شناسهٔ خبر: 46872768 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه هفت‌صبح | لینک خبر

موج اول واکنش‌ها به انتشار مصاحبه محرمانه ظریف

صاحب‌خبر -

شب گذشته مصاحبه‌ای از محمدجواد ظریف که گفته می‌شود محرمانه بوده و نباید پخش می‌شده توسط اتاق اختصاصی شبکه سعودی ایران‌اینترنشتال در کلاب هاوس منتشر شد تا فضای سیاسی کشور در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ملتهب شود. وزیر امورخارجه در این گفتگو بی‌پرده درباره مسائلی مانند سقوط هواپیمای اوکراینی، حمله به پایگاه آمریکایی، برجام و… بی‌پرده صحبت می‌کند.

از صبح امروز انتظار داشتیم واکنش‌ها به این ماجرا در رسانه‌های رسمی کشور و البته در صفحات مجازی فعالات سیاسی آغاز شود. با هم بخشی از آنها را مرور می‌کنیم:

*** یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هدف از انتشار فایل صوتی از وزیر خارجه را ضربه زدن به ⁧‫مذاکرات وین‬⁩ و ⁧‫استیضاح‬⁩ او دانست. جلیل رحیمی جهان‌آبادی در صفحه توییتر خود نوشت: دکتر ظریف‬⁩ بارها به صراحت گفته است که کاندیدای ریاست جمهوری نیست، پس انتشار فایل مصاحبه بسیار مهم ایشان ربطی به انتخابات ندارد و با هدف ضربه زدن به ⁧‫مذاکرات وین‬⁩ و ⁧‫استیضاح‬⁩ رئیس دستگاه دیپلماسی و تکمیل کننده تخریبهای اخیر در نطنز و سایر آسیب ها به منافع ملی ماست. هشیار باشیم

*** روح الله متفکرآزاد عضو هیئت رییسه مجلس نیز در صفحه شخصی خود نوشت: «‏پیام آقای ظریف کاملاً روشن است یا اجازه بدهید مذاکرات جدید را انجام بدهم، با هر نتیجه ای! یا کاندیدای ریاست جمهوری خواهم شد! ‏ظاهراً ایشان گمان کرده که کاندیداتوری اش واهمه برانگیز است. ‏به نظرم خسارت کاندیداتوریشان از خسارت عبور از منافع مردم کمتر است.»

*** سیدنظام‌الدین موسوی عضو کمیسیون اصل نود نوشت: «جناب آقای ظریف ‏همین که فایل صوتی محرمانه جنابعالی از شبکه تلویزیونی وابسته به آل سعود سر در می آورد، یعنی در جریان قرار ندادن شما پیرامون حمله موشکی به عین الاسد و سفر بشاراسد به تهران کار بسیار دقیق و درست و هشیارانه ای بوده است. ‏گاندوها اطرافتان را پر کرده اند آقای وزیر!»

*** محمد مهاجری فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود می‌نویسد: افسران آگاهی هنگام مواجهه با یک جنایت، یک سوال راهبردی را مطرح می کنند:”چه کسی از این حادثه سود می برد؟” پاسخ درست به این سوال، راه را برای رسیدن به هدف به سرعت هموار می کند. در ماجرای انتشار فایل صوتی آقای ظریف، صرفنظر از دزست یا غلط بودن اظهارات او، این پرسش مهم است که چه کسانی و با چه هدفی سخنان ظریف را درز داده اند؟ ۱- در داخل کشور جناح ضدبرجام و مشخصا دلواپسان و پایداریچی ها از این اتفاق سود می برند. چون مرد اول برجام را می زنند و او را حتی از احتمال بسیارضعیف نامزدی در انتخابات محروم می کنند. ۲- در خارج کشور، مشخصا اسرائیل علاوه بر آنکه به اهداف ضدبرجامش می رسد، از شکرآب شدن روابط ایران و روسیه شاد می شود. اسرائیل که بارها جاسوسی و ترور و خرابکاری هسته ای را در داخل کشور با موفقیت انجام داده حالا در فرایند اخیر یک امتیاز بزرگ هم بدست آورده.. ۳-جریان اپوزیسیون و براندازان از جمله سازمان منافقین به خاطر جنجال تازه، با دم شان گردو می شکنند.

