شناسهٔ خبر: 46637310 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آخرین تحولات برجامی ؛

گفتگوی رابرت مالی با وزیر خارجه قطر درباره ایران/ آمریکا:روی مذاکرات وین متمرکز هستیم

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا-رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی،وزیر خارجه قطر تلفنی گفت‌وگو کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا،خبرگزاری رسمی قطر اعلام کرد که «رابرت مالی» نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در امور ایران در تماس تلفنی با «محمدعبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر درباره آخرین تحولات منطقه‌ای به ویژه مسئله ایران گفتگو کردند.
در این تماس تلفنی دو طرف در رابطه با آخرین تحولات منطقه از جمله مساله ایران بحث و رایزنی کردند.

ظریف: آمریکا بدون توقف به تعهداتش در برجام برگردد و همه تحریم‌ها را رفع کند
وزیر امور خارجه ایران در نشست خبری مشترک با همتای روس خود اعلام کرد که آمریکا باید بدون توقف به تعهداتش در برجام برگردد و همه تحریم‌ها را رفع کند.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (سه‌شنبه)‌ پس از دیدار با وزیر امور خارجه خود در نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف همتای روس خود در تهران گفت که با وی درباره برجام گفت‌وگوهای جدی و دوستانه‌ای برای همکاری‌ بیشتر در زمینه رفع تحریم‌ها داشته است.
وی همچنین افزود: از موضع قوی روسیه علیه خرابکاری در نطنز قدردانی می‌کنم و تأکید می‌کنیم که ضرورت دارد همکاری ادامه یابد. ضرورت دارد آمریکا بدون توقف به تعهداتش برگردد و همه تحریم‌ها را رفع کند و ایران هم پس از راستی آزمایی، اقدامات خودش را انجام خواهد داد.
رئیس دستگاه دیپلماسی یادآور شد: همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند، ما هیچ مشکلی با بازگشت به اجرای تعهدات برجامی نداریم.
وی گفت: آمریکایی‌ها باید بدانند که نه تحریم و نه اقدامات خرابکارانه، ابزار مذاکراتی به آنها نخواهد داد و آنها باید بدانند که این اقدامات فقط وضعیت را برای آنها دشوارتر خواهد کرد.
وزیر خارجه در خصوص تحریم چند مقام و نهاد ایرانی توسط اتحادیه اروپا بیان کرد: اتحادیه اروپا در سال‌های گذشته با ناتوانی در اجرای تعهدات برجامی خودش و با تسلیم در برابر فشارهای آمریکا نشان داده که کم‌ کم دارد موضوعیتش را در روابط بین‌الملل از دست می‌دهد. امروز هم به جای این‌که اروپایی‌ها اقدام آمریکا برای تهدید تروریستی علیه امنیت غذایی و دارویی 82 میلیون ایرانی را محکوم کنند و به جای اینکه درباره تاسیسات غنی سازی نطنز - جایی که تحت نظر آژانس است - اقدام کنند، در حد اظهارنظر نرم درباره آن از آن عبور کرده و همزمان علیه مقامات نظامی کشور اقدام می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: این فقط باعث می‌شود که اتحادیه اروپا به دنیا ثابت کند که در دنیا جایگاهی ندارد. ثابت کند که اتحادیه اروپا نه تنها دنباله رو سیاست‌های آمریکاست، بلکه دنباله رو تندروترین گروه‌های داخل آمریکا و رژیم صهیونیستی است.
ظریف همچنین تصریح کرد: این برای اروپا بسیار جای شرمندگی دارد، حتما اقدام مخربی است و حتما با این اقدام برخورد خواهیم کرد. دیروز قسمتی از تصمیمات جمهوری اسلامی ایران درباره این اقدام را اعلام کردیم و احتمال بررسی تحریم علیه افراد اروپایی که در این اقدام غیرقانونی حضور داشتند را در حال بررسی داریم و این روند را ادامه خواهیم داد.
وی تصریح کرد: اروپا از ژست‌های خالی و بی اساس به اصطلاح خودشان حقوق بشری برگردند و واقعیات را نگاه کنند. اروپایی‌ها باید به فکر حیثیت خودشان باشند. اروپا در جایگاه برتر اخلاقی قرار ندارد. اروپا نمی‌تواند دنیا را موعظه کند. اروپایی‌ که بیگانه ستیزی، اسلام ستیزی در آن شرایط وحشتناکی را برای مسلمان‌ها ایجاد کرده؛ این اروپا نه آبرویی دارد و نه جایگاهی که مقامات ایرانی را تحریم کند. این را اروپایی‌ها هر چه زودتر بفهمند زودتر متوجه می‌شوند.
وی گفت: ‌این را آمریکا باید بعد از 42 سال امتحان مردم ایران فهمیده باشد که راه برخورد با ایران، تهدید و تحریم نیست. راه برخورد با ایران، تروریسم هسته‌ای نیست. اگر آمریکا می‌خواهد بتواند به برجام برگردد، باید کلیه تحریم‌ها را بردارد و فهرست تمامی تحریم‌ها را ارائه دهد،‌ براساس برجام این وظیفه آمریکاست که فهرست تحریم‌ها را ارائه دهد
رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: البته ما یک فهرست مثالی نه فهرست کامل ارائه داده‌ایم که بدانند با چی بحث می‌کنند. اما طبق برجام وظیفه آمریکاست که کلیه تحریم‌ها را اولا اعلام کند و ثانیا بردارد و این سیاست غیرقابل تغییر ماست. ایران هم اعلام کرده است.
وی تصریح کرد: ما نبودیم که از برجام خارج شدیم، ما نبودیم که آمدیم آن کاغذ را جلوی دنیا نشان داده و امضا کردیم که از برجام خارج شدیم و افتخار کردیم. این دولت آمریکا بود.
ظریف ادامه داد: دست ایران پس از این اقدام هم در مذاکره و هم در آینده هسته‌ای قوی‌تر خواهد شد.
رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین در این نشست خبری اعلام کرد: امیدواریم با توافقی که بین دو کشور صورت گرفته، تولید واکسن اسپوتنیک وی در ایران شروع بشود و امکان خرید تعداد بیشتری واکسن از روسیه فراهم شود و این زمینه خوبی برای همکاری‌های گسترده‌تر بین ایران و روسیه است.


