شناسهٔ خبر: 47055140 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

وزیر خارجه آمریکا:

مسیر طولانی در مذاکرات وین درباره برنامه هسته‌ای ایران داریم

وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای تاکید کرد که هنوز مسیر طولانی در مذاکرات وین درباره احیای توافق هسته‌ای ایران باقی مانده است.

صاحب‌خبر -




آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با روزنامه آمریکایی فایننشال تایمز گفت که نمی‌تواند تاثیر انتخابات ریاست‌جمهوری ایران بر مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای این کشور را ارزیابی کند.
بلینکن اضافه کرد که آمریکا مذاکرات جدی در وین انجام داده و معتقد است که حداقل شاهد برخی پیشرفت‌ها در اظهار جدیت خود بوده ‌اما همچنان مسیر طولانی برای طی شدن در مذاکرات وین وجود دارد.
وی در اظهارنظری گستاخانه بر ضرورت بازگشت ایران به تعهدات خود تحت توافق هسته‌ای تاکید کرد.
علیرغم آنکه دولت بایدن برای بازگشت به برجام ابراز تمایل کرده ‌اما دولت جدید این کشور همچون دولت قبلی آن همچنان سیاست‌های مشابهی را در قبال ایران دنبال می‌کند و بازگشت ایران به تعهدات کامل برجامی را به عنوان پیش‌شرط لغو تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی تعیین کرده‌اند. این در حالی است که مقام‌های ایران بارها تأکید کرده‌اند که آمریکا قبل از بازگشت به برجام باید تمامی تحریم‌ها علیه ایران را لغو کرده و این مسئله توسط ایران راستی‌آزمایی شود و در صورت تایید، ایران به تعهدات کامل برجامی بازخواهد گشت.
اصرار آمریکا بر حفظ تحریم‌ها
شبکه خبری «پرس‌تی‌وی» از یک منبع مطلع در تهران کسب اطلاع کرد که آمریکا تاکنون نه تنها انجام اصلاحاتی را که باعث کاهش ریسک همکاری اقتصادی و بانکی با ایران می‌شود، نپذیرفته است، بلکه عملا ریسک همکاری با ایران را بالاتر برده است.
به گفته این منبع مطلع، آمریکا بر حفظ ساختار تحریم‌های فلج‌کننده و به ویژه عدم لغو قانون کاتسا اصرار دارد. همچنین آمریکا رفع تحریم‌ از نهادها و افراد باقی مانده در لیست تحریم SDN را به میزان زمان اجرای  برجام رد کرده است.
این منبع آگاه ادامه داده است که عدم لغو قانون کاتسا و ادامه تحریم‌های افراد و نهادهای ایرانی به بهانه‌های مختلف به معنی فلج شدن تعاملات بانکی و اقتصادی در خارج و حتی در داخل ایران است و منجر به نوعی خود تحریمی در داخل کشور می‌شود.
وی به پرس‌تی‌وی گفته است در حالی که کاتسا از جمله قوانین تحریمی است که در دوره ترامپ در ادامه تحریم‌های فلج‌کننده وضع شده، تاکنون نشانه‌ای از تمایل آمریکا به لغو آن دیده نشده است. هیئت مذاکره‌کننده ایرانی در وین نیز بارها بر ضرورت لغو همه تحریم‌های بعد از اجرایی شدن برجام و اجرای کامل برجام تاکید کرده و آقای عراقچی تحریم‌های موسوم به برنامه ویزا، آیسا و کاتسا را از جمله این تحریم‌ها ذکر کرده که باید لغو شود.
به گزارش فارس، منبع مطلع در اظهارات خود به پرس‌تی‌وی تصریح کرده است که آمریکا با حفظ این تحریم‌ها به بهانه‌های مختلف درصدد تحمیل برجامی به مراتب ضعیف‌تر از برجام سال ۲۰۱۵ به ایران است که عملا هیچگونه گشایشی در اقتصاد ایران ایجاد نخواهد کرد.
منبع آگاه پرس‌تی‌وی تاکید کرده است آمریکا باید با اجرای کامل بند ۲۹ برجام تمامی موانع عادی شدن روابط تجاری و اقتصادی ایران با جهان را بردارد.
تلاش دموکراتها برای جلوگیری از
 بازگشت آمریکا به برجام

