شناسهٔ خبر: 46885337 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

اصلاح طلبان و انتخابات ۱۴۰۰؛ مرعشی: تاجز‌اده گفت ۹۹ درصد رد صلاحیت می شوم/ آزاد ارمکی: مشارکت مردم در انتخابات بالا خواهد بود

صاحب‌خبر -

شفقنا- جبهه اصلاحات هم مانند جبهه رقیب تا به امروز بر کاندیدایی اجماع نداشته است، تنها کاندیدای که به طور قطع حضور خود در انتخابات را اعلام کرده مصطفی تاجزاده است.

به گزارش شفقنا، در ادامه آخرین اخبار، نظرات و تحلیل های اصولگرایان درباره انتخابات ۱۴۰۰ را می خوانید

حسین مرعشی: رهبری با رئیس جمهور نظامی که قدرت سپاه پشتش باشد مخالف است/ تاجزاده گفت ۹۹ درصد رد صلاحیت می‌شوم

رهبری با رئیس جمهور نظامی که قدرت سپاه پشتش باشد مخالف خواهند بود/ تاجزاده گفت ۹۹ درصد رد صلاحیت می‌شوم رهبری با رئیس جمهور نظامی که قدرت سپاه پشتش باشد مخالف خواهند بود/ تاجزاده گفت ۹۹ درصد رد صلاحیت می‌شوم

اکو ایران نوشت: نایب رئیس جبهه اصلاحات ایران گفت: اگر بگوییم نظامی به مفهوم کسی است که بیاید و قدرت سپاه پشت او باشد به نظر من اولین مخالف چنین دولتی می تواند رهبر انقلاب باشد و حتما روحانیت و مراجع تقلید ایران مخالف چنین وضعیتی هستند.
رهبری با رئیس جمهور نظامی که قدرت سپاه پشتش باشد مخالف خواهند بود/ تاجزاده گفت ۹۹ درصد رد صلاحیت می‌شوم

سیدحسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران ضمن حمایت از عملکرد دولت حسن روحانی به ویژه در حوزه اقتصادی گفت: در تحریم‌های جدید صادرات نفت ایران به ۷۰ هزار بشکه در روز رسید، هیچ کدام از دوستان ایران حتی چین و روسیه هم نتوانستند هیچ کمک مؤثری به ایران کنند.

سخنگوی حزب کارگزاران بر خلاف ظواهر قضیه که دولت آقای روحانی در دور دوم، دولت ناموفقی در عرصه اقتصاد بود، ولی کسانی که با واقعیت‌های اقتصادی ایران آشنا هستند به خوبی می‌دانند که دولت دوم آقای روحانی هم دولت موفقی بود که توانست تورم را در حد ۴۰ درصد حفظ کند.

اهم اظهارات مرعشی در گفتگو با اکوایران را بخوانید؛

*وضعیت اقتصادی حتما قابل دفاع است، ایران یکی از بزرگ‌ترین و سخت‌ترین دوره‌های تاریخ اقتصاد خودش را خوشبختانه پشت سر گذاشت و خدا را شکر قبل از اینکه کمر اقتصاد ایران بشکند، کمر ترامپ شکست.

روحانی و برجام

*من به آقای روحانی هم گفتم که کاری که شما در برجام در دولت اولتان و برای حفظ برجام در دولت دوم تان و در این ماه‌های پایانی دولت هم برای احیاء برجام دارید می‌کنید در تاریخ ایران با ملی شدن نفت توسط مصدق قابل مقایسه است.

*{ در واکنش به این پرسش که به نظر می‌رسد که مردم با نظر شما موافق نباشند}: مگر مردم در زمان مصدق موافق بودند؟ من به آقای روحانی هم گفتم شما از یک جهت‌هایی با آقای مصدق قابل مقایسه هستید؛ از این جهت که شما هم نتوانستید رابطه خودتان را با مردم و با جبهه سیاسی حامی خودتان برقرار نگه دارید.

*{ با انتقاد از مقایسه محمود احمدی نژاد و حسن روحانی}: آقای احمدی نژاد دنبال رفع تحریم‌ها نبود بلکه می‌گفت انقدر قطعنامه صادر کنید که قطعنامه دانتان پر شود، اما آقای روحانی تلاش کرد و همه آن ۵ یا ۶ قطعنامه‌ای که علیه ایران صادر شده بود را لغو کرد. چه کسی می‌تواند آقای روحانی را با آقای احمدی نژاد مقایسه کند؟

تحریم‌ها ادامه پیدا کند، دولت و بانک مرکزی ذخیره‌ای برای اداره کشور ندارند

*جامعه ما در اقتصاد در فشار سنگینی بوده و یک زمان حداقل ۱۰ ساله زمان نیاز دارد تا بتواند با رشد ۶ الی ۷ درصد قدرت خرید مردم را به ۳ سال قبل برگردد یعنی کار ساده‌ای نیست.

*اگر تحریم‌ها در ایران ادامه پیدا کند دولت و بانک مرکزی هیچ ذخیره دیگری برای اداره کشور ندارند و کل اقتصاد باید روی دلار آزاد برود و تورم جدیدی را دوباره به مردم تحمیل کند. ما در آن شرایط دیگر نمی‌توانیم با فراوانی کالا‌ها کشور را اداره کنیم و حتما باید به سمت یک اقتصاد مدیریت شده برویم و کشور را با سهمیه بندی اداره کنیم.

چه کسانی مخالف کاندیدای نظامی هستند؟

*رئیس جمهور نظامی به چه مفهوم است؟ اگر بگوییم نظامی به مفهوم کسی است که بیاید و قدرت سپاه پشت او باشد به نظر من اولین مخالف چنین دولتی می‌تواند رهبر انقلاب باشد و حتما روحانیت و مراجع تقلید ایران مخالف چنین وضعیتی هستند.

*نظامی‌ها باید در ذیل فرماندهی کل قوا و در ذیل، ولی فقیه تعریف شوند؛ اگر نظامی‌ها وارد یک عرصه‌ای شوند که به مصلحت کشور نیست، حتما خطراتی نهاد‌های مؤثر نظام را تهدید می‌کند و به نظر من این هوشمندی وجود دارد که چنین اتفاقی نیفتد، اما این به این مفهوم نیست که اگر یک کسی سابقه کار نظامی گری دارد و الان نظامی نیست و اکنون تجربه اقتصادی و مدیریتی دارد و می‌تواند رای مردم را جلب کند به ایران بیاید، ولی من فکر نمی‌کنم مردم ایران به سادگی به یک چنین رئیس جمهوری رای دهند، اما اگر رای دادند ما همه از رای مردم تبعیت می‌کنیم.

