شناسهٔ خبر: 46597843 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

برخی اصلاح طلبان از قول مساعدتولیت آستان حرم امام خمینی؟ره؟ برای نامزدی در انتخابات آتی خبر دادند

زمزمه نامزدی سیدحسن خمینی

با اینکه هنوز فضای انتخابات ریاست‌جمهوری1400 آن گونه که باید و شاید گرم و جنجالی نشده است، اما جریانات و احزاب مختلف بنا دارند با نشست‌ها و اظهارنظرهای انتخاباتی بر گرم‌تر شدن تنور انتخابات بیفزایند. در این میان، جریان اصلاح‌طلب با راه‌اندازی جبهه اصلاحات ایران به انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 ورود کرده و اکنون این جبهه در حال تشکیل سازوکارهای انتخاباتی بوده و بررسی و تعیین شعارهای سراسری انتخاباتی، تدوین منشور اخلاقی اصلاح‌طلبان، طراحی و تدوین پیش‌نویس راهبردهای کلان در گفتمان اصلاح‌طلبان، طراحی و تدوین الگوی مناسب برای راه‌اندازی ستاد انتخاباتی، تعیین شرایط حمایت از نامزدهای انتخاباتی از جمله ماموریت‌ کمیته‌های این جبهه است.

صاحب‌خبر -

بناست جبهه اصلاحات ایران در انتخابات 1400 نامزد نهایی اصلاح‌طلبان برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را انتخاب و معرفی کند؛ بنابراین احزاب اصلاح‌طلب دیدارهای جداگانه‌ای با شخصیت‌های مختلف این جریان صورت داده‌اند تا از هر چهره‌ای برنامه خاص آن چهره را بگیرند و درنهایت در قالب جبهه اصلاحات، به نامزد نهایی برسند؛ هرچند بنابر شواهد، رسیدن به این نامزد مشترک کار چندان آسانی به نظر نمی‌رسد.
جبهه اصلاحات ایران که بهزاد نبوی، عضو ارشد سازمان منحله مجاهدین انقلاب اسلامی معروف به چریک پیر ریاست آن را برعهده دارد، هنوز به سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ورود نکرده است اما گفته می‌شود که سیدمحمد خاتمی، رییس دولت اصلاحات، سیدحسن خمینی تولیت آستان حرم مطهر امام؟ره؟، اسحاق جهانگیری معاون اول دولت روحانی، محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه دولت روحانی، مسعود پزشکیان وزیر بهداشت دولت اصلاحات، سیدعبدالواحد موسوی‌لاری وزیر کشور دولت اصلاحات، محمدعلی افشانی شهردار اسبق تهران، محسن هاشمی رییس شورای‌شهر تهران و مصطفی معین وزیر علوم دولت اصلاحات و کاندیدای اصلاح‌طلبان در سال‌84 ازجمله نامزدهایی هستند که توسط احزاب به جبهه اصلاحات ایران معرفی شدند.

قول مساعد سیدحسن خمینی برای حضور در انتخابات 
دراین‌میان سیدحسن خمینی، تولیت حرم حضرت امام خمینی؟ره؟ یکی از افرادی است که از او به‌عنوان یکی از چهره‌های موردنظر اصلاحات نام برده می‌شود. او پیش از عید در دیدار اعضای تحریریه روزنامه اعتماد  در جماران، در پاسخ به اینکه آیا نامزد می‌شود یا نه، جوری پاسخ داد که شائبه‌ها درباره آمادگی برای نامزدی در انتخابات را تقویت کرد. او دراین‌باره تصریح کرد: نمی‌دانیم در آینده چه اتفاقی می‌افتد؛ الان تصمیمی برای هیچ مساله‌ای ندارم.
مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب به دبیرکلی جواد امام، اخیرا دیداری با سیدحسن خمینی، تولیت حرم امام راحل صورت داد و طی برخی شنیده‌ها، سیدحسن خمینی در این دیدار برای ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 قول مساعد را در صورت لزوم داده است. از سویی، اظهارات خود سیدحسن خمینی در این دیدار نیز نشان می‌دهد که او تحولات روز را زیر نظر دارد و قصد دارد با تغییر لحن خود، فضای سیاسی اطراف خود را پررنگ جلوه بدهد. اظهاراتی نظیر اینکه «بعضی وقت‌ها از ممیزی‌هایی که در کتاب‌ها صورت می‌گیرد، خنده‌‌ام می‌گیرد» یا «برای رفع بیکاری، فقر و حتی مسائل اجتماعی از نان شب واجب‌تر این است که ما به سمت یک انتخابات پرشور برویم» شاید نشانه‌هایی از آمادگی نوه حضرت امام برای کاندیداتوری در انتخابات باشد. همزمان، روزنامه اعتماد وابسته به حزب اعتمادملی نیز طی مطلبی با عنوان نقد کاندیدای احتمالی به قانون انتخابات از احتمال بالای کاندیداتوری سیدحسن خمینی خبر داده و گفته که مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب بیش از همه به‌طور جدی به‌دنبال این است که زمینه حضور سیدحسن خمینی را فراهم کند. 

حمایت اصلاح‌طلبان از سیدحسن خمینی 
نبود سابقه مدیریتی، باعث شده تا اصلاح‌طلبان سیدحسن خمینی را بهترین گزینه برای شورآفرینی میان بدنه اجتماعی خود بدانند. اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتمادملی چندی پیش در گفت‌وگویی با «ایلنا»، با بیان اینکه حتما اصلاح‌طلبان از حضور سید حسن خمینی استقبال خواهند کرد و اصلاح‌طلبان روی ایشان اجماع خواهند داشت، تاکید کرد: با توجه به بی‌اعتمادی جامعه، درصورتی‌که ایشان وارد صحنه انتخابات شود، قاعدتا شور و هیجان در انتخابات ایجاد خواهد شد. محمد سالاری، عضو شورای شهر تهران نیز اخیرا در گفت‌وگو با «ایرنا»، با بیان اینکه سیدحسن خمینی برای جریان اصلاحات یک ظرفیت بزرگ محسوب می‌شود، تاکید کرد: طبیعی است که در صورت حضور در انتخابات موردحمایت بسیاری از جریان‌های سیاسی به‌ویژه اصلاح‌طلبان قرار گیرد.
البته در این میان، برخی طیف‌های اصلاح‌طلب موافق حضور سیدحسن خمینی نیستند؛ برای مثال، علی‌محمد نمازی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی چندی پیش در گفت‌وگویی با «تسنیم»، با بیان اینکه شاید گروه‌های دیگری به این جمع‌بندی رسیده‌اند که راه برون‌رفت از شرایط فعلی کشور ورود آقای حسن خمینی به عرصه انتخابات و حمایت از ایشان باشد، اظهار کرد: به‌هرحال جایگاه آقای حسن خمینی که یادگار حضرت امام؟ره؟ است باید حفظ شود و توصیه بنده به ایشان این است که کاندیدای ریاست‌جمهوری نشود. باید دید علاقه‌مندی برخی طیف‌های اصلاح‌طلبی به سیدحسن خمینی، با وجود گزینه‌های مدعی دیگر مثل ظریف، لاریجانی، جهانگیری و پزشکیان چگونه قابل جمع‌بندی خواهد بود. آیا اصلاح‌طلبان پای سیدحسن خمینی در هر صورتی می‌مانند یا اینکه از او به‌عنوان پوششی برای صرفا شورآفرینی به نفع خود استفاده کرده و سرآخر روی گزینه‌ای غیر از او اجماع خواهند کرد.

نظر شما