یک رسانه آمریکایی از تلاش برخی از قانونگذاران حزب دموکرات در کنگره برای جلوگیری از بازگشت دولت کشورشان به برجام خبر داده است.
«پایگاه بیزنس‌اینسایدر» نوشته تلاش دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا برای بازگشت به برجام از حمایت کامل دموکرات‌ها در مجلس سنا مانند «باب منندز»، رئیس‌کمیته روابط خارجی مجلس سنا برخوردار نیست.
این پایگاه نوشته منندز با هم صف شدن با برخی سناتورهای مخالف برجام نظیر «لیندسی گراهام» به دنبال حفظ تحریم‌های فعلی علیه ایران است. او همچنین تلاش می‌کند نظر موافق دیگر سناتورهای دموکرات را هم جلب کند.
منندز، گراهام و دیگر قانونگذاران هم‌نظر با آنها بر این باورند که دولت آمریکا از طریق تحریم‌ها می‌تواند ایران را به مذاکره بر سر توافقی جامع‌تر وادار کرده و برنامه موشکی این کشور را محدود کند.
پایگاه بیزنس‌اینسایدر نوشته چنین سیاستی ممکن است روی کاغذ، خوب به نظر برسد اما غیرواقع‌بینانه و مضر است و به منزله ادامه سیاست شکست‌خورده دونالد ترامپ خواهد بود.
مطابق این تحلیل، اعمال فشار و تنبیه از طریق تحریم به معنی «اهرم فشار» نیست. در دنیای واقعی دیپلماسی، یکی از مولفه‌های کلیدی اهرم فشار، «اعتبار» است.
بیزنس‌اینسایدر نوشته اعتبار آمریکا در قبال ایران در دوران سال‌های ریاست‌جمهوری ترامپ دچار لطمه‌ای جدی شد، به خصوص بعد از آنکه او به مشارکت آمریکا در توافق هسته‌ای برجام پایان داد و تحریم‌ها علیه ایران را از سر گرفت.
این پایگاه نوشته است: «اگر طرف مقابل نتواند اعتماد کند که شما به قولتان عمل می‌کنید فشار همه‌جانبه کمکی به محقق کردن اهداف شما نخواهد کرد».
همچنین گروهی از اعضای ارشد جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به وزیر خارجه این کشور خواستار ارائه استراتژی دقیق برای اطمینان از شفافیت برنامه هسته‌ای ایران شدند.
سفر هیئتی از آژانس به ایران
خبرنگار یک روزنامه آمریکایی که اخبار مربوط به ایران را پوشش می‌دهد از سفر هیئتی از مقام‌های ارشد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران طی روزهای آینده خبر داد.
خبرنگار روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در حساب کاربری خود در توییتر نوشت تیمی ارشد از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تکمیل بررسی‌ها درخصوص مواد هسته‌ای موجود در ایران طی روزهای آینده به تهران سفر خواهد کرد.
مسئله زندانیان
 در گفت‌وگوهای وین نیست

