شناسهٔ خبر: 46448209 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

کاخ‌سفید: در حال حاضر انتظار نداریم گفت‌وگوهای مستقیمی با ایران داشته باشیم/ روسیه آماده میانجیگری بین تهران و واشنگتن است

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا-وزیر خارجه ایران بعد از پایان نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام اعلام کرد که هرگونه نشستی بین تهران و واشنگتن «غیرضروری» است.
به گزارش خبرگزاری آریا،محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در توییتر ضمن اعلام موافقت تهران و اعضای باقی مانده در برجام برای برگزاری نشست حضوری در وین تاکید کرد، انجام هرگونه دیداری بین ایران و آمریکا را غیرضروری خواند.
محمد جواد ظریف بعد از پایان نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام گزارشی توییتری درباره این نشست منتشر کرد.
وزیر خارجه ایران در این پیام نوشت: «در نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام، ایران، اتحادیه اروپا، سه کشور اروپایی به اضافه 2 کشور (چین و روسیه) موافقت کردند که مذاکرات حضوری را سه شنبه هفته آینده در وین از سر بگیرند».
ظریف ادامه داد: «هدف: سریعاً نهایی‌کردن رفع تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای، از طریق طراحی مسیر رفع تمام تحریم‌ها و پس از آن توقف تدابیر جبرانی از سوی ایران».
وزیر خارجه ایران در واکنش به اظهارنظر ادعایی روزنامه وال استریت ژورنال درباره حضور آمریکا در نشست سه شنبه کمیسیون مشترک برجام در پایان توییت خود نوشت: «هیچ دیداری بین ایران-ایالات متحده (نخواهد بود) و این کار غیرضروری است».
روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» مدعی شده بود که در نشست روز سه‌شنبه در وین که در ادامه نشست امروز کمیسیون مشترک برجام برگزار خواهد شد، آمریکا هم حاضر می‌شود اما مذاکره مستقیم با ایران انجام نخواهد شد.

کاخ‌سفید: در حال حاضر انتظار نداریم گفت‌وگوهای مستقیمی با ایران داشته باشیم
سخنگوی کاخ سفید شامگاه جمعه در کنفرانس خبری گفت که واشنگتن انتظار ندارد که در حال حاضر گفت‌وگوهای مستقیمی با ایران داشته باشد.
«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید شامگاه جمعه گفت که گفت‌وگوهای غیرمستقیم با ایران در وین به طور بالقوه‌ای سازنده است.
وی که در کنفرانس خبری روزانه کاخ سفید صحبت می‌کرد گفت که آمریکا آماده گفت‌وگوهای مستقیم با ایران بوده اما در حال حاضر انتظار نداریم که این گفت‌وگوها انجام شود.
ساکی در ادامه گفت: «درباره گام‌های که ایران باید برای پایبندی به توافق هسته‌ای اتخاذ کند و همچنین کاهش تحریم‌ها از سوی ما،‌ بحث خواهیم کرد».
«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ایران امشب (جمعه) در گفت‌وگویی در پی مطالب منتشر شده در خصوص نشست روز سه‌شنبه کمیسیون مشترک برجام در وین و حضور آمریکایی‌ها در وین اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران هیچ مذاکره‌ای با آمریکا ندارد، چه مستقیم و چه غیر مستقیم.
وی افزود: ما فقط با اعضای برجام مذاکره و گفت‌وگو می‌کنیم. همین اعضایی که الان 1+4 شناخته می‌شوند، طرف گفت‌وگوهای ما خواهند بود و آنها هم با طرف‌های دیگر هر طور که خودشان می‌خواهند می‌توانند صحبت کنند.

اینترفکس:روسیه آماده میانجیگری بین تهران و واشنگتن است
خبرگزاری روسی اینترفکس به نقل از یک منبع آگاه در وزارت خارجه روسیه گزارش داد که مسکو آماده میانجیگری بین تهران و واشنگتن در نشست هفته آینده وین است.
انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در پایان هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام با صدور بیانیه‌ای از آمادگی اعضای برجام برای پرداختن به موضوع بازگشت کامل آمریکا به توافق هسته‌ای ایران در چارچوب تلاش‌های مشترک خبر داد.
در همین راستا وزارت امور خارجه روسیه با صدور بیانیه ای از همه طرف های برجام خواست برای بازگشت این توافق به حالت اولیه و اجرای کامل آن تلاش کنند.
وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه در بیانیه خود خاطرنشان کرد: روز دوم ماه آوریل (امروز) سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه در نشست برخط کمیسیون مشترک برجام که در سطح مدیران سیاسی وزارتخانه ها برگزار شد، شرکت کرد.
در بیانیه گفته شده است: در این نشست راههای مشخص اجرای تفاهم های اصولی برای احیای کامل برجام که در بیانیه مشترک وزیران خارجه برجام در نشست روز 21 ماه دسامبر سال 2020 منعکس شده بود، بررسی شد.
وزارت خارجه روسیه تاکید کرده است: طرف روسی بر این باور است که برجام بدون جایگزین است و از همه طرف های شرکت کننده در آن دعوت به حداکثر تلاش برای بازگرداندن معامله هسته ای به حالت و چارچوب اولیه می کند.

