شناسهٔ خبر: 46796573 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

75 سال زندان برای قاتل جرج فلوید؛ مردم آمریکا از خوشحالی به خیابان‌ها ریختند

صاحب‌خبر -



سرانجام بعد از گذشت 330 روز از قتل «جرج فلوید» به دست یک افسر پلیس نژادپرست، یک هیئت منصفه آمریکایی در ایالت «مینه‌سوتا» در اقدامی نادر، قاتل «جرج فلوید» را گناهکار شناخت. به دنبال صدور این حکم، مردم برخی شهرهای آمریکا به خیابان‌ها ریختند و شادمانی کردند.
 «درک شووین» که اکنون ۴۵ ساله است، 330 روز قبل، با زانو روی گردن جرج فلوید، شهروند سیاه پوست آمریکایی، به مدت حدود ۱۰ دقیقه فشار وارد کرد. فلوید در زیر این فشار، فریاد می‌زد که نمی‌تواند نفس بکشد. او حین بازداشت بیهوش شد و بعداً در بیمارستان
جان باخت.بر اساس حکم دادگاه، شووین در مورد هر سه فقره اتهام یعنی قتل درجه دو، قتل عمد و قتل درجه سه، گناهکار شناخته شده است. او می‌تواند به جرم قتل درجه دو تا ۴۰ سال زندان، برای قتل درجه سوم ۲۵ سال و برای قتل عمد تا ۱۰ سال در زندان باشد. اما بر اساس دستورالعمل‌های مجازات ایالت« مینه‌سوتا»، برای این افسر پلیس که سوء سابقه نداشته است، هر اتهام قتل حدود ۱۲ سال و شش ماه زندان و برای اتهام قتل عمد، حدود چهار سال زندان توصیه می‌شود. ولی دولت درباره این پرونده خواستار صدور حکم سنگین‌تر شده است. قاضی پرونده پس از قرائت احکام در روز سه‌شنبه اعلام کرد، مجازات درک شووین ظرف هشت هفته اعلام خواهد شد. این قاضی گفت که وثیقه «درک شووین» هم باطل شده است.
شادی مردم
گزارش رسانه‌های آمریکایی حاکی است، پس از اعلام نظر دادگاه و گناهکار شناخته شدن شووین، مردم حاضر در رو‌به‌روی دادگاه، شادی کردند.در برخی از شهرهای آمریکا نیز شهروندان اغلب سیاه پوست و آفریقایی تبار به خیابان‌ها ریختند و علیه نژادپرستی شعار سر دادند. در نیویورک در پی مجرم شناخته شدن پلیس قاتل فلوید، معترضان خواستار انحلال کامل نیروی پلیس و پایان آزار و اذیت سیاهان شدند. در شیکاگو نیز بسیاری از صاحبان فروشگاه‌ها از ترس وقوع آشوب‌، به حصارکشی مقابل محل کسب و کار خود پرداختند.
اما حکم کم سابقه محکومیت قاتل فلوید، با واکنش‌های گسترده در آمریکا همراه شد؛ «چاک شومر»، رهبر اکثریت سنای آمریکا، از صدور این حکم قدردانی کرد. او طی یک پیام توئیتری نوشت: «یک حکم گناهکار بودن بدین معنا نیست که مشکل با سوءرفتار پلیس حل شده است. ما همچنان برای تغییر معنادار کار خواهیم کرد. » «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، نیز طی بیانیه‌ای، این حکم را «گامی ضروری اما ناکافی» توصیف کرد. او گفت:« عدالت حقیقی نیازمند آن است که ما به این حقیقت برسیم که هر روز با
سیاهپوستان، متفاوت برخورد می‌شود. میلیون‌ها سیاه پوست نگرانند که برخورد بعدی آنها با ماموران اجرای قانون، آخرین برخورد آنها باشد.» همچنین، «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز پس از اعلام رأی دادگاه علیه شووین، به همراه معاونش «کامالا هریس»، در کاخ سفید به سخنرانی پرداختند.بایدن در این سخنرانی گفت، گناهکار شناخته شدن شووین در دادگاه، «اتفاقی بسیار نادر» در آمریکا محسوب می‌شود و این «می‌تواند لحظه تغییری چشمگیر» در این کشور باشد.بایدن همچنین، نژادپرستی نظام‌مند در آمریکا را «داغ ننگین بر روح ملت» این کشور توصیف کرد.
شلیک به یک دختر نوجوان
اما درست در زمانی که مردم در حال شادمانی از اعلام محکومیت قاتل فلوید بودند، پلیس آمریکا در جدیدترین مورد خشونت خود علیه رنگین‌پوستان، نوجوان ۱۵ ساله سیاه‌پوست را با شلیک چهار گلوله کشت و نشان داد که در همچنان بر همان پاشنه می‌چرخد. خبرگزاری اسپوتنیک در این باره گزارش داد، یکی از افسران اداره پلیس کلمبوس در ایالت اوهایو آمریکا روز سه‌شنبه یک دختر نوجوان سیاهپوست را چهار بار هدف اصابت گلوله قرار‌داد.اداره پلیس کلمبوس تصاویر مربوط به این تیراندازی مرگبار را منتشر کرد. در این تصاویر یک افسر پلیس در حال نزدیک شدن به چند نفر است که سر یکدیگر فریاد می‌زدند. زمانی که افسر پلیس به این گروه از افراد نزدیک می‌شود، درگیری بین دو نفر از آنها شروع می‌شود و یک نفر هم روی زمین می‌افتد. در آن لحظه، یک زن که به نظر می‌رسد همان دختر نوجوان سیاه‌پوست باشد، در حالی که یک چاقو در دست دارد، به سمت یک زن دیگر حمله‌ور می‌شود که افسر پلیس نیز چهار بار به سوی این دختر ۱۵ ساله تیراندازی می‌کند.این تیراندازی اعتراضاتی را در مقابل ساختمان پلیس شهر رقم زد.به گفته خانواده «ماکیا بریانت»، این دختر 15 ساله سیاه پوست برای کمک به پلیس زنگ زده بود، چون بین دختران همسایه درگیری رخ داده بود.این دختر در پی تیراندازی زخمی شد و به دلیل شدت جراحات در بیمارستان جان باخت.

نظر شما