شناسهٔ خبر: 46552211 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

توافق بغداد و واشنگتن برای برچیده شدن پایگاه‌های آمریکایی در عراق/الکاظمی: 60 درصد نیروهای ائتلاف آمریکایی، عراق را ترک کرده‌اند

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا-مشاور امنیت ملی عراقق اعلام کرد، طرف آمریکایی متعهد شد تعداد مهمی از نیروهایش را از عراق خارج کند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از میدل ایست نیوز، در پی برگزاری دور سوم گفت‌وگوهای راهبردی عراق و آمریکا، وزیر امور خارجه عراق و مشاور امنیت ملی این کشور کنفرانس مطبوعاتی مشترک برگزار کردند.
«فؤاد حسین»، وزیر امور خارجه عراق، در این کنفرانس مطبوعاتی گفت که در این دور از گفت‌وگوها بر گسترش روابط بغداد و واشنگتن در همه عرصه‌ها و ضرورت ادامه تماس‌ها با طرف امریکایی تأکید شده است.
«قاسم الاعرجی»، مشاور امنیت ملی عراق نیز تأکید کرد که طرف آمریکایی به عقب‌نشینی شمار قابل توجهی از نیروهای خود از عراق متعهد شده است.
او گفت که در این گفت‌وگوها پیشرفت نیروهای عراقی در مبارزه با تروریسم توضیح داده شده و طرفین توافق کرده‌اند که مأموریت مبارزه با داعش صرفا بر عهده نیروهای امنیتی عراق باشد.
الاعرجی گفت که تغییر مهمی در نوع مسؤولیت ائتلاف بین‌المللی ایجاد شده و مسؤولیت آنها استشاری آموزشی شده است و این خروج بیشتر نیروهای آنها از عراق را ممکن می‌کند.
وی افزود که طرفین توافق کرده‌اند که هیچ پایگاه خارجی در عراق وجود نداشته باشد و تأکید کرد که عراق متعهد به حفاظت از هیئت‌های دیپلماتیک و تأمین امنیت کارکنان خارجی در خاک عراق است.
الاعرجی افزود که هیچ پایگاه نظامی آمریکایی در عراق وجود نخواهد داشت و تأکید کرد که درباره جدول خروج نیروهای آمریکایی و خارجی از عراق توافق شده است.
او تأکید کرد که دور سوم گفت‌وگوهای راهبردی میان عراق و آمریکا زیر نظر نخست‌وزیر انجام شده و موفقیت‌آمیز بوده است.
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز تاکید کرد: پیشرفت صریحی در زمینه‌های همکاری و مشارکت با عراق کسب کردیم.
دور سوم گفت وگوهای راهبردی عراق ساعتی پیش به صورت ویدئوکنفرانس و با حضور وزرای خارجه دو کشور برگزار شد.

الکاظمی: 60 درصد نیروهای ائتلاف آمریکایی، عراق را ترک کرده‌اند
نخست‌وزیر عراق تأکید کرد که با افزایش توانایی‌های امنیتی عراق این کشور به زودی وارد مرحله بی‌نیازی از نیروهای رزمی خارجی در خاک خود می‌شود.
به گزارش میدل ایست نیوز، براساس بیانیه رسمی دفتر نخست‌وزیر عراق، «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق، در جلسه شورای وزارتی امنیت ملی عراق که به ریاست فرمانده کل نیروهای مسلح برگزار شد تازه‌ترین تحولات امنیتی عراق را  بررسی کرد.
او در این جلسه تأکید کرد که دولت در برابر مسئولیت مهم ساخت حکومت و تقویت و حفاظت از آن با تقویت و تحکیم نهادهای قانونی و در رأس آنها ارتش و دستگاه‌های امنیتی است.
الکاظمی تأکید کرد که روابط دوستانه عراق با کشورهای منطقه‌ و جهان نیز در راستای تقویت نهاد حکومت است.
او درباره گفت‌وگوهای راهبردی عراق و آمریکا که امروز دور تازه‌ای از آن برگزار شد تأکید کرد که تیم‌های فنی از مدتی پیش روی این گفت‌وگوها کار کرده‌اند و خبر داد که در این گفت‌وگوها مسائل گوناگون سیاسی و اقتصادی و بهداشتی و فرهنگی بررسی خواهد شد.
نخست‌وزیر عراق افزود که از موضوعات مهم مورد بحث در این گفت‌وگوها حضور نیروهای ائتلاف بین‌المللی است که برای جنگ با داعش به عراق خوانده شدند و نقش مؤثری در این عرصه داشتند.
او گفت که با پیشرفت فراوان توانایی‌های امنیتی عراق و تغییر نوع تهدید تروریست‌ها در عرصه میدانی، حدود 60 درصد نیروهای ائتلاف در ماه‌های گذشته از عراق خارج شده‌اند.
الکاظمی تأکید کرد که این وضعیت به عراق امکان داده که در آینده نزدیک وارد مرحله بی‌نیازی کامل از نیروهای رزمی خارجی شود و به نقش آموزشی و مستشاری و حمایت لجستیک و همکاری اطلاعاتی تا خودکفایی کامل نیروهای امنیتی عراق بسنده کند.
دور سوم گفت‌وگوهای راهبردی عراق و آمریکا که اولین دور آن در دولت «جو بایدن» خواهد بود امروز به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد.

