شناسهٔ خبر: 47074619 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

روز قدس ۲۰۲۱؛ فلسطین در تدارک انتفاضه پایانی

خبرگزاری صدا و سیما

امواج خروشان انتفاضه جدید مردم فلسطین نزدیکتر از آن چیزی است که صهیونیست‌ها تصور می‌کنند، روندی که رفتارهای خشونت آمیز شهرک نشینان و تلاش برای بیرون راندن فلسطینیان بردامنه این امواج می‌افزاید.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، «محمد رضا طلاجوران» خبرنگار اسبق صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در بیروت یادداشتی درباره روز قدس ۲۰۲۱ نوشته است.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

ایهود المرت نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی می‌گوید: "حوادث اخیر در شهر قدس، نشانه آن است که اوضاع در آستانه فروپاشی قرار دارد و ممکن است هر لحظه، تشدید شود. "انتشار تصاویر شهرک نشینان صهیونیست که به

کشاورزان فلسطینی حمله کرده و آن‌ها را ضرب و شتم و درختان زیتون آن‌ها را نابود می‌کنند، گواه یک پدیده خطرناک و تحریک آمیز است که در پایان چاره‌ای جز مقابله برای فلسطینی‌ها باقی نمی‌ماند.

اکنون فلسطینیان ساکن اراضی اشغالی بسیار خشمگین و ناراحت هستند، چرا که رژیم صهونیستی می‌خواهد آن‌ها را از حقشان در فلسطین و مسجدالاقصی محروم کنند، این احتمال وجود دارد که درگیری‌های اخیر میان فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها تبدیل به یک قیام مردمی شود. تاریخ فلسطین به خوبی نشان می‌دهد، تجاوز به مسجدالاقصی همواره به قیام گسترده فلسطینیان منجر شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به انتفاضه الاقصی اشاره کرد که این انتفاضه چند سال ادامه پیدا کرد. نگاهی به تاریخچه انتفاضه بیانگر این واقعیت است که انتفاضه با وجود تمامی فشارها، جنایات رژیم صهیونیستی و خیانت کشورهای عرب محور سازش همچنان پویا و بالنده به مسیر خود ادامه می‌دهد.

انتفاضه اول

آذرماه سال ۱۳۵۷ یک کامیون اسرائیلی چند کارگر فلسطینی را در ایست بازرسی بیت حانون زیرگرفت، رویدادی که به شعله ور شدن انتفاضه اول مردم فلسطین منتهی شد؛ شهید شیخ احمد یاسین در همان روزهای نخست شکل گیری انتفاضه سنگ مردم فلسطین، براین باور بود که "ظلم پایدار نخواهد بود، این وعده الهی است، اسرائیل نابود خواهد شد و ما با انتفاضه این هدف را محقق می‌کنیم و به همت مجاهدان زلزله‌ای در منطقه درحال وقوع است که حاصل آن پیروزی ملت‌های مسلمان است. "

به این ترتیب انتفاضه سنگ مردم فلسطین شهربه شهر در سراسر فلسطین اشغالی شعله ور شد، انقلابی که با خیانت سازمان آزادی بخش فلسطین با امضای توافقنامه اسلو در سال ۱۳۷۲ متوقف شد.

انتفاضه دوم

مهرماه سال ۱۳۷۲ آرین شارون نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی وارد مسجد القصی شد، اقدامی که منجر به درگیری میان نمازگزاران و نظامیان این رژیم شد و انتفاضه دوم فلسطین را شعله ور کرد. ترور محمد الدره کودک ۱۱ ساله فلسطینی به همراه پدرش در جنوب شهر غزه؛ تصویری است که به نماد انتفاضه الاقصی در تاریخ ثبت شد، این دور از اعتراضات با تحولی میدانی در جریان مقاومت فلسطین همراه بود و به تدریج سنگ جای خود را به موشک داد.

بهمن ماه سال ۱۳۸۳ انتفاضه دوم فلسطین با امضای توافق آتش بس میان طرفین فلسطینی و صهیونیستی در اجلاس "شرم الشیخ" متوقف شد.

