شناسهٔ خبر: 46823823 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

حال و روز اراضی اشغالی

فلسطین اشغالی طی روزهای اخیر با تحولات قابل تاملی همراه شده است...

صاحب‌خبر -

فلسطین اشغالی طی روزهای اخیر با تحولات قابل تاملی همراه شده است. ابتدا رسانه‌های صهیونیستی خبر از انفجار در کارخانه موشکی تومر و سپس خبر از اصابت موشک به نزدیکی تاسیسات اتمی دیمونا دادند.
نکته قابل توجه در این حمله موشکی آن است که پدافند هوایی یا همان سیستم گنبد آهنین صهیونیست‌ها نتوانسته است که این موشک را رهگیری نماید که خود سندی بر ضعف ساختار دفاعی این رژیم است در حالی که صهیونیست‌ها برآن بوده‌اند تا با ادعای کارآمدی گنبد آهنین آن را به یک ساختار تجاری مبدل سازند و حتی برخی کشورهای عربی همچون امارات، بحرین و عربستان خواستار خرید این تاسیسات بوده اند.
نکته دیگر در فلسطین اشغالی حرکت مردم فلسطین در حمایت از قدس و مسجد الاقصی بوده است. در روزهای اخیر فلسطینی‌ها با تجمع در قدس با برپایی تظاهرات صهیونیستی درباره آنچه تغییر بافت این مکان مقدس عنوان می شود هشدار داده‌اند. این حرکت مردمی چنان بوده است که برخی آن را سرآغازی برای انتافضه جدید عنوان کرده‌اند. نکته بحرانی دیگر برای صهیونیست‌ها آمادگی فلسطین برای برگزاری انتخابات پارلمانی است که با حضور گروه های مقاومت برگزار می شود که به کابوسی برای صهیونیست‌ها مبدل شده است. مجموع این بحران را باید در کنار نابسامانی‌های اقتصادی و اعتراض ها در سرزمین‌های اشغالی به ناتوانی دولتمردان در حل چالشهای اقتصادی و بحران کرونا و فساد مالی نتانیاهو زمینه ساز عمق بحران برای این رژیم دانست. بسیاری از ناظران سیاسی بر این عقیده اند که این توفان‌ها، چه آنها که رسانه‌ای شده و چه آنها که رسانه‌ای نمی‌شوند، محصول بادهایی است که نتانیاهو برای حفظ قدرت و فرار از دادگاه کاشته و اکنون موعد دروی آن فرا رسیده است.
در این میان این مسئله مطرح است که برای همه مهاجرین اسکان داده شده در سرزمین‌های اشغالی که از نقاط مختلف دنیا در آرزوی زندگی بهتر و امن‌تر به خاک فلسطین اشغالی آمده‌اند، امنیت، اصلی‌ترین اولویت و نیاز حیاتی است و در صورتی که این اصل دچار خدشه شود هیچ‌گونه تعلق خاطری به این سرزمین و رژیم جعلی صهیونیستی ندارند.اکنون اصلی‌ترین تهدیدی که موجودیت این رژیم جعلی را تهدید می‌کند، تضادهای شدید اجتماعی، اقتصادی و مذهبی است که تداوم وضع موجود و افزایش ناامنی به طور قطع این روند را تشدید خواهد کرد. فارغ از اثرات امنیتی رخدادهای اخیر، مشخص شدن آسیب‌پذیری شدید اسرائیل در حوزه‌های راهبردی موجب شکل‌گیری دو دستگی شدید در این رژیم شده و هم‌زمان با تظاهرات روزانه در شهرهای مختلف علیه نتانیاهو، فشارها را بر او افزایش داده است. آنچه در این فرایند مشاهده می‌شود بحران‌های چند لایه اقتصادی، سیاسی، امنیتی و اجتماعی برای رژیم صهیونیستی است که زوال این رژیم را بیش از پیش آشکار می‌سازد. 

نویسنده: علی تتماج

نظر شما