شناسهٔ خبر: 46772302 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

وزیر نیرو:

167 طرح آب و برق تا نيمه مرداد امسال به بهره‌برداري مي‌رسد

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- وزیر نیرو گفت: تا نیمه مرداد امسال 167 طرح آب و برق با سرمایه‌گذاری 44 هزار میلیارد تومان و از نیمه مرداد تا آخر سال 123 طرح با سرمایه گذاری 22 هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد.
به گزارش خبرگزاری آریا، رضا اردکانیان در مراسم سومین هفته از پویش هر هفته الف- ب- ایران امسال، که در آن هشت طرح به بهره‌برداری رسید، افزود: مجموعه این طرح‌ها شامل 18 سد مخزنی، 16 هزار هکتار شبکه اصلی آبیاری با زهکشی، 21 تصفیه خانه آب، 34 تصفیه‌خانه فاضلاب، آبرسانی پایدار به 960 هزار روستایی در سراسر کشور، 12 نیروگاه حرارتی به ظرفیت 2 هزار و 60 مگاوات و 51 طرح نیروگاه‌های تجدیدپذیر به علاوه طرح‌های متعدد احداث پست و خطوط انتقال در نقاط مختلف کشور است.
وی گفت: در مجموع امسال 290 طرح با سرمایه‌گذاری 66 هزار میلیارد تومان تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد.
وزیر نیرو با اشاره به این که امسال به دلیل کاهش بارش‌ها شرایط متفاوتی نسبت به پارسال خواهیم داشت، افزود: امسال بارش‌ها 40 درصد نسبت به پارسال کاهش یافته است، براین اساس برنامه‌ریزی کردیم در بخش شرب و بهداشت با مشارکت مردم و همه دستگاه‌ها به خصوص نظارت استانداران، مثل هر سال مشکلی در زمینه تأمین آب نداشته باشیم.
اردکانیان گفت: کاهش بارش‌ها باعث شده مخازن آب سد‌ها کاهش یابد و بر این اساس تأمین برق از نیروگاه‌های برق آبی 3 هزار مگاوات نسبت به پارسال کمتر خواهد شد.
وی افزود: همکاران من در صنعت برق علاوه بر اجرای تمهیدات پارسال برای مصرف‌کنندگان عمده انرژی در بخش صنایع، معادن و کشاورزی، امسال نیز باید بتوانند بیش از 3 هزار مگاوات مدیریت مصرف اعمال کنند تا مردم در شرایط کرونا برای تأمین انرژی مورد نظر با مشکل مواجه نشوند.
وزیر نیرو با اشاره به این که یکی از مصارف اصلی بخش انرژی وسایل سرمایشی است، گفت: در اوج بار 58 هزار مگاوات، حدود 24 هزار مگاوات یعنی 40 درصد مصرف به وسایل سرمایشی اختصاص می‌یابد که دستگاه‌های دولتی و نهادی 3 هزار مگاوات مصرف را به خود اختصاص می‌دهند.
اردکانیان افزود: بر این اساس تمهیدات صرفه جویی را از خودمان یعنی بخش دولتی شروع می‌کنیم و در وزارت نیرو زودتر از سایر دستگاه‌ها اجرا خواهد شد و به همه شرکت‌های تحت پوشش وزارت نیرو در سراسر کشور دستورالعملی داده می‌شود تا از وسایل سرمایشی کم مصرف استفاده کنند به جز استان‌هایی که ناگزیرند به خاطر شرایط آب و هوایی از دستگاه‌های سرمایشی (اسپیلت) در ادارات استفاده کنند.
وزیر نیرو ادامه داد: در این بخش، با توجه به کمبود بارش‌ها که در تولید برق نیز تأثیر دارد، مردم در بخش خانگی و تجاری نیز صرفه‌جویی خواهند کرد.
وی با اشاره به کمبود قابل توجه بارش‌ها در سال آبی 1400- 1399 گفت: در این زمینه همکاری نزدیک با سازمان هواشناسی داریم و از قبل در تدارک تمهیداتی در این زمینه بودیم و سعی می‌کنیم در بخش آب و برق تمهیداتی اتخاذ کنیم تا امسال با کمترین مشکل روبرو شویم.