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در واکنش به توییتی درباره اظهارنظری از «ریچارد گلدبرگ» مقام سابق شورای امنیت ملی آمریکا و از اعضای اندیشکده ضدایرانی موسوم به «دفاع از دموکراسی‌ها» که برجام را با مسئله آزادی زندانیان آمریکایی از ایران مرتبط کرده بود، این موضوع را رد کرد.
اولیانوف در این توییت نوشت: (مسئله) زندانیان آمریکایی یا ایرانی بخشی از گفت‌وگوهای وین نیست.
پیشتر جنیفر ساکی، سخنگوی کاخ سفید هم در نشست خبری شامگاه سه‌شنبه گفت مذاکرات برای آزادی زندانیان از ایران از گفت‌وگوهای هسته‌ای جداست.
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره خبر منتشر شده مبنی بر تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا گفت: موضوع زندانیان یک موضوع انسانی بوده و هست و همواره در دستورکار جمهوری اسلامی ایران بوده و جدا از تمامی گفت‌وگوها و مسیرهای دیگری که در حوزه برجام و یا موضوعات مرتبط بوده این موضوع پیگیری شده است.
حاشیه فایل صوتی برای جان کری
گروهی از قانونگذاران آمریکایی با توجه به مطالب مطرح‌شده در فایل صوتی منتشرشده از «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران خواستار ارائه مدارکی از سوی کاخ سفید در ارتباط با روند تأیید صلاحیت‌های امنیتی «جان کری» شده‌اند.
پایگاه «هیل»، نزدیک به کنگره آمریکا گزارش داده قانونگذاران جمهوری‌خواه در «کمیته نظارت و اصلاحات» مجلس نمایندگان آمریکا با متهم کردن «جان کری»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور مسائل جوی به ارائه اطلاعات به ظریف درباره حملات اسرائیل در سوریه از کاخ سفید خواسته‌اند مدارکی را درباره روند تأیید صلاحیت امنیتی او  ارائه کند.
قانونگذاران جمهوری‌خواه درخواست خود را با ارسال نامه‌ای به «دانا ریموس»، مشاور حقوقی کاخ سفید مطرح کرده‌اند. این نامه به امضای تمامی اعضای جمهوری‌خواه کمیته مورد نظر به استثنای سه نفر رسیده است.
قانونگذاران آمریکایی در نامه خود که سه‌شنبه خطاب به کاخ سفید نوشته‌اند درباره حضور جان کری در شورای امنیت ملی آمریکا ابراز نگرانی کرده‌اند. آنها همچنین نوشته‌اند با توجه به ادعاهای مطرح‌شده علیه کری لازم است تأییدیه‌های امنیتی او مورد بررسی مجدد قرار بگیرند.
نماینده‌های کنگره علاوه‌بر این از کاخ سفید خواسته‌اند چنانچه اقداماتی را برای بررسی ادعاهای مطرح‌شده درباره کری انجام داده‌اند آنها را به نهاد قانونگذار ارائه دهند.
آنها همچنین از مشاور حقوقی کاخ سفید خواسته‌اند هر گونه مدارک موجود درباره مجوزهای امنیتی جان کری که حاوی اطلاعاتی درباره فعالیت‌ها و مراودات تجاری خارجی او است را ارائه کنند.
جان کری هفته پیش هرگونه گفت‌وگو با وزیر خارجه ایران درخصوص حملات هوایی رژیم صهیونیستی در سوریه را رد کرد.
رایزنی وزیران خارجه آمریکا و آلمان
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در پیامی در توییتر به دیدار خود با «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان در حاشیه نشست گروه هفت در لندن‌اشاره کرد.
وی در این پیام توییتری نوشت: «دیدار عالی با  «هایکو ماس» در جی هفت برای بحث درباره چین، روسیه، ایران و دیگر موضوعات داشتم. آلمان شریکی ضروری برای مقابله با چالش‌های مشترک و پیشبرد دستورالعمل‌ مشترکمان است».
پیشتر نیز «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه نشست وزرای گروه هفت در لندن با وزیر خارجه آمریکا درباره نشست‌های کمیسیون مشترک برجام در وین اتریش گفت‌وگو کرد.
همچنین جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نیز شامگاه سه‌شنبه با «محمد بن زاید» ولیعهد امارات تلفنی گفت‌وگو کرد.
بایدن در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن تبریک پنجاهمین سالگرد استقلال امارات، درباره چالش‌های منطقه‌ای و جهانی از جمله افغانستان، ابعاد هسته‌ای و منطقه‌ای تهدیدات ایجاد شده توسط ایران و همچنین کاهش تنش در خاورمیانه گفت‌وگو کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما