شناسهٔ خبر: 46579004 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آخرین تحولات یمن؛

حمله یمن به جنوب عربستان/ پیشنهاد جدید ریاض به صنعاء برای آتش بس در مأرب

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- حملات نیروهای یمنی به جنوب عربستان بار دیگر افزایش یافت.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، یگان پهپادی {ارتش و کمیته‌های مردمی} یمن در 24 ساعت گذشته طی دو حمله فرودگاه جیزان و پایگاهی حساس در فرودگاه بین المللی ابها را هدف قرار داد. بنابر اعلام سخنگوی نظامی یمن این دو حمله در چارچوب پاسخ قانونی به تجاوز‌های صورت گرفته انجام شد.
ائتلاف سعودی بامداد شنبه از شلیک یک فروند موشک بالستیک به سوی جنوب غرب این کشور خبر داد.
ائتلاف سعودی با تأیید این حمله موشکی مدعی شد که این موشک را که از یمن به سوی "جیزان" در جنوب عربستان شلیک شده بود، خنثی کرده است.
این دومین حمله ارتش و کمیته‌های مردمی در دو سه ساعت گذشته به مناطق جنوبی عربستان است.
فرودگاه "أبها" در جنوب عربستان نیز ساعاتی پیش هدف حمله یک فروند پهپاد ارتش و کمیته‌های مردمی یمن قرار گرفت.
ژنرال "یحیی سریع" سخنگوی نیروهای مسلح یمن با تأیید این حمله گفت که این عملیات با سریع افزود: این حمله با یک فروند پهپاد قاصف 2k صورت گرفت که با دقت به هدف برخورد کرد.
سخنان سریع چند ساعت پس از آن صورت می‌گیرد که منابع خبری عربستانی از وقوع آتش سوزی در یکی از مخازن نیروگاه تولید برق جده در عربستان خبر دادند.
بر اساس این گزارش، به دنبال این آتش سوزی که در نیروگاه برق در منطقه رابغ واقع در جده به وقوع پیوست، تیم های اطفای حریق پس از آژیر خطر به محل اعزام شده و آن را مهار کردند.
دو روز پیش نیز پایگاه هوایی ملک خالد در شهر خمیس مشیط در جنوب عربستان هدف 2 فروند پهپاد قاصف 2 کا" قرار گرفته بود.
"ماجد القصبی" وزیر اطلاع‌رسانی عربستان هفته گذشته اعتراف کرد، از آغاز حمله به یمن تاکنون هدف 359 موشک بالستیک قرار گرفته است.
وی همچنین ادعا کرد: 589 پهپاد نیز تاکنون عربستان را هدف قرار داده است.

حملات زمینی ارتش سعودی به شهرستان رازح
یک شهروند یمنی در حملات زمینی ارتش سعودی به شهرستان رازح در استان صعده هم مرز عربستان به شهادت رسید و دو نفر دیگر زخمی شدند.
به گزارش شبکه تلویزیونی المسیره، یک شهروند یمنی در حملات زمینی ارتش سعودی به شهرستان رازح در استان صعده هم مرز عربستان به شهادت رسید و دو نفر دیگر زخمی شدند. جنگنده‌های متجاوز سعودی آمریکایی نیز منطقه بنی سیاح را در شهرستان رازح بمباران کردند.
خبرنگار المسیره در گزارشی همراه با پخش تصاویری از بخش اورژانس بیمارستان الجمهوری در شهر صعده گفت: تقریبا هر روز افرادی در این بیمارستان بستری می‌شوند که در حملات سعودی‌ها به شهرستان‌های مرزی در استان صعده یمن هم مرز عربستان زخمی می‌شوند و وضع وخیمی دارند.
سه نفر از شهروندان شهرستان منبّه در استان صعده که در حملات سعودی‌ها زخمی شدند از تازه‌ترین زخمی‌های بستری شده در این بیمارستان هستند که یکی از آنان بر اثر شدت جراحات به شهادت رسید.