ظریف: هدف قراردادن تعمدی تاسیسات هسته‌ای جنایت جنگی 
محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران در نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد درباره تروریسم هسته‌ای و خرابکاری در مرکز غنی‌سازی نطنز نوشت، هدف قراردادن تعمدی یکی از تاسیسات هسته‌ای تحت پادمان، جنایت جنگی است.
ظریف در رشته توئیتی در این باره افزود: خطاب به دبیرکل سازمان ملل نوشتم که هدف قراردادن تعمدی یکی از تاسیسات هسته‌ای تحت پادمان — با خطر بالای نشت سراسری و بی‌هدف مواد رادیواکتیو — یک تروریسم هسته‌ای و جنایت جنگی است.
او ادامه داد: اسرائیل در خصوص اقدام برای جلوگیری از احیای برجام بعد از انتخابات ایالات متحده تهدید کرده بود و هم اکنون به رخ می کشد.
وی افزود: اگر ایالات متحده خواهان جلوگیری از پیامدهای این قمار احمقانه است، باید از استفاده از تروریسم اقتصادی که از سوی ترامپ اجرا شد یا تروریسم هسته‌ای اخیر به عنوان اهرم مذاکراتی دست بکشد و تمامی تحریم‌های اعمال شده، مجددا اعمال شده و تغییر نام یافته از زمان اجرای برجام را لغو کند.
ظریف تصریح کرد: پس از راستی آزمایی به موقع از لغو تمامی تحریم های ایالات متحده، ایران با توقف اقدامات جبرانی خود پاسخ خواهد داد؛ اقداماتی که هم اکنون به دلیل خرابکاری هسته ای اخیر به طور چشمگیری سیر صعودی به خود خواهد گرفت.

