شناسهٔ خبر: 47101508 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

اصلاح طلبان و انتخابات ۱۴۰۰؛ موسوی لاری: اصلاح طلبان کاندیدای شایسته دارند اما انگیزه کاندیداتوری ندارند/ عطریانفر: اصلاح‌طلبان نامزد نداشته باشند لاریجانی خیرالموجودین است

صاحب‌خبر -

شفقنا- نقد و حواشی پیرامون مصوبه جنجالی و جدید شورای نگهبان برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در جبهه اصلاحات نیز ادامه دارد. موسوی لاری با بیان اینکه موافق کاندیداتوری سیدحسن خمینی نبوده است، درباره توصیه رهبری به یادگار امام می گوید: «ممکن است بسیاری از جمله شخص رهبری هم برای بیت امام و حسن آقا، دلسوزی داشته باشند.» موسوی لاری معتقد است که اصلاح طلبان کاندیدای شایسته دارند اما به دلایل مختلفی انگیزه کاندیداتوری ندارند. محمدعطریانفر نیز بیان کرد که اگر اصلاح طلبان نامزد مستقل خود را در رقابت‌های انتخاباتی نداشته باشند و آقای لاریجانی نامزد باشد در میان نامزدهای موجودین، آقای لاریجانی خیرالموجودین است.

به گزارش شفقنا، در ادامه آخرین اخبار، نظرات و تحلیل های اصلاح طلبان درباره انتخابات ۱۴۰۰ را می خوانید:

موسوی لاری: شورای نگهبان جدید ایجاد نکنیم /کاندیدای پنهان نداریم

خبرآنلاین نوشت: موسوی لاری، عضو مجمع روحانیون مبارز می گوید: طرفدار این هستم که اصلاح‌طلبان قبل از ثبت نام و ورود افراد، کسی را مشخص نکند به بیانی دیگر خودمان یک شورای نگهبان ایجاد نکنیم باید اجازه بدهیم همه کاندیداها ثبت نام کنند چه یک نفر باشد چه ۱۰ نفر.

او که معتقد است نباید در مرحله ثبت نام کاندیداها، دست به گزینش زد و هرکسی که مدعی است باید وارد عرصه شود اما این هشدار را به هم طیفان سیاسی اش می دهد که مبادا سال ۸۴ دوباره تکرار شود.

موسوی لاری که می گوید موافق کاندیداتوری سیدحسن خمینی نبوده است، درباره توصیه رهبری به یادگار امام می گوید«ممکن است بسیاری از جمله شخص رهبری هم برای بیت امام و حسن آقا، دلسوزی داشته باشند.»

مشروح «بخش اول» از مصاحبه تفصیلی خبرگزاری خبرآنلاین با موسوی لاری را بخوانید؛

*****

* آقای موسوی لاری! شانس کدامیک از کاندیدایی که مطرح هستند را برای اجماع در گام اول و رای‌آوری بیشتر می‌دانید؟ ظریف، ، پزشکیان، تاج زاده و محسن هاشمی…..

اجماع مسئله اصلی است. چه زمانی اجماع حاصل می شود وقتی احساس می شود یک کاندیدایی زمینه رأی آوری اش از سایر کاندیداها بیشتر است. آقای پزشکیان، آقای عارف، ظریف، جهانگیری نیروهای خوبی هستند و هر کدام از این ها فرهیخته هستند. چه زمانی می توانیم به این نتیجه برسیم که کدام کاندیدا زمینه رأی آوری اش بیشتر است؟ زمانی که این افراد شروع به فعالیت انتخاباتی کردند.

همه کاندیداهای اصلاح طلب که مدعی هستند، ثبت نام کنند

بنده بر این باورم همه کاندیداهایی که مدعی هستند بروند و ثبت نام کنند آقایان تاج زاده، عارف، پزشکیان، صادق خرازی و هر کسی که علاقه مند است به عرصه ریاست جمهوری بیاید ثبت نام کند. مرحله اول تصمیم گیری با شورای نگهبان است به هر حال نظارت استصوابی در کشور جاری است هر چند بنده آن را قبول نداشته باشم یا بدین شکل آن، قبول نداشته باشم اما به هر حال وجود دارد. مرحله بعد، عرضه کردن خود کاندیداها است تا برنامه های خود را ارائه دهند. آن زمان است که می توان متوجه شد کدام یک از این کاندیداها پایگاه رأی بیشتری دارد هر چند الان نمی‌توان متوجه شد.

اگر سال ۸۴ اصلاح طلبان یک کاندیداداشتند، امکان نداشت احمدی نژاد رأی بیاورد

اگر فضای باز ایجاد شود و مبنای ما گرایش مردم باشد مبنی بر اینکه به چه کسی بیشتر گرایش دارند، مفروض ما این است همه کاندیداها، اشخاص خوبی هستند. آن کاندیدایی که مردم به سمت آن گرایش بیشتری دارند کاندیدای اجماعی است‌ البته مشروط بر اینکه همه اینهایی که مدعی اصلاح طلبی هستند و ثبت نام می کنند یادشان باشد که چرا در سال ۸۴ شکست خوردند و فردی مانند احمدی نژاد روی کارآمد. یادشان باشد اگر آقای هاشمی، آقای کروبی، مهرعلیزاده و معین دور هم می نشستند و یکی را به عنوان کاندیدای شاخص معرفی می کردند امکان نداشت امثال آقای احمدی نژاد رأی بیاورد همین الان هم باید همین کار را انجام دهیم اصلاح طلبان براساس تجربه ۸۴، نباید از یک سوراخ دوبار گزیده شوند.

تکرار سال ۸۴، فاجعه بار است

تکرار سال ۸۴ فاجعه بار است بدین معنا که اگر اصلاح طلبان نتوانند خودشان سامان بدهند و شبیه به آنچه در سال ۸۴ رخ داد مجددا رخ دهد نشانگر کم و کاستی در ذهنیت اصلاح طلبان است و آن ذهنیت اصلاح طلبی شان مخدوش می شود. کاندیداهای اصلاح‌طلب باید دور هم بنشینند و بگویند ۴،۵ نفر کاندیدا هستیم و از دوره ترامپ عبور کردیم باید ببینیم مردم به کدام یک از ما گرایش بیشتری دارد اگر مشخص شد آقای عارف است معرفی کنند یا اگر معلوم شد آقای ظریف ، جهانگیری یا پزشکیان است به نفع او کنار بروند و از او حمایت کنند اگر این اتفاق رخ دهد بنده معتقدم بحث اجماع سازی در مرحله بعد است یعنی بعد از مطرح شدن کاندیداها است‌.

یک شورای نگهبان در جریان اصلاحات ایجاد نکنیم

بنده طرفدار این هستم که اصلاح‌طلبان قبل از ثبت نام و ورود افراد، کسی را مشخص نکند به بیانی دیگر خودمان یک شورای نگهبان ایجاد نکنیم باید اجازه بدهیم همه کاندیداها ثبت نام کنند چه یک نفر باشد چه ۱۰ نفر. ما مسئولیتی در قبال ثبت نام افراد برای کاندیداتوری نداریم بعد از ثبت نام و طی مراحل قانونی با ۳ الی ۴ نفر صحبت می‌کنیم در واقع مسئولیت اصلی در این مرحله است و دور هم باید نشست و دید که کدام یک از کاندیداها گرایش مردمی بیشتری دارند.

قبول ندارم که ریش و قیچی را به دست شورای نگهبان دهیم

بنده این منطق را قبول ندارم که ریش و قیچی را به دست شورای نگهبان می دهیم چون قیچی در اختیار شورای نگهبان است چه بخواهیم چه نخواهیم نظارت استصوابی شورای نگهبان بر قرار است اصلاح طلبان باید اعلام کنند که مثلاً ۴،۳ نفر کاندیداهای ما هستند. به هر حال شورای نگهبان یا خودش تصمیم می‌گیرد یا اینکه تصمیم را به آن ابلاغ می کنند کاری به این ندارم.

در واقع شورای نگهبان نهادی با یک سری اختیارات است. بنده فکر می کنم اصلاح طلبان باید اجازه بدهند همه آنهایی که خودشان علاقه مندند و توانایی اداره کشور را دارند ثبت نام کنند در این جا هیچ مسئولیتی متوجه اصلاح طلبان نیست اما بعد از این مراحل قانونی، افرادی که تایید شدند را مورد بررسی قرار دهند که کدام یک گرایش مردمی دارد و از بقیه کاندیداها هم بخواهند که به نفع آن کاندیدا کنار بروند.