پیشنهاد جدید ریاض به صنعاء برای آتش بس در مأرب
پس از ناموفق بودن طرح فرستاده‌های آمریکا و سازمان ملل برای برقراری آتش‌بس در یمن بویژه در استان مأرب، منابع خبری گزارش دادند که فرستاده سوئد طرحی مبتنی بر توافق استکهلم برای آتش‌بس در مأرب ارائه کرده است.
همزمان با آنکه عربستان سعودی احساس می‌کند کم‌کم دارد کنترل امور در مرکز استان مأرب یمن را از دست می‌دهد، منابع خبری گزارش دادند که ریاض برای حفظ مرکز این استان، طرح جدیدی به منظور دور زدن نیروهای صنعاء پیشنهاد کرده تا از آزادسازی این استان به دست نیروهای صنعاء جلوگیری کند.
طبق گزارش‌ها، طرح ریاض که نماینده سوئد آن را به یمن برده، مبتنی بر توافق استکهلم [برای استان الحدیده در غرب یمن] است و آن هم در مقابل پیشبرد آرام و تسهیل موضوع انسانی و اقتصادی.
استان الحدیده یمن (غرب)‌ مشمول توافق آتش‌بسی است که دو سال نیم پیش در سوئد به دست آمد. شهر استکهلم سوئد در تاریخ 15 آذر 1397 (شش دسامبر 2018) به مدت یک هفته میزبان چهارمین دور مذاکرات صلح یمن با حضور طرف‌های یمنی به ریاست «مارتین گریفیتس» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن بود و در تاریخ 13 دسامبر ( 22 آذرماه) با توافق آتش‌بس در الحدیده، به کار خود پایان داد.
علی‌رغم آنکه آتش‌بس در شهر و بندر الحدیده از 27 آذرماه 1397 (18 نوامبر 2018) وارد مرحله اجرا شده است؛ اما ائتلاف سعودی با انجام حملات مداوم، هر روز آن را نقض می‌کند.
روزنامه لبنانی «الاخبار»، امروز (شنبه)، در گزارشی خبر داد که پس از ناموفق بودن مذاکرات اخیر میان هیأت مذاکره‌کننده صنعاء و فرستاده‌های آمریکا و سازمان ملل در امور یمن که در مسقط پایتخت عمان برگزار شد، «پیتر سمن بای» فرستاده سوئد در امور یمن، پریروز، وارد شهر مأرب شده و ابتکار جدیدی را ارائه کرده است که این ابتکار برخی از بندهای خود را از طرح پاییز سال گذشته «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن الهام گرفته است، طرحی که ائتلاف سعودی-اماراتی حتی زحمت پاسخ به آن را نیز به خود نداد.
الاخبار می‌نویسد که هدف از طرح پیتر سمن بای آتش‌بس در تمامی جبهه‌های استان مأرب برای اهدافی انسانی است تا در نتیجه این گام، تفاهم‌هایی مشابه تفاهم استکهلم متشکل از بندهای مربوط به امور انسانی، اقتصادی و نظامی شکل بگیرد.
طبق این گزارش، فرستاده سوئد، هفته گذشته، در عمان با هیأت مذاکره‌کننده انصارالله درباره این پیشنهاد بحث و گفت‌و‌گو کرده است؛ اما بر اساس اطلاعاتی که روزنامه الاخبار به آن دست پیدا کرده است، با توجه به تجربه ناموفق توافق استکهلم برای دولت نجات ملی یمن، انصارالله با برخی از بندهای این ابتکار معترض بوده بویژه آنکه فرستاده سوئد نتوانسته برای اجرای هیچ یک از بندها تضمینی ارائه کند.
این روزنامه لبنانی در ادامه نوشت، با این حال، «محمد علی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن بار دیگر بر استقبال صنعاء از هرگونه تلاش دیپلماتیک برای برقراری صلح و از بین بردن درد و رنج مردم یمن تأکید و در عین حال تأیید کرده است که نسخه‌ای از پیشنهادهای طرف سوئدی را دریافت کرده و در حال بررسی آن است.
در ادامه، یک منبع سیاسی نزدیک به انصارالله در این ارتباط به الاخبار گفت: «صنعاء هیچ ابتکار و پیشنهادی را از پیش رد نکرده است و از هر گونه تلاش برای صلح استقبال می‌کند. صنعاء هر نگرش و پیشنهاد برای حل‌وفصل مسالمت‌آمیز را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد و نکات خود را در این خصوص اعلام می‌کند».
این منبع در ادامه افزود: «هدف از تلاش‌های سوئد شبیه‌سازی تجربه آتش‌بس شکننده در الحدیده است. توافق الحدیده دربردارنده ابعاد انسانی، نظامی، امنیتی و اقتصادی بود و هیچ یک از بندهای آن جز آتش‌بس اجرا نشد. بسیاری [از بندهای] توافق استکهلم درباره مأرب قابل اجرا شدن نیست».
الاخبار در ادامه گزارش داد که سفر فرستاده سوئد به شهر مأرب و دیدار او با «سلطان العراده» استاندار وابسته به حزب‌ الاصلاح همزمان با تلاش‌های بین‌الملی برای نجات آخرین مناطق نفوذ سعودی‌ها در یمن صورت گرفته است.
با این حال، این روزنامه لبنانی نوشت که نشانه‌ها حاکی از آن است که سرانجام طرح فرستاده سوئد شکست خواهد بود زیرا سطلان العراده در دیدار با پیتر سمن بای درباره توانمندی نیروهای «عبدربه منصور هادی» رئیس دولت مستعفی یمن و شبه‌نظامیان حزب الاصلاح برای تقابل اظهاراتی را بر زبان آورده بود که این اتفاق درست پس از هشدارهای فعالان حزب الاصلاح درباره پاسخگویی به تلاش‌های سوئد صورت گرفت چراکه آنها پذیرش پیشنهادهای اخیر را به مثابه تثبیت سیطره نیروهای صنعاء بر بیش از 85 درصد مناطق استان مأرب قلمداد کرده بودند.
منابع سیاسی آگاه همچنین به الاخبار خبر دادند که پیشنهاد فرستاده سوئد بر آتش‌بس فوری در تمام جبهه‌های اطراف مرکز استان مأرب و پس از آن توسعه دامنه مأموریت کمیته‌های آتش‌بس سازمان ملل در الحدیده تأکید داشته تا این گونه دامنه مأموریت کمیته‌های آتش‌بس شامل کمربند استان مأرب نیز بشود.
طبق گفته این منابع، بندهایی که العراده از آن ناراضی بوده شامل تضمین کمک‌ رسانی به تمام اردوگاه‌های آوارگان، ایجاد یک جاده عمومی رابط میان صنعاء و شهر مأرب به طول 17 کیلومتر به منظور تسهیل عبور شهروندان، متصل کردن مجدد نیروگاه برق مأرب (این نیروگاه با گاز کار می‌کند) به صنعاء و چند استان دیگر تحت کنترل دولت نجات ملی، تکمیل فاز دوم طرح برق رسانی، ارسال درآمدهای نفت و گازی حاصل از تأسیسات نفتی «صافر» به یک حساب ویژه در شعبه بانک مرکزی و تخصیص آن به حساب حقوق کارمندان دولت و همچنین تضمین ارسال فرآورده‌های نفتی از مأرب به تمام استان‌ها بوده است.

