شناسهٔ خبر: 46495591 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

اصلاح طلبان و انتخابات ۱۴۰۰؛ داریوش قنبری: لاریجانی با حمایت اصلاح‌طلبان کاندیدای ریاست‌جمهوری می‌شود/ سیدهادی خامنه‌ای: دولت بعدی احتمالا دست کسانی‌ست که همه چیز در اختیارشان است

صاحب‌خبر -

شفقنا- اگرچه دکتر علی لاریجانی تا به امروز در مورد حضور یا عدم حضور خود در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اظهار نظر رسمی نداشته است، اما برخی گمانه زنی کردند که آقای لاریجانی با حمایت اصلاح طلبان پا به عرصه انتخابات خواهد گذاشت، به عنوان مثال داریوش قنبری عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری بیان کرد: «علی لاریجانی» قطعا با حمایت اصلاح‌طلبان می‌خواهد کاندیداتوری خود را اعلام کند و خود را جدا از جریان اصلاحات نمی‌داند، اما حق شناس، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی معتقد است: حمایت اصلاحات از لاریجانی منتفی است. 

حجت الاسلام و المسلمین سیدهادی خامنه‌ای نیز ضمن پیش بینی حضور احزاب و اشخاص مختلف در انتخابات آتی، در اظهار نظری عنوان کرد: دولت بعدی احتمالا دست کسانی‌ست که همه چیز در اختیارشان است.

به گزارش شفقنا، در ادامه آخرین اخبار، نظرات و تحلیل های اصلاح طلبان درباره انتخابات ۱۴۰۰ را می خوانید:

صالحی: نامزد انتخابات ریاست جمهوری نمی‌شوم

بعد از کلاب هاوس ۴ ساعته علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی که درآن به ده‌ها سوال هسته‌ای، برجامی، سیاسی و حتی اقتصادی خبرنگاران از طیف‌های مختلف سیاسی داخل و خارج کشور پاسخ داد، برخی صفحات رسانه‌های مجازی شایع کردند که صالحی درحال رایزنی با شخصیتها برای کاندیداتوری انتخابات ۱۴۰۰ است.

روزنامه خراسان در ادامه نوشت: رییس سازمان انرژی اتمی در گفتگو با روزنامه خراسان ضمن رد چنین خبرسازی هایی تصریح کرد: البته گروه ها و شخصیت های متعددی در ماه های اخیر با بنده برای حضور در عرصه انتخابات رایزنی داشته‌اند ولی به همه این عزیزان گفته‌ام که چنین قصد و برنامه‌ای ندارم.

طیبه سیاوشی: ثبات در سیاستگذاری راهی برای رسیدن به مشارکت حداکثری

ایرنا نوشت: طیبه سیاوشی نماینده پیشین مجلس و فعال مدنی ضمن تاکید بر نقش ثبات در سیاست گذاری برای افزایش مشارکت حداکثری به ایرنا گفت: رفع مشکلات اقتصادی و عملکرد شورای نگهبان در رد یا تایید صلاحیت نامزدها، تاثیر زیادی در انگیزه بخشی و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات پیش رو خواهد داشت.

عوامل موثر برای مشارکت سیاسی مردم

سیاوشی در ابتدا در تبیین عوامل کلی و موثر برای حضور مردم و مشارکت سیاسی آنها گفت: با نگاهی به جریان انتخابات در ایران و با استناد به دلایل علمی بررسی شده می توان این نکته را دریافت که عوامل مهمی چون شهرنشینی، زندگی مدرن و میزان تحصیلات نقش مهمی در مشارکت آحاد مردم در سال ‌های بعد از انقلاب داشته است و در عین حال می توان این نکته را نیز مدنظر قرار داد که میزان مشارکت الزاماً با چگونگی عملکرد دولت ها رابطه مستقیم نداشته است. دلایل همیشگی و  اساسی نیز همواره برای انگیزه بخشی مشارکت کنندگان در انتخابات و فارغ از عملکرد و شرایط اقتصادی و سیاسی کشور وجود داشته است:حفظ ایران و اهمیت به تمامیت ارضی کشور، انجام تکلیف شرعی و علاقه و کنش مندی سیاسی به مثابه یک رکن مهم زندگی اجتماعی از جمله مواردی است که برخی افراد را  فارغ از شرایط روز کشور به مشارکت و حضور در انتخابات ترغیب می‌کند.