کاهش 50 درصدی بارش‌ها در سال آبی 1400-99
وزیر نیرو گفت: بارش‌های سال آبی 1400-1399 تا کنون نسبت به پارسال 50 درصد و نسبت به بلند مدت 40 درصد کاهش یافته است.
آقای رضا اردکانیان در آئین افتتاح طرح‌های سومین هفته پویش #هرهفته_الف_ب_ایران افزود: سال آبی 97-96 خشک‌ترین سال در 50 سال اخیر بود که پس از آن، سال آبی 98-97 یکی از ترسال‌ترین سال‌ها طی 50 سال اخیر گزارش شد که حتی شاهد وقوع سیلاب‌هایی نیز در این مدت بودیم.
اردکانیان با بیان این‌که سال آبی 99-98 نیز سال پربارشی بود، گفت: در شرایطی که مصارف شرب و بهداشت اولویت خاص خود را دارد و نیاز به آب و انرژی در همه بخش‌های تولید یک امر ضروری است، ما به‌ویژه در سال‌های تحریم با توجه به تاکید بر تولید داخل، سعی کردیم تاب‌آوری خود را به دنیا نشان دهیم و جوابگوی نیاز‌ها و مصارف کشور در بخش‌های مختلف باشیم.
وزیر نیرو تاکید کرد: ما سعی کردیم تا به عنوان دستگاهی که مسئولیت عرضه دو زیرساخت مهم آب و انرژی را در کشور دارد، وظیفه خود را با نهایت تلاش انجام دهیم و امسال نیز به همین گونه خواهد بود، ولی همچنان دست تقاضای همکاری و یاری ما به سوی مردم عزیز، کارگزاران دولت و اصحاب رسانه دراز هست که امیدواریم در کنار هم بتوانیم مدیریت مناسب‌تر آب و انرژی در بخش‌های مختلف را انجام دهیم تا این ایام به خوبی سپری شود.
وی همچنین از افتتاح طرح‌های مهم و بزرگ بخش آب و برق در قالب پویش #هرهفته_الف_ب_ایران با حضور ریاست جمهوری در روز پنجشنبه هفته آینده، خبر داد.
وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان خود افزود: دغدغه مشترک همه دست اندرکاران در سال پایانی دولت این است که مردم از طریق تغییر و تحولات ناشی از انتخابات و رفت و آمد دولت‌ها نه تنها اختلالی در انجام کار‌ها نبینند، بلکه احساس کنند که همه زمان سپری شده در قالب تجربه‌هایی در اختیار مدیریت‌های جدید قرار می‌گیرد تا با نشاط و انگیزه بیشتر و فراوان به خدمت رسانی و انجام وظیفه ادامه دهند.
اردکانیان تصریح کرد: ما به سهم خود سعی کردیم تا همه نقطه نظرات، سیاست‌ها، راهکارها، مشکلات و تجربه‌های مختلف را جمع‌آوری کنیم؛ چرا که مجموعه فرصت‌ها و مهلت‌های مدیریتی بیش از هر چیز جزو سرمایه‌های کشور و حقوق عامه محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: یکی از جلوه‌ها و جنبه‌های حقوق عامه این است که جامعه احساس کند، آن‌چه که به عنوان فرصت و مهلت مدیریتی در اختیار فرزندان خود قرار داده، به بهترین نحو به عنوان امانت به مجموعه‌های دیگر منتقل خواهد شد.
وی با اشاره به تهیه یک ویژه‌نامه سیاستی توسط موسسه ایران، افزود: در این مجموعه نکته نظرات و سیاست‌ها در قالب گفتگو‌های صورت گرفته با مدیران ارشد صنعت آب و برق داخل و خارج از وزارت نیرو و منتقدان این وزارتخانه، به شکل مناسبی گنجانده شده است.

نظر شما