الحوثی: آمریکا و ائتلاف سعودی در توهم بسر می‌برند/ محاصره یمن در ماه رمضان باید متوقف شود
عضو شورای عالی سیاسی یمن نوشت این ائتلاف تا به امروز از تجربه تلخ خود در یمن برای دستیابی به صلح استفاده نکرده است.
محمد علی الحوثی عضو شورای عالی سیاسی یمن در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: آمریکا، عربستان و ائتلاف متجاوز سعودی در توهم حل اختلافی به سر می‌برند که با تروریسم نظامی و سیاست گرسنه نگه داشتن ناشی از محاصره به بخشی از جمهوری یمن تبدیل شده است. این ائتلاف تا به امروز از تجربه تلخ خود (در یمن) برای دستیابی به صلح استفاده نکرده است.
در ادامه توئیت این عضو شورای عالی سیاسی یمن آمده است: محاصره ملت یمن که از سیاست "گرسنه نگه داشتن" متجاوزان رنج می‌برد، نباید در ماه مبارک رمضان ادامه داشته باشد.
محمدعلی الحوثی همچنین در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: سازمان ملل به بهانه انجام اقدامات لجستیک به دنبال ایجاد مانع در مسیر تعمیر نفتکش صافر در بندر الحدیده است و به این منظور و برای توقیف کشتی‌ها و اطلاع دادن به خدمه آن، استقرار تجهیزات و اتخاذ تمام تدابیر ضروری دیگر به زمان نیاز دارد.
در ادامه توئیت الحوثی آمده است: این گونه اقدامات سازمان ملل بیانگر بی توجهی و احساس نکردن اهمیت فوق العاده دور نگه داشتن دریای سرخ از فاجعه نشت نفت از نفتکش صافر است.


نظر شما