نشست مجازی مقامات امنیتی آمریکا و رژیم صهونیستی درباره نطنز
یک پایگاه خبری آمریکایی گزارش داد که امروز سه شنبه مقامات ارشد امنیتی آمریکا و رژیم صهیونیستی یک نشست مجازی درباره ایران و با تمرکز بر حادثه نطنز برگزار خواهند کرد.
پایگاه خبری آکسیوس گزارش داد که یک گروه از مقامات و متخصصان امنیتی آمریکا و رژیم صهیونیستی قصد دارند امروز سه شنبه به صورت مجازی یک نشست امنیتی در ارتباط با ایران و خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای نطنز برگزار کنند.
براساس این گزارش، ریاست این نشست بر عهده «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید و «مئیر بن شبات» همتای اسرائیلی وی است. این دومین نشست این گروه است که هدف آن جلوگیری از دستیابی ایران به سلاحهای اتمی عنوان شده است.
آکسیوس در ادامه گزارش داد، نشست روز سه شنبه بر روی حمله اخیر به سایت غنی سازی نطنز، حمله به یک کشتی ایران در دریای سرخ و همچنین فعالیتهای ایران در عراق، سوریه، لبنان و یمن متمرکز است.
اهدف دیگر این نشستها جلوگیری از هرگونه غافلگیری در روابط میان آمریکا و رژیم صهیونیستی است.
آکسیوس با بیان این موضوع می‌گوید که مشخص نیست قبل از حمله به سایت نطنز آیا اسرائیل به آمریکا اطلاع یا هشدار داده است.

آمریکا:روی مذاکرات وین متمرکز هستیم
«جنیفر ساکی»، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری شامگاه دوشنبه مدعی شد آمریکا نقشی در «حادثه نطنز» نداشته است.
ساکی در این نشست خبری گفت: «گزارش‌ها درباره حادثه رخ‌داده در مرکز غنی‌سازی نطنز را دیده‌ایم.به هیچ شکلی در حمله به تأسیسات هسته‌ای نطنز نقش نداشته‌ایم.»
روز گذشته، «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران از وقوع حادثه‌ای‌ در بخشی از شبکه توزیع برق تأسیسات غنی‌سازی نطنز خبر داد.
سخنگوی کاخ سفید در نشست شامگاه سه‌شنبه گفت که دولت آمریکا روی مذاکرات وین متمرکز است. او گفت: «گمانه‌زنی‌ای درباره اثرات این رویداد (حادثه نطنز) و علت آن نداریم. روی گفت‌وگوهایی که انتظار داریم این چهارشنبه در وین انجام شود متمرکز هستیم.»
سخنگوی کاخ سفید گفت: «انتظار داریم که این گفت‌وگوها طولانی و دشوار باشند.نشانه‌ای از تغییر در مشارکت‌کنندگان این نشست وجود ندارد.»
جلسه حضوری نشست کمیسیون مشترک‌ برجام از روز سه شنبه 17 فروردین ماه در وین از سر گرفته شد. دومین جلسه در قالب این نشست روز جمعه 20 فروردین برگزار شد. ارائه گزارش رایزنی‌های فنی صورت گرفته در جلسات گروه‌های کارشناسی «لغو تحریم“ و «هسته‌ای» مهمترین دستورکار نشست جمعه بود.
در نشست جمعه نمایندگان اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده های جلسات کارشناسی، نتیجه رایزنی‌های کارشناسان ایران و کشورهای 1+4 را به اعضای کمیسیون مشترک گزارش کردند.

