شناسهٔ خبر: 46979008 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

اصلاح طلبان و انتخابات ۱۴۰۰؛ لیست اسامی کاندیدای جبهه اصلاح طلب/ احتمال کاندیداتوری عارف و صالحی

صاحب‌خبر -

شفقنا- برخی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب مطرح کردند که علی اکبر صالحی در راه رایزنی با چهره‌های اصلاح‌طلب است و قصد کاندیداتوری دارد. در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری برخی از اصولگرایان از علی اکبر صالحی به عنوان گزینه خود نام برده بودند که در نهایت این اتفاق رخ نداد. یکی از چهره‌های نزدیک به محمدرضا عارف نیز خبر داد که احتمالا عارف در یکی از روزهای ۲۱ یا ۲۲ اردبیهشت ماه با حضور در وزارت کشور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ثبت‌نام و با شعار انتخاباتی «عدالت و مسئولیت» وارد عرصه رقابت‌ها می‌شود.

به گزارش شفقنا، در ادامه آخرین اخبار، نظرات و تحلیل های اصلاح طلبان درباره انتخابات ۱۴۰۰ را می خوانید:

حزب اتحاد ملت نامزدهای خود برای انتخابات ۱۴۰۰ را معرفی کرد

هیات اجرایی حزب اتحاد ملت انتخاب شد - ایرنا هیات اجرایی حزب اتحاد ملت انتخاب شد - ایرنا

امتداد نوشت: سخنگوی حزب اتحاد ملت از معرفی سید مصطفی تاج‌زاده، محمدجواد ظریف، اسحاق جهانگیری، شهیندخت مولاوردی و محمد صدر به جبهه اصلاحات برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ از سوی این حزب خبر داد.

به گزارش امتداد، حسین نورانی نژاد، سخنگوی حزب اتحاد ملت با اشاره به این مساله گفت: سید مصطفی تاج‌زاده، محمدجواد ظریف، اسحاق جهانگیری، شهیندخت مولاوردی و محمد صدر به عنوان کاندیداهای پیشنهادی حزب اتحاد ملت به جبهه اصلاحات ایران معرفی شدند.

به گفته نورانی‌نژاد این افراد طی بحث و گفت‌وگو و نهایتا رای گیری‌ در دفتر سیاسی و شورای مرکزی حزب انتخاب شدند.

عارف برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ ثبت‌نام می‌کند

عارف: نتوانستیم آنچه لایق شأن دانشجویان بود فراهم کنیم | خبرگزاری بین المللی شفقنا عارف: نتوانستیم آنچه لایق شأن دانشجویان بود فراهم کنیم | خبرگزاری بین المللی شفقنا

تسنیم نوشت: یکی از چهره‌های نزدیک به محمدرضا عارف گفت: احتمالا ایشان در یکی از روزهای ۲۱ یا ۲۲ اردبیهشت ماه با حضور در وزارت کشور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ثبت‌نام و با شعار انتخاباتی «عدالت و مسئولیت» وارد عرصه رقابت‌ها می‌شود.

یکی از چهره‌های نزدیک به محمدرضا عارف با اعلام خبر کاندیداتوری وی در انتخابات ریاست جمهوری گفت: احتمالا ایشان در یکی از روزهای ۲۱ یا ۲۲ اردبیهشت با حضور در وزارت کشور در انتخابات ثبت نام می کند.

به گزارش تسنیم، محمدرضا عارف معاون اول رئیس دولت اصلاحات  و رئیس فراکسیون امید مجلس دهم برای حضور در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام می کند.

یکی از چهره های نزدیک به عارف با تایید این خبر گفت: ایشان احتمالا در یکی از روزهای ۲۱ یا ۲۲ اردیبهشت ماه با حضور در وزارت کشور در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام می کند.

به گفته این چهره نزدیک به عارف، وی با شعار انتخاباتی «عدالت و مسئولیت» وارد عرصه رقابت ها می شود و «رنگ سفید » را نیز به عنوان نماد انتخاباتی خود برگزیده است.

صالحی قصد کاندیداتوری دارد؟

علی‌اکبر صالحی به کرونا مبتلا شد- اخبار دیپلماسی ایران - اخبار بین الملل تسنیم | Tasnim علی‌اکبر صالحی به کرونا مبتلا شد- اخبار دیپلماسی ایران - اخبار بین الملل تسنیم | Tasnim

دیده بان ایران نوشت: برخی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب در این بین مدعی شده‌اند که صالحی در راه رایزنی با چهره‌های اصلاح‌طلب است و قصد کاندیداتوری دارد! در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری برخی از اصولگرایان از علی اکبر صالحی به عنوان گزینه خود نام برده بودند که در نهایت این اتفاق رخ نداد.