تاجزاده گفت ۹۹ درصد رد صلاحیت می‌شوم

* آقای تاج زاده خودشان به من گفتند در انتخابات ۱۴۰۰ من ۹۹ درصد رد صلاحیت می‌شوم، اما می‌خواهم به عنوان یک کاندیدا حرفهایم را بزنم.

فائزه هاشمی راه‌حلی برای آینده ایران ندارد

*{با اشاره به تحریم انتخابات از سوی فائزه هاشمی، عضو حزب متبوعش}:: خانم فائزه هاشمی اساسا هیچ وقت در چهارچوب حزب نمی‌گنجیدند و همیشه حرفشان این بود که اگر قرار باشد من در حزب بمانم، حزب باید این اختیار را به من بدهد که من مطالب خودم را بگویم که این با کار حزبی سازگار نیست و ما قبول نکردیم که یک عضو حزب غیر مصوبات حزب را بگوید، ولی ایشان یک پدیده است و راه حلی هم برای آینده ایران ندارد.

*ایشان تک نفره است و اکنون هم جزو تحریمی‌ها محسوب می‌شود و یک عده هم برایش سوت می‌زنند که آفرین خوب شد گفتی که تحریم می‌شود، ولی نمی‌دانند که بعد از تحریم انتخابات چه می‌شود و هیچ کس حاضر نیست مسؤلیت بعد از تحریم انتخابات را بپذیرد.

ترجیحم زنگنه است

*{ با اشاره به تشکیل کمیته ۳ نفره انتخاباتی در دولت با عضویت ظریف، جهانگیری و زنگنه در دولت}: من هر ۳ نفرشان را برای کاندیداتوری قبول دارم، ولی ترجیحم آقای زنگنه است.

دبیرکل حزب ترقی ایران: تابع تصمیمات جبهه اصلاحات نیستیم/ از عارف و پزشکیان حمایت می‌کنیم

تابع تصمیمات جبهه اصلاحات نیستیم/ از عارف و پزشکیان حمایت می‌کنیم تابع تصمیمات جبهه اصلاحات نیستیم/ از عارف و پزشکیان حمایت می‌کنیم

ایرنا نوشت: دبیرکل حزب ترقی ایران گفت: امکان دارد به یک هدف مشترک با این جبهه برسیم اما تابع تصمیمات این جبهه هم نیستیم.

بابک آذرباد، دبیرکل حزب ترقی ایران، گفت: در حال حاضر جبهه اصلاحات ایران رسمیت دارد و پیشتر به نام شورای سیاستگذاری و هماهنگی بوده است و الان به نام جبهه اصلاحات فعالیت می‌کند. ما عضویتی در آن جبهه نداریم.

وی با بیان اینکه ما در حال حاضر خارج از جبهه اصلاحات هستیم، گفت: امکان دارد به یک هدف مشترک با این جبهه برسیم اما تابع تصمیمات این جبهه هم نیستیم.

دبیرکل حزب ترقی ایران عنوان کرد: ما دنبال نامزدهایی هستیم که براساس شرایطی که خودمان داریم، تصمیم‌گیری می‌کنیم و نامزد مورد نظر خود را از جریان اصلاحات که واقعا اصلاح طلب هستند، انتخاب خواهیم کرد.

آذرباد پزشکیان و عارف را نامزدهای جبهه اصلاح طلبان عنوان کرد و گفت: عارف در سال ۹۲ حرکت قهرمانانه‌ای کرد و باعث شد جمع بندی در جامعه ایجاد شود و آقای روحانی انتخاب شود.

این فعال اصلاح طلب اضافه کرد: درباره نامزدی کرباسچی در انتخابات ریاست جمهوری نظری ندارم و حزب کارگزاران در این زمینه باید تصمیم بگیرد یا نظر بدهد. اما از حضور هر فردی که بخواهد نامزد شود و بتواند مشارکت سیاسی را بالا ببرد، استقبال می‌کنیم.

وی همچنین درخصوص احتمال حمایت تشکل متبوع خود از محمد جواد ظریف در صورت حضور در انتخابات گفت: در حال حاضر سخن گفتن از حضور مصادیق و نامزدها مقداری سخت است و ما منتظر انجام ثبت نام‌ها خواهیم بود. در آن لحظه باید ببینیم که تصمیم گیری جمعی چه خواهد شد و خوشحال می‌شویم تا به حمایت از ظریف بپیوندیم.

دبیرکل حزب ترقی ایران درباره حضور نامزدهای نظامی عنوان کرد: منعی از لحاظ قانون اساسی برای حضور نامزدهای نظامی وجود ندارد و آنها می‌توانند در انتخابات شرکت کنند این امر منوط به این است که از نیروهای مسلح منفک و بعد داوطلب شوند.

وی همچنین درباره ارزیابی خود از جریان اصولگرا با بیان اینکه صحبت کردن درباره جبهه رقیب بسیار زود است، گفت: در جبهه رقیب تشدد نامزدها بسیار زیاد است و با این شرایط رسیدن به هدف سخت خواهد بود و تنها فردی که می‌تواند وفاق را ایجاد کند، شخص ابراهیم رییسی است که واقعا مورد احترام ما هم هست. هیچ فرد دیگری نمی‌تواند در بین اصولگرایان رقیب رییسی باشد.

آذرباد تصریح کرد: ما چند حزب سیاسی به عنوان جبهه اصلاح‌طلبان ایران هستیم که ۱۰ سال پیش تشکیل و به کمیسیون ماده ۱۰ احزاب اعلام شد. ما از آن طریق با جبهه اصلاح‌طلبان همکاری می‌کنیم و با جبهه اصلاحات ایران مراوداتی نداریم.