چگونگی مشارکت حداکثری در انتخابات

نماینده سابق مجلس در بخش دیگر از سخنان خود به موضوع مشارکت حداکثری در فاصله کمتر از ۳ ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و درباره عوامل موثر بر حضور مردم و مشارکت حداکثری آن افزود: بحث بسیار حایز اهمیت در خصوص مشارکت حداکثری مردم در انتخابات به موضوع نرخ تورم و نرخ بیکاری در جامعه مربوط می شود که از نظر من عامل بسیار مهمی در میزان مشارکت مردم در انتخابات است و  مستندات علمی نیز به قطعیت این موارد صحه می گذارد. حتی می توان این بحث را اینطور نیز مطرح کرد که یکی از دلایلی که  موجب مشارکت حداکثری مردم در انتخابات می‌شود بهبود شرایط اقتصادی و یا امید به بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی آنها محسوب می شود.

علاوه بر بحث امید و انگیزه های اقتصادی که به عنوان اصلی ترین دلیل حضور و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات مطرح شد، بحث توسعه سیاسی نیز می تواند انگیزه مهمی برای حضور آحاد مردم با تفکر و سلیقه های مختلف در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ باشد. به طور مشخص تر عملکرد شورای نگهبان در تایید یا رد صلاحیت نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری می تواند در مشارکت حداکثری مردم بسیار موثر باشد و انگیزه خوبی را برای حضور مردم به پای صندوق های رای ایجاد کند.

موانع  بر سر راه مشارکت

این فعال مدنی ضمن برشمردن عوامل موثر بر مشارکت حداکثری به  موانع مهم حضور مردم در انتخابات نیز اشاره کرد و اظهار داشت:موضوع دیگری که در آستانه سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بسیار برجسته شده، بحث رای ندادن به مثابه اعلام نارضایتی مشارکت کنندگان است که البته این نگاه و رویکرد فکری و سیاسی در انتخابات گذشته نیز مرسوم بود اما در این دوره بسیار برجسته شده و برخی رسانه های معاند به شدت روی آن متمرکز و مانور می دهند. در صورتی که بسیاری از افراد این طیف فکری در حالت کلی با نظام و یا کشور مشکلی نداشته و حتی کلیت انقلاب و اسلام را پذیرفته اند و تنها شرایط روز کشور که به طور عمده مشکلات معیشتی و اقتصادی را شامل می شود باعث پایین آمدن انگیزه حضور آنها در انتخابات شده است. در جدیدترین نظرسنجی که یکی از مراکز معتبر نظرسنجی در داخل کشور منتشر کرده بود آمار مشارکت کنندگان در تهران، میزان قابل توجهی نبود و در سایر شهرستان ها نیز بسته به  دو عامل مهم شهرنشینی و میزان تحصیلات این میزان مشارکت تغییر می کند که بی تردید این نتایج  در فاصله نزدیک انتخابات ریاست جمهوری می بایست مورد تاکید و توجه مسولان کشور قرا گیرد.

حق شناس: حمایت اصلاحات از لاریجانی منتفی است

مهر نوشت: عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با بیان اینکه ما در سال ۹۲ ناچار به حمایت از روحانی بودیم گفت: فضای سیاسی کشور در سال ۱۴۰۰ متفاوت از ۹۲ است و دیگر انتخاب بین گزینه بد و بدتر جواب نخواهد داد.

حق شناس درباره انتخاب نامزد واحد از سوی نهاد اجماع‌ساز پرداخت و ضمن تاکید بر معرفی یک چهره اصلاح‌طلب در انتخابات ریاست‌جمهوری، در واکنش به موضع‌گیری برخی از اعضای کارگزاران در حمایت از کاندیداتوری «علی لاریجانی»، گفت: «فضای سیاسی کشور در ۱۴۰۰ با ۹۲ به شدت متفاوت است و حتی اگر رهبر جریان هم اعلام نظر کند بدنه اصلاحات با آنها همراهی نخواهد کرد. اگر کارگزارنی‌ها هم همان روش انتخابات مجلس یازدهم را اعمال کنند به جایی نخواهند رسید.»

سخنگوی جبهه اصلاحات ایران: سازوکار رسیدن به نامزد اجماعی اصلاح‌طلبان مشخص می‌شود

ایرنا نوشت: سخنگوی جبهه اصلاحات ایران گفت: نتیجه بررسی پیشنهاد کمیته راهبردها و برنامه‌ریزی این جبهه درباره سازوکار رسیدن به نامزد اجماعی اصلاح‌طلبان هفته بعد مشخص می‌شود.

