شناسهٔ خبر: 47147965 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

کوتاه از انتخابات

صاحب‌خبر -

 
  امروز؛ آغاز ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری
طبق جدول زمان‌بندی انتخابات ریاست‌جمهوری، صدور دستور برگزاری انتخابات امروز ۲۱ اردیبهشت خواهد بود و از امروز ثبت‌نام از نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به مدت ۵ روز آغاز خواهد شد.
طبق جدول زمان‌بندی انتخابات ریاست‌جمهوری، انتشار اسامی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ۵ و ۶ خرداد اعلام خواهد شد.
انتخابات شوراهای اسلامی روستا و تیره‌های عشایری به همراه دومین انتخابات میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۸ خردادماه سال جاری برگزار خواهد شد.

قوت گرفتن احتمال حضور آیت‌الله رئیسی در انتخابات 1400
لاله افتخاری عضو هیئت عالی شورای وحدت در گفت‌و‌گو با تسنیم، با بیان اینکه صداقت، کارآمدی و پاکدستی مهم‌ترین گفتمان مطلوب برای جامعه است، گفت: مردم به دنبال کسی هستند که کارآمد باشد، شعار ندهد و بتواند به حرفی که می‌زند عمل کند، با مردم صادق باشد و به نوعی بتواند گلیم جامعه را از آب بیرون بکشد.
افتخاری درباره حضور آیت‌الله رئیسی در انتخابات گفت: علائم و فشارهایی که وجود دارد این شواهد را قوت می‌بخشد که احتمال حضور ایشان بسیار قوی است. آقای رئیسی حضور خود در انتخابات را نفی نکردند و خود این، نکته قابل توجهی از آمدن ایشان است.
همچنین سید حسین نقوی حسینی، نماینده سابق مجلس در گفت‌وگویی با بیان اینکه «رئیسی روز جمعه اعلام کاندیداتوری می‌کند» گفت: نیکزاد و جلیلی به رئیسی کمک خواهند کرد.

متکی: بیش از هر زمان دیگری احتمال آمدن رئیسی  وجود دارد
منوچهر متکی، سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان هم در گفت‌وگویی اظهار داشت: بیش از هر زمان دیگری احتمال آمدن رئیسی وجود دارد.
همچنین حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی، دبیر شورای وحدت اصولگرایان با‌اشاره به احتمال آمدن رئیسی گفت: تمایل اجتماعی و محبوبیت رئیسی در بین نامزدهای احتمالی بالاست.

دعوت جمعیت ایثارگران از رئیسی برای حضور در انتخابات
جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای از آیت‌الله رئیسی برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری دعوت کرد.
در بخشی از این بیانیه آمده است: اکنون و با عنایت به جمیع شرایط و نظر به خواست عمومی مردم و طیف‌های نخبگان در اقبال کم‌نظیر به جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمین آقای رئیسی، این جمعیت نیز در همراهی صادقانه و متواضعانه با مردم از جناب آقای رئیسی دعوت و درخواست می‌نماید تا ضمن حضور در عرصه انتخابات مهم ریاست‌جمهوری 1400، به این مطالبه عمومی امعان نظر و پاسخ مثبت فرمایند.

دعوت ۶۰ هزار جوان انقلابی از رئیسی
۶۰ هزار نفر از اعضای شورای عالی جوانان انقلابی سراسر کشور طی نامه‌ای خطاب به آیت‌الله رئیسی با تشریح دغدغه‌های معیشتی مردم، از وی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ دعوت کردند.
بنا بر گزارش‌های واصله، اصل دعوتنامه به همراه اسامی 60 هزار نفر از جوانان انقلابی به رئیس‌قوه قضائیه تقدیم شده است.

حمایت هزار نفر از اساتید حوزه علمیه از رئیسی
هزار تن از اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم با امضای طوماری از آقای رئیسی دعوت کردند نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شود.
در بخشی از این متن که یک نسخه از آن به دفتر روزنامه کیهان در قم ارسال شده، آمده است: اساتید امضا‌کننده این بیانیه بر این باورند که شما ملاک‌های لازم برای اداره دستگاه اجرایی کشور (ریاست‌جمهوری) را دارا هستید. مهم‌ترین شاخصه عملکرد حضرتعالی تاکنون مردمی بودن، تبعیت از ولایت و مبارزه با فساد است که کمترین نتیجه آن با احراز مسئولیت ریاست‌جمهوری، اعتمادسازی در مردمی است که یک بار با 16 میلیون رأی نظر مثبت خویش را به شما اعلام نمودند و اکنون با رویشی که در دل ملت با اطمینان به حضرتعالی ایجاد شده و با توجه به اجماع گروه‌ها و تشکل‌های مختلف بر ضرورت حضور جنابعالی، انتظار آن است که با نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400، انقلاب اسلامی را در رسیدن به اهداف عالیه‌اش یاری‌نمایید و با به کارگیری نیروهای مناسب، ملت سربلند و عزیز ایران را به جایگاه مناسبش از جهات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی برسانید.

