شناسهٔ خبر: 46606907 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

پس از راه‌اندازی دوباره «مرکز مونتاژ سانتریفیوژهای پیشرفته » صورت گرفت ؛

وقوع حادثه دوباره در نطنز

صاحب‌خبر -

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، از وقوع حادثه در بخشی از شبکه توزیع برق تاسیسات غنی‌سازی نطنز طی بامداد روز یکشنبه خبر داد. کمالوندی با بیان اینکه خوشبختانه این حادثه صدمات انسانی و آلودگی به دنبال نداشته و علل آن در دست بررسی است، گفت: اطلاعات تکمیلی در این زمینه متعاقبا اعلام خواهد شد.
 این حادثه تنها یک روز پس از اعلام راه‌اندازی دوباره «مرکز مونتاژ سانتریفیوژهای پیشرفته» در این سایت هسته‌ای اتفاق افتاد. شنبه به مناسبت روز ملی فناوری هسته‌ای، ۱۳۳دستاورد جدید ممیزی‌شده در حوزه‌های مختلف صنعت هسته‌ای ازجمله کوانتوم، غنی‌سازی، آب‌سنگین و ترکیبات دوتره، رادیو دارو، لیزر و … در قالب نمایشگاه و ۱۱مورد آن به‌صورت ارتباط تصویری و هشت مورد از آن‌ها ازسوی رییس‌جمهوری دیروز به رونمایی، افتتاح و راه‌اندازی شد.
 مالک شریعتی نیاسر، نماینده تهران در مجلس و سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس ایران، در واکنش به این حادثه در حساب توییتر خود نوشت که «این اتفاق در سالگرد روز ملی فناوری هسته‌ای و در خلال تلاش ایران برای وادار کردن غربی‌ها به لغو تحریم‌ها بسیار مشکوک به خرابکاری و نفوذ است.»
تنها ساعاتی از اعلام این خبر، شبکه دولتی «کان» رژیم‌صهیونیستی خبر داد که حادثه در تاسیسات اتمی نطنز، کار این رژیم و نتیجه حمله جدید سایبری این کشور به ایران بوده است. اما سرپرست گروه فنی بررسی حادثه در مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی‌روشن در نطنز به «نورنیوز» گفت: اخباری که ازسوی برخی رسانه‌های خارجی درباره علت حادثه در مجتمع غنی‌سازی نطنز منتشر شده صرفا فضاسازی رسانه‌ای است و پایه و اساس واقعی ندارد.
او افزود: گروه فنی بررسی سانحه از ابتدای وقوع حادثه در مجتمع نطنز در محل حاضر شده و در حال بررسی علت رخداد بامداد هستند.
 درحال‌حاضر مجموعه احتمالات ممکن درباره بروز این حادثه به‌دقت در حال بررسی است و به محض مشخص شدن علت قطعی حادثه، اطلاع‌رسانی لازم انجام خواهد شد.
اما اظهارنظر علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی هسته ای بیانگر وقوع حادثه نطنز در اثر خرابکاری بود. وی در واکنش به حادثه نطنز در بخشی از شبکه توزیع برق تاسیسات غنی سازی نطنز گفت: اقدام علیه مرکز غنی سازی نطنز، نشان دهنده شکست مخالفان پیشرفت های صنعتی و سیاسی کشور برای جلوگیری از توسعه چشمگیر صنعت هسته ای از یک سو و مذاکرات موفق برای رفع تحریم های ظالمانه است.
صالحی افزود: در روز ملی فناوری هسته ای آخرین دستاوردهای دانشمندان جوان و پرتلاش کشور به نمایش گذاشته شد و همزمان نیز چشم انداز رفع تحریم‌ها کاملا آشکار شد.
 وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم کردن این حرکت مذبوحانه تاکید بر ضرورت برخورد جامعه بین المللی و آژانس بین المللی انرژی اتمی با این تروریسم هسته ای حق خود را برای اقدام علیه عاملان و آمران و مباشران محفوظ می دارد.
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: همچنین برای ناکام گذاشتن اهداف آمران این حرکت تروریستی، جمهوری اسلامی ایران با جدیت گسترش فناوری هسته ای از یک‌سو و گسترش برای رفع تحریم های ظالمانه از سوی دیگر ادامه خواهد داد.

نظر شما