*** حسام الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس جمهوری در توئیتی نوشت: اللهم و من ارادنی بسوء فأرده و من کادنی فکده ،انشاالله این سوء نیت و کید احتمالی، به خودشان برگردد.

*** این هم واکنش خبرگزاری فارس است در یادداشتی که بدون نام منتشر کرده‌اند: ظریف می گوید عین الاسد را بی خبر بودم. تعداد حملات اسرائیل به سوریه را نیز. ماجرای هواپیمای اوکراین را هم من و رئیس جمهور اطلاع نداشتیم. حتی وزیر راه درباره پرواز هما به سوریه خبر نداشت. او همه این موارد را فهرست می کند که بگوید میدان در جمهوری اسلامی میدان‌دار است. وی حتی به برخی موارد در منطقه اشاره می کند که با شهید میدان همراه بوده است، اما بازهم سیاست کلی میدان اجازه تغییر وضعیت را نداده است. سارقان و منتشر کننده‌های این فایل صوتی دو هدف را دنبال کردند. اول اینکه هرچه مشکل هست و حتی اگر برجام هم نتیجه نداده است به جهت میدان‌داری میدان است پس هرچه فریاد دارید بر سر میدان بزنید. دوم اینکه ریاست جمهوری در ایران نقش ندارد و با جابجایی رئیس جمهور نیز مشکل حل نمی‌شود. ثمره نهایی خناسان ازین پروژه دل‌کندن مردم از تغییر از طریق صندوق و قهر با انتخابات است. پروژه‌ای که ماه‌هاست جنون وار در رسانه‌های شیطانی و اهریمنی پیگیری می‌شود. خلاصه اینکه مشکل در جمهوری اسلامی جائی است خارج از صندوق رای و در میدان…و نبرد در میدان با میدان یعنی اسم رمز فتنه جدید.

*** خبرگزاری تسنیم می‌نویسد: این گفتگو ظهر روز شش اسفند ۹۹ در قالب پروژه‌ای مفصل با عنوان «آن سوی دولت» (سلسله گفتگوهای تاریخ شفاهی دولت تدبیر و امید) و با مدیریت حسام‌الدین آشنا در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری انجام شده و علاوه بر آقای ظریف، با دیگر وزرا و اعضای کابینه ازجمله علی ربیعی سخنگوی دولت نیز گفتگوهای مفصلی صورت گرفته است. فایل منتشرشده، یک مصاحبه سه ساعته است. آیا آقای آشنا که خود ازجمله چهره‌های امنیتی در دولت آقای روحانی است از اهمیت این فایل صوتی مطلع نبوده و در نگهداری آن اهمال کرده است و یا این فایل با برنامه‌ریزی قبلی و به‌شکل غیررسمی برای تأثیرگذاری در انتخابات ۱۴۰۰ منتشر شده است؟ سؤال مهمتر این‌که؛ چطور این فایل برای اولین بار توسط تلویزیون فارسی‌زبان ایران اینترنشنال پخش شده است؟ اگر این فرایند یک فرایند برنامه‌ریزی‌شده نیست، آیا آقای آشنا نباید جوابگوی این اهمال در زیرمجموعه خود باشد؟ سخنان ظریف البته موضوع غریبی نیست و هر سیاستمداری در این سطح می‌تواند خاطرات، تحلیل‌ها و سخنان خود را بازگو کند، مصاحبه کند و یا در قالب کتاب منتشر کند ولی، آیا اینکه وزیر امور خارجه در زمان تصدی مسئولیت دست به چنین کاری بزند، معقول و منطقی است؟ آیا این کار با درایت و منطقی که آقای ظریف خود و تیمش را نماد آن می‌داند، سازگاری دارد؟

برچسب‌ها:

نظر شما