تحریم باریکه غزه

بهمن ماه سال ۸۴ حماس برنده دومین دوره مجلس قانونگذاری فلسطین شد، انتخاباتی که با دخالت رژیم صهیونیستی اختلاف افکنی میان فتح و حماس به جدایی کرانه باختری و غزه انجامید؛ تیرماه سال ۱۳۸۶ محاصره همه جانبه غزه از سوی صهیونیست‌ها آغاز شد، گذرگاه‌های غزه به سمت مصر بسته و فلسطینیان حتی اجازه ماهیگیری در سواحل غزه را نداشتند، جریان برق و انتقال سوخت قطع شد تا جایی که غزه در آستانه یک فاجعه انسانی قرار گرفت.

جنگ ۲۲ روزه

صهیونیست‌ها با هدف مقابله با توان موشکی گروه‌های مقاومت فلسطین، زمستان سال ۸۶ عملیات سرب گداخته را آغاز کرد، صهیونیست‌ها در این جنگ نابرابر انوع سلاح‌های غیرمجاز از جمله بمب‌های فسفر سفید، مردم بی دفاع غزه را هدف قرار داد، جنگی که بدون تحقق اهداف آن خاتمه یافت و برکناری ایهود المرت از قدرت تنها نتیجه آن بود.

به این ترتیب فصل جدیدی از تقابل میان گروه‌های مقاومت فلسطینی با اشغالگران صهیونیست در غزه آغاز شد. حماس در شرایط تحریم همه جانبه با حمایت متحدان محور مقاومت توانست توان موشکی خود را ارتقاء بخشید، بدر ۳ با برد ۱۶۰ کیلومتر، فجر ۵، آر- ۱۶۰ به همراه انواع پهپاد امروز به بلای جان صهیونیست‌ها تبدیل شده است.

جنگ ۸ روزه

بیست و چهارم آبان ماه سال ۱۳۹۱ احمد الجعبری یکی از فرماندهان حماس به دست جوخه‌های ترور هدف قرار گرفت، اقدامی که منجر به شعله ور شدن جنگی جدید در غزه شد، صهیونیست‌ها آمده بودن کار حماس را یک سره کنند، اما مقاومت مردم غزه آن‌ها را شوکه کرد، شلیک ۱۵۰۰ موشک و توپ به سمت فلسطین اشغالی، هدف قرار دادن ۲ هواپیمای جنگی، یک بالگرد نظامی و ۲ ناوچه در آب‌های ساحلی خیلی زود صهیونیست‌ها را از ادامه جنگ مردد کرد.

سامانه موشکی این رژیم موسوم به گنبد آهنین هم از ۱۵۰۰ موشک شلیک شده فقط ۴۳۱ فروند را رد یابی کرد، سرانجام صهیونیست‌ها بعد از هشت روز مجبور به پذیرش آتش بس شدند، جنگی که به اعتراف صهیونیست‌ها بیش از یک میلیارد و دویست هزار دلار به اقتصاد اسرائیل خسارت وارد کرد، به این ترتیب صرف میلیاردها دلار برای خرید سامانه سپر گنبد آهنین برای رهگیری و هدف قرار دادن موشک‌های حماس هم نتوانست برای صهیونیست‌ها حاشیه امن ایجاد کند.

جنگ ۵۱ روزه

صهیونیست‌ها در ۲۲ خرداد سال ۹۳ به بهانه ربایش سه نوجوان شهرک نشین باردیگر به غزه حمله ور شدند، جنگی فرسایشی که با آتش بس‌های مکرر و بدعهدی صهیونیست‌ها همراه بود و بعد از ۵۱ روز در چهارم شهریور ماه خاتمه یافت، صهیونیست‌ها مجبور به پذیرش شروط مقاومت و بازگشایی گذرگاه‌های غزه شدند.