*سیدحسن آقا هم از جمله کاندیداهای احتمالی بود که با توصیه رهبری انصراف داد، بعد از شنیدن این خبر حس شما چه بود؟

بنده این مسئله را پیش بینی می‌کردم. در ابتدا با آمدن حاج حسن آقا چون در بیت امام بود، نوع برخوردهای بسیار سطح پایینی که جریان مقابل با هر کاندیدایی دارد صورت گرفت، از قبیل دروغ گفتن، شایعه ساختن و …

بنده چندان موافق نبودم که حاج حسن آقا بیایند و ثبت نام کنند. به تدریج وقتی زمان گذشت و این تلقی ایجاد شد که به هر حال باید کسی بیاید و فداکاری کند بنده گفتم حاج حسن آقا می آیند هر چند پرخاشگری و توهین‌هایی صورت می‌گیرد اما برای حفظ نظام و امام، ممکن است حضور سیدحسن آقا ضروری باشد اما از ابتدا این نگاه که نباید بیت امام وارد عرصه شود و در معرض نقد و انتقادها قرار بگیرد وجود داشت و اینکه ممکن است رهبری هم به این نتیجه برسند و توصیه‌هایی را انجام دهد قابل پیش بینی بود. یعنی ممکن است بسیاری از جمله شخص رهبری هم برای بیت امام و حسن آقا، دلسوزی داشته باشند.

پیش بینی توصیه رهبری به سیدحسن آقا را می کردم

به بیانی دیگر حرف کسانی که لزوما مخالف آمدن سیدحسن آقا بودند این نبود که سیدحسن آقا به منزله رقیبی است که باید او را مورد تخریب قرار دهند بلکه برخی از روی دلسوزی و علاقه و ارادت به بیت امام‌ می‌گفتند حاج حسن آقا نیایند به همین دلیل وقتی به حاج حسن آقا توصیه شد برای بنده چندان امر دور از ذهنی نبود.

تصور نمی کردیم روزی در جمهوری اسلامی بیاید که آیت الله هاشمی ردصلاحیت شود

زمانی که مرحوم آیت الله هاشمی ردصلاحیت شد به واقع شوکه شدیم اصلا تصور نمی‌کردیم یک روزی در جمهوری اسلامی بیاید که شخصیتی مانند مرحوم هاشمی ردصلاحیت شود. حتی ۵روز قبل ردصلاحیت ایشان، یکی از نزدیکان مرحوم هاشمی به بنده گفتند زمزمه‌هایی مبنی بر ردصلاحیت ایشان شنیده می‌شود. گفتم امکان ندارد، آقای هاشمی ستون فقرات این انقلاب، قبل و بعد از انقلاب، قبل و بعد از جنگ بوده است. واقعا برای بنده اصلا باورکردنی نبود. اما در مورد حاج حسن آقا این گونه نبود.

سیدحسن خمینی هنوز به تصمیم نهایی برای کاندیداتوری نرسیده بود

*شخص شما هم به سیدحسن آقا توصیه ای داشتید؟

همه ما به گونه‌ای توصیه کردیم هر چند سیدحسن آقا به تصمیم نهایی هم نرسیده بود در واقع تصمیم سیدحسن آقا این بود که اگر ضرورت پیدا کرد بیاید و هزینه پرداخت کند. به همین دلیل توصیه ما این بود که سیدحسن آقا، حرف ها را بشنود و تصمیم نهایی را به زمانی موکول کند که مطالبات مردمی به طور کامل منتقل شود.

اصلاح طلبان کاندیدای شایسته دارند اما انگیزه کاندیداتوری ندارند

*آقای موسوی لاری! با شرایطی که برای سیدحسن خمینی پیش آمد و نگاه شورای نگهبان به کاندیداهای اصلاح طلب، دست اصلاح طلبان برای معرفی کاندیدا باز است؟ اینکه گفته می شود کاندیدای پنهان دارید، کُری خوانی است یا واقعا این گونه است؟

بنده تا آن جایی که در مورد کاندیداها می‌دانم ممکن است کاندیداهای شایسته بسیاری داشته باشیم اما برای کاندیداتوری آنچه که مهم است انگیزه آن فرد کاندیدا است. به هر حال ما چهره‌های بسیار خوبی داریم که انگیزه برای آمدن ندارند.

بعید است اصلاح طلبان کاندیدای پنهانی داشته باشند

*مثلا چه کسانی؟

نمی‌خواهم وارد مصداق شوم‌. نکته دیگر این است که آیا اصلاح طلبان با افرادی که دارای وجاهت هستند گفت و گو کرده‌اند؟! فضای عمومی جامعه اقتضا می‌کند یک فردی که تاکنون مطرح نشده به یکباره خودش را مطرح کند و به پدیده تبدیل کند؟ به هر حال زمان کم است و ۲۱ اردیبهشت ثبت نام کاندیداها است. کاندیدای پنهان به چه معناست دیگر کسی پنهان نمانده است.

*پس کُری خوانی است….

حالا شاید آقای مرعشی، در ذهنش کسی را مدنظر داشته باشد اما همان کسی که پنهان است تا بیاید در جمع اصلاح طلبان و مطرح شود به بیشتر از ۱۵ روز زمان نیاز دارد چه برسد به اینکه بخواهد به جامعه معرفی شود. از این رو بنده فکر نمی‌کنم کاندیدایی ورای کسانی که مطرح هستند، مطرح باشد.

شهادت می دهم عارف در شورای عالی سیاستگذاری تابع نظر جمع بود

*آقای موسوی لاری! نهاد اجماع ساز چقدر جایگاه و نفوذ تاثیرگذار بر تصمیمات احزاب اصلاح طلب را دارد؟ با توجه به حضور آقای بهزاد نبوی احتمال تاثیرگذاری بیشتر از شورایعالی می توان انتظار داشت؟

یکی از نقاط قوت شورای عالی سیاستگذاری یا در نهاد جبهه اصلاح طلبان ایران اسلامی، این است که فردگرا نیست. بنده به عنوان کسی که از ابتدای شروع شورای عالی سیاستگذاری بودم شهادت می دهم که با حضور آقای عارف، دوستان در جلسات بحث می‌کردند و در نهایت هر چه جمع بندی می‌شد و نظر جمع بود آقای عارف می‌پذیرفت حتی زمانی که دلخوری داشت و یا برایش سخت بود بپذیرد اما به تصمیم جمع احترام می‌گذاشت.‌

بهزاد نبوی احترام نظر جمع را دارد

در حال حاضر بنده در آن جمع حضور ندارم و اطلاع دقیقی ندارم اما تلقی بنده این است که آقای بهزاد نبوی و دوستانی که حضور دارند هر چند دیدگاه‌های خاص خودشان را دارند اما احترام نظر جمع را دارند و جمع هم خودش را تصمیم گیرنده می داند. در واقع تصمیم جمعی است و فردی نیست که بگوییم حالا آقای عارف این گونه بود آقای نبوی به گونه دیگر است‌.

بنده فکر می‌کنم این راهکار تنها راهکاری است که در نبود احزاب مختلف می‌تواند عمل کند از نگاه بنده در ایران دو حزب قدرتمند اصولگرا و اصلاح طلب ایجاد شوند با تمام مزایا و امکانات حزبی، و هر کدامشان پاسخگوی دولت هایشان باشند. این گونه نباشد که تا احمدی نژاد مطابق نظرشان عمل نمی‌کند بگویند انحرافی است یا اصلاح‌طلبان بگویند با حسن روحانی ارتباطی نداریم.

به هر حال حزبی آمده فردی را معرفی کرده و در نتیجه بد عمل کرده باید پاسخگو باشد اگر خوب عمل کرد باید بگوید که چه اقداماتی انجام داده است. ما باید به این مرحله برسیم حال وقتی به آن نرسیدیم جبهه‌ای حرکت کردن منطقی‌ترین روشی است که می‌توان به آن اتکا کرد.

