شناسهٔ خبر: 47125854 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

قدس پادگان نظامی شد

جنبش‌های فتح، حماس و جهاد اسلامی آماده رویارویی تمام عیار با صهیونیست‌ها

تشدید حملات صهیونیست‌ها به مردم فلسطین در قدس و زخمی شدن 100تن دیگر در یکشنبه شب باعث شده تا جنبش‌های فتح، حماس و جهاد اسلامی به دنبال «رویارویی تمام عیار» با این رژیم شوند.

صاحب‌خبر -


 
  سرویس خارجی-

حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به مردم فلسطین در شهر قدس همچنان ادامه دارد. محله «شیخ جراح» و اطراف مسجدالاقصی کانون درگیری‌هاست و صهیونیست‌ها که خیالشان از بابت سازمان‌های به اصطلاح حقوق بشری غرب راحت است، هر طور که می‌خواهند فلسطینی‌ها را سرکوب می‌کنند تا بتوانند 500 نفر دیگر را آواره و خانه‌هایشان را مصادره کنند.  به گزارش شبکه «الجزیره»، هلال احمر فلسطین، اعلام کرده که شمار زخمی‌ها در جریان درگیری خشونت بار صهیونیست‌ها با فلسطینی‌ها در قدس، از شنبه شب تا صبح یکشنبه به 100 نفر افزایش یافته و ۳۰ نفر از آنها نیز به دلیل شدت جراحات به بیمارستان منتقل شده‌اند.
منطقه «باب العامود» واقع در مرکز قدس طی ۱۰ روز اخیر صحنه درگیری نظامیان صهیونیست با اهالی قدس بوده است. اهالی قدس تاکید دارند که اجازه نمی‌دهند با بسته شدن منطقه باب العامود (محله‌ همجوار مسجدالاقصی) رژیم صهیونیستی برنامه یهودی ‌سازی قدس و تقسیم زمانی و مکانی مسجدالاقصی را پیش ببرد. هلال احمر فلسطین روز شنبه نیز اعلام کرده بود در حملات شامگاه جمعه نظامیان و شهرک‌نشینان صهیونیست به فلسطینیان در مسجدالاقصی، محله «الشیخ جراح» و
«باب العامود» دست‌کم ۲۰۵ نفرزخمی شده‌اند که ۸۸ نفر آنها به بیمارستان منتقل شدند.
در روزهای گذشته صهیونیست‌های افراطی با حمله به نمازگزاران فلسطینی در مسجدالاقصی مانع ادای فرایض دینی از سوی آنها شدند و این در حالی بود که مأموران رژیم صهیونیستی نیز از آنان پشتیبانی می‌کردند. این اقدام به درگیری شدید میان مسلمانان و صهیونیست‌ها انجامیده است.
تصاویر منتشرشده در رسانه‌ها نشان می‌دهد که نظامیان صهیونیست در مناطق مختلف قدس اشغالی مستقر شده و این شهر را به پادگان نظامی تبدیل کرده‌اند. نظامیان صهیونیست همچنین مراکز تجاری در شهرک قدیمی قدس را بستند. الجزیره گزارش داده که واحد‌های ویژه نیروهای اشغالگر در ورودی السلسة و المغاربهًْ در مسجدالاقصی مستقر شده‌اند. نظامیان اشغالگر همچنین تجمع اعتراضی زنان را در محله شیخ جراح و باب العامود در قدس اشغالی سرکوب کردند.
هشدار جنبش‌های فتح، حماس و جهاد اسلامی
در واکنش به این حملات وحشیانه، جنبش‌های حماس، فتح و جهاد اسلامی بر ضرورت رویارویی تمام عیار با صهیونیست‌ها و شکست طرح اشغال مسجدالاقصی تاکید کردند. «ابوعبیده» سخنگوی نظامی گردان‌های «شید عزالدین القسام» شاخه نظامی جنبش مقاومت حماس، پیام هشدار «محمد الضیف» فرمانده کل این گردان‌ها را یادآوری کرد. محمد الضیف چند روز پیش، طی نامه‌ای خطاب به اشغالگران صهیونیست به شدت درباره تداوم تجاوز علیه محله شیخ جراح هشدار داد و اعلام کرد که فرماندهی القسام و مقاومت در مقابل تداوم این وضعیت دست بسته نخواهد ماند و اشغالگران بهای سنگینی را برای تداوم این وضعیت پرداخت خواهند کرد: «فرماندهی کل، آخرین هشدار روشن خود را به اشغالگران و غاصبان می‌دهد و اعلام می‌کند که اگر تجاوز علیه مردم ما در محله شیخ جراح متوقف نشود، ما دست بسته نخواهیم ماند و دشمن بهای سنگینی پرداخت خواهد کرد». ابوعبیده، طی نامه‌ای خطاب به «محافظان» قدس و مسجدالاقصی