شناسهٔ خبر: 46497688 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

کوتاه از انتخابات

صاحب‌خبر -

آغاز گفت‌وگوهای شورای عالی وحدت با نامزدهای انتخاباتی
رئیسی، اولویت اول کاندیداها در شورای عالی وحدت

سرویس سیاسی-  
منوچهر متکی، سخنگوی شورای وحدت در پایان نوزدهمین نشست هیئت عالی شورای وحدت با اعلام این خبر که گفت‌وگوهای شورای وحدت با کاندیداهای محتمل و بالقوه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ آغاز شده است، گفت:     ما گفت‌وگوها را با نامزدهای مطرح در جریان ارزشی و انقلابی با این هدف که از پیش با برنامه‌ها و افراد محوری در‌ترکیب دولت مورد نظر آنها بیشتر آگاه شویم، آغاز کرده‌ایم.
وی با بیان اینکه «کماکان سید ابراهیم رئیسی اولویت اول ما در گزینه‌های این شورا است» اظهار داشت: در این گفت‌وگوها ارزیابی اولویت‌های بعدی و پیش‌بینی لازم در شرایط ویژه مورد نظر است و ما به زودی چارچوب این گفت‌وگوها و نحوه دعوت از نامزدها را تدوین خواهیم کرد.
متکی افزود: برای دستیابی به یک قالب و الگوی مشخص، برگزاری نشست‌های جدی‌تر با کاندیداها را در هیئت عالی شورای وحدت پیگیری خواهیم کرد.

«رئیسی»، «قالیباف» و «لاریجانی»
از گزینه‌های مطرح انتخابات 1400

عزت الله یوسفیان ملا، چهره نزدیک به لاریجانی در گفت‌وگویی در رابطه با کاندیداتوری علی لاریجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: امروز در اوج کسانی که نام آنها مطرح است، رئیسی، قالیباف و لاریجانی هستند ولی هیچ کدام از این افراد نگفته‌اند که می‌آیند حتی قالیباف با صراحت گفته سفرهایش کاری است و ربطی به انتخابات ندارد.
وی افزود: مردم باید به عملکردها توجه کنند. مرحوم زارعی هم در مجلس بود آقای رسایی هم در مجلس بود آقای زاکانی هم در مجلس بود ولی در زمان آقای لاریجانی یکی از این درگیری‌های امروز در مجلس دیده نشد. آقای لاریجانی در هر دوره وارد مجلس شد رئیس مجلس بود این دوره هم اگر می‌آمد رئیس مجلس بود ولی ایشان مصالح نظام را در این دیدند که باید فاصله بگیرند. من امروز نمی‌دانم ایشان می‌آیند یا نه و اگر بدانم که ایشان می‌آیند نکات و واقعیت‌های ملموسی را از ایشان بیان می‌کنم که همه نمایندگان آن را لمس کرده‌اند.
یوسفیان ملا گفت: آقای لاریجانی مشی اصولگرایی دارد ولی جزو هیچ گروه و جریانی نیست.

آغاز فعالیت‌های انتخاباتی عارف
در حالی که اصلاح‌طلبان نهاد اجماع‌ساز را به ریاست بهزاد نبوی تشکیل داده و در انتظار تایید صلاحیت‌ها هستند تا کاندیدای مورد نظر خود را برای انتخابات 1400معرفی کنند اما محمدرضا عارف که مدتی است در جلسات آنها شرکت نمی‌کند مسیر خود را از جبهه اصلاحات جدا کرده تا بصورت مستقل در انتخابات خردادماه کاندیدا شود.
فارس هم در گزارشی نوشت: حذف نرم عارف توسط اصلاح‌طلبان آغاز شده و اما شواهد حکایت از این دارد که این‌بار معاون اول دولت اصلاحات بی‌توجه به آنچه تندروهای این جریان و رئیس دولت اصلاحات دنبال می‌کند، مسیر متفاوت‌تری را آغاز کرده است.
در ادامه خبر فارس آمده است: بنیاد امید ایرانیان که محمدرضا عارف ریاست آن را بر عهده‌ دارد فعالیت‌های انتخاباتی خود را در برخی از استان‌های کشور آغاز کرده و ستادهایی را راه‌اندازی کرده است و این نشان می‌دهد معاون اول دولت اصلاحات این‌بار عزم جدی‌تری برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ دارد.
دیدار انتخاباتی عارف با کاندیداهای احتمالی اصلاح‌طلب
در پی افزایش فعالیت و تحرکات انتخاباتی اصلاح‌طلبان، برخی کاندیدای احتمالی احزاب اصلاح‌طلب از جمله حزب‌کارگزاران و برخی اعضای سابق و فعلی دولت روحانی که در مظان کاندیداتوری هستند، با محمدرضا عارف دیدار و گفت‌وگو کردند. این دیدار در قالب هم‌اندیشی انتخاباتی و با هدف بررسی گزینه نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری اصلاح‌طلبان بوده است.
به گزارش مهر، محمدرضا عارف اخیراً در پاسخ به سؤالی درباره کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰ گفته بود که فعلاً در حال بررسی شرایط است و تصمیمی‌قطعی برای کاندیداتوری نگرفته است؛ اظهارات عارف در حالی است که یک روزنامه اصلاح‌طلب با انتشار کاریکاتوری کنایه‌آمیز از عدم عملکرد انتخاباتی شفاف عارف انتقاد کرده بود.