به گزارش دیده بان ایران؛ در فاصله ۴۷ روز مانده تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، اردوگاه اصولگرایان و اصلاح طلبان هنوز هم در وضعیت «تدارکات» است و گزینه نهایی این دو جناح حاکم بر کشور مشخص نشده است.

هر چند اصولگرایان در تمامی ادوار انتخابات چند گام از اصلاح طلبانی که مانع بزرگی به نام نظارت استصوابی را پیش رو دارند، جلوترند اما به نظر می رسد در این دوره سردرگمی آنها در رابطه با آمدن یا نیامدن ابراهیم رئیسی باعث شده تا بالاجبار هر روز یک چهره جدید را در صحنه رقابت به لیست خودشان اضافه کنند.

اما در جبهه اصلاحات و پس از حذف نابهنگام محمدجواد ظریف وضعیت کماکان نامشخص است. آنها از یک سو دستشان از نیروی کارآمد خالی است  و از سوی دیگر برخی از احزاب اصلاح طلب قصد دارند تا ساز خودشان را برای ۲۸ خرداد کوک نمایند.

اما با این حال این روزها که به واسطه برگزاری کمیسیون مشترک و استقبال آمریکا از برگزاری مذاکرات غیر مستقیم، موضوع برجام دوباره در مرکز توجه قرار گرفته و رسانه‌های اصلاح‌طلب نیز بدون توجه به شرط اساسی ایرانی یعنی لغو تحریم، می‌کوشند که جلسه وین را یک فرصت طلایی توصیف کنند؛ حرف از علی‌اکبر صالحی است!

برخی از فعالان سیاسی اصلاح طلب در این بین مدعی شده‌اند که صالحی در راه رایزنی با چهره‌های اصلاح‌طلب است و قصد کاندیداتوری دارد!

نیمه فررودین ماه گذشته روزنامه خراسان در همین خصوص با اشاره به حضور چهار ساعته وی در کلاب هاوس و به پاسخ به سوالات حاضرین، همچنین به با اشاره به زمزمه‌هایی که درباره تمایل او به کاندیداتوری به گوش می‌رسد؛ به بررسی این موضوع پرداخت است. این روزنامه به نقل از صالحی شایعات موجود را تکذیب کرده و می‌نویسد «البته گروه‌ها و شخصیت‌های متعددی در ماه‌های اخیر  با بنده برای حضور در عرصه انتخابات رایزنی داشته اند  ولی به همه این عزیزان گفته ام که چنین قصد و برنامه ای ندارم.»

از سوی دیگر اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری که شب گذشته در کلاب هاوس حضور داشت ضمن تمجید از علی اکبر صالحی درباره رئیس سازمان انرژی اتمی کشور گفت: ” خیلی‌ها به صالحی تهمت زدند هسته‌ای را از بین برده است. اما وقتی مدیری بالا سر کار است می‌داند باید چه کار کند.”

گفتنی است در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری برخی از اصولگرایان از علی اکبر صالحی به عنوان گزینه خود نام برده بودند که در نهایت این اتفاق رخ نداد.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ۲۸ خرداد ماه سال جاری برگزار می‌شود. بر ساس اعلام وزارت کشور داوطلبان این انتخابات از ۲۱ تا ۲۵ اردیبهشت فرصت دارند تا با حضور در ساختمان وزارت کشور در کاندیداتوری خود را اعلام کنند.

علی محمد نمازی: کارگزاران روی معرفی محسن هاشمی و محمدجواد ظریف اجماع کرده‌ است

علی‌محمد نمازی | اعتمادآنلاین علی‌محمد نمازی | اعتمادآنلاین

اعتمادآنلاین نوشت: عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران گفت: اصلاح‌طلبان مشکلی برای اجماع بر روی نامزد مورد نظر خود ندارند و همه نسبت به سازوکار نهاد اجماع ساز (جبهه اصلاحات ایران) وفادار هستند. باید داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری ابتدا ثبت‌نام کنند و زمانی که اسامی اعلام شد، می‌توانیم روی نامزد مورد نظر جماع کنیم.

