شناسهٔ خبر: 46564408 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

چند روز قبل از سفر نخست وزیر کره جنوبی

کشتی کره‌ای رفع توقیف شد

صاحب‌خبر - رسانه‌های کره جنوبی اعلام کردند که کشتی توقیف شده این کشور در خلیج فارس، صبح دیروز ایران را ترک کرده است.
به گزارش ایسنا، خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی با انتشار عکسی از کشتی کره‌ای توقیف شده در خلیج فارس، به نقل وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که این کشتی به همراه ناخدا و خدمه‌اش ساعت ۶ صبح امروز به وقت تهران، ایران را ترک کرده است. این نفتکش به دلیل ایجاد آلودگی زیست محیطی در خلیج فارس نزدیک به سه ماه توسط ایران توقیف شده بود.در اوایل ماه ژانویه، ایران نفتکش MT Hankuk chemi و 20 خدمه آن را به دلیل ایجاد آلودگی نفتی توقیف کرد. در ماه فوریه، مقامات ایرانی موافقت کردند که تمام دریانوردان این نفتکش را آزاد کنند به جز کاپیتان که برای مدیریت کشتی مورد نیاز بود.
پیشتر گفته شده بود نخست وزیر کره جنوبی به زودی برای رایزنی درباره آزادسازی کشتی توقیف شده این کشور در آب های خلیج فارس، به تهران سفر و با مقامات جمهوری اسلامی دیدار می‌کند.
توضیحات سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد آزادی نفت‌کش کره‌ای
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرد: در پی تکمیل تحقیقات در مورد تخلف کشتی کره‌ای و بنا به درخواست مالک و دولت کره برای آزادی کشتی، دستور آزادی کشتی از سوی دادستان محترم صادر شد. سعید خطیب زاده در گفت‌وگو با خبرنگاران با اعلام خبر فوق ادامه داد: عدم سوء سابقه ناخدا و کشتی در زمینه تخلف در منطقه، زمینه نگاه مثبت دادستان محترم را فراهم کرد. وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری با سواحل طولانی در خلیج فارس و دریای عمان، بر رعایت کامل مقررات دریایی از جمله مقررات‌ ناظر بر حفظ محیط زیست تاکید دارد و هرگونه تخلف در این زمینه را رصد و پیگیری می کند. خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی صبح امروز با انتشار عکسی از کشتی کره‌ای توقیف شده در خلیج فارس، به نقل وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که این کشتی به همراه ناخدا و خدمه‌اش ساعت ۶ صبح به وقت تهران، ایران را ترک کرده است. این نفتکش به دلیل ایجاد آلودگی زیست محیطی در خلیج فارس نزدیک به سه ماه توسط ایران توقیف شده بود.
همچنین سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه از سفر نخست وزیر کره جنوبی به ایران در روزهای ۲۲ و ۲۳ فروردین خبر داد. براساس اعلام سخنگوی وزارت امور خارجه چون سی کیونگ در روزهای ۲۲ و ۲۳ فروردین برای دیدار با مقامات جمهوری اسلامی ایران و گفت‌وگو در‌خصوص موضوعات دوجانبه از جمله موضوع محدودیت‌های غیرقانونی ایجاد شده برای دسترسی به منابع بانک مرکزی در این کشور به تهران سفر خواهد کرد.
خطیب زاده افزود: هماهنگی‌های فنی برای نهایی کردن جزئیات سفر در دست پیگیری از سوی دو طرف است.
خاطرنشان می‌شود، نخست وزیر کره جنوبی در این سفر علاوه بر مذاکره با معاون محترم اول رئیس جمهور کشورمان با رئیس محترم مجلس شورای اسلامی نیز دیدار و گفتگو خواهد کرد.
همچنین دیدار دوستانه با دکتر لاریجانی مشاور مقام معظم رهبری نیز با توجه به پیشینه روابط دو مقام ایرانی و کره‌ای در برنامه این سفر قرار دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما