شناسهٔ خبر: 46349707 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

کوروش صفرزاده، کارشناس سیاسی، در یادداشتی عنوان کرد:

سخنی در باب انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا

انتخابات پیش روی شورای شهر و ریاست جمهوری آزمون دیگری از ساز و کارهای دموکراسی در ایران است که فعلا در این یادداشت به انتخابات ریاست جمهوری نمی پردازم و آنرا به وقت بعد موکول می کنم لذا روی سخنم با پدیده دموکراتیک شوراهای اسلامی شهر و روستاست.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| کوروش صفرزاده در یادداشتی نوشت: عرض تبریک سال نو به مخاطب فرهیخته و خواننده محترم،امیدوارم کشور عزیزمان در اولین تجربه سیاسی سال 1400و انتخابات پیش روی، روندی صحیح و کم اشتباه را سپری کند، لذا نگارنده در اولین یادداشت سال جدید سعی نموده به ضرورت و مختصر به برخی موارد مهم این رویداد، اشاره نماید که تقدیم میشود.


انتخابات پیش روی شورای شهر و ریاست جمهوری آزمون دیگری از ساز و کارهای دموکراسی در ایران است. که فعلا در این یادداشت به انتخابات ریاست جمهوری نمی پردازم و آنرا به وقت بعد موکول می کنم لذا روی سخنم با پدیده دموکراتیک شوراهای اسلامی شهر و روستاست.


بواسطه ازدحام و هجوم کاندیداهای شورای شهر در سطح استان و حتی کشور، به نظر میرسد باید پذیرفت که روند سیاسی کنونی دارای عیوب عرضی و اکتسابی گردیده و بقول افلاطون، ارسطو، علامه طباطبایی، میشل فوکو و سایر اعاظم سیاسی، دموکراسی دچار سرماخوردگی وانحراف شده که در یک شهر کوچک یا مرکز استان، شمار کاندیداهای شورای شهر از شمار طبیعی، خارج و دهها نفر خودرا منجی، مصلح، توانا، مامور به تکلیف و دانا فرض میکنند! این جسارت کاذب ریشه در انحراف ساختاری برخی از ساختارهای سیاسی دارد! پدیده ای که عجیب است و در علم کلاسیک سیاسی نمیگنجد،و به نظر میرسد این بخش از ساختارهای سیاسی کشور بسان اقتصاد،از بیماری و تورم خاصی رنج میبرد! که فعلا از دلایل ان در این مجمل پرهیز می نمایم.


روی سخنم با همشهریانم است که جامعه و شهرمان گرفتار یک بیماری ناشی از ساختارهای معیوب دموکراسی گردیده است، که البته حاکمیت باید برای این انحراف و گرایش جامعه به سمت جسارتهای کاذب و منحرف، چاره ای بیاندیشد.


لذا مایلم چند ساز و کار ساده ی راستی‌آزمایی را به همشهریانم نشان دهم تا از انبوه کاندیداهای رنگارنگ و تورم زده، انتخاب «درست تری » داشته باشند.

 

1- حتما به سابقه اعتقادی و انقلابی کاندیدا نظری ژرف داشته باشند. رسما از او بصورت شفاف بخواهید که به کدام یک از دسته بندیهای سیاسی کشور تعلق خاطر دارد؟ و چرا؟ و در صورتی که ادعای مستقل بودن دارد، از او بخواهید تا پلان خود را از استقلال تعریف و با توانمندی بیان کند. در صورت ابهام در بیان، جدا از او پرهیز کنید،زیرا او فریبکار و منافق است.


2- حداقل به چند حلقه از دوستان کاندیدای مورد نظر یا گردانندگان ستادی و فکری او دقت نظر داشته باشید؛ توبگو با که دوستی تابگویم که تو کیستی؟


3- شما بعنوان رعیّت حتما، اقلا چند چالش شهر خود را بشناسید، و دقت کنید از کاندیدای مورد نظر، برنامه رافع چالش را بخواهید تا فورا منعکس کند، در صورت تعلل یا تناقض گویی وی، هرگز به او رای ندهید.


4- از کاندیداهایی که شعار خدمتگزاری مردم یا تقوا پیشگی و انقلابی گری خودرا پررنگ از حد طبیعی جلوه میدهند و خود را ممتاز معرفی می کنند، حتما پرهیز کنید و در افکارشان نیز تامل ویژه نمایید.


5- سطح دانش و رزومه علمی، رزومه اجرایی کاندیداها را حتما بررسی فرمایید.


6- میزان و ابعاد شخصیتی،کاریزماتیکی، مطالبه گری و سخنوری کاندیدای مورد نظر را در سنجه های خود اضافه کنید.

 

هرگز رای احساسی به شغل، قیافه و احساسات کاندیدا ندهید «تجربه تلخ شورای شهر رشت»


7- حتما از کاندیدای مورد نظر بخواهید میزان دارایی واملاک خود را قبلا به رویت رعایا و مردم برسانند. فی البداهه از او بپرسید که در حال حاضر میزان بدهی او به بانکها یا اشخاص حقوقی وحقیقی چقدر است؟ میزان درآمد فعلی اورا جویا شوید. و استعلامی از بیزنسهای احتمالی اورا طلب نمایید.


8- از کاندیدای مورد نظر، استعلامی از اطلاعات سیاسی، اجتماعی، زیرساختی مدلهای جهانی و منطقه ای داشته باشید.و در صورت تناقض گویی، بدانید که او هیچ برنامه ای در دست ندارد.


9-‌از کاندیدای مورد نظر بخواهید اطلاعاتی به همراه تحلیلی از اوضاع اقتصادی، دموگرافی، توپوگرافی، اکونومیکی دیارتان به رعایا بدهد،و در صورت تناقض گویی جدا از او پرهیز کنید.


10- یحتمل برخی کاندیداها از متمولان و لاکچری های جامعه هستند. بصورت شفاف از او بخواهید، انگیزه اینکه از درامدهای سرشار چشم پوشی کرده و خودرا درگیر چالشهای اداری بظاهر غیر انتفاعی، می کنند چیست؟


و برعکس از برخی کاندیداهای با درآمد بسیار پایین که توان تهیه یک دفتر کار را ندارند شفاف بپرسید، اولا انگیزه و ثانیا منبع تامین منابع مالی یا تغذیه سیاسی احتمالی وی چیست و کجاست؟
در صورت تناقض گویی و ابهام پراکنی حتما از او دوری کنید.


11- از مراجع ممیزی و نظارتی بخواهید تا پلانی صحیح از شخصیت، توانگری مالی و خردورزی کاندیدا را به سمع و نظر رعایا برسانند و البته بر مجریان و قانون گذاران خصوصا نمایندگان محترم مجلس، فرض است تا نمایه ای از کاندیداهای متورم زده فعلی را به سمع و نظر مردم برساند.


در پایان مایلم دو جمله عرض کنم: اول سخنم با قانون گذاران انتخاباتی در کشور است؛ همانگونه که بحث رُجُلیّت در تراز ریاست جمهوری و یا پارامترهایی در نمایندگی مجلس در قانون تعریف گردیده، به نظر میرسد، ضروریست تعاریف شفافی از تراز قانونی کاندیداهای شورهای شهر و روستا طراحی و لازم الاجرا گردد و نکته دوم سخنم با همشهریان عزیزم است که: آنچه شرط بلاغ بود تقدیم نمودم. بااین قید که فقط فریب نخورید..چون سالهاست همه فرصتها سوخته اند!!  

 

نظر شما