شناسهٔ خبر: 47054680 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

توسط ۵۰ واردکننده رخ داد

دپوی عجیب 3 میلیون تن کالای اساسی در گمرک

معاون فنی گمرک از دپوی سؤال برانگیز سه میلیون تن کالای اساسی توسط ۵۰ واردکننده که ارز ترجیحی استفاده می‌کنند، خبر داد.

صاحب‌خبر -


مهرداد جمال ارونقی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با‌اشاره به وضعیت موجودی کالاهای اساسی در بنادر و گمرکات کشور، اظهارداشت: طبق بررسی‌های صورت پذیرفته موجودی شش قلم کالای اساسی مشمول ارز ترجیحی ٤٢۰۰ تومانی شامل گندم، ذرت، جو، دانه‌های روغنی، کنجالۀ سویا و روغن خام در بنادر و گمرکات کشور معادل چهار میلیون و 154 هزار و 980 تن برآورد شده است.
معاون فنی گمرک ایران درباره کالاهای اساسی که فقط در بندر امام خمینی(ره) دپو شده است، گفت: موجودی کالاهای اساسی مشمول ارز ترجیحی موجود در بندر امام خمینی(ره) به شرح جدول ذیل برابر با سه میلیون و 89 هزار و 585 تن بوده و به عبارت دیگر بیش از ۷٤ درصد کالاهای اساسی مشمول ارز ترجیحی در بندر امام خمینی(ره) دپو شده که متعلق به ٥٠ واردکننده است.
ارونقی افزود: از کالاهای اساسی‌اشاره شده در بندر امام خمینی(ره) حدود یک میلیون و 816 هزار و 531 تن، به گمرک بندر امام خمینی(ره) اظهار شده و تشریفات گمرکی آنها انجام شده است، اما یک میلیون و 273 هزار و 54 تن کالای اساسی موجود در بندر مزبور، هنوز به گمرک اظهار نشده است.
وی تاکید کرد: علاوه‌بر کالاهای اساسی اظهار شده و اظهار نشده به گمرک بندر امام خمینی(ره)، هفت فروند شناور حامل کالاهای اساسی ذرت، کنجالۀ سویا، روغن و دانه‌های روغنی به میزان 199 هزار و 196 تن در کنار اسکله مشغول انجام تشریفات تخلیه و هشت فروند شناور حامل کالاهای اساسی کنجالۀ سویا، ذرت، گندم و جو به میزان 480 هزار و 299 تن در انتظار پهلوگیری در بندر مزبور می‌باشند که اغلب مشکل اسنادی دارند. مجموع این اقلام اساسی در حال تخلیه و در انتظار پهلوگیری مجموعاً معادل 697 هزار و 495 تن است. معاون فنی گمرک ایران با‌ اشاره به سه تصمیم اتخاذ شده برای کالاهای اساسی تصریح کرد: هیچگونه عذری برای صاحبان کالا درخصوص عدم ترخیص کالاهای اساسی مشمول ارز ترجیحی موجود در بندر امام خمینی(ره) و حتی سایر بنادر و گمرکات کشور وجود ندارد. در این راستا نامه‌ای به معاون توسعۀ صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی ارسال شده و در جریان موجودی این کالاها قرار گرفته است.
گفتنی است، با توجه به اینکه سه میلیون تن کالای اساسی با ارز دولتی وارد شده است، این نگرانی وجود دارد که برای سودجویی و عرضه بر اساس دلار آزاد در گمرک دپو شده باشد؛ به ویژه که یک میلیون و 273 هزار و 54 تن کالای اساسی موجود در بندر مزبور، هنوز به گمرک اظهار هم نشده است.



برچسب‌ها:

نظر شما