سخنگوی جبهه اصلاحات ایران: زمان‌بندی انتخاب نامزد واحد جبهه اصلاحات در انتخابات ۱۴۰۰ تصویب شد

زمان‌بندی انتخاب نامزد واحد جبهه اصلاحات در انتخابات 1400 تصویب شد زمان‌بندی انتخاب نامزد واحد جبهه اصلاحات در انتخابات 1400 تصویب شد
سخنگوی جبهه اصلاحات ایران در خصوص انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: در جلسه امروز جبهه اصلاحات زمان‌بندی اجرای سازوکار انتخاب نامزد واحد جبهه اصلاحات در انتخابات ۱۴۰۰ تصویب شد.

صبح دیروز جبهه اصلاحات در جلسه‌ای در خصوص انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ موادی را در مورد سازوکار انتخاباتی‌اش تصویب کرد.

به گزارش جبهه اصلاحات، آذر منصوری، سخنگوی جبهه اصلاحات ایران، گفت: در جلسه جبهه اصلاحات ایران، یکشنبه ۵ اردیبهشت، زمان‌بندی اجرای سازوکار انتخاب نامزد واحد جبهه اصلاحات ایران در انتخابات ریاست جمهوری به شرح زیر تصویب شد:

*مهلت پیشنهاد نامزد از سوی اعضای مجمع (هر نامزد را باید حداقل ۱۰ عضو مجمع به جبهه معرفی‌ کنند):

شنبه ۱۱ اردیبهشت

*زمان رای‌گیری مرحله اول (نامزدهایی که یک‌سوم اعضای مجمع به آن‌ها رای بدهند وارد مرحله بررسی توسط جبهه می‌شوند):

یکشنبه ۱۲ اردیبهشت

*حضور نامزدهایی که رای‌ حداقل یک‌سوم اعضای مجمع را آورده‌اند در جلسات مجمع عمومی جبهه برای پاسخ به سوالات اعضا و ارائه برنامه‌ها:

از دوشنبه ۱۳ اردیبهشت تا شنبه ۱۸ اردیبهشت

*زمان رای‌گیری مرحله دوم (که در آن نامزدهایی که رای بیش از دوسوم اعضای مجمع را دارند مشخص می‌شوند):

یکشنبه ۱۹ اردیبهشت

*زمان اعلام نامزدهای مورد تایید جبهه (که رای حداقل دو سوم اعضا را کسب کرده‌اند) و درخواست ثبت نام از آن‌ها توسط سخنگو:

دوشنبه ۲۰ اردیبهشت (پیش از آغاز ثبت نام نامزدها در وزارت کشور)

*شروع ثبت‌نام رسمی نامزدهای ریاست جمهوری:

سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت

*نظرسنجی ملی میان نامزدهای مورد حمایت جبهه‌اصلاحات ایران (در صورت تایید صلاحیت‌شان) به منظور تعیین نامزد واحد نهایی:

بعد از مناظره و در ایام تبلیغات در تاریخی که بعدا به تصویب مجمع عمومی جبهه خواهد رسید

در این جلسه همچنین آیین‌نامه نحوه تاسیس و فعالیت ستادهای انتخاباتی جبهه اصلاحات ایران در انتخابات ۱۴۰۰ در تهران و سایر استان‌ها به تصویب رسید.

چه عواملی مشارکت مردم در انتخابات را بهبود می‌بخشند؟/ احساس عمومی از میزان بالای مشارکت در حال تضعیف است

چه عواملی مشارکت مردم در انتخابات را بهبود می‌بخشند؟/ احساس عمومی از میزان بالای مشارکت در حال تضعیف است چه عواملی مشارکت مردم در انتخابات را بهبود می‌بخشند؟/ احساس عمومی از میزان بالای مشارکت در حال تضعیف است

روزنامه اعتماد نوشت: یک فعال سیاسی نوشت: شهروندان دارای تحصیلات دانشگاهی و ساکنان مراکز شهری به ویژه مراکز استان‌ها، افراد جوان‌تر، مشارکت کمتری را ابراز کرده‌اند. در ادامه اگر این روند بهبود پیدا نکند به احتمال فراوان میزان مشارکت کمتر از این نیز خواهد شد.

عباس عبدی، فعال سیاسی و تحلیلگر مسائل سیاسی در یادداشتی در روزنامه اعتماد به فرآیند انتخابات پیش رو اشاره کرد.

مشروح این یادداشت را در ادامه می‌توانید بخوانید:

فصل انتخابات شد و انجام و انتشار نظرسنجی و استناد به این عدد و آن عددهای واقعی یا ساخته‌ شده رواج پیدا کرد و هر کس و هر گروهی از ظن خود یار این ارقام می‌شوند. ارقامی که زبان ندارند تا واقعیت وجودی خود را بیان کنند. یکی اظهار خوشحالی می‌کند که فقط ۲۵ درصد شرکت نمی‌کنند، دیگری نیز با قاطعیت می‌گوید که مشارکت زیر ۲۰ درصد است! در این یادداشت می‌کوشم که براساس آخرین نظرسنجی موسسه ایسپا که به نظرم ‌از معتبرترین‌هاست، تصویری از مشارکت انتخاباتی را عرضه کنم. البته با این توضیح که براساس این آمار و ارقام نمی‌توان گفت که دو ماه دیگر چه تعداد مشارکت خواهند کرد زیرا یخ بودن فضای انتخاباتی و عدم تعیین نامزدها و رقابت‌ها و مشکلات فراوان از جمله ضعف رقابتی منجر به این هوای سرد انتخاباتی شده و ممکن است تا دو ماه دیگر تغییرات مثبت یا منفی در جهت افزایش یا کاهش همین رقم مشارکت نیز رخ دهد. پیش از تحلیل دقیق نتایج مربوط، چند نکته را باید متذکر شد.

۱- ابتدا باید به جامعه آماری توجه کرد. نظرسنجی‌ها از این حیث متفاوت هستند. برخی فقط یک مرکز استان یا همه مراکز استان‌ها را پرسیده‌اند، برخی دیگر سایر شهرستان‌ها و نیز روستاها را هم پرسیده‌اند. نظرسنجی ایسپا ملی و در سطح کشور اعم از شهر و روستا یا مراکز استان و سایر شهرستان‌هاست.

۲- شیوه نظرسنجی مهم است. آیا حضوری بوده یا تلفنی. چون پاسخ‌های تلفنی در برخی پرسش‌ها محافظه‌کارانه‌تر است و باید آن را برحسب تجربیات گذشته تعدیل کرد.

۳- شیوه نمونه‌گیری نیز مهم است.