*برخی اصلاح طلبان می‌گویند نامزد واحدی که از سوی نهاد اجماع‌ساز اصلاح طلبان انتخاب می‌شود بایددر ادامه مسیر پاسخگو باشد، انتظاری که باید از نمایندگان مجلس دهم می داشتند ولی عملیاتی نشد. چگونه آن کاندیدا را ‌می‌توان ملزم به پاسخگویی کرد….

ما روشی را در انتخابات مجلس و شورا در پیش گرفتیم مبنی بر این که به کسانی که می‌گفتند ما اصلاح‌طلب هستیم و می‌خواهیم وارد لیست اصلاح‌طلبان شویم یک فرم به آنها می‌دادیم که فلان معیارها را می‌خواهد عمل کند یا خیر. بنده بر این باورم اصلاح‌طلبان در حال حاضر هم می‌توانند این کار را انجام دهند. مثلا به آقای عارف بگویند اگر می‌خواهد کاندیدای ما باشد ضوابط این است یا آقایان پزشکیان، جهانگیری و غیره هم همینطور.

توصیه آیت الله هاشمی به روحانی درباره وزارت کشور

بنابراین اصلاح‌طلبان حتما باید با این ها گفت و گو کنند یعنی مثل دوره روحانی نشود که هیچ صحبتی درباره چگونگی تشکیل دولت نشد. بعد از اینکه آقای روحانی رأی آورد سه چهار نفر از بزرگانی که از آقای روحانی حمایت کرده بودند یعنی آقایان ناطق نوری، خاتمی و هاشمی با آقای روحانی دور هم نشستند و در مورد وزارتخانه ها از جمله وزارت کشور با او صحبت کردند تمام تلاش آنها این بود کسی را در جایگاه وزیر کشور قرار دهند که جامع تر باشد اما آقای روحانی روی آقای رحمانی فضلی اصرار داشت و حرف خود را به کرسی نشاند و حرف آنها را اصلا گوش نکرد. حتی آقای هاشمی که بسیار از روحانی حمایت کرده بود به او گفت که در مورد وزارت کشور تصمیم دیگری بگیرد اما آقای روحانی گوش نکرد.

اصلاح طلبان درباره چینش کابینه با کاندیداهایشان گفتگو کنند

در حال حاضر اصلاح طلبان نباید مانند آن زمان عمل کنند با هر کاندیدایی که گفت و گو می‌کنند باید به آن بگویند در چینش کابینه و در پیشبرد اهداف باید فلان اقدامات را انجام دهد. از این رو باید جدی‌تر برخورد کنند. ما در فراکسیون امید همین نقص را داشتیم بنده اعتراف می‌کنم ما به عنوان شورای عالی سیاستگذاری، با وجود اینکه از نمایندگان عضو فراکسیون قول و تعهد گرفتیم و میثاق نامه امضا کردند، جلسات مشترک برگزار نکردیم و سیاست ها را با آنها مرور نکردیم که در مجلس فلان اقدامات را انجام دهند. نقصی که جبهه اصلاح طلبان ایران باید آن را برطرف کند.

ما در واقع انتخاب نکردیم بلکه در زمینی که برای ما ساخته شده بود بازی کردیم. هم در مورد فراکسیون امید و هم در مورد انتخاب روحانی این گونه بود. کاندیداهای ما نیامدند ثبت نام کنند. ما با فرایندی به اسم حذف اصلاح طلبان روبرو بودیم. تعدادی از کاندیداهای ما نیامدند و ثبت نام نکردند و عده ای هم تایید نشدند. ما باز هم جا نزدیم و این نکته مثبت بود.

سناریوی هالیوودی درباره یک جلسه که هیچوقت برگزار نشده بود

*آقای موسوی لاری! اخیرا خبری منتشر شد که با چند شخصیت در منزل تان دیدار و گفتگویی داشتید صحت دارد؟ توضیح دهید.

یکی از مسائلی که رسانه‌های ما در آستانه انتخابات باید به آن توجه کنند فضای بسیار مسمومی است که در برخی رسانه‌ها به وجود آمده مبنی بر اینکه به هر قیمتی جریان رقیب را باید زیرسوال ببرند به عنوان مثال چندی پیش، تعدادی از دوستان ما از شهرهای مختلف از جمله بندرعباس، مطلبی را برای بنده ارسال کردند مبنی بر اینکه ماجرای فلان جلسه چیست؟ بنده به آن مطلب نگاه کردم. یکی از رسانه ها خبری منتشر کرده مبنی بر اینکه جلسه‌ تصمیم گیری در منزل موسوی لاری برگزار شده و در این جلسه، تعدادی از اصلاح‌طلبان حضور داشتند و بین محسن رهامی و آقای کرباسچی، دیالوگ‌ها و صحبت‌هایی ردوبدل شد، درگیری و دعوایی هم رخ داد. در این درگیری، آقای موسوی لاری و عبدالله نوری میانجی گری کردند و با آنها در آشپزخانه منزل موسوی لاری صحبت کردند.

در واقع براساس این مطلب، سناریویی هالیوودی نوشته بودند که از اساس دروغ بود یعنی رنگ و بویی از واقعیت در آن وجود نداشت نه جلسه‌ای برگزار شد آن هم نه امسال نه سال گذشته بلکه طی سال‌های گذشته چنین جلسه‌ای حداقل با این ترکیب برگزار نشده است. هر چه بنده به این قضیه فکر کردم که اینها چه کسانی هستند که به این داستان پردازی روی آورده‌اند و با چه مقصودی این کار را انجام دادند متوجه نشدم. متاسفانه از این گونه خبرها توسط رسانه‌هایی که قاعدتا نباید این گونه باشند، منتشر می شود به ویژه آن رسانه‌هایی که از بیت المال استفاده می‌کنند اما به هر حال این فضای مسموم وجود دارد و این گونه اقدامات رخ می‌دهد.

به هر حال بنده فکر می‌کنم یک عزم و اراده‌ای بین خبرنگاران، روزنامه نگاران و مسئولان رسانه‌هایی که ملی، اخلاقی و انسانی فکر می‌کنند باید شکل بگیرد که فارغ از اینکه به چه کسی می‌پردازند و به نفع چه کسی اقدام می‌کنند با این نوع کارکرد خبری مقابله کنند و در عمل اجازه ندهند این فرهنگ خبرسازی به جای خبرگویی، در جامعه رشد کند.

کدام کاندیداهای اصلاح طلب وضع بهتری دارند؟

شرق نوشت:در میان نامزدهای اصلاح‌طلب، اسحاق جهانگیری، عباس آخوندی، محسن هاشمی و محمدرضا عارف، شرایط مطلوب‌تری نسبت به بقیه دارند.

جهانگیری و عارف در سِمت‌های معاون‌اولی و کارهای اجرائی نقش‌آفرینی کرده‌اند و عباس آخوندی با سابقه وزارت از برنامه و روشی تئوریک برخوردار است. محسن هاشمی در کنار مسئولیت‌های اجرائی از هم‌نشینی با آیت‌الله، تجربه‌های فراوانی آموخته که برای دیگران دور از دسترس است.

آنچه این شرایط مطلوب را تهدید کرده و آن را به شرایطی نه‌چندان قابل‌اعتماد و پایدار تبدیل کرده است، سزارین سیاسی از سمت اصلاح‌طلبان و رقبای آنان است. سزارین سیاسی یعنی نامزدهایی که روالی طبیعی را در جوی سیاسی- انتخاباتی پشت سر نگذارند.

بعد از ظریف، اسحاق جهانگیری و عباس آخوندی در معرض این تولد سیاسی زودهنگام هستند. جناح‌های اصولگرا و احمدی‌نژادی‌ها از هر فرصتی استفاده می‌کنند تا چهره‌های اصلاح‌طلب را در معرض تندبادهای سیاسی قرار دهند، البته نامزدی مصطفی تاج‌زاده در این مسئله بی‌تأثیر نبوده است. او با اعلام نامزدی‌ و فعالیت‌های سیاسی که بیشتر به شکل سخنرانی‌های مکرر صورت گرفته است، به هراس اصولگرایان و احمدی‌نژادی‌ها دامن زده است. او کاتالیزور این سزارین سیاسی است. اینک انتخابات ۱۴۰۰ در یک تضاد جدی قرار دارد. هیچ نقطه روشن و پایداری در میان جناح‌های سیاسی وجود ندارد. حضور یا عدم حضور ابراهیم رئیسی، به این وضعیت مبهم دامن زده است. اینک که اصلاح‌طلبان همه برگ‌های خود را رو کرده‌اند، باید به انتظار بازی رقیب بنشینند؛ انتظاری که چندان نخواهد پایید.

