شناسهٔ خبر: 4682784 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

«لغو تحريم ها» و «اقدام سنا» دو موضوع اصلي دور جديد مذاکرات

موج- گروه سياسي

صاحب‌خبر - به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، تيم مذاکره کننده هسته‌اي به رياست سيد عباس عراقچي به منظور شرکت در دور جديد رايزني‌هاي هسته‌اي و در راستاي نگارش «برنامه جامع اقدام مشترک» بامداد امروز (چهارشنبه) تهران را به مقصد وين ترک کرد.
دور جديد مذاکرات در حالي آغاز مي شود که دو موضوع اصلي پيش روي مذاکره کنندگاه کشورمان وجود دارد. نخست چگونگي لغو تحريم ها و سپس اقدام اخير سناي آمريکا در نظارت بر توافق هسته اي.
عراقچي عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته اي کشورمان در آخرين اظهارات خود در مورد پيش نويس لايحه موسوم به «مرور توافق هسته‌اي ايران» که به تصويب کميته سياست خارجي مجلس سناي آمريکا رسيده، نسبت به عواقب آن بر مذاکرات و ايجاد ترديد جدي نسبت به حسن نيت طرف آمريکايي هشدار داد.
وي تاکيد کرد:«در حالي اين هفته به مذاکرات بازخواهيم گشت که قطعاً از هيأت نمايندگي آمريکا در مورد اين موضوع توضيح خواهيم خواست و در مورد جزئيات مرتبط با لغو تحريم‌ها از آنها اطلاعات دقيق و روشني مطالبه خواهيم کرد.»
به گفته عراقچي،«اگر چه تصميم کميته سياست خارجي مجلس سناي آمريکا يک موضوع داخلي آمريکا است و دولت آمريکا را از تکاليفي که طبق توافق احتمالي بر عهده خواهد گرفت فارغ نخواهد کرد، ولي روشن است که امضاي لايحه مزبور اصل بنيادين حسن نيت که لازمه هر مذاکره موفق و اجراي محصول آن است را زير سوال برده و تبعات و آثار منفي خواهد داشت.»
معاون امور حقوقي بين‌المللي وزير امور خارجه کشورمان با يادآوري مجدد مسئوليت دولت آمريکا به عنوان طرف حق و تکليف در حقوق بين‌الملل، افزود:« ايالات متحده آمريکا يکي از چند طرف يک روند مذاکراتي چند جانبه است و اين مسئوليت دولت اين کشور است که اطمينان حاصل کند که تکاليفش به ويژه مواردي که به تحريم‌ها ارتباط پيدا مي‌کند فارغ از مشاجرات سياسي داخلي آن کشور به طور کامل و با حسن نيت رعايت و اجرا مي‌شود. در هر صورت تاکنون اين امر مورد تفاهم قرار گرفته و پذيرفته شده است که لغو تحريم‌ها نبايد به موضوعات نامرتبط مشروط شود. اين تعهد کليدي به عنوان يک تکليف چند جانبه بين‌المللي نمي‌تواند تابع آيين‌هاي داخلي دولت آمريکا با هر ماهيتي که باشند، قرار گيرد. بنابر اين دخيل کردن ساير موضوعات فراتر از مواردي که به طور صريح در تفاهم احتمالي پيش بيني مي‌شود، به هيچ عنوان پذيرفته نيست. البته هرگونه نقض فاحش توافق، خواه توسط ايالات متحده صورت گيرد و خواه از سوي ايران يا ساير طرف‌ها، داراي تبعات براي طرف ذيربط و براي کل توافق خواهد بود.»
در دور جديد رايزني‌ها متن توافقنامه جامع هسته‌اي (برنامه جامع اقدام مشترک؛ برجام) به نگارش در مي‌آيد و اين در حالي است که هنوز موضوع لغو تحريم ها به عنوان اصلي ترين خواسته جمهوري اسلامي ايران، محل بحث و چالش جدي است.

نظر شما