گلایه اصلاح‌طلبان از عارف
قوامی: هدف عارف لطمه‌زدن به اصلاحات است

ناصر قوامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگویی درباره ورود مستقل عارف به انتخابات گفت: «من به آقای عارف به‌عنوان یک برادر دلسوز می‌گویم که برادر من آبروی خودت و اصلاح‌طلبان را حراج نگذار. مردم فهمیده‌اند که شما چه کاره هستید؛ پس چرا می‌خواهی به خودت و اصلاحات ضربه بزنی؟»
او ادامه داد: «من تصور می‌کنم آقای عارفی که دیگر هیچ توجهی به توصیه بزرگان اصلاحات از جمله آقای خاتمی‌نمی‌کند، مأموریت دارد و هدفش این است که لطمه بزرگی به جریان اصلاحات بزند. او با درنظرداشتن این احتمال که تأییدصلاحیت می‌شود، وارد انتخابات خواهد شد تا با یک رأی بسیار اندک آبروی اصلاح‌طلبان را ببرد. البته این احتمال هم وجود دارد که در ادامه مسیر و هنگامی‌که نامزد اصلی اصلاح‌طلبان معرفی شد مانند سال92 کنار بکشد.»
مردم هنوز ماجرای ژن خوب را فراموش نکرده‌اند!
قوامی‌در پایان درباره میزان اقبال عمومی به عارف در انتخابات پیش رو گفت: «من تصور می‌کنم اگر به فرض محال هیچ نامزدی از سوی اصلاح‌طلبان معرفی نشود و اتفاقا همه اصلاح‌طلبان هم یکسره از آقای عارف حمایت کنند، بازهم رأی نمی‌آورد زیرا مردم کوچک‌ترین خوش‌بینی‌ای به او ندارند و وقتی دیدند که او چهارسال در مجلس دهان خود را بست و هیچ حرفی نزد، تحت هیچ شرایطی به او اعتماد نمی‌کنند. علاوه بر همه اینها بحث‌هایی هم بر سر فرزندش وجود دارد که مردم هنوز یادشان نرفته است که ژن خاندان آقای عارف خوب است و ژن دیگران بد!»

نایب‌رئیس مجلس اعلام کاندیداتوری کرد
 قاضی‌زاده‌هاشمی: روش اداره کشور باید تغییر بکند

نایب‌رئیس مجلس دیروز از کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم خبر داد.
امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی ‌در گفت‌وگویی که دیروز منتشر شد، گفت: من برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام خواهم کرد، اگر کسی خودش را اصلح نمی‌داند نباید کاندیدا بشود.
وی با بیان اینکه «روش اداره کشور باید تغییر بکند و برنامه کاملی برای این مسئله داریم» گفت: آقای روحانی کاری کرده است که اصلاح‌طلبان فرصتی در انتخابات ۱۴۰۰ نخواهند داشت؛ مردم در کوتاه‌مدت به هیچ وجه عملکرد اصلاح‌طلبان را فراموش نمی‌کنند.

علی اکبر صالحی: برای انتخابات 1400 قصد و برنامه‌ای ندارم
خبر دیگر آنکه، بعد از کلاب‌هاوس 4 ساعته علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی‌که در آن به ده‌ها سؤال هسته‌ای، برجامی ، سیاسی و حتی اقتصادی خبرنگاران از طیف‌های مختلف سیاسی داخل و خارج کشور پاسخ داد، برخی صفحات رسانه‌های مجازی ادعا کردند که صالحی درحال رایزنی با شخصیت‌ها برای کاندیداتوری انتخابات 1400است.
بر همین اساس، رئیس سازمان انرژی اتمی‌در گفت وگو با پایگاه آخرین خبر، ضمن رد چنین خبرسازی‌هایی تصریح کرد: البته گروه‌ها و شخصیت‌های متعددی در ماه‌های اخیر با بنده برای حضور در عرصه انتخابات رایزنی داشته‌اند ولی به همه این عزیزان گفته‌ام که چنین قصد و برنامه‌ای ندارم.

ضرغامی: شعارم نان، مسکن و آزادی است
عزت‌الله ضرغامی، رئیس اسبق صداوسیما هم که پیش از این به‌طور ضمنی از کاندیداتوری خود در انتخابات 1400 خبر داده بود، در گفت‌وگو با فارس حرف‌ها و تحلیلهای انتخاباتی خود را مطرح کرد و گفت: هرکسی که مردم باورش کنند برنده انتخابات است.
وی با‌ اشاره به اینکه «شعارم نان، مسکن و آزادی است» افزود: شما امروز اگر از ضرغامی ‌بپرسید که چنانچه رئیس‌جمهور بشوید جدی‌ترین کار فرهنگی که انجام می‌دهید چیست؟ من می‌گویم اولین کارهایی که باید بکنیم معیشت حداقلی مردم، امنیت غذایی و اجاره بها برای جوانان است. شما اگر این را حل کنید، من به‌عنوان مسئول فرهنگی فکر می‌کنم بخش زیادی از مسائل فرهنگی حل می‌شود.
ضرغامی‌گفت: دولت آینده در این مقطع حساس باید یک مأموریت خیلی جدی را انجام دهد، برای اینکه کشور را از این شرایط عبور دهد. این دولت باید‌ترکیبی باشد از نیروهای با تجربه و با صلاحیت که اهل جوانگرایی باشند و جوان‌هایی که در فرآیندی توانسته‌اند بطور طبیعی رشد کنند.
رئیس اسبق صداوسیما با بیان اینکه «در شرایطی که نیاز به جوان‌گرایی داریم، پیرترین دولت شکل گرفته است» گفت: روحانی نه مشکلات را حل کرد نه خوب مذاکره کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما