شناسهٔ خبر: 46718338 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مناقصه‌مزایده | لینک خبر

گزارشات تحلیلی مناقصه مزایده

بازارسرمایه، کشور را از مصیبت بزرگ تورم نجات داد

صاحب‌خبر -

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار

بازارسرمایه، کشور را از مصیبت بزرگ تورم نجات داد

گروه بانک، بیمه، بورس- رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، با بیان اینکه بازارسرمایه در سال گذشته کمک بی‌نظیری در زمینه تأمین مالی به دولت کرد، گفت: اگر بازارسرمایه نبود دولت ناچار به افزایش پایه پولی می‌شد. بازارسرمایه دولت را از مصیبت بزرگ تورم نجات داد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از سنا، محمدعلی دهقان‌دهنوی؛ در گفت‌وگویی با عنوان «توسعه بازار از طریق بازار» در «کلاب‌هاوس» با بیان اینکه بازارسرمایه طی سال گذشته با فرازونشیب‌های زیادی همراه بود، اظهار کرد: بازارسرمایه از یک بازار محدود به یک موضوع ملی و با اهمیت در همه عرصه‌ها تبدیل شده است و یکی از دلایل آن حضور گسترده مردم در این بازار است. وی ادامه داد: تعداد سهامداران در سال گذشته به‌شدت افزایش یافت که مقارن شد با حضور سهامداران عدالت در بازار و این موضوع باعث حضور ۵۷ میلیون کد سهامداری در بازار شد.

تأمین مالی ۶۸۰هزار میلیاردتومانی کشور از بازارسرمایه

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، در ادامه از تأمین مالی ۶۸۰هزار میلیاردتومانی کشور از بازارسرمایه خبر داد و گفت: بازارسرمایه به نقطه‌ای رسیده است که در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی کشور باید در نظر گرفته شود. دهقان؛ ادامه داد: رویکرد جدیدی که در بازار دنبال می‌شود این است که برای توسعه بازار از پتانسیل‌های عظیم داخل بازار استفاده شود. برداشتن مانع انتشار اوراق توسط هلدینگ‌ها و استفاده از ظرفیت بازار بدهی نیز در این راستا است. وی در مورد حجم انتشار اوراق در سال گذشته توضیح داد: در سال گذشته ۲۲۰هزار میلیاردتومان در بازارسرمایه منتشر شد که حدود ۱۸۰ هزار میلیاردتومان آن متعلق به دولت و ۳۶هزار میلیاردتومان آن مربوط به اوراق شرکت‌ها بود. در واقع انتشار اوراق بدهی شرکت‌ها ۴۰۰ درصد و اوراق دولت صددرصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تأکید بر اینکه باید بازارسازی برای تقاضای اوراق داشته باشیم، گفت: صندوق‌های با درآمد ثابت یکی از مهم‌ترین این ابزارها است.

وظیفه سازمان بورس دفاع از حقوق سهامداران است

دهقان؛ در ادامه در مورد قیمت‌گذاری دستوری، اظهار کرد: حقوق سهامداران فعالیت اقتصادی شرکت‌هاست و کسی حق ندارد با قیمت‌گذاری دستوری حقوق سهامداران را به جیب دلالان بریزد. وی تأکید کرد: وظیفه سازمان دفاع از حقوق سهامداران است و برای این موضوع به کسی وام‌دار نیستیم. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، با بیان اینکه بازارسرمایه باید پارامترهایی از جمله نقدشوندگی، کارایی و شفافیت را داشته باشد، اظهار کرد: کسی ادعا نمی‌کند بازارسرمایه در این زیرساخت‌ها در وضعیت مطلوبی قرار دارد. برای مثال فعالیت بازارگردان‌ها در سال گذشته به دلیل شرایط بازار توسعه یافت اما فعالیت آنها آن طور که باید و شاید شکل نگرفت. دهقان؛ با اشاره به دامنه نوسان اظهار کرد: از نظر من بازار خوب بازاری است که یا دامنه نوسان نداشته باشد یا دامنه آن گسترده باشد. وی تأکید کرد: از سوی دیگر فرهنگ سرمایه‌داری و مدیریت ریسک باید بین سهامداران رواج یابد.