گفت:«فرماندهی کل گردان‌های القسام به شما قول و وعده داده و او خلف وعده نخواهد کرد.» اسماعیل رضوان، از رهبران جنبش حماس نیز به رژیم صهیونیستی درباره پیامدهای تداوم تجاوزهایش در قدس هشدار داد و مانند «اسماعیل هنیه» رئیس‌دفتر سیاسی حماس در غزه، این اقدام را «بازی با آتش» توصیف کرد. وی افزود: «قدس خط قرمز ماست و بدون آن جان و خونی در بدن نداریم. مقاومت فرزندان ملتش را ناامید و مأیوس نخواهد کرد و از عزت و کرامت ملت دفاع خواهد کرد». از سوی دیگر، جنبش فتح نیز از همه خواست تا ایستادگی و مقاومت در برابر نیروهای اشغالگر و رویارویی با آنها افزایش یابد. این جنبش طی بیانیه‌ای از مردم فلسطین در اردوگاه‌ها و مناطق مختلف خواست تا روز دوشنبه مقابل مقرهای بین‌المللی و سفارت‌خانه‌های خارجی تجمع کنند. در این بیانیه بر ضرورت فعالیت یکپارچه و منسجم در اراضی فلسطین در روز دوشنبه از ساعت افطار به بعد برای مهار اشغالگران و حمایت از ساکنان فلسطین در قدس تاکید و اعلام شده:«قدس برای همه فلسطینی‌ها سمبل اجماع و وحدت و صحنه درگیری با اشغالگری و کلیه نمادهای آن است.مقابله با اشغالگری مستلزم کنار گذاشتن کلیه اختلافات ثانویه است». جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز طی بیانیه‌ای خطاب به ساکنان کرانه باختری، قدس، اراضی اشغالی سال ۱۹۴۸، نوار غزه و کلیه اردوگاه‌ها، ضمن تمجید از آنها بابت ایستادگی مقابل اشغالگران از آنها خواست که در آمادگی کامل باقی بمانند و به ارتباط خود برای ناکام ساختن یورش شهرک‌نشینان صهیونیست به مسجدالاقصی در روز دوشنبه آینده ادامه دهند. جنبش جهاد اسلامی در ادامه همراهی ساکنان اراضی اشغالی 1948 با سایر فلسطینیان در نوار غزه‌، کرانه باختری و قدس در حمایت از مسجدالاقصی را ستود. زیاد النخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز در واکنش به حوادث جاری قدس، شنبه شب گفت: «سکوت در برابر اتفاقات قدس ممکن نیست و دشمن باید هر لحظه منتظر پاسخ ما باشد.» او در ادامه از فلسطینی‌ها خواست خود را به مسجدالاقصی برسانند و تا روز ۲۸ ماه مبارک رمضان (که اسرائیل برنامه یورش به مسجدالاقصی را دارد) آنجا را ترک نکنند. النخاله گفت: «از هر فلسطینی که می‌تواند خودش را به مسجدالاقصی برساند می‌خواهیم این کار را انجام دهد و
تا روز ۲۸ رمضان آنجا را ترک نکنند».
مقاومت در غزه
این در حالی است که شنبه شب، ده‌ها نفر از ساکنان غزه که در اعتراض به تشدید حملات رژیم صهیونیستی علیه قدس و مقدسات آن در شرق شهر غزه و نزدیک نوار مرزی این منطقه با فلسطین اشغالی تجمع کرده بودند، مورد حمله نظامیان صهیونیست قرار گرفتند. در این حمله ده‌ها فلسطینی بر اثر شلیک گازهای اشک‌آور صهیونیست‌ها دچار حالت خفگی شدند و سه نفر هم بر اثر شلیک گلوله پلاستیکی صدمه دیدند. در واکنش به این حملات، منابع محلی بامداد یکشنبه از شلیک راکت از نوار غزه به سمت شهرک‌های صهیونیست‌نشین خبر دادند. خبرگزاری فلسطینی «شهاب» به نقل از منابع صهیونیستی گزارش داد: «رسانه‌های عبری می‌گویند یک فروند راکت که از نوار غزه شلیک شده بود، به منطقه اشکول برخورد کرده است.» به نوشته روزنامه «جروزالم‌پست»، سخنگوی ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای در این باره گفت:‌ «یک فروند راکت از نوار غزه به سمت اسرائیل شلیک شده و باعث به‌صدا درآمدن آژیرهای هشدار در یک منطقه باز گردید».ارتش اسرائیل نیز در بیانیه‌ای مدعی شد جنگنده‌های این رژیم یک پایگاه نظامی متعلق به جنبش مقاومت اسلامی (حماس) را در جنوب نوار غزه هدف قرار‌ دادند.

نظر شما