آمریکا مذاکرات آتی در وین را درست اما دشوار دانست
نماینده ویژه آمریکا در امور ایران مذاکرات هفته آینده در وین را نخستین قدم دانست که دشوار اما در مسیر درست است.
رابرت مالی روز جمعه پس از نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام و موافقت اعضای آن برای مذاکره حضوری در سه‌شنبه آینده در وین، در یادداشت توئیتری این موضوع را مطرح کرد.
وی افزود: هفته آینده با شرکای اروپایی، روسی و چینی صحبت می کنیم تا درباره آنچه ایران و ایالات متحده برای از سرگیری انطباق با برجام باید انجام دهند، تبادل نظر کنیم.
نماینده ویژه آمریکا در امور ایران ادامه داد: این نخستین قدم است. بحث‌های پیش رو دشوار اما در مسیر درست است.
وزارت خارجه آمریکا هم در بیانیه‌ای اظهار کرد: ما توافق کرده‌ایم که در مذاکرات با شرکای اروپایی، روسی و چینی خود شرکت کنیم تا موارد مربوط به بازگشت متقابل به پیروی از برجام با ایران را شناسایی کنیم.
در این بیانیه آمده است: این روزها، روزهای ابتدایی است و ما پیشرفت فوری را پیش‌بینی نمی‌کنیم زیرا بحث‌های دشواری در پیش است اما ما معتقدیم که این یک گام سازنده رو به جلو است.
وزارت خارجه آمریکا تاکید کرده است: این گفت‌وگوها پیرامون گروه‌های کاری است که اتحادیه اروپا با سایر شرکت کنندگان باقیمانده در برجام از جمله ایران تشکیل می دهد. موارد اصلی که مورد بحث قرار خواهد گرفت، گام‌های اقدامات هسته‌ای است که ایران برای بازگشت به انطباق با مفاد برجام و گام‌های آمریکا برای کاهش تحریم‌هایی است که باید برای بازگشت به انطباق انجام دهد.
این بیانیه تصریح کرده است: ما در حال حاضر پیش‌بینی نمی‌کنیم که مذاکرات مستقیم بین ایالات متحده و ایران از طریق این روند انجام شود، گرچه ایالات متحده همچنان برای آن آماده است. این گفت‌وگوها در 6 آوریل در اتریش آغاز می‌شود.