وزیر دفاع آمریکا:تاکید آمریکا بر مذاکره با ایران در پی حادثه نطنز
وزیر دفاع آمریکا در باره حادثه حمله تروریستی به تاسیسات هسته ای نطنز گفت: از این گزارش ها در باره ایران آگاهی داریم و واشنگتن به تلاش های دولت بایدن برای مذاکره همچنان متعهد است.
لوید آستین وزیر دفاع آمریکا که روز دوشنبه در پایان دیدار از تل آویو به همراه بنیامین نتانیاهو در نشست خبری حضور یافته بود، افزود: ما به تضمین امنیت اسرائیل و برتری نظامی آن متعهد هستیم.
نیویورک تایمز در گزارشی درباره حادثه نظنز، به همزمانی این حادثه با مذاکرات برجامی در وین اشاره کرد و نوشت: این موضوع شک و تردیدها را در مورد برخی توطئه ها برای تحت تاثیر قرار دادن سرنوشت دیپلماسی هسته ای مضاعف کرده است.
نیویورک تایمز افزود: حادثه نظنز همزمان با آن رخ می دهد که تلاش های دیپلماتیک برای فعال سازی توافق برجام در جریان است.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلام ایران امروز با اشاره به توطئه صهیونیست ها برای انتقام گرفتن از موفقیت ها در مسیر لغو تحریم های ظالمانه علیه ایران، گفت: صهیونیست‌ها می‌خواهند انتقام موفقیت ها در مسیر لغو تحریم‌های ظالمانه را از مردم ایران بگیرند ولی ما اجازه نخواهیم داد و انتقام این اقدامات را از خود صهیونیست‌ها خواهیم گرفت.
ظریف گفت که مقامات سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی صراحتا گفته بودند که اجازه پیشرفت در رفع تحریم‌های ظالمانه را نخواهند داد و اکنون تصور می‌کنند به هدف خود می‌رسند. ولی صهیونیست‌ها پاسخ خود را در پیشرفت‌های بیشتر هسته‌ای خواهند گرفت.
 حمله روز یکشنبه در حالی رخ داده که قدرت های جهانی در حال مذاکره برای بازگرداندن ایران و آمریکا به توافق هسته ای ایران هستند. این حمله خرابکارانه، با هدف توقف و به عقب برگرداندن این مذاکرات است که باعث تشدید تنش ها در خاورمیانه خواهد شد.
به گزارش نیویورک تایمز، "آمریکا و اسرائیل سابقه طویلی در عملیات های سری برای مخدوش کردن برنامه هسته ای ایران دارند و مبداء آن به دولت جورج بوش پسر بر می گردد. 

ایران گفت‌و‌گوهای جامع با اتحادیه اروپا را تعلیق کرد
سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن محکوم کردن تحریم‌های امروز اتحادیه اروپا اعلام کرد که ایران گفت‌و‌گوهای جامع با اتحادیه اروپا شامل گفت‌وگوهای حقوق بشری و تمامی همکاری‌های ناشی از این گفت‌وگوها را به حالت تعلیق در می‌آورد و تحریم‌های متقابل را در دست بررسی دارد.
سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (دوشنبه) در خصوص اقدام روز جاری اتحادیه اروپا در قرار دادن اسامی تعدادی از مقامات و نهادهای جمهوری اسلامی در فهرست تحریم‌های حقوق بشری اتحادیه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران این اقدام را قویا محکوم کرده و آن‌ را بی‌‌اعتبار می‌داند.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: بدون شک اقداماتی از این دست از سوی مدعیان و موعظه گران دروغین حقوق بشر که با انگیزه‌های سیاسی، نه تنها در برابر نقض حقوق مردم ایران تحت تحریم‌های ضدبشری و غیرقانونی آمریکا سکوت کرده و تنها به اظهار تاسف بسنده کردند، بلکه با آن همراهی کردند، مردود بوده و موجب بی‌آبرویی هرچه بیشتر سوءاستفاده کنندگان از مفاهیم‌ والایی چون حقوق بشر است.
خطیب زاده در ادامه تاکید کرد: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این اقدام اتحادیه اروپا، گفت‌وگوهای جامع با اتحادیه اروپا شامل گفت‌وگوهای حقوق بشری و تمامی همکاری‌های ناشی از این گفت‌وگوها، به ویژه در حوزه‌های تروریسم، مواد مخدر و پناهندگان را به حالت تعلیق در می‌آورد.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران تحریم‌های متقابل را در واکنش به اقدام اتحادیه اروپا در دست بررسی دارد که متعاقبا اعلام خواهد شد.
‌شورای اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) با انتشار بیانیه ای به بهانه نقض حقوق بشر 8 فرد و 3 نهاد ایرانی را تحریم کرد.

