شناسهٔ خبر: 47074355 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

ماموریت «مک‌گورک» در عراق/ نشانی از خروج نظامیان آمریکایی نیست

سفر یک مقام عالی رتبه دولت آمریکا پس از گذشته بیش از سه ماه از آغاز زمامداری «بایدن»، از نگاه برخی به مثابه سفری برای اطلاع از فضای موجود در عراق و تلاش برای حضور دائمی نظامیان آمریکایی در عراق محسوب می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم الاخبار در گزارشی با اشاره به سفر »برت مک‌گورک» به بغداد آورده است: در اولین سفر یک مقام عالی رتبه دولت «جو بایدن» به عراق پس از 100 روز از روی کارآمدن،« برت مک‌گورک» به عراق سفر کرد.

این سفر به نظر بیشتر ماموریت شناسایی است که به «مک‌گورک» واگذار شده است تا تصور روشنی درباره سازوکار برخورد با این پرونده شکل گیرد.

دولت جدید آمریکا درباره بحث خارج کردن نیروهای این کشور از عراق در نوعی تردید که بیشتر به ماندن و ادامه این  حضور این نیروها تمایل دارد، به سر می‌برد و این همزمان با ادامه حملات به منافع آمریکا در عراق است که چالش بزرگ و مهمی برای ماندن این نیروهاست.

«برت مک‌گورک» به عراق بازگشته است نه به عنوان مشاور ویژه و مدیر امور عراق بلکه به عنوان هماهنگ کننده خاورمیانه و شمال آفریقا در شورای امنیت ملی آمریکا.

سفر مقام عالی رتبه در راس هیات آمریکایی به بغداد در چارچوب سفر دوره‌ای به پایتخت‌های برخی کشورهای منطقه که شامل ریاض، ابوظبی، امان و قاهره می‌شود، به منظور اطمینان دهی به متحدان نگران درباره از سرگیری گفتگوهای مربوط به برجام است.

این سفر به عراق اما با هدف اجرایی کردن آنچه در دور سوم گفتگوهای راهبردی میان عراق و آمریکا رخ داد و مهمترین آن پایان خروج نیروهای رزمی است که مفهومش حضور دائمی آمریکا به عنوان ماموریت مستشاری است که این در سایه تشدید حملات به ارتش آمریکا در عراق طی روزهای گذشته است.

چرا «مک‌گورک» انتخاب شد؟

دلیل انتخاب «مک‌گورک» از روی تصادف نبوده است. وی کار سیاسی را سال 2004 به عنوان مشاور حقوق سفیر آمریکا در عراق شروع کرده و سپس مدیر امور عراق در شورای امنیت ملی آمریکا بوده و پس از آن مشاور ویژه ریاست جمهوری و مدیر امور عراق و افغانستان و نماینده ویژه ائتلاف آمریکایی بوده است و تجارب گسترده‌ای در اداره سیاسی آمریکایی در منطقه دارد.

نداشتن چشم انداز واضح در قبال عراق

طی سه ماه گذشته چشم انداز روشنی را از سوی آمریکا درپرونده عراق شاهد نبوده‌ایم و مواضع آن میان خروج و عدم خروج بوده است و بیشتر هم میل به ماندن دائمی در این کشور دارد.

اگر این سفر با هدف به دست آوردن تصور روشن از عراق برای دولت آمریکا بوده است واینکه چه استراتژی بایدن باید در پیش بگیرد گامی بسیار دیرهنگام است به ویژه که عراق در بیشتر مواضع در اولویت‌های کاخ سفید در این مدت 100 روز نبوده است.

تشدید حملات از زمان روی کار آمدن «بایدن»

دامنه حملات به نیروهای آمریکایی در عراق از زمانی که بایدن زمام امور را در ژانویه برعهده گرفته، بیشتر شده است به طوری که حدود 30 حمله با بمب یا راکت به کاروان‌های لجستیک وابسته به ائتلاف بین المللی و به پایگاه‌های نظامی آمریکا و نیز سفارت آمریکا انجام شده است.

این حملات در نیمه آوریل گذشته به سطح جدیدی رسید به طوری که گروه‌های عراقی برای اولین بار با پهپاد بمبگذاری شده به پایگاه نظامی آمریکایی در فرودگاه اربیل در شمال عراق حمله کردند.

در سومین حمله از نوع خود هم ارتش عراق از اصابت دو راکت به پایگاه «عین الاسد» در دو روز قبل خبر داد و این حمله همزمان با حضور هیئت آمریکایی به ریاست «مک گورک» در بغداد بود و قبل از آن هم پایگاه هوایی« بلد» که پیمانکاران آمریکایی در آن هستند و نیز مقر نظامیان آمریکایی در فرودگاه بغداد هدف قرار گرفت و بمبی در مسیر نیروهای آمریکایی در منطقه «جریشان» در بصره منفجر شد.

محور گفتگوهای «مک‌گورک» با مقامات عراقی

هیئت آمریکایی متشکل از «درک چولت»، مشاور وزارت امور خارجه آمریکا، «برت مک گورک»، هماهنگ کننده امور خاورمیانه و شمال آفریقای شورای امنیت ملی آمریکا، «جوی هود»، معاون اول دستیار وزیر خارجه در امور خاور نزدیک و «دانا استرول»، معاون دستیار وزیر دفاع در امور خاورمیانه با نخست وزیر و رئیس جمهوری عراق دیدار و گفتگو کردند و عمده بحث آنها خروج نیروهای رزمی و ماندن نیروهایی به بهانه آموزش و خدمات مستساری بود که می‌توان از آن به عنوان تلاش برای حضور دایمی در عراق نام برد.

انتهای پیام/

نظر شما