در میان اصولگرایان هم قالیباف دچار سزارین سیاسی شده و بعید است با همه علاقه‌ای که دارد، در نهایت به ساختمان پاستور راه یابد. در هفته‌های گذشته بسیار درباره علی لاریجانی سخن گفته شده است تا او را وارد گود انتخابات کنند. علی لاریجانی به دلیل خصلت‌های فردی و شرایط ویژه‌ای که نزد نهادهای رسمی و در جمع اصولگرایان دارد، از رقابت‌ها و شایعات انتخاباتی پرهیز کرده است. شاید همین سکوت باعث شده بسیاری بپندارند او نامزد نهایی و ناگزیر اصلاح‌طلبان است، اما آنچه بیش از هر چیز همه را نگران کرده، حضور نماینده‌ای از سوی محمود احمدی‌نژاد است؛ کسی که تلاش می‌کند بار دیگر در صحنه انتخابات کشور شگفتی‌ساز باشد و فراتر از دوقطبی‌های موجود، فضا را سه‌قطبی کند و بر مسند قدرت بنشیند. تلاشی که بعید است قرین موفقیت شود؛ چراکه اراده‌ای وجود دارد تا انتخابات ۱۴۰۰، آرام با مشارکتی قابل‌قبول و به دور از هیجانات سیاسی برگزار شود.

کاندیداهای نظامی، آمدن رئیسی را جدی نگرفته اند

اعتماد نوشت: وضعیت آشفته اصولگرایان که ناشی از روشن نبودن تکلیف کاندیداتوری ابراهیم رییسی است تنها نکته قابل‌توجه در این جریان سیاسی نیست.

نگاهی به سایر اخبار و تحولات در این جریان نشان می‌دهد که نه آمدن رییسی خیلی قابل اتکاست و نه اجماع روی یک گزینه واحد. شاهد این مدعا نیز دیداری است که اخیرا ۳ نامزد ریاست‌جمهوری اصولگرا با هم داشته‌اند.

جلسه محسن رضایی، رستم قاسمی و سعید محمد گویای آن است که نامزدهای ریاست‌جمهوری چندان به کاندیداتوری رییسی اطمینان ندارند. برای همین درست وقتی که با مصوبه جدید شورای نگهبان و تاکید بر سابقه اجرایی زمزمه‌ها درباره ردصلاحیت سعید محمد بالا می‌گیرد، خبر می‌رسد که او و دو گزینه سابقا نظامی این جریان ملاقاتی داشته‌اند که احتمالا مقدمه یک ائتلاف است.

توییت محسن رضایی بعد از این دیدار نیز این گمانه را تقویت می‌کند. او در صفحه توییتر خود نوشته بود:«در نگرش اسلامی ایران به مدیریت، «داوطلبی برای مسوولیت» با «تلاش برای کسب قدرت» کاملا متفاوت است. در انتخابات ۱۴۰۰ فارغ از هر نتیجه‌ای، قرار است برادرانه و همه با هم ایران را بسازیم.»

این طور که به نظر می‌رسد،گزینه‌های نظامی اصولگرا آمدن رییسی را چندان جدی‌ نگرفته‌اند که بخواهند به سود او کنار بکشند برای همین هم در پی ایجاد یک ائتلاف میان خود هستند.

چرا اصولگرایان، دیگر دوست ندارند قالیباف رئیس جمهور شود؟

شرق نوشت:برخی می‌گویند انتخابات ۱۴۰۰ از بسیاری جهات شبیه انتخابات ۸۴ است که هر دو جریان اصولگرایی و اصلاح‌طلبی محتمل است با چند نامزد وارد گود انتخابات شوند؛ چراکه یک‌ماه‌ونیم مانده به موعد رفتن پای صندوق‌های رأی و هنوز مشخص نیست که گزینه یا گزینه‌های اصلی هر دو جریان اصلاح‌طلبی و اصولگرایی کدام‌اند.

مضاف بر اینکه جریان اصلاح‌طلبی با مشکل مهم‌تر دیگری یعنی بحران اقبال در بدنه مردمی هم روبه‌رو است. در جریان اصولگرایی هم برخی چهره‌ها به‌صراحت گفته‌اند به نفع هیچ فردی کنار نخواهند رفت.

غلامرضا مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت گفته که اگر رئیسی نیاید، نمی‌دانیم چطور می‌توانیم به نامزد واحد برسیم و احتمال تشدید اختلاف بین اصولگرایان زیاد است. حالا سؤال اصلی این است که در صورت نیامدن ابراهیم رئیسی که درحال‌حاضر تنها گزینه اجماع‌ساز این جریان است و شکست اصولگرایان در رسیدن به وحدت، کدام نامزد شانس بیشتری برای برنده‌شدن خواهد داشت؟

قالیباف که سال پیش در همین روزها به نظر قطعی‌ترین و محتمل‌ترین گزینه انتخابات ۱۴۰۰ اصولگرایان بود، این روزها به کم‌خبرترین چهره انتخابات ۱۴۰۰ بدل شده است؛ تا جایی که حتی نزدیکانش مدعی‌اند او برنامه‌ای برای صندلی پاستور ندارد!

گزاره‌ها و گزینه‌های انتخاباتی در اردوگاه اصولگرایی آن‌قدر فراوان شده و حتی اقبال به رئیس فعلی قوه قضائیه آن‌قدر زیاد است که انگار همه عامدانه رئیس مجلس را فراموش کرده‌اند. نه کمپینی در حمایت از او تشکیل می‌شود و نه دسته و گروهی دعوتنامه برایش می‌فرستند؛ حتی در همان مجلسی که او رئیسش است هم ۲۲۰ نماینده از رقیب ۹۶ او برای حضور در ۱۴۰۰ دعوت می‌کنند.

این یعنی قالیباف حتی در بین همان نمایندگانی که بالاخره برای ریاستش از آنها رأی گرفت، مشتاق برای ۱۴۰۰ ندارد. شاید اگر او وارد کارزار مجلس نمی‌شد و یک سال دیگر هم به خودش فرصت می‌داد، امروز این نامه‌ها و درخواست‌ها از او صورت می‌گرفت نه رقیبش.اتفاقی که او سال پیش احتمالا هرگز پیش‌بینی‌اش را نمی‌کرد.

اخیرا او یک پست اینستاگرامی از خودش با پس‌زمینه عکس تختی منتشر کرد و نوشت: «مدد ز غیر تو ننگ است یا علی مدد». از این پست، تعبیر این‌گونه شد که این اعلام حضور غیررسمی قالیباف در رقابت‌های انتخاباتی است اما یکی از نزدیکانش در مجلس گفته که قالیباف قصد رقابت با رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری ١۴٠٠ را ندارد: «آقای دکتر قالیباف اعلام آمادگی کرده‌اند که برنامه و تیم اقتصادی‌شان برای تحول اقتصادی کشور در اختیار آقای رئیسی باشد تا بتوان شاهد اتفاقات خوب اقتصادی در دولت آینده باشیم».

برای همین چندی قبل شایعه شد که برخی فرماندهان قدیمی سپاه که رابطه نزدیکی با قالیباف دارند، در تلاش برای ممانعت از حضور آیت‌الله رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ هستند. شایعه‌ای که به‌سرعت تکذیب شد و حتی سردار کوثری اخیرا آن ادعا را کذب خوانده است. باز خبر دیگری درباره سه شرط او برای آمدن رسانه‌ای شد که یکی از گزاره‌هایش عدم سؤال درباره عیسی شریفی، نیامدن رئیسی و نامزدشدنش در انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس بوده‌ که البته این‌هم باز تکذیب شد.

سال گذشته گمانه‌زنی‌ها همه این بود که او بهارستان و ریاستش را در مسیر پاستور و صندلی‌اش دیده و بعد از کناره‌گیری به نفع رقیب در سال ۹۶ به‌جای قهر و تقابل، با زیرکی در قامت یک اصولگرای فداکار ظاهر شد و طلبش را از جناحش محفوظ نگه داشت تا به انتخابات مجلس برسد؛ انتخاباتی که در هیچ‌یک از این سال‌ها اصلا التفاتی به آن نداشت.