علی محمد نمازی،عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران، درباره برخی خبرها در مورد معرفی محمد شریعتمداری وزیر تعاون به عنوان گزینه حزب کارگزاران سازندگی ایران برای انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: از این موضوع بی‌خبرم و تاکنون حزب روی معرفی محسن هاشمی و محمدجواد ظریف اجماع داشته است و حتی اگر اسحاق جهانگیری بخواهد به این جمع اضافه شود، این موضوع را حزب بررسی می‌کند و جوانب را می‌سنجد.

سخنگوی حزب ندای ایرانیان: کاندیدای حزب ندای ایرانیان خرازی و ظریف است

ارکان حزب ندای ایرانیان مشخص شد - ایرنا ارکان حزب ندای ایرانیان مشخص شد - ایرنا

برنا نوشت: سخنگوی حزب ندای ایرانیان گفت: کاندیداهای اختصاصی ما همچنان که قبلا اعلام کردیم آقایان محمد جواد ظریف و صادق خرازی هستند. البته کاندیداهای مرحله اول مورد نظر حزب را شنبه به جبهه معرفی می‌کنیم و پس از آن برنامه کامل و عملیاتی ندا را هم در هفته آینده ارایه خواهیم کرد.

شهاب طباطبایی، سخنگوی حزب ندای ایرانیان، با بیان اینکه اصلاح طلبی این روزها از جمله سخت‌ترین کارهاست، شاید راحت‌ترین روش کنار کشیدن و انفعال باشد، گفت: جبهه اصلاح طلبان این روزها در رقابت با براندازان خارجی و داخلی که هر دو باهم بر طبل ناامیدی می کوبند، باید یکی از سخت ترین و حیاتی ترین کارهای ممکن را انجام دهد. قانع کردن مردم که اکثریت شان زیر بار سختی معیشت و فشار گذران روزمره زندگی بی انگیزه، خسته و به دلیل فعالیت رقبا و البته ناکارآمدی ها و بی تدبیری ها بی اعتماد شده اند باید صورت بگیرد.

به گزارش برنا، او اظهار کرد: در این مسیر هنوز امیدوار و معتقدیم  فضا قابل تغییر است، هنوز عقلانیت و اراده و ظرفیت های فراوانی در جامعه امروز ایران برای اصلاح وجود دارد. اکثریت جبهه اصلاحات هم معتقدند همچنان تنها راه اصلاحات با همه محدودیت های پیش رو صندوق رای است.

طباطبایی افزود: کاندیداهای اختصاصی ما همچنان که قبلا اعلام کردیم آقایان محمد جواد ظریف و صادق خرازی هستند. البته کاندیداهای مرحله اول مورد نظر حزب را شنبه به جبهه معرفی می‌کنیم و پس از آن برنامه کامل و عملیاتی ندا را هم در هفته آینده ارایه خواهیم کرد.

او ادامه داد: رایزنی‌هایی نیز برای معرفی کاندیداهای جوان‌تر داریم. در نهایت مانند دیگر اعضا جبهه اصلاحات ایران برای رسیدن به کاندیدای اجماعی و البته به منظور شرکت در انتخابات تلاش می‌کنیم. ضمن آنکه استفاده از ظرفیت جبهه عقلای کشور را بدون در نظر گرفتن گرایش و جناح در نظر داریم.

او افزود: در حوزه انتخابات شورای شهر هم فهرست کاندیداهای حزب را آماده کرده ایم.  در حال رایزنی با باقی گروه های اصلاح طلب و نسل دومی های اصلاح طلب برای تهیه لیست جوان و کارآمد در انتخابات شوراها هستیم. متاسفانه تا این لحظه خبرهای خوبی از تایید صلاحیت‌ها نمی‌رسد. صحبت‌هایی کرده‌ایم و امیدواریم با رد صلاحیت در انتخابات شوراها، به فضای سرد و ناامیدی دامن زده نشود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد: هفته آینده تحولات چشمگیر و اتفاقات جدیدی در انتظار صحنه انتخابات کشور خواهد بود. به نظرم بهترین گزینه کسی است که در نهایت مردم انتخاب می‌کنند به شرط آنکه بتوانیم قانعشان کنیم؛ هنوز انتخابات یگانه راه اصلاح امور است.طباطبایی با اشاره به اتفاقاتی که اخیرا برای وزیر امور خارجه کشور رخ داده تصریح کرد: به نظرم آقای ظریف همچنان موقعیت کاندیداتوری دارند.