به گزارش کانال اطلاع‌رسانی جبهه اصلاحات ایران، آذر منصوری درباره دومین جلسه جبهه اصلاحات ایران که در سال جدید به ریاست بهزاد نبوی برگزار شد، گفت: در این جلسه پیشنهاد دبیرخانه مبنی بر تامین منابع مالی جبهه از سوی اعضا مجمع عمومی (که قبلا در آیین‌نامه تصویب شده بود) مطرح و مقرر شد دبیرخانه پیگیری‌های لازم را در این ارتباط به انجام رساند و گزارش آن به مجمع عمومی ارائه شود.

سخنگوی جبهه اصلاحات ایران افزود: طبق آیین‌نامه قرار است احزاب و شخصیت‌های حقیقی عضو جبهه هزینه‌های جاری جبهه را تامین کنند.

منصوری با اشاره به پیشنهاد کمیته راهبردها و برنامه‌ریزی جبهه درباره ساز و کار رسیدن به نامزد اجماعی اصلاح‌طلبان، تصریح کرد: با توجه به پیشنهادهای مطرح شده مبنی بر بررسی بیشتر توسط احزاب، تصمیم گیری به جلسه هفته آینده مجمع عمومی موکول شد.

وی ادامه داد: در این جلسه همچنین قرار شد طبق آیین‌نامه مصوب و با هدف جلوگیری از تعارض منافع، افراد حقیقی و حقوقی که برای انتخابات ثبت نام کرده‌اند از عضویت در جبهه انصراف دهند.

سخنگوی جبهه اصلاحات ایران خاطرنشان کرد: بر همین اساس در این جلسه مقرر شد نمایندگان احزاب فرد جایگزین خود را به دبیرخانه معرفی کنند و افراد حقیقی هم اگر ثبت‌نام کرده باشند، طبعا جایگزینی نخواهند داشت.

داریوش قنبری: لاریجانی با حمایت اصلاح‌طلبان کاندیدای ریاست‌جمهوری می‌شود

مهر نوشت: عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری گفت: «علی لاریجانی» قطعا با حمایت اصلاح‌طلبان می‌خواهد کاندیداتوری خود را اعلام کند و خود را جدا از جریان اصلاحات نمی‌داند.

داریوش قنبری عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری در گفت وگو با مهر، درباره حضور جریان متبوعش در انتخابات ۱۴۰۰، گفت: با توجه به اینکه به زمان ثبت نام نزدیک می‌شویم، فرصت زیادی برای معرفی نامزد انتخابات ریاست جمهوری باقی نمانده است. بنابراین هرچه سریع‌تر باید نظر اصلاح طلبان در عرصه انتخابات اعلام شود و این کار به تشکیلات وحدت‌بخش محول شده و بررسی‌های لازم درباره افراد مطرح در حال انجام است.

وی افزود: جریان اصلاحات ضمن سنجش پایگاه مردمی افراد مطرح شده، به سمت کاندیدایی خواهد رفت که احتمال رای آوری بالایی داشته باشد. موفقیت جریان اصلاحات و ذائقه مردم از جمله مواردی است که مورد توجه تشکیلات وحدت‌بخش اصلاح‌طلبان است. قطعا کاندیدایی شانس حمایت اصلاحات را دارد که پشتوانه مردمی خوب و بالایی داشته باشد و بتواند به عنوان نماینده این جریان اقبال عمومی مردم را به سمت خود جذب کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: کاندیدایی که مطرح می‌شود قطعا باید اصلاح‌طلب باشد، اما صرفا اصلاح‌طلب بودن مهم نیست. نماینده این جریان باید حتما دارای وجهه مردمی و سبد رای باشد. تحلیل و ارزیابی من این است که اصلاح طلبان شخصی را معرفی خواهند کرد که احتمال پذیرش بالایی میان مردم داشته باشد.

