شناسهٔ خبر: 46800230 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: پارس نیوز | لینک خبر

نرخ تورم سالانه فروردین 38.9 درصد شد/ افزایش هر سه نوع تورم در فروردین

فارس

رئیس مرکز آمار ایران گفت: نرخ تورم سالانه در فروردین 1400 نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد 39.9 درصد برخوردار بوده و هر سه نوع تورم سالانه،‌ نقطه به نقطه و ماهانه در این ماه افزایش یافت.

صاحب‌خبر -

 جواد حسین زاده رئیس مرکز آمار ایران امروز در جمع خبرنگاران گفت: نرخ تورم نقطه به نقطه فروردین به ۴۹.۵ درصد رسید.

رئیس مرکز آمار ایران گفت: در فروردین ۱۴۰۰ تورم ماهانه، نقطه‌ای و سالانه نسبت به ماه قبل (اسفند۹۹) رشد داشته است. در فروردین ماه تورم ماهانه ۲.۷ درصد، تورم نقطه‌ای ۴۹.۵ درصد و تورم سالانه به ۳۸.۹ درصد رسید.

به گفته وی ، نرخ تورم ماهانه در فروردین امسال نسبت به ماه قبل خود از رشدی معادل 2.7 درصد برخوردار بوده است، یعنی میانگین قیمت کالاها و خدمات در فروردین نسبت به اسفند 99 رشدکرده است.

حسین زاده همچنین در مورد تورم نقطه به نقطه یعنی فروردین امسال نسبت به فروردین پارسال گفت: نرخ تورم نقطه به نقطه 49.5 درصد بوده است که نشان می‌دهد میانگین قیمتها نسبت ماه مشابه پارسال رشد کرده است.

رئیس مرکز آمار ایران در مورد تورم سالانه گفت: نرخ تورم سالانه منتهی به آخر فروردین 1400 نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشدی معادل 38.5 درصد برخوردار شده است.

وی تصریح کرد : هر سه نوع تورم سالانه،‌ماهانه و نقطه به نقطه در فروردین امسال افزایش یافت.

حسین زاده در مورد تورم نرخ خوراکی‌ها گفت: با بررسی سبد خوراکی خانوراها که شامل 164 قلم کالای مصرفی است، نرخ این اقلام 43.5 درصد رشد کرده، برای کالاهای غیر خوراکی و خدمات خانوار شامل 311 قلم کالا و خدمات از رشد 36.7 درصد برخوردار شده است.

وی گفت: نرخ تورم خوراکی‌ها نسبت به غیر خوراکی ها بیشتر بوده است. نرخ تورم خوراکی‌ها در مناطق شهری 38.6 و در مناطق روستایی 40.6 درصد بوده است. این مساله به خاطر این است که سهم هزینه خوراکی در روستاها نسبت به مناطق شهری بیشتر است، لذا نرخ تورم خوراکی‌ها در روستاها نسبت به شهرها بیشتر شده است.

 

نظر شما