آکسیوس: اروپایی‌ها در نشست امروز برجام موضع سرسختانه‌ای در قبال ایران داشتند
یک پایگاه خبری در گزارشی نوشت که یکی از دیپلمات‌های غربی گفته که نمایندگان سه کشور اروپایی در نشست روز جمعه موضع سرسختانه‌تری در قبال ایران در مقایسه با موضعی که دولت بایدن تا کنون داشته اتخاذ کرده‌اند.
پایگاه خبری آکسیوس در گزارشی به بررسی نشست امروز کمیسیون مشترک برجام پرداخت.
در این گزارش آمده است که انتظار نمی‌رود در نشست روز سه‌شنبه کمیسیون مشترک برجام در وین اتریش، دیپلمات‌های ایرانی و آمریکایی در یک اتاق حضور یابند اما این نشست در خصوص تعامل ایران و آمریکا گام کوچک رو به جلو به شمار می‌آید.
نمایندگان کشورهای باقی مانده در برجام – فرانسه، آلمان،‌ انگلیس، روسیه، چین و اتحادیه اروپا- روز جمعه نشست مجازی با ایران برگزار کردند تا درباره احیای توافق هسته‌ای که نیازمند لغو تحریم‌ها از سوی آمریکا و بازگشت ایران به تعهدات برجامی است، گفت‌وگو کنند.
آکسیوس نوشت: «تصمیم گرفته شد که نشست حضوری در سطح کارشناسان سه‌شنبه آینده در وین برگزار شود و در حال حاضر انتظار نمی‌رود که "راب مالی" نماینده آمریکا در امور ایران در این نشست حضور یابد».
دیپلمات‌های غربی به این پایگاه خبری گفته‌اند که «عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه ایران با صدور بیانیه‌ای مشترک در پایان نشست روز جمعه مخالفت کرد و دلیل آن نیز، عدم موافقت با مشارکت آمریکا در نشست هفته بعد در وین بوده است.
بر اساس گفته یکی از دیپلمات‌ها،‌ عراقچی به همتایان خود گفته است: «اگر آمریکا در همان زمان در وین باشد و شما بخواهید با آنها گفت‌وگو داشته باشید این مشکلی ندارد اما ما با آنها دیدار نخواهیم کرد».
آکسیوس نوشته است که نمایندگان سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس از عراقچی خواسته‌اند که با تعامل مستقیم با آمریکا موافقت کند و گفته‌اند که پیشنهادات دولت بایدن بسیار معقول است.
دیپلمات‌های غربی گفته‌اند که نماینده فرانسه به صورت ویژه‌ای اصرار داشته و به عراقچی گفته است که موضع ایران طرد کننده و غیر مفید است.
آکسیون نوشت که یکی از دیپلمات‌های غربی گفته که نمایندگان سه کشور اروپایی در نشست روز جمعه موضع سرسختانه‌تری در قبال ایران در مقایسه با موضعی که دولت بایدن تا کنون داشته اتخاذ کرده‌اند
یک دیپلمات گفت:‌«به نظر میرسد که آمریکایی‌ها احساس کرده‌اند که پیش از انتخابات ریاست جمهوری در ماه ژوئن در ایران پیشرفت‌هایی در راستای تقویت روحانی و ظریف باید حاصل شود».
در جریان نشست هفته آینده در وین، ‌انتظار می‌رود که تیم آمریکایی در یک اتاق بشیند و ایرانی‌ها نیز در اتاق دیگر قرار بگیرند و اروپایی‌ها بین آنها تردد داشته باشند.
بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا، گفت‌وگوهای هفته آینده دو مسیر را در پیش خواهد گرفت. از یک طرف شناسایی گام‌هایی است که آمریکا باید درباره تحریم‌ها اتخاذ کند و دیگری، گام‌هایی است که ایران باید درباره برنامه هسته‌ای خود بردارد.
«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز امروز به خبرنگار آکسیوس گفت که این کشور در نشست روز سه‌شنبه آتی در وین اتریش برای بحث درباره بازگشت دوجانبه به برنامه جامع اقدام مشترک حضور خواهد یافت.

روسیه خواستار بازگشت هر چه سریع‌تر برجام به چارچوب اصلی خود شد
وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود بعد از نشست امروز کمیسیون مشترک برجام، خواستار بازگشت هر چه سریع‌تر این توافق به چارچوب اصلی آن شد.
این وزارتخانه اعلام کرد شرکت‌کنندگان در نشست امروز کمیسیون مشترک برجام درباره اقداماتی که آمریکا باید برای برداشتن تحریم‌های اعمال شده علیه ایران انجام دهد، گفت‌وگو کردند.
وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود بعد از نشست برجام که با مشارکت «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه این کشور برگزار شد، افزود: طرف روسی با قاطعیت در این مسیر پیش می‌رود که جایگزینی برای برجام وجود ندارد و مصرانه از همه طرف‌ها می‌خواهد هر تلاشی را برای بازگرداندن توافق هسته‌ای به چارچوب اولیه در سریع‌ترین زمان ممکن به کار ببندند.
مسکو در ادامه بیان کرد: آنطور که به وزارت خارجه روسیه خبر داده شد، در این نشست روش‌های خاص برای اجرای عملی تفاهمات اساسی درباره اجرای کامل و پایدار برجام که در بیانیه مشترک در سطح وزرای خارجه در 21 دسامبر منعکس شده بود، مورد بحث قرار گرفت.
وزارت خارجه روسیه اظهار داشت: شرکت‌کنندگان در نشست، توجه ویژه‌ای به اقداماتی که آمریکا باید برای از بین بردن اقدامات سابق خود در نقض برجام و همچنین برداشتن تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال شد، انجام دهد، داشتند.
مسکو افزود در این نشست همچنین اقدامات متقابلی که ایران باید برای بازگشت به تعهدات برجامی خود انجام دهد، مورد توجه قرار گرفت. در این بیانیه همچنین گفته شده که مقرر شد گفت‌وگو درباره این مسائل در سطح کمیسیون مشترک و مکانیزم‌های کارشناسی دیگر که برای این هدف تعیین شده‌اند، پیگیری شود.

