شناسهٔ خبر: 46675738 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

بررسی مطالب انتخاباتی مطبوعات امروز/ شماره ششم:

مگر خارجی‌ها به داد ظریف برسند/ حراج نود درصدی در دقایق پایانی/ مقاومت حسن خمینی در مقابل اصلاح‌طلبان/هشت سال گروگان‌گیری روحانی/ عارف و پزشکیان، گزینه‌های مستعد شکست هستند/ ماجرای معاون اولی فائزه هاشمی در دولت احمدی‌نژاد و تکذیب آن

مردمی که از قالیباف‌ها و رضایی‌ها عبور کرده باشند، طبیعی است که از کنار پیشنهاد معاون اولی محمود به فائزه می‌گذرند!

صاحب‌خبر -
گروه سیاسی_رجانیوز: روز ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ سرنوشت سیاسی ایران به دست مردم رقم خواهد خورد و قوه اجرایی کشور به یکی از رجال سیاسی سپرده خواهد شد.
​در آستانه این واقعه مهم جریان‌های مختلف سیاسی، با پیکربندی جدیدی در حال برنامه‌ریزی برای کنش انتخاباتی هستند. اما امسال جبهه‌بندی چهره‌های دو جریان  اصلی سیاسی کشور تفاوت‌های عمده‌ای با وضعیت هر باره خود دارد. جناح اصلاحات که سال ۹۶ حول ایده برجام توانسته بود دولت را تصاحب کند، حالا چند پاره شده است‌. عدالت محوری، ادعای بهبود وضعیت اقتصادی، احیای برجام و ایده‌های بی‌ربط اینچنینی، نشان از عدم انسجام این جریان سیاسی دارد. 
همچنین انحلال شورای سیاست‌گذاری اصلاحات و بالا گرفتن حواشی در رابطه با کاندیدای احتمالی چند پارگی اصلاحات را تقویت کرده است. از کاندیدای احتمالی اصلاحات می‌توان به محمد جواد ظریف، اسحاق جهانگیری، پزشکیان، محمد رضا عارف، عباس آخوندی و علی لاریجانی اشاره کرد. 
معادلات جریان اصولگرایی به نحو دیگری است. حضور آیت‌الله رئیسی در راس قوه قضاییه شرایط را پیچیده کرده است اما تا به امروز کاندیدای احتمالی جریان اصولگرا سعید جلیلی، عزت الله ضرغامی،رستم قاسمی، پرویز فتاح و سعید محمد هستند.
 مطبوعات دیروز:
 
 
صف کنادیدای اصلاح‌طلب، پشت نهاد اجتماع ساز
اعتماد مطلبی با عنوان «جبهه اصلاحات ايران» از نحوه معرفي كانديداي انتخابات رياست‌جمهوري رونمايي كرد منتشر کرده است.
 
در این مطلب آمده: اصلاح‌طلبان قصد دارند در چارچوب نهاداجماع‌سازشان كه همان «جبهه اصلاحات ايران» باشد، تصميمات را بر اساس سازوكارهاي از پيش تعيين شده اتخاذ كنند. بر اين اساس اين نهاد بعدازظهر ديروز مراحل رسيدن به كانديداي نهايي اصلاح‌طلبان براي انتخابات رياست‌جمهوري را اعلام كرد.
 
در این مطلب عنوان شده: برخي ديگر از ناظران هم تأكيد دارند چنانچه چهره‌هاي مطرح وارد ميدان شوند، باتوجه به احتمال مشاركت اندك، احتمال توفيق اصلاح‌طلبان چندان بالا نيست. با اين حال هرچقدر كه اصولگرايان تاكنون بلاتكليف و سردرگم نشان داده‌اند و اختلافات ريز و درشت‌شان عيان شده، اصلاح‌طلبان دست‌كم با يكديگر مشكل چنداني ندارند و به‌نسبت منسجم پيش‌روي مي‌كنند.
 
در ارتباط با سازوکار انتخاباتی اصلاحات عنوان شده: اصلاح‌طلبان به فهرستي از كانديداهايي مي‌رسدكه ابتدا 15 نفر از اعضاي «جبهه اصلاحات ايران» آنان را پيشنهاد داده و سپس حداقل يك‌دوم اعضاي اين جبهه به آنان رأي داده‌اند. 
 