جنگ دو روزه

موج بعدی حملات صهیونیست‌ها به غزه در اردیبهشت ماه سال ۹۸ به بهانه هدف قرار گرفتن دو نظامی این رژیم در جریان راهپیمایی‌های بازگشت مردم غزه شکل گرفت؛ حملاتی که دو روز به طول انجامید ۱۷۵ شهید و مجروح برجای گذاشت که شهادت کودک ۱۴ ماهه و مادرش باردیگر جهانیان را شوکه کرد و سند دیگری برای جنایات رژیم کودک کش رژیم اسرائیل شد.

اما این همه ماجرا نبود؛ چراکه گروه‌های مقاومت با اتکای به تجربه چهار جنگ گذشته خود با صهیونیست ها، دامنه جنگ را به عمق سرزمین‌های اشغالی گسترش دادند و بار دیگر صهیونیست‌ها را غافلگیر کردند. گروه‌های مقاومت در این دور از حملات با انتقال جنگ به عمق سرزمین‌های اشغالی و افزایش برد موشک‌های خود معادله جدیدی را در مقابله با رژیم صهیونیستی ثبت کردند به طوری شهرک‌های اسدود، عسقلان، بئر سبع، غرب قدس اشغالی و جنوب غرب قدس اشغالی در فاصله ۵۰ کیلومتری غزه هدف قرار گرفت.

توان موشکی حماس عملا صهیونیست‌ها را عملا در غزه زمین گیرکرده است، نگاهی به نتایج جنگ‌های ۲۲ روزه، هشت روزه و ۲ روزه نشان می‌دهد که صهیونیست‌ها در تمامی جنگ‌ها مجبور به پذیرش شروط مقاومت شدند.

انتفاضه پایانی

امروز وقتی در غزه جنگی روی می‌دهد، شهرک نشینان صهیونیست به شمال فرار می‌کنند و وقتی در شمال جنگ می‌شود به جنوب فرار می‌کنند. موشک‌ها از همه جهات آن‌ها را تعقیب می‌کند و این روایت ۴۰ ساله از انتفاضه سنگ تا موشک مردم فلسطین بود، روایتی که بیانگر سرانجام مسیر مقاومت است، مسیری عزت آفرین و اقتدار افزا و نقطه مقابل محور سازش که تاکنون نتیجه‌ای جز استمرار اشغالگری خوش رقصی بیشتر برای سازشکاران نداشته است ...
امروز در شرایطی که معامله قرن رنگ باخته و سیاست صهیونیست‌ها در کرانه باختری متحمل ضربه بسیار سختی شده است، کشورهای عربی همچون اردن کاملا متوجه شده‌اند، رژیم صهیونیستی بر خلاف توافقاتی که با آن‌ها امضاء کرده عمل می‌کند و قصد دارد کرانه باختری را به سرزمین‌های خود ضمیمه کند و حقی برای فلسطینیان و اعراب قائل نیست.

بحران‌های عمیق رژیم صهیونیستی در حال آشکار شدن است

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان روز گذشته در سخنرانی خود به مناسب روز جهان قدس براین نکته تاکید کرد و گفت: "بحران‌های عمیق اجتماعی، سیاسی، اخلاقی در رژیم صهیونیستی به خوبی و به وضوح خود را نشان می‌دهند و بسیاری از کارشناسان صهیونیست نگرانی خود برای بقای این رژیم با توجه به این بحران‌ها ابراز می‌کنند؛ محور مقاومت باید انسجام خود را بیشتر و آماده‌تر باشد و قدرت خود را بیشتر کند، زیرا آینده این منطقه را محور مقاومت می‌سازد. "

مجموعه این تحولات این احتمال را تقویت می‌کند، درگیری فلسطینیان با صهیونیست‌ها به یک درگیری گسترده تبدیل خواهد شد که دیگر صهیونیست‌ها قادر به خاتمه دادن به آن نیستند، چراکه رژیم صهیونیستی در جبهه داخلی و خارجی با فشارهای بسیار شکننده‌ای مواجه است که دیگر قادر به تحمیل معادلات مد نظر خود نیست، روندی که محافل سیاسی و رسانه‌ای منطقه از آن به عنوان انتفاضه پایانی یاد می‌کنند.
إِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرکُم وَیُثَبِّت أَقدامَکُم...

نظر شما