مقام ایرانی:سیاست ایران تغییر نکرده است
یک مقام ایرانی به شبکه خبری پرس‌تی‌وی گفت جمهوری اسلامی ایران تا قبل از رفع کلیه تحریم‌ها هیچ گفتگویی با آمریکا چه با واسطه و چه بدون واسطه انجام نخواهد داد.
در پی برگزاری جلسه مجازی امروز کمیسیون برجام یک منبع بلندپایه آگاه به پرس تی وی گفت: جمهوری اسلامی ایران تا قبل از رفع کلیه تحریم‌ها هیچ گفتگویی با آمریکا چه با واسطه و چه بدون واسطه انجام نخواهد داد.
این منبع بلندپایه تاکید کرد: همانطور که آمریکا بدون مذاکره از برجام خارج شد و تحریمها را بر ایران تحمیل کرد اکنون نیز بدون مذاکره باید همه تحریم‌ها را بردارد.
این منبع بلندپایه با اشاره تلویحی به بیانیه امروز مسوول سیاست خارجی اروپا تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ طرحی را که بر مبنای رفع گام به گام تحریم‌ها توسط آمریکا باشد نمی‌پذیرد.
این منبع بلندپایه افزود: طبق دستورالعمل رهبری در سخنرانی 8 ژانویه 2021، جمهوری اسلامی ایران تنها پس از برداشته شدن کلیه تحریم‌های آمریکا و راستی آزمایی آن به تعهدات برجامی باز خواهد گشت.
به گفته این منبع بلندپایه بر اساس دستورالعمل غیر قابل تغییر رهبری، هرگونه نتیجه کمیسیون مشترک برجام که در آن ایده رفع گام به گام تحریم‌ها و یا مذاکره غیر مستقیم با آمریکا مبنا باشد قابل پذیرش نیست.
روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» امروز در گزارشی مدعی شده بود که در نشست روز سه‌شنبه در وین که در ادامه نشست امروز کمیسیون مشترک برجام برگزار خواهد شد، آمریکا هم حاضر می‌شود اما مذاکره مستقیم با ایران انجام نخواهد شد.

سفیر آلمان در تهران: زمانی برای از دست دادن نداریم
سفیر آلمان در ایران اظهار کرد: زمانی برای از دست دادن نداریم، پیشرفت مثبتی حاصل شده است. توافق ویژه‌ای انجام داده‌ایم که هفته آینده برای اجرای کامل برجام به نتیجه برسیم.
 رییس نمایندگی آلمان در ایران بعد از برگزاری مجازی نشست فصلی کمیسیون مشترک برجام با حضور« ایران و گروه 4+1» در توییتی نوشت: «زمانی برای از دست دادن نداریم، پیشرفت مثبتی حاصل شده است. توافق ویژه‌ای انجام داده‌ایم که هفته آینده برای اجرای کامل برجام به نتیجه برسیم.
آلمان، بریتانیا و فرانسه طی چند هفته گذشته برای رسیدن به این هدف سخت تلاش کردند. حرکت، برکت است.»

بیانیه وزیر خارجه آلمان درباره نتایج نشست کمیسیون مشترک برجام
وزیر امور خارجه آلمان در بیانیه ای از نتایج حاصل شده در جلسه کمیسیون مشترک برجام استقبال کرده و بر اهمیت اجرایی شدن کامل توافق هسته ای در امنیت منطقه تاکید کرد.
 صفحه توییتر وزارت امور خارجه آلمان پس از برگزاری نشست مجازی امروز کمیسیون مشترک برجام، بیانیه ای از هایکو ماس وزیر امور خارجه این کشور منتشر کرد که در آن آمده است:
خوشحالم تمام طرف های مرتبط موافقت کرده اند هفته بعد در وین دیدار کنند تا دوباره در زمینه اجرای کامل برجام فعالیت کنند. ما همراه با فرانسه و انگلیس - شرکایمان در تروئیکای اروپا- مشترکا طی چند هفته گذشته در راستای رسیدن به این هدف تلاش کرده ایم. 
در ادامه این بیانیه آمده است: زمانی برای از دست دادن نداریم. بازگشت به یک توافق هسته ای که از طرف همه اجرا شود، امتیاز مثبتی برای امنیت در کل خاورمیانه و بهترین مبنای مذاکرات درباره دیگر مسائل مهم در ثبات منطقه خواهد بود. 

نظر شما