همه تحلیل این بود که حتی رئیس قوه مقننه شدن او نیز دست‌گرمی برای رسیدن به ریاست قوه مجریه است؛ اما مجلس برای او شمشیری دو دم شد. به‌طور مشخص به نظر می‌رسد که هم‌جناحی‌هایش خیلی از اینکه قالیباف را بعد از لابی‌های پیچیده در مسیر ریاست بهارستان، در صندلی ریاست پاستور ببینند، خرسند نیستند و تمایل ندارند که دیگران به آنها بگویند که تبدیل به ابزار سیاسی دیگری شده‌اند.

نامه‌نگاری ۲۲۰ نماینده به رئیس قوه قضائیه به‌خوبی حامل این پیام بود. به قالیباف در این یک سال نقدهای زیادی در ارتباط با مدیریت مجلس شد. از سفرهای استانی‌اش که طعنه به سفرهای استانی احمدی‌نژاد رئیس دولت می‌زد و برداشت‌هایی که از تبلیغاتی‌بودن این سفرها می‌شد. نحوه تعامل او با مجلسیان اگرچه خیلی فرازوفرود بالایی نداشت اما چهره یک رئیس مجلس محبوب یا مسلط را هم به تصویر نکشاند. «شرق» پیش‌بینی کرده بود که چون ریاست مجلس، تعاملی- مدیریتی است نه دستوری، پس نشستن بر صندلی بالاتر فقط برای اداره بهتر جلسه است، نه به معنای ریاست بر جلوس‌کنندگان. درحالی‌که قالیباف سابقه فرماندهی و مدیریت اجرائی- دستوری داشت نه تعاملی.

همین هم در جاهایی مسئله‌ساز شد، وقتی یکی از نمایندگان عصبانی از رفتار رئیس مجلس به او گفت که شما رئیس نمایندگان نیستید! مجلس جایگاهی تقنینی دارد و مانند شهرداری یا ناجا نیست که با تعویض ناوگان یا عملیات‌های عمرانی عظیم، خروجی ملموس قابل رؤیت با تأثیر زودهنگام داشته باشد؛ پس ظرفیت مجلس به‌هیچ‌عنوان هم‌راستا با استعدادهای قالیباف، معروف به یک مدیر معروف به «جهادی» نبود. قالیباف دوست داشت اگر دستوری می‌دهد یا مصوبه‌ای در مجلس تصویب می‌شود یا به قول خودش نظارتی بر اجرای قوانین می‌کند، ثمراتش به‌سرعت دیده شود. از سویی دیگر او عادت داشت به‌عنوان یک مدیر میدانی مدام در صحنه نمایش حاضر شود. این چندان با ذات وظایف ریاست مجلس همسو نبود. شاید اجرائی‌کردن ایده سفرهای استانی هم از سوی او در راستای پرکردن همین خلأ بود.

جایگاه ریاست مجلس با شخصیت و مدل مدیریتی و انتظارات مدیریتی قالیباف چندان همسو نیست. جایگاه رئیس پارلمان جایگاه یک ناطق و میاندار است. برای همین به افرادی که لابی‌گر یا ریش‌سفید بهتری باشند، بیشتر می‌آید تا مدیر اجرائی. قالیباف اما نه برای سخنوری ساخته شده نه میانداری! برای همین شواهد حاکی از این است که اوضاع سیاسی برای شهردار سابق و رئیس فعلی مجلس در همه این سال‌ها هیچ تغییری نکرده و همچنان اصولگرایان به فرمانده سابق نیروی انتظامی به‌عنوان گزینه نخست و محبوب خود نگاه نمی‌کنند و هنوز مشخص نیست که آیا او می‌تواند بالاخره به تنها گزینه اصولگرایان بدل شود یا نه. با توجه به اینکه چهره‌هایی مانند رضایی، جلیلی، ضرغامی، دهقان و حتی اصولگرایان درجه‌دومی مانند فریدون عباسی و قاضی‌زاده‌هاشمی قطعا به نفع قالیباف کنار نخواهند کشید، پس قالیباف اگر بخواهد وارد میدان شود، باز هم با رقبایی روبه‌روست که خیلی هم نمی‌تواند آنها را حتی با پشتوانه رأی شش‌میلیونی سال ۹۲ خود دست‌کم‌ بگیرد، مگر اینکه ریسک کند و به استناد نظرسنجی‌هایی که اوضاع او را در بدنه مردمی جریان اصولگرایی بهتر از دیگران نشان می‌دهد، وارد گود رقابت شود. خبرگزاری فارس با اشاره به نتایج افکارسنجی ملی ۹ اردیبهشت‌ماه یک مرکز دانشگاهی معتبر در خصوص «انتخابات ریاست‌جمهوری دوره سیزدهم» مدعی شده بود که محمدباقر قالیباف با ۲۲ درصد آرا بعد از ابراهیم رئیسی در صدر محبوبیت قرار دارد و باقی گزینه‌های اصولگرایی بعد از او قرار دارند. اما نظرسنجی ایسپا در اوایل اردیبهشت، محمدباقر قالیباف را بعد از حسن خمینی با ۱۳.۱ مقبولیت قرار داده بود.

جواد امام: شورای نگهبان، نهاد قانونگذار نیست / انتخابات آزاد این است که افراد بتوانند خود را در معرض انتخاب قرار دهند

ایلنا نوشت: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: امروز شاهد این هستیم که شورای نگهبان وارد امر قانونگذاری شده است؛ من فکر می‌کنم این محدودیتی که ایجاد کردند، خلاف نص صریح قانون اساسی است و شورای نگهبان نمی‌تواند چیزی را به دولت ابلاغ کند.

جواد امام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، درخصوص مصوبه اخیر شورای نگهبان پیرامون شرایط کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، گفت: در زمان طرح اصلاح قانون انتخابات در مجلس، نمایندگان مجلس هم تلاش کرده بودند که وارد اصلاح این بند شوند اما در همان زمان مجمع تشخیص اعلام کرده بود که این موارد برخلاف قانون اساسی است. اساسا هم در بحث کاندیداهای ریاست جمهوری در قانون اساسی این بحث محدود نشده است و اگر قرار بود برای آن شرایطی تعریف کنند این باید در مجلس تصویب می‌شد اما باتوجه به اینکه قانونگذار در قانون اساسی این مساله را محدود نکرده، هرگونه ایجاد محدودیت خارج از آنچه که در قانون ذکر شده، خلاف قانون است.

به گزارش ایلنا، وی افزود: بحث دیگر هم این است که شورای نگهبان، نهاد قانونگذار نیست و تنها مرجع قانونگذاری ما مجلس شورای اسلامی است اما متاسفانه مسیری که شورای نگهبان بعد از رحلت حضرت امام(ره) طی کرده کار را به این مرحله رسانده است. در اولین دوره پس از رحلت امام، تعداد زیادی را در مجلس چهارم ردصلاحیت کردند و بعد هم در دوره چهارم مجلس مساله «نظارت استصوابی» را که همواره محل مناقشه بود و امام هیچ زمانی اجازه نداد که این شورا وارد چنین امری شود را به تصویب مجلس چهارم رساندند؛ یعنی درواقع از طریق مجلس آنچه که مدنظرشان بود را به قانون تبدیل کردند.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه بیان داشت: امروز شاهد این هستیم که شورای نگهبان وارد امر قانونگذاری شده است؛ من فکر می‌کنم این محدودیتی که ایجاد کردند، خلاف نص صریح قانون اساسی است و شورای نگهبان نمی‌تواند چیزی را به دولت ابلاغ کند. قاعده کار این است که باید قوانین از شورای نگهبان و مجمع تشخیص به مجلس برگردد و مجلس به دولت ابلاغ کند. به عقیده من شورای نگهبان با این مسیری که انتخاب کرده، فقط اسامی رئیس جمهور را هنوز اعلام نکرده است.