قنبری درباره نامزدهای احتمالی جبهه اصلاحات در انتخابات ۱۴۰۰ نیز گفت: علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری، سید حسن خمینی، محمدرضا عارف، مسعود پزشکیان و محمدجواد ظریف از جمله افرادی هستند که در چارچوب جریان اصلاحات و اعتدال مدنظر هستند. باید صبر کرد و دید آیا نامزد دیگری اضافه می‌شود و یا کدام یک از این افراد به عنوان کاندیدای نهایی معرفی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: از میان افرادی که نام آنها برده شد، کسانی هستند که خودشان اعلام کرده‌اند که کاندیدا خواهند شد و بعضی هم هنوز حضور در انتخابات ۱۴۰۰ رد یا تایید نکرده‌اند. در حال حاضر اصلاحات یا بخش‌هایی از این جریان انتظار دارند که این افراد اعلام حضور کنند. در مجموع بعد از اینکه مشخص شود چه کسانی تمایل به کاندیداتوری دارند، تشکیلات وحدت‌بخش اصلاح‌طلبان پایگاه مردمی و سبد رای آنها را بررسی خواهد کرد تا فردی که احتمال پیروزی بیشتری دارد به عنوان کاندیدای نهایی معرفی شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره حمایت جریان اصلاحات از «علی لاریجانی»، بیان کرد: لاریجانی اعلام کند اصلاح‌طلب است یا اعلام نکند، مواضعی که در سال‌های گذشته داشته او را به سمت اردوگاه اصلاحات آورده است و در این هیچ تردیدی نیست. من فکر می‌کنم لاریجانی هم قطعا با حمایت اصلاح‌طلبان می‌خواهد کاندیداتوری خود را اعلام کند و خود را جدا از جریان اصلاحات نمی‌داند.

قنبری ضمن اشاره به اینکه لاریجانی در چارچوب دیگری وارد انتخابات نخواهد شد، افزود: کاندیدای جریان اصولگرا مشخص است. در میان گزینه‌های اصولگرایان نامی از علی لاریجانی دیده نمی‌شود و نامی از او بر زبان نمی‌آورند. بنابراین من فکر می کنم قطعا او در جریان اصلاحات قرار خواهد گرفت و وارد انتخابات خواهد شد.

وی حمایت نهایی از لاریجانی را منوط به تصمیم تشکیلات وحدت‌بخش اصلاح‌طلبان دانست و گفت: همه منتظر هستند تا این تشکیلات نظر نهایی خود را اعلام کند و احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب قطعا به تنهایی کاندیدایی برای انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی نخواهند کرد. این تشکیلات که متشکل از احزاب و اشخاص حقیقی اصلاحات است تصمیمی که مصلحت جامعه و جریان باشد را اتخاذ خواهد کرد.

سیدهادی خامنه‌ای: دولت بعدی احتمالا دست کسانی‌ست که همه چیز در اختیارشان است

انتخاب نوشت: فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: دولت بعدی احتمالا دست کسانی‌ست که همه چیز دراختیارش است.

* در مورد انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری پیش‌بینی‌تان چیست؟

تمام احزاب و گروه‌ها برای خودشان کاندیداهایی را به صورت معین و گاهی طیفی از افراد را مطرح کردند. در روزنامه‌هایشان هست. تعدادشان فکر می‌کنم از ۱۰ نفر به بالاست. و برخی هم به شکل جوک‌مانند یک یک اینها را با وزرایی که باید داشته باشند می‌‌اندازند لابد دیده‌اید. حالا جوک پیدا کرده. و حالا کدامشان شانس دارند کسی نمی‌تواند پیش‌بینی کند.

* به نظرتان برخورد شورای نگهبان چطور خواهد بود؟

شورای نگهبان اگر فردی پیدا شود که تفکر اصلاح‌طلبان را نمایندگی کند و آدم جاندار و بنیه‌دار و بامغزی هم باشد، قاعدتا شورای نگهبان اجازه نمی‌دهد مطرح شود. بالاخره بهانه‌ای پیدا می‌شود. البته من الان در صحنه چنین فردی را سراغ ندارم که این ظرفیت را به عنوان نماینده اصلاح‌طلبان برای ریاست جمهوری داشته باشد.

*یعنی کسی که رای بیاورد؟

خیر یعنی بتواند بار مسئولیت تفکر و اندیشه اصلاح‌طلبی را بکشد. ممکن است رای بیاورد یا نه. آن الان موردنظر من نیست.

*به نظرتان چه کسی می‌تواند این قابلیت را داشته باشد؟

عرض می‌کنم الان کسی را سراغ ندارم.

*اجازه هست با شما مصداقی‌تر صحبت کنم؟

خیر.

*در شرایط فعلی کشور،‌ اولا فکر می‌کنم که خیلی اقبالی به مشارکت مردم نیست و وزارت کشور اعلام کرد نصف مشارکت مجلس اخیر است یعنی حدود ۲۳-۲۴ درصد.