۴- روند تحولات و نظرات در موج‌های گوناگون نظرسنجی‌ها نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

ضمنا به تفاوت نتایج هر پرسش برحسب متغیرهای مهم مثل محل سکونت، جنسیت، سن، تحصیلات و… باید توجه کرد. با این ملاحظات نتایج چهارمین موج نظرسنجی ایسپا در فروردین سال ۱۴۰۰ که منتشر شده به این شرح است. اولین موج آن شهریور سال ۹۹ بود.

ـ از پاسخگویان درباره میزان مشارکت مردم در انتخابات پرسیده شده که ۲۴ درصد گفته‌اند، زیاد و خیلی زیاد و ۴۰ درصد گفته‌اند کم و خیلی کم شرکت می‌کنند. این نوع ارزیابی به‌ طور معمول بازتابی از واقعیت رفتاری خود و اطرافیان‌شان است که در قالب میزان مشارکت انتخاباتی دیگران دارند. نکته مهم اینکه افرادی که معتقدند مردم به میزان زیاد و خیلی زیاد شرکت می‌کنند در ۷ ماه گذشته از ۳۲ درصد به ۲۴ درصد کاهش یافته‌اند. در واقع احساس عمومی از میزان بالای مشارکت در حال تضعیف است.

ـ در ادامه از آنان خواسته شده که وضعیت مشارکت خود را بگویند. ۴۳ درصد قطعا شرکت می‌کنم را گفته‌اند، ۵ درصد به احتمال زیاد، ۲۱ درصد هنوز تصمیم نگرفته، ۶ درصد احتمال کم و ۲۵ درصد اصلا شرکت نمی‌کنم را اعلام کرده‌اند.

از این پاسخ‌ها چه می‌فهمیم؟ درک پاسخ‌ها براساس تجربیات قبلی است. پاسخ‌های مردم به ابن پرسش در انتخابات قبلی با واقعیت و نتیجه رخ داده در انتخابات مقایسه شده‌اند. در نظرسنجی تلفنی پاسخ قطعا شرکت می‌کنم از میزان شرکت قطعی ثبت شده در انتخابات، قدری کمتر است. در نظرسنجی حضوری ممکن است همان اندازه یا در مواردی حتی اندکی بیشتر باشد. با توجه به تجربیات قبلی می‌توان گفت شرکت قطعی مردم در انتخابات (اگر امروز برگزار شود) براساس این یافته حدود ۳۸ تا ۳۹ درصد است. نکته مهم اینکه این رقم طی ۷ ماه گذشته حدود یک درصد هم کمتر شده در حالی که انتظار می‌رفت با نزدیک شدن به انتخابات بیشتر شود.

نکته دیگر این است که شهروندان دارای تحصیلات دانشگاهی و ساکنان مراکز شهری به ویژه مراکز استان‌ها، افراد جوان‌تر، مشارکت کمتری را ابراز کرده‌اند. در ادامه اگر این روند بهبود پیدا نکند به احتمال فراوان میزان مشارکت کمتر از این نیز خواهد شد.

یکی دیگر از پرسش‌هایی که می‌تواند درک ما را از شرایط انتخاباتی روشن کند، میزان و کیفیت پیگیری اخبار انتخابات است که فقط ۱۱ درصد در حد زیاد آن را پیگیری می‌کنند. ۲۱ درصد نیز تا حدی و ۲۶ درصد کم و ۴۲ درصد اصلا پیگیری نمی‌کنند. در مجموع می‌توان گفت که این حد از ابراز مشارکت در این مقطع از فصل انتخابات در مقایسه با سال‌های قبل خیلی کم است. چند عامل می‌تواند این فرآیند را بهبود بخشد. بهبود وضعیت اقتصادی به ویژه از طریق به ثمر رسیدن مذاکرات اخیر درباره برجام که حدود نیمی از مردم(۴۷درصد) این تحول را مثبت دانسته‌اند و فقط ۶ درصد تاثیر آن را منفی تلقی کرده‌اند همچنین واکسیناسیون عمومی و کاهش خطر ابتلا به کرونا و کاهش مرگ و میر که این نیز مهم است و بالاخره اینکه چه کسانی از فیلترهای صلاحیتی عبور کنند که حدود ۴۵ درصد مردم نیز مشارکت احتمالی خود را مرتبط با این عامل دانسته‌اند.

تقی آزاد ارمکی: مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری همچنان بالا خواهد بود

منطق پوپولیستی انتخابات ایران، موجب شور انتخاباتی می‌شود/ از کجا معلوم که این بار عارف یا پزشکیان به عنوان نماد اصلاح‌طلبی ظهور نکنند؟/ مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری همچنان بالا خواهد بود منطق پوپولیستی انتخابات ایران، موجب شور انتخاباتی می‌شود/ از کجا معلوم که این بار عارف یا پزشکیان به عنوان نماد اصلاح‌طلبی ظهور نکنند؟/ مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری همچنان بالا خواهد بود

روزنامه کیهان نوشت: یک جامعه‌شناس اصلاح‌طلب گفت: برخلاف برخی پیش‌بینی‌ها معتقدم مشارکت در انتخابات، بالا خواهد بود. من فکر می‌کنم در یک ماه آینده شرایط به گونه‌ای خواهد شد که ما شاهد مشارکت بالای مردم در انتخابات ریاست جمهوری خواهیم بود.

تقی آزاد ارمکی پیش از این چند بار تصریح کرده روحانی سال ۹۴ با برجام تمام شد و دیگر هیچ حرف و ایده‌ای نداشت. او اکنون در گفت‌وگو با «عصر ایران» و درباره پیش‌بینی‌اش از میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری می‌گوید: استنباط من این است که انتخابات ریاست جمهوری مثل انتخابات مجلس نخواهد شد. هیچ وقت هم این طور نشده. فقط در یک دوره که آقای هاشمی با آقای جاسبی و یکی دو نفر دیگر رقابت می‌کرد، سطح مشارکت پایین بود. ولی در اغلب مواقع، انتخابات ریاست جمهوری درایران پر مسئله بوده. الان به نظرم اگر اراده بر مشارکت حداکثری باشد، رقیب اصلاح‌طلب برای کاندیدای اصول‌گرا باید به رسمیت شناخته شود.در این صورت انتخابات چالشی می‌شود و همین موجب افزایش مشارکت مردم می‌شود. یعنی طرفین یکدیگر را به فساد و خیانت متهم می‌کنند و همین موجب شور انتخاباتی می‌شود. این وضعیت منطق پوپولیستی انتخابات ریاست جمهوری ایران را هم البته نشان می‌دهد.