وی افزود: با این مسیری که آقایان طی می‌کنند که هر روز بر محدودیت‌های موجود در انتخابات افزوده شده و در مقابل حقوق مردم کمرنگ شده و محکوم به افراد محدود انتخاب‌شده توسط شورای نگهبان، هستند. در نتیجه بهتر است که انحلال مجلس را هم زودتر اعلام کنند چراکه کار خیلی ساده‌تر می‌شود و این همه هزینه به کشور و مردم تحمیل نمی‌شود. اگر قرار است شورای نگهبان قانونگذاری کرده و خودش هم نظارت واجرا کند، به نظر می‌رسد که دیگر نهادی به نام مجلس و موضعی به نام مشارکت بی‌معناست و نهاد انتخابات با این مسیر و چنین رفتارهایی ماهیت خود را از دست می‌دهد.

عضو جبهه اصلاح‌طلبان ایران با بیان اینکه در صورت اجرایی شدن این مصوبه هزینه آن برعهده دولت است، ابراز داشت: این فرآیند مسیری است که باید رئیس‌جمهور دخالت کند و مانع پذیرش چنین آئین نامه یا دستورالعملی شود. به‌نظر می‌رسد با ابلاغ این مصوبه به وزارت کشور، تلاش شورای نگهبان این است که بخشی از نظارتی که پیش از این خودشان انجام می‌دادند را توسط قوه مجربه اجرا کند و هزینه آن را برعهده دولت بگذارند. با این اتفاق به نظر می‌رسد که دیگر مردم و انتخابات موضوعیت ندارند و مستقیم یا غیرمستقیم با قانونگذاری‌های خلاف قاعده، مردم را از حق طبیعی‌شان محروم می‌کنند. خب این چه کاری است؟ آقایان بگویند که کاندیدای مورد نظرشان چه کسی است و لزومی به این همه هزینه هم ندارد و دیگر انتخابات هم بی‌معناست.

وی افزود: انتخابات آزاد این است که افراد بتوانند خود را در معرض انتخاب قرار دهند و مردم هم تشخیص بدهند که این فرد توانایی برعهده گرفتن مسئولیت را دارد یا ندارد. این نوع رفتار از سوی شورای نگهبان مسیری است که در نتیجه‌اش، چیزی ما از آن به عنوان جمهوریت یاد می‌کنیم دیگر بی‌معنا شده و جمهوریت نظام به مسلخ رفته است.

امام درخصوص واکنش دولت نسبت به این مصوبه گفت: دولت نباید این مصوبه را بپذیرد و اجرا کند، دولت سوگند یاد کرده است که حافظ و پاسدار قانون اساسی باشد. اگر قرار باشد که دولت دراین بحث که خلاف قانون اساسی و برخلاف جمهوریت نظام است و هم حقوق مردم تضییع می‌شود، سکوت کند؛ دولت هم دچار تخلف شده و به حقوق مردم و کشور خیانت کرده است.

وی درباره تاثیر چنین اقداماتی بر مشارکت مردم در انتخابات، بیان داشت: با این نوع رفتارها به‌نظر می‌رسد که آقایان، برخلاف نظر صریح رهبری به دنبال مشارکت حداکثری نیستند. روند کنونی، سازوکار مشارکت حداقلی است. وقتی شما محدودیت ایجاد می‌کنید، این محدویت برای مردم است چون سلایق و نمایندگان افکار مختلف را محدود می‌کنید که در انتخابات حضور پیدا نکنند، در حالیکه یکی از عوامل مشارکت مردم این است که احساس کنند کاندیدایی که نماینده افکار آن‌ها باشد در صحنه حضور دارد. اگر با این روش‌ها مانع از کاندیداتوری شویم اصلا مردم با چه روحیه و انگیزه‌ای وارد انتخابات شوند؟ رفتار شورای نگهبان یکی از خسارت های جدی است که جامعه باید نسبت به آن واکنش جدی داشته باشد.

دبیرکل حزب مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب در پایان پیرامون فرآیند معرفی کاندیداها در جبهه اصلاحات گفت: جبهه اصلاح‌طلبان ایران اکنون وارد بررسی برنامه‌های کاندیداها شده و افراد در حال ارائه برنامه هستند. در اولین فرصت برنامه‌ها بررسی می‌شود و کاندیداهای موردنظر از بین افرادی که پیشنهاد‌ شده‌اند، معرفی و نهایی می‌شوند.

سخنگوی جبهه اصلاحات ایران: اصولگرایان برای حذف رقیب به شورای نگهبان آدرس غلط ندهند

ایلنا نوشت: سخنگوی جبهه اصلاحات ایران گفت: جبهه اصلاحات ایران نه قوه قضاییه است و نه شورای نگهبان؛ به اصولگرایان هم توصیه می‌کنم اگر باوری به ضرورت شکل گیری انتخاباتی پرشور و با مشارکت بالا در تراز قانون اساسی دارند، از حالا برای حذف رقیب به شورای نگهبان آدرس غلط ندهند.

آذر منصوری، سخنگوی جبهه اصلاحات ایران، در خصوص لیست ۱۴ نفره معرفی شده به جبهه اصلاحات ایران، اظهار کرد: این لیست بنا به فراخوان دبیر خانه جبهه اصلاحات ایران از اعضا مجمع عمومی برای معرفی کاندیداهای مورد نظر خودشان یا حزبشان است و افراد باید در مجمع عمومی برای ارائه برنامه‌های خود و پاسخ به پرسش‌ها حضور پیدا کنند.

به گزارش ایلنا، سخنگوی جبهه اصلاحات ایران افزود: در مرحله بعدی مجمع عمومی در خصوص تک تک آنها رأی‌گیری خواهد کرد و هر کدام از این افراد که بتواند رأی ۲/۳ مجمع عمومی را کسب کنند از طرف جبهه برای ثبت نام در موعد مقرر معرفی خواهد شد.توجه داشته باشید که لیست ۱۴نفره صرفاً افراد پیشنهادی اعضای مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران به دبیر خانه است. ما در این مرحله بنا بر انتشار آن را نداشتیم اما با توجه به انتشار مغشوش لیست در برخی از رسانه‌ها و در راستای شفاف‌تر شدن موضوع در این مرحله اسامی را منتشر کردیم. چه بسا برخی از این افراد خودشان اعلام کاندیداتوری هم نکرده‌اند و ممکن است از دیدن نام خود در بین این ۱۴ نفر تعجب هم کرده باشند.

وی تأکید کرد: افراد مطرح شده در این لیست بر مبنای تمایل اعضای حقیقی و حقوقی مجمع معرفی شده‌اند. در واقع آنچه مبنای معرفی افراد بود این بوده که احزاب در جمع بندی‌های خودشان و یا افراد حقیقی چه فرد یا افرادی برای قرار گزفتن در جایگاه ریاست جمهوری مناسب تشخیص داده‌اند.

منصوری در واکنش به اظهار نظر برخی از اصولگرایان درباره پرونده‌های برخی از این ۱۴ نفر در قوه قضاییه نیز گفت: جبهه اصلاحات ایران نه قوه قضاییه است و نه شورای نگهبان؛ به اصولگرایان هم توصیه می‌کنم اگر باوری به ضرورت شکل گیری انتخاباتی پرشور و با مشارکت بالا در تراز قانون اساسی دارند، از حالا برای حذف رقیب به شورای نگهبان آدرس غلط ندهند. نگاه حذفی به کاندیداهای جریان رقیب هم در تعارض با مشارکت حداکثری در انتخابات است و هم این باور را به جامعه دلسرد نسبت به صندوق رأی و انتخابات القاء می‌کند که چه ما رأی بدهیم و چه رأی ندهیم نتیجه از پیش تعیین شده است.

وی ادامه داد: نگاه حذفی در رقابت انتخاباتی نتیجه‌ای جز دلسری و کاهش مشارکت شهروندان در کوتاه مدت نخواهد داشت و در دراز مدت هم حاکمیت ایران را به سمت اندک سالاری و تک صدایی سوق می‌دهد. یک جریان سیاسی اگر به میزان بودن رأی ملت باور دارد، نباید به گونه‌ای موضع‌گیری کند که تلقی جامعه به این سمت برود که مثلاً شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها نگاه حذفی به جریان رقیب آنها دارد. به همین دلیل اگر اصولگرایان به میزان بودن رأی ملت باور دارند، نباید به گونه‌ای حرف بزنند یا موضع‌گیری کنند که حق انتخاب آزاد از شهروندان ایران سلب شود.