رستم قاسمی و نیکزاد به نفع رئیسی کنار خواهند رفت
سید محمد حسینی، وزیر ارشاد در دولت دهم نیز با‌اشاره به آرایش انتخاباتی اصولگرایان گفت: رستم قاسمی، نیکزاد و محمد عباسی به نفع رئیسی کنار خواهند رفت

چمران: قالیباف در کنار آیت‌الله رئیسی خواهند بود
مهندس مهدی چمران، نایب‌رئیس‌شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در گفت‌وگو با صبح‌نو با بیان اینکه «شخصی باید رئیس‌جمهور شود که در جریان کار قرار داشته و در کار بزرگ شده باشد» گفت: در این شرایط اجماع خیلی ساده‌تر است؛ شخصیت‌هایی مانند آقای دکتر قالیباف خودشان گفته‌اند که در این شرایط مثل دفعه قبل در کنار آیت‌الله رئیسی خواهند بود.

ظریف: به‌هیچ‌وجه نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری نمی‌شوم
شهریار حیدری نایب‌رئیس‌کمیسیون امنیت و سیاست خارجی درخصوص جزئیات جلسه کمیسیون امنیت ملی با حضور ظریف، گفت: وزیر امور خارجه اعلام کرد، به‌هیچ‌وجه قصد نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری را ندارد. ظریف همچنین اعلام کرد در مصاحبه اخیرش قصد تضعیف سردار سلیمانی را نداشته و با این صحبت‌ها نیز قصد نداشته فضای انتخابات را دوقطبی کند.
حجت‌الاسلام ذوالنور، رئیس‌کمیسیون امنیت ملی مجلس هم دیروز در اظهاراتی گفت: ظریف یکشنبه 19 اردیبهشت در مجلس قسم خورد کاندید نمی‌شود. این در حالی است که برخی فعالان سیاسی درخصوص حضور ظریف در انتخابات 1400 همچنان به رایزنی و گمانه‌زنی می‌پردازند. سید مصطفی هاشمی‌طبا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این باره با ‌اشاره به اینکه «ظریفِ برنامه محور رأی بالایی دارد» گفت: مخالفان، نهضت «ظریف کشی» به راه انداخته‌اند. البته وی همچنین اظهار داشت: اگر آقای رئیسی بیاید چون از پشتیبانی اصولگرایان برخوردار است رأی خواهد آورد.

عضو جبهه اصلاحات: ظریف را برای نامزدی  قانع می‌کنیم
بر همین اساس بود که محمد سالاری، عضو جبهه اصلاحات ایران در گفت‌وگو با مهر اعلام کرد «ظریف را برای نامزدی قانع می‌کنیم»
وی همچنین درخصوص احتمال کاندیداتوری جهانگیری و حمایت اصلاح‌طلبان از او گفت: بحثی که در مورد جهانگیری مطرح است چسبندگی او به دولت است که به نظر می‌رسد اگر در انتخابات حضور یابد، باید پاسخگوی دستاوردهای دولت فعلی باشد.

سعید محمد: سپاه از من حمایت نخواهد کرد
سعید محمد، کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران درباره حمایت سپاه پاسداران از نامزدی‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم اظهار کرد: سپاه پاسداران یک نهاد نظامی است و بنده اصلاً انتظاری از سپاه ندارم تا در انتخابات ریاست‌جمهوری از من حمایت کند. وی افزود: همچنین خود سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم به دلیل ماهیتی که دارد حمایتی از من نخواهد داشت، چراکه از لحاظ قانونی اجازه ندارد در انتخابات و جریان‌های سیاسی از کسی طرفداری کند. کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم خاطرنشان کرد: من هم هیچ‌گونه انتظاری از سپاه نداریم و بدون حمایت سپاه پاسداران در انتخابات حاضر خواهم شد.

حسین دهقان: دولت آینده، «دولت سازنده» خواهد بود
حسین دهقان، کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: من حسین دهقان، سرباز وطن، ان‌شاءالله در اولین روز ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری با حضور در ستاد انتخابات کشور، ثبت‌نام خواهم کرد.
وی افزود: با تمام توان و ظرفیت‌هایم به آنچه با ملت عهد می‌بندم، وفادار خواهم بود. دولت آینده، «دولت سازنده» خواهد بود.