به گزارش روزنامه کیهان، وی اضافه کرد: الان عارف و پزشکیان و ظریف می‌توانند کاندیدای اصلاح‌طلبان باشند. هر یک از این سه نفر بیایند، و یا اینکه هر نفرشان کاندیدا شوند، چالش ایجاد می‌شود و مشارکت مردم بالا می‌رود.

ارمکی همچنین گفت: در سال ۹۲ هیچ کس حضور روحانی را طلب نکرده بود ولی روحانی کاندیدا شد چون که هاشمی حذف شده بود. همه گفتند هاشمی جدیدی متولد شده. جامعه روحانی را به این معنا پذیرفت. از کجا معلوم که این بار هم عارف یا پزشکیان به عنوان نماد اصلاح‌طلبی ظهور نکنند؟

او البته اشاره به این واقعیت نکرده که امروز برخلاف ۸ سال قبل، مردم از کارنامه ائتلاف اصلاحات و اعتدال دلزده و ناراضی هستند.

این فعال اصلاح‌طلب دربار توجیهش درباره پیش‌بینی مشارکت انتخاباتی بالا هم گفت: من از موضع طرفداری نظام این را نمی‌گویم بلکه از موضع منطق عمل اجتماعی جامعه این تحلیل را مطرح می‌کنم. نیروهای روشنفکری و بخشی از نیروهای سیاسی، پروژه دموکراسی در ایران را پروژه‌ای تعطیل شده قلمداد می‌کنند. به همین دلیل تحریمی‌اند. اما جامعه به مسائل خودش این طور نگاه نمی‌کند. درست است که جامعه ما سخت‌ترین دوره خود را دارد طی می‌کند، ولی نهایتاً وضع به گونه‌ای است که می‌توانند با هم کنار بیایند. به نظرم یک محاسبه‌گری اجتماعی هم در جامعه وجود دارد که می‌آید رأی می‌دهد. من از این منطق حرف می‌زنم و به همین دلیل می‌گویم مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری همچنان بالا خواهد بود.

ارمکی همچنین گفت: من فکر می‌کنم در یک ماه آینده شرایط به گونه‌ای خواهد شد که ما شاهد مشارکت بالای مردم در انتخابات ریاست جمهوری خواهیم بود.

علی محمد نمازی: احمدی‌نژاد کاندیدای احتمالی است

علی محمد نمازی | اعتمادآنلاین علی محمد نمازی | اعتمادآنلاین

ایلنا نوشت: عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: این اخبار عجیب توسط آقای احمدی نژاد که در حال حاضر هم کاندیدای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری است مطرح می‌شود که ساده نباید از کنار این قضیه گذشت چرا که اگر واقعا ایشان راست گفته باشد باید تشویق‌شان کرد که اطلاع رسانی درست کرده است اما اگر اشتباه می‌کند و دروغ می‌گوید باید برخورد شود.

علی محمد نمازی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، در واکنش به اظهارات رئیس دولت‌های نهم و دهم مبنی بر این که «مسئولان جمهوری اسلامی جزیره خریده‌اند تا درصورت جوشیدن خشم ملت به آنجا فرار کنند»، گفت: واقعیت تلخ این است که مردم، ایرادات، نواقص و اخبار منفی را سریع‌تر از اخبار مثبت که به نفع نظام باشد می‌پذیرند؛ من مانده‌ام چگونه کسی که ۸ سال رئیس جمهور کشور بوده و در حال حاضر عضو تشخیص مصلحت نظام است صحبت‌هایی را مطرح می‌کند مبنی بر این که عده‌ای جزیره خریده‌اند تا اوضاع بد شد فرار کنند.

به گزارش ایلنا، این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ادامه داد: تعجب می‌کنم چرا دستگاه قضایی به این مسئله ورود نمی‌کند. حال فرض هم بگیریم این سخنان درست باشد؛ اولاً باید دید این‌ها چه کسانی هستند که جزیره خریده‌اند؛ زیرا باید کسانی باشند که ثروت زیادی دارند زیرا خریدن یک خانه در تهران در بعضی از مناطق حداقل ۳۰ الی ۴۰ میلیارد پول لازم دارد؛ حال یک جزیره قیمتش چقدر می‌شود؟ با این اوصاف آن‌هایی که جزیره خریداری کرده‌اند باید بسیار کله گنده و شناخته شده باشند تا بهشان جزیره بفروشند.

وی تاکید کرد: اگر چنین افرادی وجود دارند،‌ قوه قضائیه باید آن‌ها را معرفی کند و بگوید این جزیره کجاست که خریداری شده است زیرا بروز چنین خبرهایی لطمه شدید به کشور می‌زند؛ بنابراین ساده و راحت نباید از کنار این اخبار که درست نیست، عبور کنیم و به هیچ‌ عنوان نباید فکر کنیم که مردم به این مسائل توجه نمی‌کنند؛ اگر این‌ظور فکر کنیم مانند آن کبکی می‌شویم که سرش را زیر برف کرده است و فکر می کند بقیه هم نمی‌بینند در صورتی که بقیه توجه می‌کنند.

نمازی تاکید کرد: این اخبار عجیب توسط احمدی نژاد که در حال حاضر هم کاندیدای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری است مطرح می‌شود که ساده نباید از کنار این قضیه گذشت چرا که اگر واقعا ایشان راست گفته باشد باید تشویق‌شان کرد که اطلاع رسانی درست کرده است اما اگر اشتباه می‌کند و دروغ می‌گوید باید برخورد شود.

وی خاطر نشان کرد: باید بدانیم در کشور چه کسانی هستند که توانسته‌اند چنین ثروت‌هایی به دست بیاورند زیرا کسانی که در بخش خصوصی فعال هستند که نمی‌خواهند فرار کنند و بروند، مخاطب گفته‌های آقای احمدی نژاد افرادی هستند که در حاکمیت حضور دارند. چنین صحبت‌هایی توهین بزرگی به نظام و مقامات کشور است و حاکمیت نباید به سادگی از کنار مسئله عبور کند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این که آیا این سخنان رئیس دولت‌های نهم و دهم می‌تواند جنبه انتخاباتی داشته باشد، گفت: به هر حال ایشان به عنوان یکی از کاندیداهای احتمالی صحبت می کند و این صحبت‌ها قطعا کاربرد انتخاباتی دارد اما این که آیا ضررش در همین حد بحث‌های انتخاباتی است یا خیر ، باید بگویم قطعا خسارت‌های سنگینی دارد.