سفر وزیر دفاع آمریکا به تل‌آویو و مذاکرات وین
 سفر وزیر دفاع آمریکا به فلسطین اشغالی با هدف تلاش برای جلوگیری از مانع تراشی صهیونیست‌ها در مسیر مذاکرات وین و همزمانی آن با دخالت این رژیم در حمله تروریستی به نیروگاه هسته‌ای نطنز، می‌تواند به تعمیق بیشتر شکاف مواضع واشنگتن و تل‌آویو در قبال موضوع هسته‌ای ایران تبدیل شود.
 «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا در قالب سفر دوره ای خود روز یکشنبه وارد تل آویو شد و با مقامات نظامی و سیاسی این رژیم دیدار کرد.
آستین درپی ورود به تل آویو با «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی دیدار و درباره مسائل دوجانبه و تحولات منطقه ای نظیر مسائل سوریه، لبنان و ایران از جمله موضوع هسته ای گفت وگو کرد.
این اولین سفر یک وزیر دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به فلسطین اشغالی محسوب می شد که تنها چند روز بعد از آغاز مذاکرات برجامی بین ایران و گروه 4+1 و نیز قصد آمریکا برای بازگشت به برجام در سایه شکست فشار حداکثری این کشور علیه ایران و تاکید ایران برای برداشته شدن همه تحریم های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا انجام شد؛ امری که باعث نگرانی و در عین حال مخالفت علنی مقامات رژیم صهیونیستی شده است.
همین نگرانی باعث شده که رژیم صهیونیستی اخیرا بر اقدامات تروریستی و تنش آفرینی های خود در منطقه بیفزاید تا از این راه شاید بتواند روند مذاکرات وین را به شکست بکشاند چرا که به خوبی می داند که اگر این مذاکرات به نتیجه مورد نظر ایران برسد، معادلات در منطقه را تغییر داده و جایگاه ایران را در سطح منطقه ای و جهانی بیش از پیش تقویت خواهد کرد.
اختلاف مواضع دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی در شیوه برخورد با موضوع هسته ای ایران و به دنبال آن تلاش تل آویو برای به شکست کشاندن مذاکرات وین باعث شد که بایدن وزیر دفاع خود را به فلسطین اشغالی بفرستد تا به نوعی بتواند رفتار این رژیم را در جریان مذاکرات وین مهار کرده و جلوی تنش آفرینی این رژیم را برای به نتیجه رسیدن مذاکرات بگیرد و در عین حال به طور سنتی به مقامات صهیونیست تضمین دهد که واشنگتن از رژیم صهیونیستی حمایت می کند و منافع آنها را در نظر می گیرد.
تصمیم بایدن برای اعزام وزیر دفاع خود به جای وزیر امور خارجه به تل آویو نیز خود گواه این مسئله است که واشنگتن بیش از آنکه نگرانی سیاسی از جانب رژیم صهیونیستی داشته باشد، از تنش آفرینی های نظامی این رژیم در منطقه در این برهه زمانی که مذاکرات وین در جریان دارد، نگران است.
مقامات رژیم صهیونیستی که از اهداف سفر آستین به تل آویو و تلاش او برای مهار تنش آفرینی این رژیم که در این برهه زمانی به زیان منافع آمریکا است، آگاه بودند، همزمان با ورود او نیز از تنش آفرینی دست برنداشتند و دست به اقدام تروریستی خرابکارانه جدیدی علیه تاسیسات غنی سازی ایران در نطنز زدند تا شاید در پی تلاش ناکام قبلی خود، این بار بتوانند مذاکرات وین را که دور بعدی آن فردا (چهارشنبه) برگزار خواهد شد، تحت تاثیر قرار دهند.
وزیر دفاع آمریکا روز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با نتانیاهو در تل آویو درباره حادثه حمله تروریستی به تاسیسات هسته ای نطنز گفت: از این گزارش ها در باره ایران آگاهی داریم و واشنگتن به تلاش های دولت بایدن برای مذاکره همچنان متعهد است.