محمد عطریانفر: اصلاح‌طلبان نامزد نداشته باشند لاریجانی خیرالموجودین است

فارس نوشت: عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: رویکرد روحانی اصلاح‌طلبانه است و از عملکرد وی دفاع می‌کنم. آقای روحانی ازجمله پدیده‌هایی است که رویکردهایش در دولت با راه و رسم اصلاحی سنخیت پیدا کرد.

محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌گویی پیرامون انتخابات ۱۴۰۰ و کاندیداتوری چهره‌ها به بیان نکاتی پرداخت.

به گزارش فارس، بخش‌هایی از این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانیم:

– در رابطه با اینکه آقای علوی تبار می‌گوید کارگزاران در مواقعی که می‌خواهد تصمیم‌گیری کند یک حزب به‌شدت سرکوبگر و انحصاری می‌شود باید بگویم این یک ادعا است.

– آقای علوی تبار از این نوع فرمایشات دارند، کسانی هستند شعاری، ادعایی، بیانیه‌ای می‌دهند و بدون ارائه حجت قاطع فضای همزیستی سیاسی مسالمت‌آمیز را مشوش می‌کنند.

– به‌صرف اینکه فرضاً کسی ادعایی بکند کافی نیست باید استدلال شود، دوستان وقتی در مناسبات فی‌مابین کم می‌آورند دست به اتهام می‌زنند. ریشه این نوع برچسب‌زنی عمدتاً به حسادت برمی‌گردد.

رویکرد روحانی اصلاح‌طلبانه است

– آقای روحانی دربستر اصولگرایی سالیان متمادی تنفس سیاسی داشته است، در دوران اخیر از عملکردها و رویکردهای افراطی اصولگرایی فاصله گرفته است.

– رویکرد روحانی اصلاح‌طلبانه است و از عملکرد وی دفاع می‌کنم. آقای روحانی ازجمله پدیده‌هایی است که رویکردهایش در دولت با راه و رسم اصلاحی سنخیت پیدا کرد.

– سال ۹۲ گرچه دوستان اصلاح‌طلب با تردید و تا حدودی با ابهام و بنا به محدودیت شرایط از آقای روحانی پشتیبانی کردند. لکن در ۹۶ با شوق وعلاقمندی و باافتخار دولت دوم روحانی را همراهی کردند.

دولت مستحق این نفرت نیست

– جامعه تمام گرفتاری‌ها و مسائل خود را از چشم دولت می‌بیند، گرچه جامعه ناراحت است ولی جهت نقد آن مطابق با واقع نیست. حق دارد ناراحت باشد ولی نقد سنگین موجود، مطابق با واقع نیست.

– متاسفانه برخلاف حق وعدل نسبت به عملکرد دولت یک نفرت ملی شکل گرفته است. آیا واقعاً دولت مستحق این نفرت است؟ از نظر من نه!

– ما باید ببینیم دولت دوم آورده‌هایش چه بود؟ و در برابر آن، چه چیزی باید ارائه می‌کرده که موفق نبوده است. باید تفاضل داده و ستانده را میزان قضاوت قرار داد.

اصلاح‌طلبان نامزد نداشته باشند لاریجانی خیرالموجودین است

– دوستان اصلاحات نوعا از منظر اصلاحات عنایتی به آقای لاریجانی ندارند؛ تنها کسی که مسالهٔ آقای لاریجانی را در شرایط خاص مطرح می‌کند تقریبا من و یکی دو نفر از دوستان هستیم.

– اگر اصلاح طلبان نامزد مستقل خود را در رقابت‌های انتخاباتی نداشته باشند واقای لاریجانی نامزد باشد در میان نامزدهای موجودین، بنظرم آقای لاریجانی خیرالموجودین است. رأی من با اوست.

کارگزاران رکن نیرومند جبهه اصلاحات است

– کارگزاران رکن نیرومند جبهه است و با جبهه توافق تام دارد. حرکت سیاسی احزاب همسو باید باهم باشد.

– بعد از انتخابات مجلس یازدهم اصلاح طلبان بسیار به کارگزاران حمله کردند که چرا خلاف نظر اکثریت عمل کرده است. البته بعدها فهمیدند که اشتباه کردند.

در قضیه فایل صوتی ظریف باید یقه آشنا را چسبید

– اتفاق ناگوار و ساختارشکنی در قضیه فایل صوتی آقای ظریف رخ نداده است.

– آقای ظریف در یک گفتگوی نظری، نگاه خود را درباره نسبت تنگاتنگ دیپلماسی و میدان مطرح کرده و انتشار آن از نظر من دراین مقطع زمانی ایراد داشته است.

– برخی ادعا می‌کنند وی اسرار مگو را گفته است، اصلاً سّر مگویی در کار نبوده است، مدعیان باید بروند یقهٔ آقای آشنا را بچسبند که چرا مطلبی که برای تاریخ شفاهی تدوین شده از زیر دستشان در رفته و بدون رعایت اصول طبقه بندی و در زمان نامناسب منتشر شده است.

– نمی‌توان به این سادگی از این خطاهای عملیاتی بگذریم، این بی‌توجهی آقای آشنا است که به اعتقاد من خلاف توقع بود چون سابقه ایشان شخصیت امنیتی بوده است.

– من حس می‌کنم بی‌تدبیری و ساده لوحی آقای آشنا باعث انتشارفایل شده است.

– علیرغم همه صمیمیت‌ها در شرایط موجود بنده همسویی چندانی با تدابیر انتخاباتی فعلی آقا مصطفی ندارم.

– آقامصطفی انسان شجاع صادق وصریحی است. براین اساس و باتوجه به شاکله حقیقی او و اظهارات پیشینی که داشته بنظر می‌رسد که با قانون اساسی موجود مشکل دارد، لذاچگونه می‌خواهد وارد انتخاباتی شود که منبعث از این قانون اساسی است؟

– تاجزاده دچار توهم نیست اما احساس مسئولیت بیش از توان وتقدیر خود وجامعه واصلاحات ومصلحت وزمان می‌کند.

– نباید مانند بازیکنی باشیم که دراثر ناراحتی و بن‌بستی که به هردلیل در بازی ایجادشده، درمیانه میدان، توپ را دفعتاً و بی هدف شوت کنیم، شاید هواداران بطور هیجانی ابتدا برایمان هورا بکشند ولی بعد از عدم توفیق در بازی ما رانمی بخشند.

سنخ کار حزبی با شاکله و روحیه جناب عارف جور درنمی‌آید

– آقای عارف استاد برجسته دانشگاه ودانشمند عالیقدری است. یک وزیر علمی خوبی است مدیر اجرایی کارآمد شایسته، حتی در موضع مدیریت هماهنگی معاون اولی هم بد نبود ولی در جایگاه گفتمان‌سازی و مدیریت ساختار تشکیلاتی توانمندی موردانتظار قاطبه اصلاح طلبان را نداشت.

– عارف مرد حزب وتربیت کننده کادرهای همه جانبه برای اندیشه سیاسی نیست، سنخ کار حزبی با شاکله وروحیه جناب آقای عارف انطور که رافع نیاز روزگار ما باشد، جور درنمی‌آید.

در تدارک تقویت محسن هاشمی هستیم

– در تدارک تقویت اقامحسن هستیم. ۶ ماه قبل توافقی داشتیم.

– از موضع جبهه‌ای توافق شد آقای ظریف را معرفی کنیم. جمع‌بندی ما این بود اگر جبهه اصلاحات به احزاب تحت‌پوشش خود توصیه کند که از موضع حزبی نماینده خودتان را معرفی کنید، جمع‌بندی ما آقای محسن هاشمی بود.

– تشخیص او این است اگر به عنوان نماینده اصلاحات بتواند مطرح باشد، موضوع تعقیب شود؛ در غیر این صورت ممکن است حتی ثبت‌نام نکند.

– هاشمی موقعیت نسبتاً خوبی دارد لکن بعید می‌دانم بتواند رأی حداقل دو سوم احزاب را بدست آورد.

– دلیل مخالفت اصلاح‌طلبان با محسن هاشمی بخشی حسادت است، بخشی آنکه او فرزند آقای هاشمی است، بخشی ناراحتی از دست کارگزاران است. بخشی از سر کم لطفی وکدورتهای تاریخی است.