وی یادآور شد: هنگامی که اخبار فسادها و اختلاس‌ها مطرح می‌شود، ابتدا تکذیب می‌شود و بعد معلوم می‌شود که صحت دارد؛ از همین رو است که هر شایعه‌ای به راحتی توسط مردم پذیرفته می شود و این ضرر کلانی برای نظام و کشور دارد، شاید امروز کسانی که چنین حرف‌هایی را می‌زنند به هدف‌شان برسند اما بدانند که خسارت‌هایشان کم نیست.

کرباسچی: دولت اول روحانی مورد قبول اصلاح‌طلبان بود / تنها تاجزاده به طور قطعی اعلام نامزدی کرده/ به نامزد نیابتی معتقد نیستم

دولت اول روحانی مورد قبول اصلاح‌طلبان بود / تنها تاجزاده به طور قطعی اعلام نامزدی کرده/ به نامزد نیابتی معتقد نیستم دولت اول روحانی مورد قبول اصلاح‌طلبان بود / تنها تاجزاده به طور قطعی اعلام نامزدی کرده/ به نامزد نیابتی معتقد نیستم

فارس نوشت: دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی گفت: من چندان به نامزد نیابتی معتقد نیستم و باید دید چه کسی می تواند برای شرایط کشور بهتر باشد که از وی حمایت کنیم اگر از درون اصلاحات فردی بود که بهتر است.

غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در نشست مجازی حزب ندای ایرانیان، درباره فاصله گذاری سیاسی اصلاح‌طلبان با حسن روحانی، اظهار داشت: طبیعتا نقدهایی به روش سیاسی و شخص آقای روحانی همواره وجود داشته و در دولت یازدهم چون پیروزی‌های سیاسی وجود داشت، خیلی برجسته نبود.

به گزارش فارس، وی افزود: تشکیلات اصلاح‌طلبان بعد از پیروزی حسن روحانی باید پایش و نظارت‌های مختلفی را در وزارتخانه‌های مختلف صورت می‌داد تا نارسایی‌ها را برطرف سازند؛ بنابراین دولت اول روحانی مورد قبول اصلاح‌طلبان بود اما در دولت دوم او نارسایی‌هایی وجود داشت و البته جریان اصلاحات نمی‌توانست با پایش و نظارت، نارسایی‌های دولت را کم‌تر کند.

کرباسچی در بخش دیگری از سخنان خود، به موضوع FATF اشاره و طولانی شدن این مسئله را از نقایص کار دولت عنوان کرد.

دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی گفت: FATF سیاسی شده و این کار را پیچیده کرده است و روحانی و دولت او باید این مسئله را نرم‌تر با رقبا و جناح‌های سیاسی مطرح می‌کرد.

وی با بیان اینکه صروری‌تر از گفت‌وگوهای بین المللی گفت‌وگوهای داخلی است، تاکید کرد: رییس جمهور یا وزیر کشور باید مسئول این شوند که در طول فعالیت خود، مسائل را با جناح‌هایی که با دولت زاویه دارند، حل و فصل کنند.

کرباسچی بر این باور است که اولین توقع مردم از رییس جمهور آینده این است که مسائل ملی را از دعواهای حیدری و نعمتی جدا کند.

وی درباره نهایی شدن گزینه های حزب کارگزاران گفت: تاکنون در این زمینه به قطعیت نرسیده ایم و به نظرم تنها کسی که به صورت قطعی و با بیانیه اعلام کرده در انتخابات داوطلب خواهد بود، آقای تاجزاده است.

وی افزود: در این فصل نامزدها زیاد است و هم اصولگرایان کاروانی از نامزدها دارند و هم اصلاح‌طلبان آرام آرام اعلام داوطلبی می‌کنند. هرکس باعث شود فعالیت سیاسی در فضای سرد کنونی گرم شود، به نظر من مثبت است، اما هنوز نامزد مشخصی اعلام نکرده ایم، چون هم تصمیم افراد تثبیت نشده و هم شرایط جبهه اصلاحات و عبور از شورای نگهبان مشخص نیست و افراد را در حالت تردید نگه می دارد.

دبیرکل کارگزاران افزود: تمام تلاش حزب کارگزاران این است که با جبهه اصلاحات هماهنگ باشد و در صورت مشخص شدن نامزد آنها، با مکانیسم تصویب شده همراه شود.

به نامزد نیابتی معتقد نیستم

کرباسچی درباره احتمال حمایت این حزب از علی لاریجانی گفت: آقای لاریجانی از شخصیت های ارزشمند کشور است و برای توسعه نمی توان چنین شخصیت هایی را نادیده گرفت. او تاکنون هیچ موضعی درباره حضور در انتخابات نداشته است و هیچ شخصیتی نمی تواند به تنهایی خودش را داوطلب منفرد بداند و رای هم بیاورد. در حزب بارها در این زمینه بحث شده اما چون حزب عضو جبهه اصلاحات است، در این جبهه دنبال کاندیدای واحد هستیم.

وی افزود: من چندان به نامزد نیابتی معتقد نیستم و باید دید چه کسی می تواند برای شرایط کشور بهتر باشد که از وی حمایت کنیم اگر از درون اصلاحات فردی بود که بهتر است، اما من عیبی در استفاده از نیروهایی برای اداره کشور در جهت توسعه نمی بینم اما تاکنون چنین بحثی در حزب مطرح نشده و در جبهه اصلاحات در پی نامزد واحد هستیم.

دبیرکل حزب کارگزاران درباره اختلافات خود با مصطفی تاج زاده هم گفت: من به احترام آقای نبوی، درباره آقای تاجزاده بحثی نمی کنم، اما معتقدم که حضور ایشان در انتخابات و حتی تایید صلاحیت ایشان برای تعیین نفوذ دیدگاه ها با برکت خواهد بود. من خیلی از بحث های ایشان را حتی اگر اصل بحث درست باشد، به لحاظ جایگاه و نحوه اعلام آن قبول ندارم.

