شناسهٔ خبر: 46456030 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

اندر حکایات ورود کاندیدای نظامی جوان به انتخابات 1400؛

سردار جوانی: منفک کردن سعید محمد از قرارگاه خاتم به دلیل تخلفش بود/ پورمختار: اظهارات سردار به موضوع کاندیداتوری محمد خاتمه داد

صاحب‌خبر -

خبرگزاری آریا- سردار جوانی، معاون سیاسی در گفتگویی اظهار داشت: سپاه نه از سعید محمد و نه از هیچ کاندیدای دیگری در انتخابات حمایت نمی‌کند و نخواهد کرد.
به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری آریا، کمتر از 80 روز دیگر تا شروع سیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است. این روزها چهره‌های شاخص جریان اصولگرا یکی پس از دیگری برای حضور در عرصه انتخابات ریاست جمهوری اعلام آمادگی می‌کنند. اما کاندیداتوری سردار سعید محمد چهره اصولگرایی که با پیشینه نظامی بخش عمده‌ای از اخبار انتخاباتی اصولگرایان را به خود اختصاص داده و بیش از همیشه خبرساز شده است.

منفک کردن سعید محمد از قرارگاه خاتم به دلیل تخلفش بود
سردار جوانی، معاون سیاسی سپاه در گفتگویی درباره کاندیداتوری سعید محمد در انتخابات ریاست جمهوری آتی اظهار داشت: سپاه نه از سعید محمد و نه از هیچ کاندیدای دیگری در انتخابات حمایت نمی‌کند و نخواهد کرد. اساساً ورود سپاه و بسیج به انتخابات به‌طور مصداقی و حمایت از افراد و گروه‌ها و فهرست‌ها دارای منع قانونی و شرعی است. این فضایی که در شبکه های اجتماعی داخلی و رسانه‌های خارجی و بویژه در شبکه‌های ماهواره‌ای ضدانقلاب شکل گرفته و بعضاً سعید محمد را کاندیدای مورد حمایت سپاه معرفی می‌کنند، از یک طرف ساخته و پرداخته کسانی است که می‌خواهند چهره سپاه را مخدوش کنند و از طرفی، متأثر از افرادی است که تصور می‌کنند چون سعید محمد مسئولیت فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) سپاه را برعهده داشته‌ و به عرصه انتخابات ورود کرده‌اند، احتمالاً ورود ایشان به عرصه انتخابات با نظر و تأیید و حمایت سپاه است.
وی افزود: این تصورات نه‌تنها کاملاً خلاف واقع است بلکه واقعیت این است که سپاه به جدّ با ورود پاسداران و از جمله ایشان به عرصه انتخابات بدون طی مراحل و فرآیندهای قانونی تعریف شده مخالف است. اتفاقاً منفک کردن سعید محمد از مسئولیت فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم به دلیل همین تخلف و رعایت نکردن مقررات از سوی ایشان بوده است.

مصاحبه سردار جوانی به موضوع کاندیداتوری سعید محمد خاتمه داد
اما پورمختار گفت: مصاحبه آقای سردار جوانی به موضوع کاندیداتوری آقای سعید محمد در انتخابات ریاست جمهوری خاتمه داد و فکر کنم خود آقای سعید محمد هم به این شکل دیگر کاندیدای ریاست جمهوری نشود چون ذهنیت ها نسبت به او منفی شد.
محمدعلی پورمختار، درباره آینده انتخاباتی سعید محمد گفت: آقای سردار جوانی موضع رسمی سپاه را درباره انتخابات ریاست جمهوری بیان و اعلام کرد «سپاه از کسی حمایت نمی کند»، این درباره آقای سعید محمد و سایر نامزدها صدق می کند. البته موضوعی است که همواره وجود داشته است.
وی افزود: مصاحبه آقای سردار جوانی به موضوع کاندیداتوری آقای سعید محمد در انتخابات ریاست جمهوری خاتمه داد و فکر کنم خود آقای سعید محمد هم به این شکل دیگر کاندیدای ریاست جمهوری نشود چون ذهنیت ها نسبت به او منفی شد. البته آقای ترقی نیز قبل از تعطیلات نوروز اشاره ای به همین مباحث کرد اما چون آقای ترقی مقام رسمی نبود، خود آقای محمد صحبت های آقای ترقی را تکذیب کرد، بعد هم آقای ترقی عذرخواهی کرد.
این فعال سیاسی اصولگرا یادآور شد: الان یک مقام رسمی سپاه از تخلفی صبحت کرد که موجب برکناری آقای سعید محمد از قرارگاه خاتم الانبیا شده است. امکان دارد این تخلف عدم اطاعت از فرماندهی باشد یا سایر موارد که ما نمی دانیم. حالا فارغ از آنکه اصل این تخلف چه باشد، می توان گفت کسانی که علاقه داشتند آقای سعید محمد به صحنه انتخابات ریاست جمهوری بیاید و کاندیدا شود تا او را مورد حمایت قرار دهند، حالا دچار تردید شده اند.
وی درباره امکان انتقال بدنه اجتماعی سعید محمد به کاندیدای دیگر اظهار کرد: البته اشخاص ظرفیت بالفعلی دارند، این می تواند موثر واقع شود، در واقع به مقداری که مردم به او اعتقاد دارند قطعا می تواند آنها در حمایت از کاندیدای خاصی بسیج کند.