اسماعیل گرامی‌مقدم: ممکن است برخی از اصلاح طلبان راهشان را از هویت اصلاح طلبی جدا کنند/ جبهه اصلاحات به دنبال بهترین انتخاب است

خبرآنلاین نوشت: عضو نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان گفت: در لیست ۱۴ نفره افرادی هستند که یا خودشان اعلام کاندیداتوری کرده‌اند مثل آقای تاجزاده یا دیگران آنها را به عنوان کاندیدا معرفی کرده‌اند مثل آقای ظریف. در بین نامزدها کسانی نیز هستند که هم صلاحیت آنها توسط شورای نگهبان تایید خواهد شد هم خودشان تمایل به نامزدی دارند و احزاب و تشکل‌ها نیز آنها را نامزد کرده‌اند. بنابراین باید منتظر بررسی جبهه اصلاحات بود.

معرفی ۱۴ کاندیدای اصلاح طلب از سوی نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان، مهمترین گام انتخاباتی این نهاد چند روز مانده تا ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری بود و بنا به روایت ها تا چند روز آینده گام های بلندتری نیز با معرفی چند کاندیدای نهایی از دل این لیست برداشته خواهد شد.

به گزارش خبرآنلاین، بنا بر اخبار اعلامی از سوی جبهه اصلاحات کاندیداهای معرفی شده با حضور در جلسات جبهه اصلاحات ایران، برنامه های انتخاباتی خود را ارائه می کنند و تا به امروز نیز برخی از نامزدهای حاضر در لیست با حضور در جلسات این جبهه به ارائه برنامه پرداخته اند. آنگونه که اعتماد روایت کرده است سیدمحمد صدر و عباس آخوندی از جمله چهره هایی بوده اند که برنامه های خود را به نهاد اجماع ساز ارائه داده اند.

نگاه ها اما بیشتر به سمت محمد جواد ظریف به عنوان صدرنشین این لیست و دیگر کاندیداها چون اسحاق جهانگیری، تاج زاده، پزشکیان و عارف است که شانس بیشتری برای معرفی شدن به عنوان کاندیدای نهایی دارند.

جبهه اصلاحات به دنبال بهترین انتخاب است

در همین راستا، اسماعیل گرامی مقدم عضو نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان درباره انتقادات به حضور برخی چهره ها در لیست ۱۴ نفره این نهاد که یا امکان تایید صلاحیت آنها پایین است(تاج زاده) یا علاقه ای به کاندیداتوری ندارند(ظریف)، گفت: این انتقاد را به نهاد اجماع‌ساز را وارد نمی‌دانم. جبهه اصلاحات در حال انجام اقدامی شایسته در جهت بهترین گزینش است و این قضاوتی زودهنگام از آن چیزی است که در شورا می‌گذرد.

وی ادامه داد:‌ در لیست ۱۴ نفره افرادی هستند که یا خودشان اعلام کاندیداتوری کرده‌اند مثل آقای تاجزاده یا دیگران آنها را به عنوان کاندیدا معرفی کرده اند مثل آقای ظریف. در بین نامزدها کسانی نیز هستند که هم صلاحیت آنها توسط شورای نگهبان تایید خواهد شد هم خودشان تمایل به نامزدی دارند و احزاب و تشکل ها نیز آنها را نامزد کرده‌اند. بنابراین باید منتظر بررسی جبهه اصلاحات بود.

در فرایندی دموکراتیک از بین نامزدها رأی گیری خواهد شد

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با بیان اینکه تا به امروز یک سوم از ۱۴ نفر کاندیدا آمده‌ و برنامه خودشان را ارائه داده‌اند، گفت: همه ۴۶ نفر عضو جبهه نیز سخنان آنها را شنیده‌اند و در روز آخر که احتمالا فردا یا پس فردا باشد در یک فرایند دموکراتیک در مورد نامزدهایی که بیشترین رای بیاورند ، تصمیم خواهند گرفت.

برخی معتقدند باید به هر طریقی در انتخابات شرکت کرد حتی با نامزد غیراصلاح طلب

وی با اشاره به نگاه های انتخاباتی متفاوت در جریان اصلاحات گفت:‌ عده‌ای به دنبال توقعات حداکثری هستند و می‌خواهند نامزدشان تایید شود و اگر نشد به انتخابات ورود تشکیلاتی نداشته باشند، جمعی نیز می‌خواهند به هر طریقی در انتخابات شرکت کنند، حتی اگر جبهه اصلاحات نامزد نداشته باشد، پشت نامزدهای غیر اصلاح طلب قرار گیرند که البته تعدادشان بسیار کم است.

گرامی مقدم با تاکید بر اینکه عده زیاد و قابل توجهی به دنبال این هستند که از نامزدی حمایت کنند که اصلاح‌طلب بوده و شورای نگهبان نیز او را تایید کند، گفت: این عده معتقدند کاندیدای اصلاح طلب باید نیروی پاکدست و با سابقه‌ای روشن باشد و هیچ خطایی در سابقه آن وجود نداشته باشد و البته دارای مقبولیت و جذابیت رای نیز باشد و بیشترین رای را بیاورد.

مصوبه شورای نگهبان اجازه ثبت نام را به برخی کاندیداها نمی دهد

این چهره اصلاح طلب گفت:‌این معیارهای مهمی هستند که اعضای حقیقی و حقوقی جبهه اصلاحات در این قالب تصمیم‌گیری می‌کنند. اما باید دید که این ۴۶ نفر به چه افراد و اشخاصی رای خواهند داد. ضمن اینکه مصوبه شورای نگهبان، طبعاً اجازه ثبت نام به عده‌ای را نخواهد داد.

وی در پاسخ به اینکه آیا احزاب معرف از برنامه‌های ظریف دفاع کرده‌اند یا خودش برای تشریح برنامه هایش در نهاد اجماع حاضر شده است، گفت: روز شنبه نوبت ایشان است که در جبهه حضور یابد. در شورای سیاستگذاری من و آقای حق‌شناس تاکید کردیم که هر کسی که نامزد انتخابات می‌شود خودش باید برنامه‌های انتخاباتی‌اش را تشریح کند و هیچ نماینده‌ای از سوی کانیدا قابل قبول نیست؛ تا امروز نیز تمامی نامزدها خودشان در نهاد اجماع ساز حاضر شده و از برنامه هایشان دفاع کرده‌اند و مورد سوال اعضای جبهه قرار گرفتند تا خطاهای گذشته به وجود نیاید، بنابراین آقای ظریف یا شخصیت‌های دیگر خودشان در جبهه حاضر می‌شوند و جبهه شخص دیگری را نخواهد پذیرفت.

ممکن است برخی اصلاح طلبان راهشان را از هویت اصلاح طلبی جدا کنند

وی درباره اینکه آیا اصلاح‌طلبان در صورتی که کاندیدای قابل قبول نداشته باشند به کاندیدای ائتلافی روی خواهد آورد، اظهار داشت: در انتخابات مجلس یازدهم تصمیم گرفتیم اگر شورای نگهبان نامزدهای اصلاح‌طلب را تایید نکرد، ما لیست ندهیم که البته عقلانی و منطقی است که وقتی ما نامزد اصلاح‌طلب نداشته باشیم نباید لیست دهیم. به همین دلیل و با توجه به تجربه دوره گذشته بعید می‌دانم اصلاح‌طلبان به دنبال این باشند. البته اکثر اصلاح طلبان چنین نظری دارند اما ممکن است عده‌ای راهشان را جدا کنند، همانطور که در انتخابات مجلس یازدهم خودشان جدا کردند. اما اکثر اصلاح طلبان می‌خواهند با هویت اصلاح‌طلبی در انتخابات حاضر شوند.

این عضو نهاد اجماع ساز با اشاره به سخنان رهبری در مورد مشارکت حداکثری در انتخابات اظهار داشت: با توجه به فرمایشات رهبری چند نامزد اصلاح طلب تایید خواهند شد و یک رقابت جدی خواهیم داشت و اصلاح طلبان با یک نظرسنجی می‌توانند به یک نامزد واحد دست پیدا کنند. این شرایط انتخاب مثل شرایط انتخابات گذشته نیست که اصلاح‌طلبان بخواهند چشم بسته و از روی اجبار رویکردشان به سمت یک نامزد غیر اصلاح‌طلب باشد.

نظر شما