نوبخت: مطلقاً کاندیدا نمی‌شوم
محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور هم در گفت‌وگویی در شبکه اجتماعی کلاب هاوس افزود: مطلقاً کاندیدا نمی‌شوم و برای بازگشت به دانشگاه روزشماری می‌کنم و برنامه تحصیلی‌ام را هم تدوین کرده‌ام

پزشکیان: اگر به ۹۲ برگردم بازهم به روحانی رأی می‌دهم
مسعود پزشکیان، نماینده مجلس و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: اگر در بین اصلاح‌طلبان رأی کسی از من بیشتر باشد به نفعش کنار می‌کشم.
وی با بیان اینکه «اگر به سال ۹۲ برگردم بازهم به روحانی رأی می‌دهم» گفت: فسادی که امروز در کشور نشان داده می‌شود، کوه یخی است که ما فقط قله آن را می‌بینیم.
پزشکیان با‌اشاره به اینکه «محمدجواد ظریف موفق‌ترین دیپلمات کشور است» در مورد مذاکرت هسته‌ای گفت: برنامه موشکی کشور قابل‌گفت‌وگو نیست.

۵ گزینه کارگزاران برای انتخابات ریاست‌جمهوری
غلامرضا کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران در گفت وگویی درباره کاندیداهای پیشنهادی حزب متبوعش که به نام آنها به جبهه اصلاحات ایران ارائه شده، گفت: حزب کارگزاران پنج نفر را به عنوان کاندیدا به اصلاحات معرفی کرده است. در جبهه اصلاحات 14 نفر از طرف احزاب مختلف معرفی شدند و در نهایت حزب نیز پنج نفر را معرفی کرده است.
وی افزود: اعلام آمادگی این افراد برای حزب کاملاً مشخص نیست اما چون بحثشان مطرح بوده است مطرح شدند؛ آقایان ظریف، محسن هاشمی، جهانگیری، پزشکیان و شریعتمداری از افرادی هستند که برای شرکت در انتخابات آمادگی دارند اما غیر از آقای پزشکیان هنوز هیچکدام به طور رسمی اعلام حضور در انتخابات نکرده است.

علی لاریجانی به کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰  دعوت شد
جمعی از نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی طی بیانیه‌ای علی لاریجانی رئیس‌سابق مجلس و مشاور راهبردی مقام معظم رهبری را به کاندیداتوری در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری دعوت کردند.
در بخشی از این بیانیه خطاب به لاریجانی آمده است: معتقدیم جنابعالی مرد میدان خطیر و سرنوشت‌ساز کنونی هستید... انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ با حضور، عقلانیت، اندیشه و نگاهی نو که از شما می‌تراود، می‌تواند به فصلی تازه و با شکوه در تاریخ این سرزمین مبدل شود.

اصلاح‌طلبان هیچ امکانی  برای همکاری با لاریجانی ندارند
حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگو با تسنیم بیان کرد: بین اصولگرایان تیپ‌هایی مثل ناطق‌نوری، باهنر و پورمحمدی طرفدار لاریجانی هستند و تا امروز در شورای وحدت نتوانسته‌اند آقای لاریجانی را به‌عنوان کاندیدا جای بیندازند ولی در جبهه اصلاحات هیچ امکانی برای همکاری با آقای لاریجانی وجود ندارد.

تدارکات گسترده اصلاح‌طلبان برای تدارکاتچی شدن!
روزنامه جوان در گزارشی تحلیلی خود نوشت: اصلاح‌طلبان که عموماً و کراراً پست ریاست‌جمهوری را «تدارکاتچی» می‌نامند، تدارک گسترده‌ای دیده‌اند تا برای پنجمین بار پس از دو دوره در 76 و 80 و دو دوره دیگر در 92 و 96 تدارکاتچی جمهوری اسلامی‌شوند!
در این گزارش آمده است: «اختیارات دولت کم است» این جمله که در ماه‌های اخیر بارها از زبان دولتمردان و حامیان سیاسی و رسانه‌ای آنان شنیده شده است، یادآور جمله اعتراضی محمد خاتمی است که گفته بود «من یک تدارکاتچی بودم».
 وقتی در پایان عمر دولت و در آستانه انتخاباتی جدید هستیم، شنیدن این جملات در کنار مشاهده تکاپوی همین گویندگان برای حضور خود و جریان‌شان در دولت جدید، ناخودآگاه این سؤال را ایجاد می‌کند که اگر اختیارات رئیس‌جمهور کم بود و به سبب همین اختیارات کم، نتوانستید وعده‌های‌تان را محقق کنید، پس این همه تکاپو برای رسیدن به کرسی ریاست‌جمهوری برای چیست؟ که باز نتوانید کار کنید و اختیارات نداشته باشید و دست‌تان بسته باشد و نگذارند وعده‌های‌تان را محقق کنید؟ مگر اختیارات رئیس‌جمهور قرار است تغییری کند؟

نظر شما