واکنش دفتر سعید محمد به اظهارات سردار جوانی
این در حالیست که دفتر سعید محمد در واکنش به اظهارات یدالله جوانی معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اطلاعیه ای صادر کرد.
در اطلاعیه دفتر سعید محمد آمده است: "فارغ از اینکه این قبیل اخبار با شیطنت رسانه ای تنطیم و نشر گردیده است آقای دکتر سعید محمد هیچ گونه تخلفی در خصوص فعالیت های انتخاباتی خود ننموده تا جایی که ایشان برای استعفا خود دلیلی همچون عدم شائبه حمایت و استفاده از موقعیت مسئولیت فرماندهی قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه را عنوان نموده است همه ما را به این مطلب رهنمون می سازد که آقای جوانی مسئولیت سخنگویی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را ندارند و تحلیل شخصی خود را بعنوان یک شخصیت حقیقی عنوان نموده است که متاسفانه مورد سوء استفاده رسانه های معاند برای ضربه زدن به ساحت مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز شده است.
مکرر اعلام داشتیم تکرار چنین مصاحبه هایی با توجه به علایق شخصی و حزبی برخی افراد منجر به عدم اعتماد عمومی و همچنین مشارکت حداکثری مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی خواهد گردید.از خداوند سبحان گشایش مسیر سعادت ملت بزرگ ایران را تحت توجهات امام عصر عجل الله مسالت داریم."

اعلام کاندیداتوری سعید محمد
گفتنی است که سعید محمد اسفندماه 99 با انتشار ویدیویی به طور رسمی تصمیم خود بر کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری 1400 را اعلام کرد.
سعید محمد، فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در اواسط اسفند 99 حضور خود در کارزار انتخابات ریاست جمهوری 1400 را رسمیت بخشید و با انتشار ویدئویی کاندیداتوری خود در انتخابات را اعلام کرد. این ویدئو و پوستر انتخاباتی‌اش در فضای مجازی کشمکش‌های سیاسی را در جریان اصولگرا مضاعف کرده و واکنش‌های فراوانی را به دنبال داشته است.
همچنین اولین مخالفت اصولگرایان با کاندیداتوری سردار سعید محمد، از طیف سنتی اصولگرایان آغاز شد. حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، محمد را چهره‌ای ناشناخته خطاب کرد و شانس موفقیتش در انتخابات ریاست جمهوری را اندک ارزیابی کرد.
ترقی مدعی شد که کنار رفتن سعید محمد از فرماندهی قرارگاه خاتم به دلیل انتخابات نبوده و به دلیل تخلف از این سمت برکنار شده است. در ادامه بادامچیان، دبیر کل حزب موتلفه اسلامی نیز استعفای محمد را کافی ندانست و با اشاره به مشاور بودنش، شائبه استفاده از امکانات سپاه را مورد توجه قرار داد.
اما در همان زمان سعید محمد اظهارات ترقی را کذب خواند و گفت که «همانگونه که قبلاً اعلام شده به دلیل حضور در انتخابات ریاست جمهوری و پرهیز از هرگونه شائبه‌ای از فرماندهی قرارگاه خاتم استعفا کردم و این استعفا مورد پذیرش فرمانده کل سپاه قرار گرفت.»






نظر شما