شناسهٔ خبر: 46618776 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

سیاست خارجی

واکنش آژانس و اروپا به حادثه نطنز/ مذاکرات نباید تضعیف شود

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در برلین گفت که تحولات رخ داده پیرامون تأسیسات اتمی نطنز برای مذاکرات در مورد توافق هسته ای ۲۰۱۵سازنده نیست.

صاحب‌خبر -

حادثه در مرکز غنی سازی نطنز چند روز بعد از برگزاری جلسه وین، با واکنش اتحادیه اروپا، آژانس انرژی اتمی و بعضی کشورهای حاضر در مذاکرات همراه بوده است.

یک روز بعد از این حادثه و روشن شدن جزییات بیشتر از آن« فردریک دال» سخنگوی آژانس بین المللی انرژی اتمی به آن واکنش ناشن داد.

وی اعلام‌کرد :« ما از گزارش های روز قبل رسانه ها درباره حادثه نطنز آگاهی داریم و در مورد این گزارش ها با مقام های ایران در تماس است».

اتحادیه اروپا نیز به این حادثه واکنش نشان داد و گفت که این نهاد اروپایی« با نگرانی» در حال دنبال کردن حادثه در نطنز است.

اتحادیه اروپا گفت که اختلاف درباره برنامه هسته ای ایران را نمی توان از طریق ابزارهای غیردیپلماتیک حل کرد.

آلمان هم مانند اتحادیه اروپا نگران پیامدهای این حمله است.

هایکو ماس، وزیر خارجه کشور آلمان روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در برلین گفت که تحولات رخ داده پیرامون تاسیسات اتمی نطنز برای مذاکرات در مورد توافق هسته ای ۲۰۱۵سازنده نیست.

حادثه بامداد روز یکشنبه در نطنز در شرایطی رخ داده است که ایران و قدرت های جهانی در وین در حال مذاکرات مهمی بر سر بازگشت ایالات متحده آمریکا و ایران به برجام بودند.

آمریکا نیز در این مذاکرات به صورت غیرمستقیم حضور داشت.

بسياري از ناظران معتقد هستند که عملیات خرابکارانه در نطنز توسط اسرائیل و با هدف تاثیرگذاری بر روند مذاکرات وین رخ داده است.

با این حال رسانه های اسرائیلی می گویند این عملیات از ماهها پیش برنامه ریزی شده بود.

آمریکا: در حادثه نطنز نقشی نداشتیم

یک مقام ارشد دولت بایدن به واشنگتن‌پست گفت: ما گزارش‌ها درباره حادثه در تأسیسات غنی‌سازی نطنز در ایران را مشاهده کرده‌ایم.

ایالات متحده هیچ نقشی در این حادثه ندارد و ما چیزی برای افزودن به گمانه‌زنی‌ها درباره دلایل این حادثه نداریم.

نظر شما