای مقابله با بزرگ‌ترین اقدام تحریک‌آمیز در شهر مقدس قدس آماده کردند که مقامات رژیم اشغالگر تلاش کردند سطح تنش‌ها را از طریق تعویق زمان اجرای حکم دادگاه عالی درباره خانه‌های فلسطینی‌های ساکن منطقه شیخ جراح و بررسی احتمال لغو یورش شهرک‌نشینان به مسجدالاقصی کاهش دهند.
 
محاصره کامل مسجدالاقصی و بازداشت مجروحان
 اشغالگران صهیونیست تا عصر دیروز مسجدالاقصی را تحت محاصره کامل خود درآورده‌اند و تمامی افراد موجود در داخل این مسجد را هدف قرار می‌دادند. صهیونیست‌ها نه‌تنها مانع از ورود کادر درمان به داخل مسجدالاقصی می‌شدند، بلکه شماری از مجروحان را نیز بازداشت کرده‌اند. اشغالگران صهیونیست علاوه بر این به محل نمازگزاران زن نیز یورش بردند و بر شدت و میزان شلیک گاز اشک‌آور و صوتی و گلوله‌های پلاستیکی در مصلای القبلی، قبه الصخره و مصلای المروانی افزودند.
به گفته منابع فلسطینی و شاهدان عینی از مسجدالاقصی، صهیونیست‌ها مسجدالاقصی را به یک میدان جنگی تبدیل کردند و با قساوت تمام با استفاده از هر گونه سلاح به سرکوب شهروندان و مردم بی‌دفاع فلسطین پرداختند. هلال‌احمر فلسطین نیز با صدور گزارشی اعلام کرد که دستکم 250فلسطینی در درگیری روز دوشنبه با نظامیان رژیم اشغالگر صهیونیستی در مسجدالاقصی زخمی شده‌اند.
 
مدیر مسجدالاقصی: ما اکنون در میدان جنگ هستیم
 «شیخ عمر الکسوانی» مدیر مسجدالاقصی با توصیف وضعیت درگیری‌های کنونی مسجدالاقصی اظهار داشت: ما هم‌اکنون در میدان جنگ قرار داریم. نظامیان صهیونیست از تمامی ورودی‌های مسجدالاقصی وارد شده و همه افراد حاضر در مسجد را محاصره کرده‌اند. نظامیان صهیونیست هر کسی که قصد خروج از درهای مسجدالاقصی را دارد، بازداشت می‌کنند. از این رو، ابوعبیده، سخنگوی شاخه نظامی حماس، بار دیگر تهدیدهای محمد الضیف، فرمانده گردان‌های قسام علیه دشمن صهیونیستی را درپی تحولات شهر قدس تکرار کرد، روزنامه الاخبار به نقل از منابع فلسطینی اعلام کرد که گروه‌های مقاومت باریکه غزه دیروز دوشنبه را به‌عنوان زمان تصمیم‌گیری نهایی درباره مقابله شدیدتر با رژیم اشغالگر تعیین کرده‌اند چراکه فلسطینی‌ها از چند روز پیش واکنش‌های شدید خود را در طول مرزهای باریکه غزه آغاز کرده‌اند و انتظار می‌رود که رایزنی‌های گروه‌های مقاومت و شاخه‌های نظامی‌اش منجر به اتخاذ تصمیم نشان دادن واکنش‌های شدیدتر از امروز به بعد شود.
با تهدیدهای مقاومت فلسطین، رژیم‌صهیونیستی اقدامات خاصی را برای کاهش شدت تنش در شهر قدس اتخاذ کرده است تا مبادا تحولات کنونی به آغاز انتفاضه بزرگی تبدیل شود و غزه نیز وارد میدان انتفاضه شود و درگیری‌های نظامی آغاز شده و فشارهای عربی و بین‌المللی برای پایان دادن به اتفاقات شهر قدس افزایش یابد.
نشست شورای امنیت، اتحادیه عرب و کنفرانس اسلامی با موضوع فلسطین
 فشارهای بین‌المللی به رژیم‌صهیونیستی برای پایان دادن به خشونت‌ها علیه فلسطینی‌ها طی روزهای اخیر افزایش یافته است. آمار مجروحان درگیری‌هایی که از روز جمعه در قدس اشغالی آغاز شده است، بیش از ۳۰۰نفر اعلام شده است؛ از این رو سازمان‌های بین‌المللی همچون سازمان کنفرانس اسلامی و اتحادیه عرب نسبت به تجاوزات رژیم‌صهیونیستی واکنش نشان دادند و خواستار برگزاری نشست فوری در این باره شدند. نشستی که امروز سه‌شنبه در حال برگزاری است.
اتحادیه عرب اعلام کرد که به درخواست فلسطین امروز سه‌شنبه نشستی را در سطح وزرا برای بررسی تحولات قدس اشغالی برگزار می‌کند. «حسام زکی»، معاون دبیرکل اتحادیه عرب اعلام کرد، قرار شد نشست اتحادیه عرب امروز در سطح وزرا به‌جای نمایندگان برگزار شود تا متناسب با خطر تجاوزات رژیم‌صهیونیستی به نمازگزاران مسجد الاقصی و ساکنان محله شیخ جراح باشد. همزمان سازمان همکاری اسلامی هم امروز سه‌شنبه نشستی را درباره قدس برگزار می‌کند. شورای امنیت سازمان ملل هم دیروز دوشنبه تشدید تنش‌ها در بیت‌المقدس و حملات نظامیان رژیم‌صهیونیستی به فلسطینی‌ها در مسجدالاقصی و محله شیخ جراح را بررسی کرد. همچنین دیروز دوشنبه صدها اردنی در محکومیت اقدامات خصمانه رژیم‌صهیونیستی علیه ساکنان «شیخ جراح» در قدس اشغالی، در برابر سفارت تل‌آویو در شهر امان تجمع کردند. تظاهرات و واکنش‌هایی که بیش از این در امارات و بحرین، ایران، پاکستان، کویت و... علیه اقدامات رژیم‌صهیونیستی شکل گرفته بود. از سوی دیگر، رسانه‌های فلسطینی در بازتاب سخنان ‎مقام معظم رهبری در روز جهانی ‎قدس بیشتر به موضوع آغاز «شمارش معکوس» برای نابودی رژیم‌صهیونیستی اشاره کردند و این عبارت امید را در مردم ‎فلسطین نیرویی تازه بخشیده است.
 
