شناسهٔ خبر: 46886788 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

در آستانه پایان یافتن مهلت تشکیل کابینه مطرح شد؛

پیشنهاد نتانیاهو به گانتس درباره تشکیل دولت جدید رژیم صهیونیستی/ پاسخ منفی وزیر جنگ به نخست وزیر

رسانه های رژیم صهیونیستی از پیشنهاد بنیامین نتانیاهو به بنی گانتس برای تصدی نخست وزیری دولت جدید به صورت چرخشی خبر دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری قدس(قدسنا)، با نزدیک شدن به پایان مهلت تشکیل دولت جدید، بنیامین نتانیاهو به بنی گانتس رئیس حزب آبی سفید پیشنهاد چرخشی شدن نخست وزیری دولت آینده را به این شکل داده است که ابتدا گانتس به مدت یک سال نخست وزیر شود.

 

سایت عبری واللا نوشت بر اساس پیشنهاد نتانیاهو، گانتس ابتدا به مدت یک سال نخست وزیر می شود، سپس نتانیاهو به مدت دو سال نخست وزیری را برعهده خواهد داشت و آنگاه سال چهارم، بار دیگر گانتس به نخست وزیری بازخواهد گشت.

 

این رسانه افزود گانتس که در جریان تبلیغات انتخاباتی اخیر به نتانیاهو حمله و از پیوستن به دولت وی ابراز پشیمانی کرده بود، در پاسخ به پیشنهاد وی گفته است امکان عملی شدن این پیشنهاد وجود ندارد.

 

با وجودی که دولت فعلی رژیم صهیونیستی متشکل از لیکود و حزب آبی سفید است و بر اساس توافق چرخشی بودن نخست وزیری میان نتانیاهو و گانتس تشکیل شد، اما لیکود اجرای این توافق را از طریق طفره رفتن عمدی از یکی از مفاد آن ناکام گذاشت که این بند بر تصویب بودجه دولت برای سالهای 2020 و 2021 تصریح می کرد، نتانیاهو هم با ماندن در منصب نخست وزیری و عدم عقب نشینی از آن به نفع گانتس به این توافق پشت پا زد و همین مساله خشم گانتس را به دنبال داشت.

 

از سوی دیگر روزنامه عبری زبان معاریو نوشت نتانیاهو تلاش می کند راه را به روی احزاب راستگرا و میانه رو و چپ گرا ببندد که با ادامه حضور وی در پست نخست وزیری مخالف هستند .

 

این تحول در حالی است که پیش بینی ها نشان می دهد که رووین ریولین رئیس رژیم صهیونیستی چهارم می آینده، که پایان اولین مهلت رسمی به نتانیاهو است، احتمالا ماموریت تشکیل دولت را به یائیر لاپید رئیس حزب ییش عتید واگذار کند و دیگر مهلت مجدد 14 روزه به نتانیاهو برای تشکیل دولت ندهد.

 

خاطر نشان می شود  پس از برگزاری انتخابات زود هنگام چهارم در مناطق اشغالی در ماه می گذشته و تکلیف نتانیاهو به تشکیل کابینه، این امر با وجود گذشت دو هفته عملی نشده و گفته می شود که تا پایان مهلت قانونی چهار هفته ای نیز برای نتانیاهو امکان پذیر نخواهد بود. اکثر احزاب حاضر به شرکت در کابینه نتانیاهو نیستند به علل مختلف از جمله فساد مالی نتانیاهو و اختلاف سیاسی با او  و این  بن بست تشکیل کابینه نشان می دهد که در میان احزاب پیروز انتخابات مشترکات چندانی وجود ندارد و ممکن است انتخابات زودهنگام پنجم نیز اعلام شود که همین مساله شاخص جدیدی بر بحران جدی این رژیم است.

انتهای پیام/ر.ی/

 

نظر شما