همه تلاش رئیس جمهور باید اداره معیشت ۸۰ میلیون ایرانی باشد

کرباسچی درپاسخ به اینکه مهمترین خط مشی که برای رییس جمهوری باید در نظر گرفت چیست، گفت: همه تلاش رییس جمهوری پس از گرفتن رای باید معطوف به این باشد که زندگی عادی و روزمره معیشتی تمام ۸۰ میلیون جمعیت کشور اداره شود. برای این، تلاش خود رییس جمهوری و تلاش همکاران وی و نیز مسائل داخلی و خارجی مهم است.

وی گفت: بارها به دولت اصرار کردم که باید رییس جمهوری یا تشکیلات ریاست جمهوری در همه نقاط حضور و بازرسی دائمی و جدی و نه نمایشی داشته باشند تا به مشکلات مردم و مدیریت کشور اشراف داشته باشند. اصلی ترین مسئله این است که هرکسی در مقام رییس جمهوری گرفتاری ها و معضلات مردم را کم کند. به همان مقدار که برای حل مسائل خارجی تلاش می کند ناکارآمدی های داخلی و تعارف با مدیران ناکارآمد را رفع کند و به دلیل مسائل جانبی از نواقص فردی چشم پوشی کند.

کرباسچی درباره روابط رییس جمهور و وزرا و اینکه روحانی سخت به وزرا وقت می دهد، گفت: در جلسات حزب درباره این مسائل صحبت نمی شود؛ این گلایه های مدیران را ما هم مثل شما شنیده ایم و این موضوعات به شخصیت و برنامه‌ریزی های افراد هم ارتباط دارد، اما حضور میدانی و فیزیکی هم در دید مردم و هم در برنامه‌ریزی برای کشور نقش به سزایی دارد.

سازوکار اجماع ساز تجربه شورایعالی سیاستگذاری را تکرار نمی کند؟

خبرآنلاین نوشت: حضور بهزاد نبوی در رأس سازوکار انتخاباتی اصلاح طلبان امیدها در این جریان برای اجماع سازی نظرات بر سر یک کاندیدا را بالا برده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان درحالی این روزها میدان دار تحرکات جریان اصلاحات شده است که سلف‌اش یکی شعسا یا همان شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بعد از تجریه نسبتا موفقی که در دو انتخابات مجلس دهم و ریاست جمهوری سال ۹۶، داشت کم کم به انفعال فرو رفت و از نفوذش کاسته شد و رنگ و بوی اختلافات در آن بالا گرفت.

سردرگمی و ناهماهنگی در تصمیمات این شورا در بحبوحه انتخابات مجلس یازدهم نشان از بالا گرفتن اختلاف‌های درون تشکیلاتی می‌داد؛ به اجماع نرسیدن برای حضور یا نیامدن در آخرین انتخابات قرن مجلس، فضای این نهادجریان اصلاح‌طلبی را به سمت اختلاف ها کشاند؛ به طوریکه دو سر طیف جریان اصلاح‌طلبی یعنی کارگزارانی‌ها و مشارکتی‌های سابق که اکنون در حزب اتحاد ملت سیاست ورزی می‌کنند، آشکارا به انتقاد از یکدیگر پرداختند. در ادامه این روند ‌محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاست گذاری و پیش از ‌آن دیگر عضو حقیقی پرنفوذ این نهاد، یعنی موسوی لاری استعفا دادند تا تیر خلاصی بر خلسه طولانی مدت شعسا باشد.

ناسا از دل اختلافات سر برآورد

کش و قوس‌ها بر سر امنتاع از کنشگری در فضای بسته سیاسی یا استفاده از روزنه‌ها و فعلیت حداقلی، فضایی را فراهم کرد تا ساختاری تحت عنوان «نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان» از میان این اختلاف ها سر برآورد. کمی بعدتر روزنامه اصلاح طلب با استفاده از حروف نخست هر کلمه به آن «ناسا» اتلاق کرد تا شاید بتواند در سپهر سیاسی خموش ایران آپولویی هوا کند.

این نهاد بی آنکه توضیحی درباره ساختار پیشین داده شود شکل گرفت و در پی آن برخی از جوانان جریان اصلاح طلبی به جوانگرا نبودن آن و حتی شفاف نبودن کنش‌های پیشین نقد وارد می‌کردند و می‌گفتند که باز همان پیر سیاستمداران فرمان جریان را به دست گرفته‌اند بی آنکه نسبت به اشتباهات گذشته خود پاسخگو باشند.

بهزاد نبوی آبی بر آتش انتقادات ریخت

در این میان اما آنچه بیش و پیش از خود ناسا خبرساز شد،‌ انتخاب اعضای حقیق و حقوقی نهاداجماع ساز بود؛ با مطرح شدن نام رئیس موقت ناسا، آبی بود بر آتش انتقادات همین جوانانی که علم مخالفت با نهاد جدید را برداشته بودند.

یکی از جوانان اصلاح‌طلب در توئیتی نوشت: « خدا کنه حاکمیت این پیام رو بگیره که این مرد با قامت خمیده اومده برای اینکه اصلاح طلبی در چارچوب های قانونی رو زنده نگه داره مسئولیت گرفتن در این نهاد برای نبوی هیچ دستاوردی نداره جز اینکه میخواد از اعتبار و آبروش برای ایران خرج کنه»

این تنها نظر جوانان اصلاح طلب نسبت به حضور نبوی در جایگاه مدیریت جریان اصلاحطلبی نبود و شاخصین و چهره های پرنفود و حتی مخالف ناسا هم در زمره موافقان ریاست نبوی قرار گرفتند. شخصیتی که نام او همچون واکسنی بود بر ویروس اختلافات درون جریانی اصلاحات. سیاستمداری کهنه کار که همواره راهکارهای تازه و جدید در حل بحران ها داشته است. یار غار شهید رجایی و شخصیتی که در آسمان سیاست ایران کسی نیست که او را نشناسد؛ مورد وثوق جریان اصلاح طلبی و مورد احترام سیاستمداران کهنه کار اصولگرا.

بهزاد نبوی در حالی رئیس نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان شد که حتی تغییر نام دوباره این نهاد به «جبهه اصلاحات ایران» نتوانسته اختلانظرها را در این نهاد کاهش دهد و راهبردها را نزدیک کند؛ اما آنچه همه بر آن توافق دارند صداقت و مرضی‌الطرفین بودن رئیس ۷۹ ساله آن است.