واشنگتن پست: اقدامات اسرائیل خطری علیه راهبرد دیپلماتیک بایدن در برجام
 یک روزنامه آمریکایی عنوان کرد که اقدامات و حملات خرابکارانه رژیم صهیونیستی علیه ایران ممکن است فرآیند دیپلماسی در پیش گرفته شده توسط دولت جو بایدن در قبال برجام و جمهوری اسلامی ایران را در معرض خطر قرار دهد.
 روزنامه واشنگتن پست در این گزارش عنوان کرد: مقامات دولت جو بایدن اعلام کرده اند که فرآیند احیای توافق هسته ای با ایران طولانی و پیچیده خواهد بود. این موضوع با تلاش اخیر اسرائیل برای خرابکاری در تاسیسات هسته ای ایران همزمان شده که ممکن است در روند دیپلماسی واشنگتن در قبال برجام تاثیرگذار باشد.
اینکه خرابکاری اخیر در سایت غنی سازی نطنز چه میزان خسارت به بار آورده، هنوز مشخص نیست.
آژانس اطلاعاتی موساد به یکی از رسانه های اسرائیل اعلام کرده که مسئول این حمله خرابکارانه بوده و همزمان مقامات واشنگتن نیز به سرعت آشکارا اعلام کردند که آمریکا در این حمله خرابکارانه مداخله ای نداشته است.
این واکنش ها همزمان با دیدار لوید آستین وزیر دفاع آمریکا با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی بوده است. نتانیاهو بارها مخالفت خود را با هرگونه بازگشت آمریکا به برجام اعلام کرده و می توان یکسری اقدامات اخیر اسرائیل را به عنوان تلاشی برای سخت‌تر شدن مسئله بازگشت آمریکا به توافق هسته ای با ایران دید. در این میان در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای چندجانبه در وین ، حمله دیگری از سوی اسرائیل به یک کشتی ایرانی در دریای سرخ گزارش شد.
رویدادهایی اخیر نشان از متفاوت بودن منافع آمریکا و اسرائیل در قبال  مسئله ایران داشته است.
از دیدگاه اسرائیل، مناقشه دائمی با تهران امری مشخص و مسلم بوده اما آمریکا به تازگی توانسته با ایران بر سر مسائل مرتبط با برجام به نقاط مشترکی برسد. اگر دولت بایدن بتواند برجام را احیا کند، در خارج کردن تجهیزات و نیروهای نظامی اش از خاورمیانه آزادانه‌تر عمل خواهد کرد و به دنبال آن می تواند بر رسیدگی به چالش فزاینده از سوی چین متمرکز شود.
تا چند روز پیش به نظر می رسید که ابتکارعمل آمریکا مرتبط با برجام رو به پیشرفت بوده است. تمامی طرفهای برجام از جمله اروپایی ها مذاکره اخیر وین را  سازنده توصیف کرده و ایران نیز حسن نیت خود را با آزاد کردن یک کشتی کره جنوبی نشان داد.
جو بایدن در این مقطع زمانی فضا و امکان زیادی در فشار آوردن به نتانیاهو برای خویشتنداری در قبال ایران ندارد اگرچه وی باید در این راستا تلاش کند. همزمان رئیس جمهوری آمریکا باید بر راهبرد دیپلماتیک خود در قبال احیای برجام پافشاری کند و امیدوار باشد ایران میان اسرائیل و ایالات متحده آمریکا تمایز قائل شود.

 
 




نظر شما