شناسهٔ خبر: 4649870 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

دولت مصمم است هيچ يک از دستورات مقام معظم رهبري بر زمين نماند

موج -معاون اول رييس جمهور با تاکيد براينکه در اين دولت بنا داريم هيچ وعده غير قابل اجرايي به مردم داده نشود، تصريح کرد: اين دولت مصمم است هيچ يک از دستورات مقام معظم رهبري بر زمين نماند و همه دستورات ايشان بايد اجرايي گردد.

صاحب‌خبر - به گزارش خبرگزاري موج،اسحاق جهانگيري ظهر امروز (دوشنبه) در مراسم آغاز بهره برداري از شبکه آبياري تحت فشار هزار هکتار "عين خوش" با اشاره به برنامه ريزي دولت براي احيا و آبياري 50 هزار هکتار از اراضي استان ايلام گفت: امروز مردم در اين اراضي مشغول فعاليت هستند و به گفته وزير جهاد کشاورزي در پنج سال آينده اين مناطق يکي از مناطق مهم توسعه يافته خواهد بود.
معاون اول رييس جمهور اظهار داشت: وقتي تدبير و دلسوزي به معناي واقعي در کار باشد و مسئولين به قصد محبوب کردن خود شعار ندهند، آنگاه کارها به نتيجه مطلوب خواهد رسيد و مطمئن هستيم در سالهاي آينده شاهد اجراي کامل احياي اراضي دشت‌ هاي استان ايلام نيز خواهيم بود.
وي يکي از طرح هاي مهم و پر اهميت بخش کشاورزي که با همت وزارت جهاد کشاورزي در استان هاي خوزستان و ايلام در دست اجرا است را طرح احياي 550 هزار هکتار از اراضي اين دو استان دانست و گفت: اين طرح از سال 1375 در سفر مقام معظم رهبري به استان خوزستان مطرح شد که ايشان دستور دادند اين دشت ها تحت آبياري و کشاورزي قرار گيرند.
معاون اول رييس جمهور افزود: تا پيش از آغاز به کار دولت تدبير و اميد و پس از گذشت 18 سال از دستور رهبر معظم انقلاب، تنها 75 هزار هکتار از اين اراضي تحت آبياري و کشت قرار گرفت اما با روي کار آمدن دولت تدبير و اميد اين موضوع به طور جدي مورد تاکيد قرار گرفت.
جهانگيري با بيان اينکه دولت يازدهم به دو دليل به اين طرح توجه کرد گفت: نخست آنکه اين طرح ها بسيار پراهميت بود و با اجراي آن براي مردم استان ايلام و خوزستان که سالها در خط مقدم دفاع مقدس بودند مسير توسعه را فراهم مي‌کرد.
وي افزود: دليل ديگر آنکه اين طرح ها بسيار اقتصادي هستند و ميزان توليدات کشاورزي را به ميزان قابل توجهي افزايش مي دهند و از همه اينها مهمتر آنکه بالاترين مقام کشور يعني مقام معظم رهبري در اين زمينه دستور صادر کرده بودند و به مردم قول داده بودند لذا دولت تدبير واميد اهميت توجه دو چنداني به اين موضوع معطوف کرد.
معاون اول رييس جمهور ادامه داد: به همين دليل دولت نامه اي به مقام معظم رهبري نوشت و مجوزي براي اخذ وام از صندوق توسعه ملي دريافت کرد تا با اين اعتبارات بتواند طرح هاي مربوط به آب و خاک کشور و از جمله دشت هاي خوزستان و ايلام را اجرا کند.
جهانگيري در بخش ديگري از سخنان خود با تاکيد بر اهميت حوضه آب رودخانه‌ها و ضرورت يکپارچگي آنها گفت: ممکن است برداشت آب توسط يک استان از رودخانه موجب اعتراض ساير استان‌هاي در مسير رودخانه قرار گيرد که براي جلوگيري از اين موضوع و ساماندهي و يکپارچگي مديريت آن، شورايي براي مديريت حوضه آبريز رودخانه ها توسط وزارت نيرو در نظر گرفته شد تا همه استان ها بتوانند به شکل صحيح و مناسب از اين آب استفاده کنند.
معاون اول رييس جمهور همچنين از تشکيل شوراي هماهنگي حوضه آبريز رودخانه کرخه در هفته جاري خبر داد و افزود: با اين کار همه استان هاي در مسير از آب اين رودخانه بهره مند مي شوند و با مجموع کارهايي که در حوضه کرخه انجام شده بي ترديد 50 هزار هکتار اراضي استان ايلام که وعده داده شده، تحت آبياري و کشت قرار خواهد گرفت.
معاون اول رييس جمهور يکي از برنامه هاي مهم وزارت جهاد کشاورزي را توسعه آبياري هاي مدرن و تحت فشار عنوان کرد و گفت: قرار است 50 هزار هکتار اراضي دشت هاي ايلام از طريق آبياري مدرن و تحت فشار زير کشت قرار گيرد.
جهانگيري با تاکيد براينکه استفاده از شيوه هاي نوين آبياري بايد در تمام کشور ترويج شود ،خاطر نشان کرد: دولت در بودجه سالانه منابع و اعتبارات مناسبي در اختيار وزارت جهاد کشاورزي قرار داده تا اين شيوه آبياري را در تمام کشور توسعه دهند.
معاون اول رييس جمهور خاطر نشان کرد: اگر وزارت جهاد کشاورزي بتواند با استفاده از اين گونه روش ها 15 درصد در ميزان مصرف آب در بخش کشاورزي صرفه جويي کند، گام مهمي در جبران کمبود آب کشور برداشته خواهد شد. البته بايد بر اين نکته نيز تاکيد گردد که وزارت جهاد کشاورزي با اعمال اين گونه روش ها نه تنها سطح زير کشت را کاهش نخواهد داد بلکه در صدد است اراضي تحت کشت را افزايش دهد.
جهانگيري در بخش پاياني سخنان خود با بيان اينکه کشور به جهت امنيت غذايي داراي سياست هاي روشني است گفت: اميدواريم با برنامه ريزي هاي انجام شده شاهد افزايش محصولات کشاورزي باشيم و علاوه بر خودکفايي در محصولات شاهد مثبت شدن تراز تجاري بخش کشاورزي باشيم.
گفتني است معاون اول رييس جمهور پيش از حضور در اين مراسم، از دشت عباس، دشت فکه، عين خوش و جنگلهاي بلوط به صورت هوايي بازديد کرد و در جريان روند اجراي کار و ميزان پيشرفت فيزيکي اين طرح ها قرار گرفت.

نظر شما