به گزارش ایرنا، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران ادامه داد: اصلاح‌طلبان مشکلی برای اجماع بر روی نامزد مورد نظر خود ندارند و همه نسبت به سازوکار نهاد اجماع ساز (جبهه اصلاحات ایران) وفادار هستند. باید داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری ابتدا ثبت‌نام کنند و زمانی که اسامی اعلام شد، می‌توانیم روی نامزد مورد نظر جماع کنیم.

دبیرکل حزب همبستگی: ورود برخی کاندیدا‌ها به بهانه سهم خواهی درست نیست

اعضای شورای مرکزی و هیات بازرسی حزب همبستگی انتخاب شدند - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency اعضای شورای مرکزی و هیات بازرسی حزب همبستگی انتخاب شدند - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: دبیرکل حزب همبستگی گفت: برخی کاندید‌اها که در دوره‌های قبل رای نیاورده و باز هم بر اساس احساس تکلیف حضور پیدا می‌کنند، هیچ مشکلی ندارد،  ولی باید به این نکته دقت کنیم که این کار سنگین است.

دبیرکل حزب همبستگی به بیان توضیحاتی درباره میزان حضور مردم در انتخابات ۱۴۰۰ و ورود افراد شکست خورده یا رد صلاحیت شده دوره‌های قبل پرداخت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، علی اصغر احمدی دبیرکل حزب همبستگی درباره حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم گفت: رغبت و شور و نشاطی که باید در بین مردم برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری وجود داشته باشد در مقایسه با مدت مشابه در ۴ سال گذشته خیلی کم است

احمدی با بیان اینکه نهله‌هایی درباره اینکه برای چه و چرا باید رای بدهیم؟ و پای صندوق نمی‌رویم به گوش می‌رسد ادامه داد: ممکن است مردم از شرایط اقتصادی گله داشته باشند، اما این نظام متعلق به مردم است و برای بهره مندی از حقوق سیاسی و فردی خودمان باید به سمت شرکت در انتخابات برویم و در درجه دوم حضور مردم در انتخابات همیشه در عرصه بین المللی نمود و بروز داشته است.

دبیرکل حزب همبستگی بیان کرد: باید تلاش کنیم زمینه فراهم شود تا مردم زودتر به مشارکت حداکثری در انتخابات روی بیاورند.

احمدی در ادامه درباره علت حضور کاندیدا‌هایی که در دوره‌های قبلِ انتخابات حضور داشته و مورد اقبال مردم قرار نگرفته اند بیان کرد: وقتی این چنین افرادی اظهار وجود می‌کنند از یک سو باید خشنود باشیم که برخی با توجه به قانون اساسی خودشان را عرضه کنند، اما این عرضه کردن افراد حتما باید تطبیقی با کشور، مسائل کشور و مدیریت کشور در بُعد اجرا داشته باشد.

وی توضیح داد: برخی کاندید‌اها که در دوره‌های قبل رای نیاورده و باز هم بر اساس احساس تکلیف حضور پیدا می‌کنند، هیچ مشکلی ندارد،  ولی باید به این نکته دقت کنیم که این کار سنگین است.

دبیر کل حزب همبستگی اظهار کرد: اگر فردی با دلایل متقن در دوره‌های رد صلاحیت شده و ویژگی‌های او در قالب قواعد مندرج در قانون اساسی نمی‌گنجد و این موانع برطرف نشده نباید دوباره به انتخابات ورود کند.

دبیر کل حزب همبستگی با اشاره به اینکه در برخی از کشور‌ها رئیس جمهور را پارلمان انتخاب می‌کند و پارلمان به دلیل اینکه رای حداکثری را به دست بیاورد ممکن است با تعدادی از احزاب دیگر به بهای رای آوری ائتلاف کنند تا بعد از پیروزی سهمی به آن‌ها داده شود خاطر نشان کرد: این امر در برخی کشور‌ها رسم است، ولی در کشور ما به این صورت نیست و سه قوه کاملا مستقل هستند، بنابراین ورود برخی کاندیدا‌ها به بهانه سهم خواهی و مطرح شدن درست نیست؛ مگر اینکه این افراد برای خودشان حساب باز کرده اند که بگویند به این بهانه مطرح و شناخته شوند.

احمدی در ادامه تاکید کرد: این رفتار و این گونه حرکات با مردم اصلا درست نیست. هر کسی باید در حد و شان خودش و کار متناسب با خودش در انتخابات ریاست جمهوری اظهار وجود کند.

نظر شما