چشم امید اصلاح طلبان به چریک پیر

به نظر می‌رسد بعد از مدیریت ضعیف عارف بر شعسا، اکنون کشتی‌بان را سیاستی دگر آمده و چریک پیر زمین سیاست ایران بناست دوران متفاوتی را تجربه کند؛ نبوی بعد از مجلس ششم دیگر به عرصه‌های اجرایی ورود پیدا نکرد و تنها به مشاوره و کنشگری سیاسی اکتفا کرد؛ اکثری قریب به اتفاق جریان اصلاح‌طلبی بر قدرت اجماع سازی او توافق دارند، به طوریکه حمیدرضا جلایی پور عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در مصاحبه با روزنامه اعتماد با اشاره به تاکید نبوی بر اینکه «همچنان راه نجات کشور اصلاحات است»، خودش را با او هم نظر می‌داند و می‌گوید که «آقای نبوی یک مهندس روی زمین و یک واقع‌نگر فابریک است. قبل از انقلاب مبارز بوده و بعد از انقلاب در تمام صحنه‌ها و تجربه‌های بعد از انقلاب بوده. تقریباً ۶۰ سال تجربه زنده از واقعیت سیاسی ایران دارد. ایشان به لحاظ عملی و شهودی خیلی واقع‌نگر است و فضایی و خالی‌بند نیست.»

جلایی پور در ادامه با اشاره تجریه‌های مشترکی که با کنشگری رئیس ناسا دارد بر خصیصه‌ نبوی یعنی تحت تاثیر جو و فضا قرار نگرفتن و تحلیل بر اساس واقعیت او اشاره می‌کند.

صادق خرازی هم که از منتقدان جدی این نهاد است نقطه قوت آن را حضور بهزاد نبوی در رأس تشیکلات اجماع ساز می داند.

صادق خرازی که برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری نیز اعلام آمادگی کرده است، در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران جوان ضمن اینکه تاکید می‌کند که جریان اصلاحات خود نیاز به اصلاح و بازنگری دارد، با رویکردی مثبت به ناسا می‌گوید ما باید به نهاد اجماع ساز فرصت دهیم تا ببینیم که چطور برنامه ریزی خواهد کرد و همچنین تاکید می‌کند که «بهزاد نبوی سابقه درخشانی دارد و مغزش مانند یک جوان بیست ساله کار می‌کند»

احمدزیدآبادی که اکنون خود را چندان درون جریان اصلاح‌طلبی تعریف نمی‌کند با تحلیلی متفاوت، حضور نبوی را در راس ناسا شایسته می‌داند و در یادداشتی می‌نویسد: « مهندس نبوی تجربه‌ای طولانی در امر مبارزه و سیاست دارد و برای ناظران سیاسی در ایران فردی ناشناخته نیست. کسانی که بهزاد نبوی را از راه دور می‌شناسند معمولاً با کسانی که با او از نزدیک آشنایند، نظر واحدی در باره‌اش ندارد. او از راه دور چندان دلچسب به نظر نمی‌رسد! دستکم برای من اینطور بوده است! اما از نزدیک به لحاظ ویژگی‌های فردی، نبوی چهره‌ای دلسوز و صادق و پرتلاش و پیگیر و صریح و شجاع و ساده‌زیست و فداکار و وطن‌دوست و فروتن به نظر می‌آید؛ گرچه به رغم فروتنی بر دریافت‌ها و تجارب خود تعصب می‌ورزد و به وقت ضرورت از خود اقتدار مدیریتی هم نشان می‌دهد. در واقع او از نقطه نظر خصایص شخصی، فرد کاملاً مناسبی برای ریاست نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان است.»

زیدآبادی البته تنها نقدی که به نبوی وارد می‌داند این است که تنها تنها شیوه‌ای که او می‌شناسد و بر آن موکدا تصریح دارد و و بدیلی هم برای آن قائل نیست، حضورِ تمام عیار در انتخابات با همۀ محدودیت‌ها و شرایط آن است.او می گوید « از منظر بهزاد نبوی، حتی اگر بتوان از طریق انتخابات به بخشداری زیدآباد هم دست یافت، به نوبۀ خود غنیمت است و به اندازۀ خودش در خنثی کردن نقشۀ افراطی‌ها برای نابودی کشور تأثیر می‌گذارد!با این حساب تردیدی نیست که مهندس نبوی با تمام قوای خود خواهد کوشید تا مجموعۀ اصلاح‌طلبان را به حضور در انتخابات متقاعد و هدایت کند هر چند که کاندیدای ضعیفی داشته باشند.»

اما اگر از این نگاه روزنامه نگار قدیمی کمی فاصله بگیریم و کمی با نگاه کنش‌وری به داستان بندیشیم میبینیم که جریان اصلاح‌طلبی اگر نتواند همین میزان تنفس را برای خود کسب کند، عملا امور اجرایی را واگذار کرده است.

کارگزارانی ها نیز که نگاهی مشابه دارند و معتقدند باید حضور در قدرت و انتخابات را اولویت بخشید، نسبت به حضور نبوی واکنش منفی نشان ندادند و به نظر می‌رسد که او را به عنوان کسی که همچنان بیش از پیش بر مشی اصلاحات تاکید دارد و منافع ملی را بر هر چیز دیگری ارجح می‌داند، پذیرفته‌اند.

مجموع این شرایط نشان می‌دهد اگر در لحظات پایانی و سرنوشت ساز روزهای آتی، پدرخواندهای منفعت‌طلب جریان اصلاح‌طلبی نهاد اجماع ساز و راس آن را تحت فشارهایی که ممکن است به کل جریان آسیب بزند، قرار ندهند که درآن صورت نبوی مجبور به عقب نشینی شود، جریان اصلاح طلبی بتواند با مدیریت چریک پیر در فضای سیاسی فعلی، کنش‌ورزی خوبی از خود نشان دهد به گونه‌ای که نه تنها در دام آنچه مخالفان آن را «تقابل با حاکمیت» می‌خوانند، نیفتند بلکه همچون هشت سال گذشته به سمت سویی حرکت کنند که بیشترین تلاش برای حفظ منافع ملی صورت بگیرد.

برچسب‌ها:

نظر شما