 پس از اين، مرحله دوم كليد مي‌خورد و شخصيت‌هاي سياسي عضو اين فهرست دعوت مي‌شوند تا به جلسه مجمع جبهه اصلاحات بيايند و درباره برنامه و اهداف خود توضيح دهند تا شرايط و ويژگي‌هاي اين افراد ازسوي اعضاي «جبهه اصلاحات ايران» مورد بحث و بررسي قرار گيرد.  
 
در نهايت نوبت به مرحله سوم و مرحله انتخاب كانديداهاي نهايي مي‌رسد. مرحله‌اي كه در آن كانديداهاي نهايي به آخرين جلسه «جبهه اصلاحات ايران» دعوت مي‌شوند؛ جلسه‌اي كه قاعدتا بايد پيش از 21 ارديبهشت‌ماه برگزار شود؛
 
در این مطلب اشاره شده: حزب كارگزاران سازندگي كه پيش از اين طوماري از كانديداهاي خود را ارايه داده بود و اخيرا اسحاق جهانگيري و محسن هاشمي را به عنوان مهم‌ترين گزينه‌هاي مدنظر خود اعلام كرده است. حزب اعتماد ملي نيز از محمدجواد حق‌شناس، ابراهيم اميني و محمدعلي افشاني به عنوان 3 گزينه اوليه اين حزب براي كانديداتوري نام برده است. مجمع ايثارگران بر سيدمحمد خاتمي و سيدحسن خميني تأكيد داشت كه هر دوي آنان از ميدان خارج شده‌اند و حزب نداي ايرانيان نيز از صادق خرازي، دبيركل خود به اين عنوان نام برده است. 
 
 
مگر خارجی‌ها به داد ظریف برسند
یادداشت انتخاباتی وطن امروز به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور اختصاص یافته است. در اين مطلب مطرح شده: هر چند روحانی، ظریف و دیگر چهر‌ه‌های دولتی هر روز مشغول تکرار این اتهام به منتقدان خود هستند که آنها به علت منافع انتخاباتی می‌خواهند در برابر مذاکرات سنگ‌اندازی کنند اما واقعیت امر آن است که دولت و رسانه‌های همسو با دولت بیشترین تلاش را برای گره زدن انتخابات به مذاکرات در پوشش این اتهامات دارند. 
 
در این مطلب آمده: دولت روحانی و حتی نقطه آغازین شکل‌گیری‌اش بخوبی موید این نکته است که اساسا دولت یازدهم و دوازدهم جز مذاکره، حول هیچ مفهوم دیگری توانایی ادامه حیات ندارد. دولت مستقر از زمانی که با شعار چرخش همزمان سانتریفیوژ و چرخ زندگی مردم وارد رقابت‌ها شد تا زمانی که عملا به طرف‌های خارجی پیام وابسته بودن انتخابات به نتیجه مذاکرات را ابلاغ کرد، همواره بر این مبنا حرکت کرده است .
 
در ادامه این مطلب آمده: رئیس‌جمهور در حالی ادعا می‌کند می‌تواند در 100روز پایانی دولت همانند 100روز ابتدایی (توافق ژنو در آذر92) تحریم‌ها را بشکند که مواضعش پیرامون «راستی‌آزمایی» رفع تحریم‌ها و ایستادگی در مقابل توصیه‌های کارشناسان نشان از امتداد همان سیاست تعجیلی دارد که نتیجه آن در برجام مشهود شد. 
 
این روزنامه افزوده: «بعد از پایان دولت دیگر زمان و امکان مناسبی برای مذاکره با ایران ندارید». این جمله را می‌توان به عنوان نخ تسبیح مواضع خارجی دولت در مواجهه با کشورهای خارجی و موضوع مذاکرات دانست؛ پیامی که هر روز با بهانه‌ای جدید و در پوششی متفاوت تکرار می‌شود.  تاکید ظریف بر اضطرار زمانی برای توافق و درخواست از طرف خارجی برای توافق با دولت فعلی مساله‌ای نیست که بتوان آن را با نگاه ملی پذیرفت. بر این مبنا حتی با خوش‌بینانه‌ترین نگاه ممکن نیز نمی‌توان چشم از خطای راهبردی دولتمردان در ارسال سیگنال زمان کوتاه به طرف متخاصم خارجی پوشید. 
 