اگر آن باشد که بسیار بد خواهد بود.

*البته حتما روزافزون خواهد بود.

ماها واقعا خواستار هستیم که مشارکت بالا باشد چون با مشارکت بالا اعتبار نظام بالا می‌رود.

*رهبری هم در این مورد اظهارنظر فرمودند.

همه می‌گویند. رهبری و ماها هم واقعا می‌خواهیم اینطور باشد. اما مسئولان باید عواملی را که به مشارکت کمک می‌کند ایجاد کنند نه اینکه جلویش را بگیرند.

*شما می‌فرمایید همین عوامل افرادی هستند که می‌توانند بیایند ولی خیلی…

حالا نباشند مسئله‌ای نیست. به نظر من حدود اختیارات و میدان حرکت برای مسئولان آنقدر گسترده نیست که چه کسی بیاید. یعنی تفاوت‌ها میان این مصداق‌ها خیلی کم است. گاهی فردی مثل آقای میرحسین مطرح است که فاصله‌اش با غیر خودش خیلی زیاد است. آن جداست. ولی همچین تیپی که دیگر نداریم. بقیه نسبت‌هایشان خیلی به هم نزدیک است حالا یکی اسمش اصلاح‌طلب است و آن دیگری اصولگراست.

علی ربیعی: اگر مشارکت بالای ۷۰ درصد نداشته باشیم، دولتی که می‌آید، سرمایه اجتماعی ندارد

ایلنا نوشت: سخنگوی دولت گفت: متاسفانه عده ای در این سال‌ها تلاش کردند تا به مردم بگویند آن چه که رأی دادید و خواستید می‌تواند محقق نشود و این پیام بسیار بدی به جامعه است.

علی ربیعی در خصوص برخی نگرانی‌ها در رابطه با میزان مشارکت در انتخابات خردادماه گفت: حضور مردم در پای صندوق‌های رأی نکته بسیار مهمی است؛ ما نگرانی‌هایی در این مورد داریم و فکر می‌کنیم شاید اهمیت انتخابات به خوبی درک نشود و متاسفانه عده‌ای هم در این سال‌ها تلاش کردند تا بگویند آن چه که رأی دادید و خواستید می‌تواند محقق نشود و این پیام بسیار بدی به جامعه است.

وی تاکید کرد: من نه به عنوان سخنگوی دولت و دستیار اجتماعی رئیس‌جمهور، بلکه به عنوان یک کنشگر اجتماعی و کسی که در این ۴۰ سال بوده‌ام و مانند یک پیچک با درخت تنومند انقلاب پیچ خورده‌ام، می‌گویم اگر مشارکت بالای ۷۰ درصد نداشته باشیم، دولتی که می‌آید، در داخل کشور سرمایه اجتماعی ندارد که بتواند کنترل کند و این اتفاق بسیار بد موجب سعادت، رشد و توسعه ما نمی‌شود؛ از سوی دیگر هم در بیرون کشور ارزیابی خارجی‌ها و قلدری هایشان نسبت به ما افزایش پیدا می‌کند.

سخنگوی دولت ادامه داد: نقش مردم از این جهت که برای برگزاری یک انتخابات خوب تمایل نشان دهند بسیار مهم است و فضا را باز می‌کند که امیدوارم دست اندر کاران ترتیبی اتخاذ کنند همه افراد بتوانند در سبدی که به وجود می‌آید دیدگاه خودشان را داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: امروز آن‌هایی که درباره مشارکت تصمیم می‌گیرند و افرادی که برای انتخابات می‌آیند و می‌خواهند در معرض قضاوت قرار گیرند اگر طوری رفتار نکنند که نظرات را تامین کنند واقعا جفای بزرگی به امنیت ملی کرده‌اند.

ربیعی در پاسخ به این سوال که عده‌ای مطرح می‌کنند اگر ۳۰ درصد از مردم هم در پای صندوق‌های رأی حاضر شوند، نظام مشروعیت خودش را به دست آورده؛ آیا این نظریه برای کشوری مانند ایران قابل قبول است، گفت: آن‌چیزی که من می‌دانم و مقام معظم رهبری هم همیشه گفته‌اند، مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی است و این گفته ایشان برای امروز هم نبوده و یک استراتژی است.

وی تاکید کرد: برای ما ملاک مقام معظم رهبری هستند و آقایان دیگر باید به جای بحث بر روی درصد مشارکت، تمهیدات مشارکت حداکثری را فراهم کنند.

نظر شما