شناسهٔ خبر: 47033685 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

رونمایی چین از زیردریایی که می‌تواند آمریکا را از 10 هزار کیلومتری هدف قرار دهد

در بحبوحه تنش‌های آمریکا با قدرت‌های بزرگ شرقی، نیروی دریایی چین اعلام کرده به زیردریایی اتمی جدیدی مجهز شده که قادر است سراسر خاک آمریکا را از فاصله 10 هزار کیلومتری آماج حملات موشکی خود قرار دهد.

صاحب‌خبر -


  سرویس خارجی-

هنری کیسینجر، طی 10 روز گذشته دو مصاحبه درباره «چین» کرد و در هر دوی این مصاحبه‌ها، آمریکا را ازسر شاخ شدن با این قدرت نوظهور بر حذر داشت. او با اشاره به دو مولفه اصلی قدرت یعنی توان نظامی و توان اقتصادی به این نتیجه رسید که، این کشور بر خلاف شوروی، مولفه‌های لازم برای به خطر‌انداختن موقعیت آمریکا را دارد.
در همین حال، نیروی دریایی چین از توانایی جدید نظامی خود رونمایی و اعلام کرد، زیردریایی اتمی دراختیار دارد که قادر است از فاصله 10هزار کیلومتری، تمام خاک آمریکا را هدف قرار دهد.
 ارتش چین علاوه‌بر کمیسیون مرکزی نظامی و چندین واحد جزئی زیر نظر آن، دارای پنج شاخه نیروی زمینی، دریایی، هوایی، موشکی و حمایت استراتژیک است. ارتش آزادیبخش خلق چین بزرگترین نیروی نظامی جهان است و دومین بودجه بزرگ دفاعی جهان را دارد. ارتش این کشور یکی از سریعترین نیروهای مدرنیزه و سومین قدرت نظامی جهان نیز به حساب می‌آید. اما آن‌چه که غرب را متحیر کرده‌، سرعت توسعه این توانایی‌های نظامی است.
چینی‌ها می‌گویند زیردریایی اتمی جدیدشان که به تازگی از آن رونمایی شده، مجهز به موشک‌های بالستیکی است که می‌توانند سراسر خاک آمریکا را هدف قرار دهند. زیردریایی جدید اتمی چین «تایپ ۰۹۹» نام دارد و به گفته یک منبع نظامی، مجهز به قدرتمندترین موشک بالستیک زیردریایی (SLBM) است. زیردریایی «کلاس جین» مجهز به موشک بالستیک اتمی به مناسبت هفتاد و دومین سالگرد تاسیس نیروی دریایی چین رونمایی شد.
یک منبع نزدیک به نیروی دریایی ارتش گفته، این
زیر دریایی قادر به شلیک موشک با برد بیش از 10هزار کیلومتر (۶۲۰۰ مایل) است. این منبع که مایل به افشای نام خود نبود، این را هم گفته که: «این زیردریایی قبل از ارتقا مجهز به موشک jL-2 بود که فقط می‌توانست شمال شرقی ایالات متحده را هدف قراردهد، اما اکنون قادر است کل آمریکا را هدف گیرد. این مقام نظامی بدون اشاره به جزئیات بیشتر افزود که موشک JL-3 قادر است کلاهک‌های متعدد از جمله کلاهک‌های اتمی JL-2 را همراه داشته باشد.
هر موشک 67 برابر قوی‌تر
 از بمبی که هیروشیما را نابود کرد
این در حالی است که نشریه «فوربس» نیز نوشته هر موشک JL-2 را می‌توان با یک کلاهک اتمی که ۶۷ برابر قدرتمندتر از بمبی که بر روی هیروشیما پرتاب شد، مسلح کرد. چین در سال ۲۰۱۵ با تجهیز زیردریایی‌های خود به موشک‌های اتمی، توانایی مستحکمی در دریا ایجاد کرد.
ارتش چین اخیرا نیز دو موشک را که به آنها لقب «قاتل ناوهای هواپیمابر» داده شده با موفقیت آزمایش کرد. به نوشته وبگاه «بیزینس اینسایدر» ارتش چین دو موشک «دانگ فنگ ۲۶» و «دانگ فنگ ۲۱» را از«جزایر پاراسل» در دریای چین جنوبی با موفقیت به سمت اهداف از پیش تعیین شده که چند هزار کیلومتر دورتر قرار داشتند، شلیک کرد.
این نخستین بار است که ارتش چین جزییات پرتاب‌های موشکی خود را افشا می‌کند. این آزمایش یک روز بعد از پرواز غیرقانونی هواپیمای جاسوسی «یو-۲» آمریکا در منطقه مکان برگزاری رزمایش دریایی چین به وقوع پیوست.
گفتنی است، قابل‌ توجه‌ترین تلاش‌های چین برای تقویت توان دفاعی خود در شرق آسیا و جهان، در
نیروی دریایی این کشور است. براساس گزارش‌های منتشر شده چین با برخورداری از حدود ۳۵۰ ناو و زیردریایی بزرگترین نیروی دریایی جهان است در حالی که آمریکا حدود ۲۹۳ ناو و زیردریایی دارد.

نظر شما