وطن امروز ادامه داده: ظریف پیش از این حداقل ۲ بار دیگر در جریان گفت‌وگو با البرادعی، مدیرکل وقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از توافق سعدآباد و همچنین جلسه شورای روابط خارجی آمریکا در میانه مذاکرات هسته‌ای دهه 90 هم به مساله انتخابات ایران پرداخته بود و از طرف خارجی درخواست کرده بود با انجام هر چه سریع‌تر توافق فرصت موجود را از دست ندهد. 
 
در انتهای این مطلب آمده: یقینا سوالی که وزیر امور خارجه باید در این زمینه پاسخ دهد این است: دوره روی کار بودن او و دولت متبوعش دقیقا واجد چه امتیازی برای طرف غربی است که همواره آنها را نسبت به از دست دادن این زمان مورد خطاب قرار می‌دهد؟ آیا نیاز انکارناپذیر دولت به یک توافق خارجی در ماه‌های پایانی عمر خود و همچنین انتخابات خردادماه (چیزی که حتی وعده آن نیز روز گذشته از سوی رئیس‌جمهور داده شد) می‌تواند این اجازه را به وزیر امور خارجه بدهد که در یک اقدام غیرملی در عرصه دیپلماسی دائما از طرف خارجی درخواست توافق با دولت مستقر را بکند؟
 
 
ماجرای معاون اولی فائزه هاشمی در دولت احمدی‌نژاد و تکذیب آن
بعد از مصاحبه‌ای که چند روز پیش شرق با عفت مرعشی و فائزه هاشمی گرفته بود، باز هم عناوین اصلی  روزنامه‌های اصلاح‌طلب به آقازاده هاشمی رفسنجانی اختصاص یافت. . آفتاب یزد در مطلبی به صحبت‌های هاشمی در کلاب هاوس پرداخته است‌‌.
 
 آفتاب یزد در مطلبی با اشاره به مناظرات انتخاباتی ۸۸ و نسبت احمدی نژاده با خاندان هاشمی نوشته: محمود احمدی‌نژاد، ۱۳ خرداد ماه 1388، در مناظره با میرحسین موسوی با نام بردن از افرادی چون هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری آن‌ها و فرزندانشان را به فساد مالی متهم کرد. احمدی‌نژاد یک روز بعد گفته بود این اول کار است و افشای نام مفسدان اقتصادی را ادامه خواهد داد.
 
در ادامه این مطلب با اشاره به وضعیت فعلی احمدی نژاد نوشته شده: فائزه هاشمی دختر کوچک آیت الله هاشمی در گفتگویی با سایت انتخاب اظهاراتی جالب را مطرح کرد. او گفت: محمود احمدی‌نژاد به او برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ پیشنهاد معاون اولی داده ولی او به خاطر عملکردش در سال ۸۸ و توهین‌هایی که به پدرش کرده نپذیرفته است. هاشمی گفت: درخواست ائتلاف داد، اما قبول نکردم. او در ادامه گفت ممکن است آدم‌ها عوض شوند ولی اگر آقای احمدی‌نژاد عوض شده باید ابتدا از گذشته خود معذرت می‌خواست که این کار را نکرده است. فائزه هاشمی گفت احمدی‌نژاد به او پیشنهاد مناظره هم داده اما او این مناظره را هم نپذیرفته است.
 
فائزه هاشمی از اصحاب فتنه درصحبت‌های خود اضافه کرده: ایشان_احمدی نژاد_ را سلامت نمی‌دانم؛ حرف آقای میرحسین درمورد ایشان درست بود؛ ایشان توی دوربین زل می‌زند و دروغ می‌گوید. فائزه هاشمی گفت که احمدی‌نژاد ابتدا به او پیشنهاد مناظره را داده و چند ماه بعد به او پیشنهاد معاون اولی داده است!
 
