شناسهٔ خبر: 47068755 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

در راستای بهبود روابط؛ وزیر خارجه ترکیه هفته آینده به عربستان می‌رود

صاحب‌خبر -

شفقنا- برخی مسئولان آگاه تاکید کردند که وزیر خارجه ترکیه هفته آینده راهی عربستان می شود تا در راستای بهبود روابط میان دو کشور تلاش کند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از بخش عربی پایگاه اینترنتی «سوئیس اینفو»، همزمان با افزایش تلاش های آنکارا در راستای پشت سر گذاشتن اختلاف خود با ریاض در نتیجه قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری کشورش در شهر استانبول در اوایل ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی، برخی مسئولان در ترکیه بعد از ظهر امروز (پنج شنبه) اعلام کردند که وزیر امور خارجه این کشور، هفته آینده برای انجام گفت و گو به عربستان سفر می کند.

مسئولان مذکور که خواستند هویت آنها فاش نشود، در گفت و گو با خبرگزاری «رویترز» در این باره خاطر نشان ساختند که «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه و ملک «سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه عربستان در گفت و گوی تلفنی سه شنبه گذشته خود توافق کردند که «مولود چاووش اوغلو» و شاهزاده «فیصل بن فرحان آل سعود»، وزرای خارجه دو کشور ۱۱ مه جاری (سه شنبه هفته آینده ۲۱ اردیبهشت) گفت و گوهایی انجام دهند.

در حالی که دولت سعودی به درخواست رویترز برای اظهار نظر در این رابطه پاسخ نداده، یک مسئول بلندپایه ترکیه ضمن اعلام این که با سفر چاووش اوغلو احتمال دارد فصل جدیدی میان دو کشور آغاز شود، تاکید کرد که گفت و گوهای وی با بن فرحان نیز روی تجارت، روابط دو جانبه و مسائل منطقه ای از قبیل کشمکش در لیبی متمرکز خواهد بود.

یادآور می شود که روابط میان آنکارا و ریاض به دلیل پشتیبانی ترکیه از قطر در کشمکش این کشور با عربستان و هم پیمانان آن در سال ۲۰۱۷ میلادی، رو به تنش نهاد و با ترور خاشقجی به عنوان یک روزنامه سرشناس مخالف سیاست های شاهزاده «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی از سوی یک تیم وابسته به وی، به مرحله بحران رسید.

این در حالی است که بحران دیپلماتیک در روابط آنکارا و ریاض به نوبه خود، تحریم غیر رسمی کالاهای ترکیه از سوی عربستان را به دنبال داشت که در نتیجه آن نیز، حجم مبادلات تجاری میان دو کشور به میزان ۹۸ درصد کاهش یافت.

خبر اصلی را در سوئیس‌اینفو ببینید

نظر شما