جدول خروج نیروهای آمریکایی از عراق به زودی مشخص می شود
هیات ایالات متحده و عراق در جریان دور گفتگوهای استراتژیک توافق کردند که واحدهای نظامی آمریکا و ائتلاف می توانند از این کشور خارج شوند.
به گزارش اسپوتنیک، بیانیه مشترک مقامات دو دولت ضمن تاکید ای موضوع آمده است که زمان آن دیرتر و در جریان مشورت فنی مشخص خواهد شد.
در بیانیه ای که وزارت امورخارجه منتشر کرده آمده است: « هر دو طرف تاکید کردند که نیروهای آمریکا در عراق به دعوت دولت این کشور و با هدف حمایت از نیروهای امنیت جمهوری در مبارزه آنها با داعش بودند. با توجه به ظرفیت رو به رشد این گروهک، هر دو طرف خاطر نشان کردند که ماموریت نیروهای عراق و ائتلاف اکنون بر تمرین ها و برنامه های مشاوره متمرکز شده است و اجازه می دهد که انتقال نیروهای جنگی باقی مانده از عراق امکان پذیر شود، ضمن اینکه مدت زمان آن در جریان مشورت های فنی پیش روز مشخص خواهد شد.»
 روز چهارشنبه مشاور نخست وزیر عراق در امور امنیت ملی نیز از این توافق خبر داد.
دور سوم این گفتگو به صورت مجازی روز چهارشنبه بین بغداد و واشنگتن برگزار شد تا وضعیت ارتش ائتلاف بین المللی ضد تروریستی به ریاست آمریکا در کشور مشخص شود.دور اول این مذاکرات در ماه ژوئن 2020 بود، دومین آن در ماه اوت. پیشتر نخست وزیر عراق گفته بود که ظرفیت سازمان امنیت عراق بسیار افزایش یافته که اجازه می دهد از حضور واحدهای نظامی در کشور امتناع کرد. 
مشاور نخست وزیر عراق در کنفرانس خبری گفت: « طرفین در خصوص اینکه در عراق پایگاه نظامی نباشد، توافق کردند.»
همچنین بغداد و واشنگتن توافق کردند که مبارزه علیه داعش را منحصرا ارتش عراق هدایت خواهد کرد.
العراقی گفت: « واشنگتن قول داد که تعداد قابل ملاحظه ای از نیروهای خود را از عراق خارج کند.»
در عین حال عراق تاکید کرد که موظف است از متخصصین خارجی در کشور حفاظت و پشتیبانی کند

جدول زمانی برای خروج نیروهای آمریکایی توسط دو طرف مشخص خواهد شد
تارنمای میدل ایست آی چهارشنبه گزارش داد که آمریکا با خروج زمان‌بندی شده از عراق موافقت کرده اس
 میدل ایست آی به نقل از «یک مذاکره‌کننده عراقی» نوشت که عراق و آمریکا به توافق رسیدند تا همه نیروهای رزمی خارجی که زیر چتر ائتلاف نظامی تحت رهبری ایالات متحده عمل می‌کنند، از عراق خارج شوند.
جدول زمانی برای تحقق این هدف، بعدا توسط دو طرف مشخص خواهد شد.
به گفته این منبع عراقی، دو طرف همچنین توافق کردند که تعریف نقش نیروهای ائتلاف را تغییر داده و آن را به نقش مشورتی، آموزشی و حمایتی محدود کنند.
این مذاکره کننده عراقی که نامش فاش نشده است، افزود: ما پیشرفت قابل توجهی در حوزه امنیتی در مذاکرات امروز داشتیم.
وی با بیان اینکه همه نیروهای رزمی تحت ائتلاف آمریکایی عقب نشینی خواهند کرد، ادامه داد: جدول زمانی خروج نیروها از طریق کمیته‌های فنی نظامی که دو طرف تشکیل خواهند داد، مشخص می‌شود.
این مقام عراقی افزود: نخست وزیر عراق در ساعات یا روزهای آینده تشکیل کمیته فنی نظامی عراقی را اعلام خواهد کرد و احتمالا ریاست آن را رئیس ستاد مشترک ارتش بر عهده خواهد داشت.

آمریکا تعهد داد شمار زیادی از نیروهایش را از عراق خارج کند
مشاور امنیت ملی عراق گفت: سومین مرحله از گفت وگوی استراتژیک آمریکا و عراق تحت نظر نخست وزیر عراق انجام شد.
قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق افزود که با واشنگتن توافق کردیم که نیروهای امنیتی ما مسئولیت مبارزه با داعش و حفاظت از نمایندگیهای دیپلماتیک در عراق را عهده دار شوند.
وی خاطر نشان کرد که طرف آمریکایی نیز در این گفت و گوها تعهد داد که شمار زیادی از نیروهایش را از عراق خارج کند.
حسین فواد وزیر امور خارجه عراق نیز در پایان گفت وگوی استراتژیک آمریکا و عراق گفت که در این گفت وگو بر توسعه روابط دو کشور در تمام زمینه ها تاکید شد.

نظر شما