رورنامه آفتاب نوشته:در عالم و منظومه ی شمسی محمود احمدی‌نژاد، هرچه برای دیده شدن کمک کند به طور طبیعی «مباح و حلال» است! برای محمود احمدی‌نژاد خط قرمز بی‌معنا است، مصالح عمومی، شوخی است؛ حد و حدود آدم‌ها برای زیر پا گذاشتن است، محمود احمدی‌نژاد روی اتوبانی یک طرفه گام بر می‌دارد که نامش« تلاش برای دیده شدن» است.
 
در ادامه این مطلب آمده: دفتر محمود احمدی‌نژاد بیانیه می‌دهد:« بسم الله الرحمن الرحیم به اطلاع مردم شریف می‌رساند:«مطالب منتشرشده در رسانه‌ها منسوب به سرکار خانم فائزه هاشمی با ادعای پیشنهاد ائتلاف یا معاون اولی از سوی دکتر احمدی‌نژاد به ایشان، قویا و به طور کامل تکذیب می‌گردد.»، 
 
در این مطلب مطرح شده: مردمی که از قالیباف‌ها و رضایی‌ها عبور کرده باشند، طبیعی است که از کنار پیشنهاد معاون اولی محمود به فائزه می‌گذرند! اصلاً همین که امثال محمود و فائزه خیال می‌کنند چنین اخباری ممکن است موج ایجاد کند، افکار عمومی را ترغیب به پیگیری کند یا اساساً توجهی را جلب کند یعنی باقی ماندن در گذشته، در روزهایی که بازنشدن درِ ماشین یا گیر کردن بخشی از لباس یک سیاستمدار برای مردم یعنی اهمیت داشت.
 
 
کاندیداتوری سعید جلیلی
شرق در رابطه با احتمال کاندیداتوری سعید جلیلی نوشته: قاضی‌زاده هاشمی، سعید جلیلی و علی نیکزاد هم به گزینه‌های شورای وحدت اصولگرایان اضافه شدند. این سه نفر از چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری‌اند که می‌توانند هم‌زمان گزینه هر دو جریان جبهه پایداری و شورای وحدت هم باشند. در میان اینها شانس سعید جلیلی از همه بیشتر است.
 
در ادامه به سخنان سید‌حسین نقوی‌حسینی، رئیس ستاد انتخابات سعید جلیلی اشاره شده. در این باره آمده:  تمامی گزینه‌ها در جریان اصولگرا منتظر حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم رئیسی هستند تا ببینند موضع انتخاباتی او چه چیزی است. اگر سید ابراهیم رئیسی نامزد شود و به انتخابات بیاید، نامزدهای اصولگرایان و سعید جلیلی از او حمایت خواهند کرد، در غیر این صورت فکر می‌کنم جلیلی وارد میدان خواهد شد.
 
در ادامه به‌گفته‌های محصولی اشاره شده است. محصولی، دبیرکل جبهه پایداری، از ورود به مصادیق خبر داده و گفته است: درخصوص تعیین مصداق اصلح در حال بررسی هستیم و تا‌کنون جلسات متعددی با افرادی که در مظان نامزدی هستند و افراد مؤثر داشته‌ایم. با افرادی مانند آقایان رئیسی، جلیلی، نیکزاد، فتاح، ضرغامی، رضایی و... جلسه داشته‌ایم. 
 
 
هشت‌سال گروگان‌گیری حسن روحانی
روزنامه جوان گزارشی با عنوان آقای روحانی! ۸ سال معیشت مردم را به گر وگان مذاکره گرفتید منتشر کرده است. در این مطلب عنوان شده: سال ۹۲ در کوران انتخابات ریاست جمهوری با شعار «چرخ سانتریفیوژ‌ها بچرخد، چرخ کارخانجات هم بچرخد» رقبای انتخاباتی و سیاسی خود را متهم کرد که زبان دیپلماسی وتعامل با دنیا نمی‌فهمند، اکنون، اما پس از هشت سال نه از چرخش کارخانجات خبری هست و نه از چرخش سانتریفیوژ ها، با این حال گویی همچنان در رقابت انتخاباتی به سر می‌برد. 
 
جوان ادامه داده: دکتر روحانی روز گذشته در جلسه هیئت دولت در نخستین واکنش به تروریسم هسته‌ای تأکید کرد: مردم ما بدانند اگر روزی علیه ملت ما توطئه کردند و اگر صهیونیست‌ها علیه ما اقدامی انجام دهند، پاسخ خواهیم داد و اولین اقدام ما این بود که اگر IR۱ را دچار مشکل کردند، IR۶ را جایگزین آن کردیم.
 
او با بیان اینکه چرا از مذاکرات می‌ترسیم و از حرف زدن فرار می‌کنیم، گفت: ما قدرتمند هستیم و ضعیف نیستیم، با امریکا مذاکره می‌کنیم و او را سرجایش می‌نشانیم همانطوری که قبلاً هم این کار را کرده ایم، ما منطق قوی برای مذاکره داریم و می‌توانیم دشمن را مجاب کنیم. این اظهارات در حالی است که رئیس‌جمهور طی هشت سال گذشته تمام اختیارات خود بلکه فراتر از آن را به کار گرفت تا در تعامل با دنیا به زعم خود به تفاهم برسد، که خروجی آن امضای برجامی بود که شرح وصف حال آن ملال آور شده است.
 
روحانی گریزی هم به انتخابات پیش رو زد و با بیان اینکه «هیچ جناح و فردی حق ندارد معیشت مردم را برای انتخابات به گروگان بگیرد» بر ضرورت مشارکت بالا در انتخابات تأکید کرد. این درحالی است که دولت تدبیر و امید هشت سال است که به بهانه مذاکره و گفتگو‌های برجامی معیشت مردم را به گروگان گرفته است.
 
در انتهای صحبت‌های روحانی آمده: بعضی‌ها می‌ترسند، نگران هستند که مثلاً این مذاکره زود به نتیجه برسد و فوری تحریم برداشته شود، مثلاً در انتخابات مشکل پیدا کنند اینطوری هم که نیست، مذاکره پیچیدگی‌های خودش را دارد اینقدر نگران نباشیم.»‌
 
جوان خطب به روحانی نوشته: آقای رئیس‌جمهور، سال ۹۲ هم با همین ادعا و شعار از مردم رأی گرفتید، چندین صد روز گذراندید و از مذاکره نتیجه‌ای حاصل نکردید که اکنون با صد روز پایانی عمردولتتان دنبال رفع تحریم‌ها هستید. 
 
در پایان مطلب جوان آمده: سؤال اساسی اینکه جناب رئیس‌جمهور از آن ۲۸ صد روز حضور در دولت کدام تحریم را شکستی که اکنون در صد روز پایانی شکست تحریم‌ها برای مردم باورپذیر شود؟ قضاوت با مردم وهمه آن ۲۴ میلیونی که به ایشان رأی دادند.
 
 
 حراج نود درصدی در دقایق پایانی 
آرمان ملی مصاحبه‌ای به حضور خاتمی در انتخابات پرداخته است. مصاحبه این رورنامه با غلامعلی رجایی، یکی از فعالان سیاسی اصلاح طلب است. در این مصاحبه عنوان شده: آقای سید حسن خمینی تحت فشار بوده و به همین جهت رفته برای حضور رایزنی کرده که این رایزنی منجر به عدم حضور در انتخابات شده است. 
 
در این مطلب عنوان شده:  اگر آقای روحانی بخواهد از کاندیدایی حمایت کند که خواهد کرد از گزینه اصولگرا حمایت می‌کند. چون رئیس جمهور به مرور از اصلاح‌طلبان فاصله گرفت و اصلاح‌طلبان نیز نسبت به دولت قبلی کمتر در این دوره ظهور و بروز داشتند. 
 