حماس: آتش تجاوز به قدس، دامن صهیونیست‌ها را می‌گیرد
 «صالح العاروری» نایب‌رییس دفتر سیاسی جنبش حماس دیروز گفت که این جنبش، بخشی از ملت فلسطین است و رژیم‌صهیونیستی با آتش بازی می‌کند و تعدی به قدس و تلاش‌های مخرب، بازی بسیار خطرناکی است. العاروری بر این باور است که بازی با قدس، سرآغاز جنگی است که در آن، یقینا رژیم‌صهیونیستی شکست خواهد خورد. وی با بیان اینکه، باید همه امکانات را فدای قدس کرد، گفت که تعدی به قدس، بازی با آتشی است که دامن اشغالگران را خواهد گرفت.
 
پایداری مقاومت
 البته در پی پایداری و مقاومت اهالی قدس و حاضران و نگهبانان مسجدالاقصی نظامیان صهیونیست عصر دیروز دوشنبه مجبور به عقب‌نشینی از مسجدالاقصی شده‌اند و جوانان فلسطینی نیز با سردادن تکبیر بار دیگر به قبله اول مسلمانان بازگشتند. با پایداری دیروز اهالی قدس و نمازگزاران در مسجدالاقصی، نظامیان صهیونیست مجبور به عقب‌نشینی شدند و شهرک‌نشینان امکان یورش به قبله اول مسلمانان را پیدا نکردند؛ بنا بر این گزارش، در پی این رخداد جوانان فلسطینی با سردادن تکبیر بار دیگر وارد مسجدالاقصی شده و از پایداری مدافعان مسجدالاقصی قدردانی کردند. در یورش دیروز دوشنبه، صهیونیست‎‌ها آسیب‌هایی جدی به مسجدالاقصی و برخی مصلاهای آن وارد آمده و عصر دیروز جوانان فلسطینی در حال پاکسازی مسجد و برطرف کردن مشکلات بودند. با پیروزی مدافعان مسجدالاقصی بار دیگر اذان ظهر از ماذنه‌های این مسجد شریف پخش شد و فلسطینی‌ها خود را برای برگزاری نماز جماعت آماده کردند. هلال‌احمر فلسطین اعلام کرد که در حمله اشغالگران اسرائیلی به مسجدالاقصی و درگیری با نمازگزاران فلسطینی تا این لحظه 305نفر زخمی شدند که حال پنج‌نفر از آنان وخیم است.
ضرب شست مقاومت به صهیونیست‎ها همزمان با اتمام ضرب‌الاجل گروه‌های مقاومت فلسطین، شامگاه دیروز وعده‌اش در زمینه پاسخ به تجاوزات شدید رژیم صهیونیستی علیه قدس و مسجدالاقصی را عملی کرد و با حملات موشکی سهمگین مناطق مختلف اراضی اشغالی را هدف قرار داد. بنابراعلام منابع فلسطینی، مقاومت فلسطین یک گشتی ارتش رژیم صهیونیستی را در نوار مرزی غزه با یک موشک هدایت‌شونده هدف قرار داد. گردان‌های قسام نیز در پاسخ به جنایات اشغالگران علیه قدس و مسجد الاقصی و روزه‌داران فلسطینی، اراضی اشغالی را آماج حملات گسترده راکتی خود قرار داد. در پی حملات موشکی مقاومت منابع خبری از شنیده شدن صدای آژیر  در قدس اشغالی خبر دادند، مساله‌ای که باعث برهم خوردن جشن پرچم صهیونیست‌ها در منطقه دیوار براق مسجدالاقصی شده و آنها مجبور به فرار به سوی پناهگاه‌ها شدند. پلیس رژیم صهیونیستی صحن دیوار براق را از حضور شهرک نشینان صهیونیست بعد از حملات راکتی گروه‌های مقاومت تخلیه کرد. جلسه کنست رژیم صهیونیستی نیز در پی این حملات نیمه‌کاره رها شد. بنابر اعلام منابع فلسطینی، سیستم موشکی گنبد آهنین در رهگیری و ساقط کردن راکت های مقاومت ناتوان بوده است.

نظر شما