بازنگری دستورالعمل مجوزهای کارگزاری

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از اهداف سازمان تسهیل صدور مجوزها و توسعه نهادهای مالی است، عنوان کرد: دستورالعمل کارگزاری‌ها نیاز به بازنگری دارد و به محض بازنگری مجوزها صادر خواهد شد. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، در ادامه در مورد آخرین وضعیت تشکیل کانون سهامداران خرد نیز توضیح داد: تشکیل کانون سهامداران خرد یکی از برنامه‌های من بود که به شورای‌عالی بورس ارائه کردم. به نظر من سهامداران حقیقی به تریبونی احتیاج دارند که خواسته‌های خود را به سازمان منتقل کنند. دهقان؛ ادامه داد: اقدامات اولیه انجام شده و قرار است هیأت امنایی برای تأسیس کانون ایجاد شود. در این راستا از مقامات مختلف از جمله رئیس قوه‌قضاییه، رئیس مجلس، سازمان بازرسی کل کشور و معاون اول رئیس‌جمهوری درخواست کردیم که نماینده خود را برای تشکیل کانون معرفی کنند.

بازارسرمایه کشور را از مصیبت تورم نجات داد

وی با بیان اینکه انتظار سازمان از دولت، مسؤولیت‌پذیری است، اظهار کرد: کمک بازارسرمایه به دولت در زمینه تأمین مالی بی‌نظیر بود. اگر بازارسرمایه نبود منابع باید از طریق افزایش پایه پولی تأمین می‌شد و در واقع بازارسرمایه کشور را از مصیبت تورم نجات داد. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، در مورد مصوبه تزریق پول از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار، گفت: این خبر اثر مثبتی روی بازار گذاشت اما تأثیر منفی انجام‌نشدن آن ۱۰برابر تأثیر مثبت آن بود. باید به این قول عمل شود. آقای نوبخت قول‌های خوبی در این راستا داده است و مبالغ قابل‌توجهی در حال پیگیری است.

نرخ بهره‌بانکی باید کنترل شود

دهقان؛ در ادامه درباره نرخ بهره‌بانکی، گفت: نرخ بهره‌بانکی جریان نقدینگی بین بازارهای مالی را تنظیم می‌کند و بالارفتن نرخ برای هر دو بازارسرمایه و بازار پولی سم است. وی ادامه داد: طبق مصوبه‌ای که ارائه شد نرخ بهره بلندمدت باید ۱۸درصد باشد و نمی‌توان انتظار داشت که نرخ بهره بین‌بانکی ۲۰درصد باشد. همه بانک‌ها موظف هستند این نرخ بهره را رعایت کنند.

انتشار ۲۴هزار میلیاردتومان اوراق

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره انتشار ۲۴هزار میلیاردتومان اوراق توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری گفت: این که شرکت‌ها چه سهمی‌بخرند را ما تعیین نمی‌کنیم. سازمان فقط بر این نظارت می‌کند که پول حتماً صرف خرید سهام از بازارسرمایه شود. دهقان؛ با تأکید بر اینکه بیش‌واکنشی بازارسرمایه نسبت به اتفاقاتی که در آینده ممکن است رخ دهد زیاد است، اظهار کرد: سهامداران باید یاد بگیرند نسبت به تحولات بیش از حد واکنش نشان ندهند. اگر نگاه سهامدار بلندمدت باشد و سهم‌هایی که انتخاب می‌کند ارزنده باشد، نباید از تحولات نگرانی داشته باشد. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره مالیات نقل‌وانتقال سهام اظهار کرد: مالیاتی که از این طریق کسب می‌شود باید در اختیار صندوق تثبیت بازار یا صندوق توسعه بازار و در اختیار بازار قرار بگیرد. مالیات تعهدی شرکت‌ها در ۹ماه ابتدای سال گذشته ۲۸هزار میلیاردتومان بوده و مجموع این مالیات‌ها یک‌چهارم مالیاتی است که در سال ۱۳۹۹ توسط دولت اخذ شده است.  

نظر شما