شناسهٔ خبر: 46583373 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

تاکید اردوغان بر لزوم یکپارچگی اوکراین و عدم جدایی کریمه از آن

صاحب‌خبر -

شفقنا- رئیس جمهوری ترکیه پس از دیدار با همتای اوکراینی خود، بر لزوم یکپارچگی این کشور و عدم جدایی شبه جزیره الحاق شده به روسیه تاکید کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از بخش عرب خبرگزاری «آناتولی» ترکیه (AA)، «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری این کشور شامگاه امروز (شنبه) در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای اوکراینی خود «ولودیمیر زلنسکی» پس از دیدار سه ساعته دو طرف در کاخ «هوبر» شهر استانبول، اظهار داشت: ترکیه به شدت از حاکمیت اوکراین و تمامیت ارضی دفاع کرد.

اردوغان ضمن اعلام تقویت همکاری ترکیه و اوکراین به مناسبت نشست شورای عالی راهبردی دو کشور، بهبود سطح معیشت تاتارهای تُرک تبار شبه جزیره «کریمه» که مجبور به ترک کشور خود شدند را یک مسئولیت تاریخی و بشردوستانه برشمرد.

رئیس جمهوری ترکیه ضمن تاکید بر این که هدف اصلی آنکارا این است که دریای سیاه همچنان منطقه صلح، ثبات و همکاری باقی بماند، از پشتیبانی خود از «پلت فرم کریمه» اوکراین با هدف متحد ساختن جامعه بین المللی در رابطه با این شبه جزیره الحاق شده به روسیه خبر داد.

اردوغان ضمن ابراز امیدواری نسبت به این که تشدید تنش در شرق اوکراین در نزدیک ترین زمان ممکن پایان یابد و برای درگیری نیز راه حلی از طریق گفت و گوی بر اساس توافق «مینسک» به دست آید، تاکید کرد که ماموریت سازمان امنیت و همکاری اروپا ویژه نظارت در اوکراین باید به کار خود برای برقراری ثبات در منطقه «دونباس» در شرق این کشور ادامه دهد.

رئیس جمهوری ترکیه در ادامه نیز لزوم حل و فصل بحران شرق اوکراین از راه های مسالمت آمیز و دیپلماتیک بر اساس قانون بین المللی و تمامیت ارضی این کشور را مورد تاکید قرار داد.

اردوغان ضمن اعلام این که صنایع دفاعی یک بعد مهم در روابط دو جانبه میان ترکیه و اوکراین به شمار می آید، خاطر نشان ساخت که همکاری دو کشور به هیچ وجه اقدامی علیه هیچ کشور دیگری نیست.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین از آغاز رایزنی برای راه اندازی پلت فرم جدیدی با اوکراین با فرمول «۲+۲» با مشارکت وزرای امور خارجه و دفاع دو کشور خبر داده و نسبت به دستیابی به هدف مبادلات سالانه ۱۰ میلیارد دلاری از طریق امضای توافقنامه تجارت آزاد ابراز اطمینان کرد.

خبر اصلی را در آناتولی ببینید

نظر شما