وی در رابطه با اصولگرا خواندن علی لاریجانی گفته: اردوگاه اصولگرایان می‌بینیم متنوع‌تر است. از آقای لاریجانی و رئیسی بگیرید که هر کدام رئیس قوا بوده و هستند و قای محسن رضایی که چندین دور در انتخابات حاضر بوده و افراد  دیگر مثل رستم قاسمی، حسین دهقان  و...که شانسی ندارند. هر چند که جلیلی هم در میان کاندیداهای اصولگرایان شانسی نخواهد داشت  چون اصولگرایان به وحدتی رسیدند که تقریبا گزینه  نهایی‌شان آقای رئیسی است. 
 
در ادامه افزوده شده: در جریان اصلاحات نیز با خروج آقای سید حسن خمینی  که من نمی‌دانم که حتی چقدر جدی بود گزینه‌هایی مثل آقای پزشکیان و عارف مطرح هستند که به نظرم نه تنها گزینه‌های خوبی نیستند بلکه گزینه‌هایی مستعد برای شکست خوردن در انتخاباتند. 
 
در این گفتگو عنوان شده:  به نظر من گزینه‌ای که اصلاح‌طلبان می‌توانند بر روی وی اجماع کنند که شوری ایجاد کند البته نه شور سابق را شخص آقای خاتمی است. من قبلا هم گفتم که باید نخبگان از ایشان بخواهند که در انتخابات حضور پیدا کند البته آقای خاتمی نخواهد آمد چون می‌داند که با وجود چنین محدودیت‌هایی که وجود دارد از وی کاری بر نخواهد آمد.  
 
درباره انتخابات افزوده شده: ای کاش اصلاح‌طلبان آقای جهانگیری را از دولت دور می‌کردند چون عملا نقش معاون اولی آقای جهانگیری در حد مطلوب خودش هم نبود و الان آقای واعظی بیشتر در دفتر عهده دار امور است. قبلا هم که آقای نهاوندیان بود و آقای جهانگیری از این جهت با محدودیت کنش رو به رو بود که خود نیز به این امر اذعان داشت. در حالی که من می‌دانم که اصلاح‌طلبان به سمت گزینه‌های غیر اصلاح‌طلب مثل آقای لاریجانی نخواهند رفت، هر چند که من آقای ظریف را هم  اصلاح‌طلب  نمی‌دانم  و معلوم نیست روی ایشان اجماع شود. محسن هاشمی نیز گزینه متفاوت دیگری است که گمان نمی‌کنم بر روی وی اجماع شود. هر چند که بحث تایید صلاحیت او نیز محل تردید است. 
 
 
همه ایرانی‌ها حامی مذاکرات روحانی هستند!
آرمان‌ملی یادداشتی در رابطه با ارتباط مذاکرات و انتخابات  منتشر کرده است. در این مطلب ادعا شده: به نظر می‌‌رسد مخالفان برجام، راه‌حلی برای پایان دادن به تحریم‌ها ارائه نمی‌کنند. آنها اگر راه‌حلی ارائه می‌دادند که با اقداماتی در داخل کشور تحریم‌ها از بین می‌رفت یا بی‌اثر می‌شد، آن موقع می‌شد بگوییم که مخالفت با مذاکرات مبنا دارد ولی واقعیت این است که طرحی برای پایان دادن به تحریم‌ها ندارند.
 
در ادامه عنوان شده:  عملا دوستان ایران هم به سمت دشمنانش حرکت کنند. بنابراین بهترین و منطقی‌ترین راه حل این است که مذاکرات را با قدرت و قوت دنبال کنیم و برای لغو تحریم‌ها تلاش کنیم. طبیعی است که در این راه باید از همه داشته‌هایمان استفاده کنیم.  یعنی هر آنچه می‌توانیم قدرتمندانه سر میز مذاکره ببریم و راه‌حلی برای حل این مسئله از طریق غیرمذاکره واقعا وجود ندارد.
 
در ادامه نویسنده مدعی شده: 80 میلیون ایرانی از مذاکره‌کنندگان حمایت کند. مذاکره‌کنندگانی که به خاطر ملت مذاکره می‌کنند و هدفشان لغو تحریم‌هاست، نه رقابت‌های انتخاباتی. باید دست به دست هم دهیم تا بتوانیم به توافقی برسیم که منجربه لغو کامل تحریم‌ها شود. ان شاءا...

 

نظر شما